Η νέα ρύθμιση  στην οποία προβλέπεται η επιβολή αυστηρότερων μέτρων υπό την μορφή αυτοματισμού όταν σε μια περιφέρεια παρατηρείται αύξηση κρουσμάτων ψηφίστηκε χθες από το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο (Κάτω Βουλή) ενώ μετά την ψήφο στην Άνω Βουλή έπεσε και η υπογραφή του Ομοσπονδιακού Προέδρου Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ προκειμένου να τεθεί και τυπικά σε ισχύ.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης στο Ομοσπονδιακό Συμβούλιο διατυπώθηκαν ενστάσεις από τον πρωθυπουργό της Έσσης και της Κάτω Σαξονίας. Ο προερχόμενος απ’ το κόμμα της Μέρκελ (CDU) πρωθυπουργός της Έσσης, Φόλκερ Μπουφιέ, περιέγραψε την πρόνοια για περιορισμό της κυκλοφορίας τις νυχτερινές ώρες ως «συνταγματικά προβληματική», ενώ έκανε λόγο και για πρακτικά προβλήματα που θα προκύψουν στην εφαρμογή της νέας νομοθεσίας, κυρίως σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των σχολείων. «Λυπάμαι που το Ομοσπονδιακό Κοινοβούλιο έχασε την ευκαιρία να αξιοποιήσει την εμπειρία των κρατιδιακών κυβερνήσεων στη διαχείριση κρίσεων και να κερδίσει έτσι την αποδοχή της κοινής γνώμης», δήλωσε ο κ. Μπουφιέ. «Αχρείαστα» και «ξεδιάντροπα» χαρακτήρισε τα μέτρα ο πρωθυπουργός της Κάτω Σαξονίας Στέφαν Βάιλ (SPD). Νωρίτερα η καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση της Ένωσης Οικογενειακών Επιχειρήσεων, παραδέχθηκε ότι η νέα νομοθεσία είναι «μόνο οριακά δημοφιλής», τόνισε ωστόσο ότι «την χρειαζόμαστε ως κυματοθραύστη για το τρίτο κύμα» της πανδημίας.

Κατά της νέας νομοθεσίας έχουν ανακοινώσει ότι θα προσφύγουν στο Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο οι Φιλελεύθεροι (FDP), οι Ελεύθεροι Ψηφοφόροι της Βαυαρίας, αλλά και ο εκπρόσωπος του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) Φλόριαν Ποστ.

Επιφυλάξεις για τη συνταγματικότητα του νόμου

Όπως αναφέρει η Deutche Welle, πολλοί είναι αυτοί που διατυπώνουν επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητα του νόμου. Η συνταγματολόγος Άννα Καταρίνα Μάνγκολντ, καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Φλένσμπουργκ, σε νομικό υπόμνημα που συνέταξε για τη «Γερμανική Εταιρία για τις Ελευθερίες του Ατόμου» (GFF) καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η γενική απαγόρευση κυκλοφορίας είναι αντισυνταγματική, καθώς παραβιάζει τουλάχιστον επτά θεμελιώδη δικαιώματα του πολίτη. Η διατύπωση του συγκεκριμένου νόμου κρίνεται «υπερβολικά αόριστη». Επιπλέον, η συνταγματολόγος στηλιτεύει τη γενικότερη νοοτροπία απαγόρευσης των τελευταίων μηνών, υπενθυμίζοντας ότι «το κράτος έχει υποχρέωση να δικαιολογεί την επέμβαση στα δικαιώματα του πολίτη, ενώ ο πολίτης δεν έχει υποχρέωση να δικαιολογεί την άσκηση των δικαιωμάτων του».

Μέχρι στιγμής το έσχατο μέτρο της απαγόρευσης κυκλοφορίας επιβάλλεται με ευθύνη της δημοτικής ή περιφερειακής αρχής, όταν πολλαπλασιάζεται ο αριθμός των κρουσμάτων .Παράδειγμα: Στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, το πολυπληθέστερο κρατίδιο της Γερμανίας, έχουν ήδη επιβάλλει νυχτερινή απαγόρευση της κυκλοφορίας η Κολωνία, το Λεβερκούζεν, το Βούπερταλ και άλλες εννέα μεγάλες πόλεις. Ο χριστιανοδημοκράτης υπουργός Υγείας του κρατιδίου Καρλ Γιόζεφ Λάουμαν έχει δηλώσει ότι είναι αντίθετος με την απαγόρευση, γιατί «είναι πολύ δύσκολο να σταθεί στα δικαστήρια». Ήδη κάποιοι πολίτες προσέφυγαν στη δικαιοσύνη και σύντομα αναμένεται η απόφαση του Ανωτάτου Διοικητικού Δικαστηρίου στο συγκεκριμένο κρατίδιο.