Ρεπορτάζ της Ηλιάνας Ζερβού
Όπως περιγράφει ο Αργύρης Λιάσκος στο TPP. τα οχήματα αυτά αποτελούν ιδιοκτησία τους, τα έχουν διαμορφώσει αποκλειστικά με δικά τους έξοδα, ώστε να ανταποκρίνονται στην συγκεκριμένη μεταφορά, χωρίς την παραμικρή οικονομική συμβολή από την εταιρεία. Πρόκειται για ένα έξοδο, φυσικά, πάγιο, καθώς απαιτούνται συχνές αλλαγές, αλλά και συντήρηση και το επωμίζονται μόνο τα δικά τους πορτοφόλια.
Αφού η εταιρεία Δελφοί Α.Μ.Ε. συγχωνεύτηκε με την μεταλλευτικής εταιρεία «Ευρωπαϊκοί Βωξίτες Μονοπρόσωπη Α.Ε., (αμφότερες θυγατρικές της METLEN Energy & Metals του ομίλου Μυτιληναίου), αποφασίστηκε η αλλαγή του δρομολογίου που εκτελούνταν όλα αυτά τα χρόνια αποκλειστικά χερσαία, πλέον να γίνεται σε συνδυασμό με καράβι από την Ιτέα. «Αλλαγή που εξυπηρετεί οικονομικά την εταιρεία», αλλά φτάνει τη μείωση του δικού τζίρου των αυτοκινητιστών στο σημαντικό ποσοστό του 65%, αφού μικραίνει η απόσταση που διανύουν, καθιστώντας την εργασία αυτή πλέον μη βιώσιμη.
Από τα κέρδη των 282 εκατ. ούτε ευρώ παραπάνω για τους μισθούς των εργαζομένων
Οι εργαζόμενοι έχουν θέσει επανειλημμένα το αίτημα της αύξησης των μισθών τους προκειμένου να ζήσουν από την εργασία τους. «Αντ’ αυτού μας ζητάνε να μειώσουμε τον στόλο μας από 52 φορτηγά που είμαστε τόσα χρόνια. Κάτι άλλο δεν γίνεται μας λένε» υπογραμμίζει με αγανάκτηση ο κ. Λιάσκος.
Δηλαδή, «να μείνουμε για παράδειγμα 35 φορτηγά (άρα και εργαζόμενοι) για να αυξηθούν οι μισθοί». Αυτό που γίνεται κατανοητό είναι ότι ο τεράστιος αυτός όμιλος που παράγει πάνω από 190.000 τόνους μεταλλεύματος ετησίως με τον όμιλο να ανακοινώνει καθαρά κέρδη το Α’ Εξάμηνο του 2024 €282 εκατ. και μάλιστα με μεγάλη αύξηση από το Α’ εξάμηνο του 2023 που ήταν στα €268 εκατ., αρνείται να αυξήσει τους μισθούς των εργαζομένων για να μην βρεθούν χωρίς εργασία.
«Οι ισχυρές οικονομικές επιδόσεις στο Α’ εξάμηνο του 2024 επιβεβαιώνουν, την εδραίωση της METLEN στα ιστορικά υψηλά επίπεδα μεγεθών που έχει κατακτήσει μετά τον εταιρικό μετασχηματισμό του 2022» περηφανευόταν στο σχόλιο του για την τεράστια αύξηση των κερδών ο κ. Μυτιληναίος. Η υπόθεση αυτή σα να καταρρίπτει για ακόμα μία φορά το αφήγημα της διάχυσης των κερδών προς τα κάτω.
Κι ενώ ο κ. Μυτιληναίος απολαμβάνει τις επιχειρηματικές του επιτυχίες, ο κ. Λιάσκος δηλώνει στο TPP πως η περιοχή τους Διστόμου δεν τους προσφέρει την δυνατότητα να εργαστούν αλλού. «Δεν υπάρχει καμία άλλη δουλειά να κάνουμε ούτε στο Δίστομο, ούτε στην Βοιωτία όλη, γιατί τα φορτηγά μας είναι φτιαγμένα να κάνουν την συγκεκριμένη μεταφορά, να μπαίνουν μέσα σε στοές και σε περίεργες συνθήκες» λέει συγκεκριμένα εκφράζοντας έντονη ανησυχία.
Ενώ, ταυτόχρονα, στην ερώτηση του TPP σχετικά με το αν υπάρχει κάποιου είδους πρόβλεψη της εταιρείες για αποζημιώσεις , π.χ. για τα οχήματα τους, ο κ. Λιάσκος γέλασε, κάνοντας απόλυτα σαφή την απαξίωση που βιώνουν, «μα τι λέτε; εννοείται πως δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόβλεψη».
«Εμείς δεν κάνουμε πίσω και “αν δεν δικαιωθούμε δεν υποχωρούμε” είναι το σύνθημα μας, οπότε θα έρθουμε σε ρήξη και θα το πάμε στα άκρα, αν δεν ικανοποιήσουν τα αιτήματά μας, δεν κάνουμε πίσω» κλείνει ο κ. Λιάσκος δηλώνοντας αποφασιστικά πως στον εκβιασμό «η μένετε λιγότεροι η πεινάτε» εκείνοι απαντούν «μένουμε όλοι και απαιτούμε αξιοπρεπή αμοιβή».
«Εμείς πιέζουμε και πολιτικά και κοινωνικά εδώ και 4 βδομάδες, έχουμε ξεκινήσει απεργία από τις 10 Οκτώβρη» ενημερώνει το TPP ο κύριος Λιάσκος. Οι εργαζόμενοι μπλοκάρουν και κεντρικές οδούς, στην προσπάθεια τους να εισακουστούν τα αιτήματα και η ανησυχία τους.
Η ανακοίνωση του «Σωματείου επαγγελματιών αυτοκινητιστών απασχολούμενων στην εταιρεία Δελφοί – Δίστομο Α.Μ.Ε»:
«Το σωματείο μας απαρτίζεται από 52 επαγγελματίες αυτοκινητιστές που μεταφέρουμε μετάλλευμα για λογαριασμό της μεταλλευτικής εταιρείας «Δελφοί – Δίστομο» προς το εργοστάσιο της εταιρείας «ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΝ Α.Ε» του ομίλου Μυτιληναίου, πλέον METLEN, με φορτηγά αυτοκίνητα δημοσίας χρήσης-ιδιοκτησίας μας. Το έργο αυτό εκτελείται από την ίδρυση του εργοστασίου.
Λόγω της επικείμενης συγχώνευσης της εταιρείας «Δελφοί – Δίστομο» με τη μεταλλευτική εταιρεία «Ευρωπαϊκοί Βωξίτες μον/πη Α.Ε, και των δύο του ομίλου Μυτιληναίου,αποφασίστηκε η μεταφορά του βωξίτη να γίνεται στην Ιτέα και όχι στο εργοστάσιο στον Άγιο Νικόλαο στο Δίστομο. Από την Ιτέα μεταφέρεται με καράβι στο εργοστάσιο. Το ήδη μειωμένο μεταφορικό μας έργο (εκτελούσαμε πλέον δύο δρομολόγια ημερησίως αντί τριών) μειώθηκε ακόμα περισσότερο, με αποτέλεσμα η μείωση του τζίρου μας να ανέρχεται πια σε ποσοστό 65%. Με δύο λόγια το καθαρό μηνιαίο εισόδημά μας δεν ξεπερνά πια τα 800 ευρώ, με τα οποία πρέπει να ζήσουμε τις οικογένειές μας και φυσικά να καλύψουμε και τις όποιες φθορές και βλάβες του φορτηγού μας, τα οποία δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να αντικαταστήσουμε. Στην περιοχή μας δεν υπάρχει άλλη δραστηριότητα που θα μπορούσαμε να απασχοληθούμε, τα δε φορτηγά μας είναι έτσι διαμορφωμένα για να καλύπτουν τις ανάγκες της συγκεκριμένης μεταφοράς (ανάμεσα σ΄ άλλα, μεταφορά μέσα από στοές – γαλαρίες ακόμα και μήκους 3,5 χιλιομέτρων με κλίση άνω του 15% υπό επικίνδυνες συνθήκες – μην ξεχνάμε και τα παλαιότερα, αλλά και τα πολύ πρόσφατα θανατηφόρα δυστυχήματα εντός των στοών).
Παρά τις επανειλημμένες επαφές μας με τους εκπροσώπους του ομίλου, εμπαιζόμαστε συνεχώς, γι’ αυτό τον λόγο την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου σταματήσαμε τη μεταφορά και παραταχθήκαμε στην άκρη του 2ου χλμ. της εθνικής οδού Άμφισσας – Λαμίας, πλησίον των γραφείων της εταιρείας. Το σωματείο των συναδέλφων μας που μεταφέρουν βωξίτη για λογαριασμό της εταιρείας «Ευρωπαϊκοί Βωξίτες», σταμάτησαν και αυτοί την εκτέλεση της μεταφοράς σε συμπαράστασή μας. Μετά από προφορικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας ότι θα βρεθεί ικανοποιητική λύση, αναστείλαμε τις κινητοποιήσεις μας μέχρι την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου, οπότε η εταιρεία μας ανακοίνωσε ότι δεν μπορεί να γίνει δεκτό κανένα απολύτως αίτημά μας. Η μόνη λύση είναι να εκδιωχθούν φορτηγά μελών μας, ώστε να ανέβει ο τζίρος των υπολοίπων, κάτι που ποτέ δεν δεχθήκαμε ως σωματείο. Η απάντησή μας ήταν πάντα ότι θα μοιραζόμαστε όλοι, εξίσου, το όποιο μεταφορικό έργο και ότι όλοι οι συνάδελφοι θα μείνουν στη θέση τους.
Κι ενώ η εταιρεία μας ωθεί να εκδιώξουμε συναδέλφους, μας ενημέρωσε ότι μέρος του έργου θα αναλάβει η εταιρεία Interkat του ομίλου Αφοί Παπαϊωάννου και ήδη κατά τη διάρκεια της απεργίας μας, πέντε φορτηγά της εν λόγω εταιρείας εκτέλεσαν το δικό μας έργο.
Είναι ξεκάθαρο ότι η εταιρεία επιδιώκει την εκδίωξή μας, αφήνοντας στο δρόμο πάνω από 50 οικογένειες. Προτιμούν τη συνεργασία με φίλες εταιρείες, δηλαδή τον εφοπλιστή που ανέλαβε τη θαλάσσια μεταφορά προς το αλουμίνιο -αφαιρώντας μας μεγάλο κομμάτι της δουλειάς μας- και τις εταιρείες των αδελφών Παπαϊωάννου, αγνοώντας την εδώ και δεκαετίες καλή εκτέλεση του έργου από εμάς.
Καταγγέλλουμε την ανωτέρω τακτική των εργοδοτών μας και καλούμε να συμπαρασταθείτε στο δίκαιό μας αγώνα».
Το ζήτημα έχει τεθεί και στην Βουλή
Το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, έχει καταθέσει αναφορά προς τους Υπουργούς: Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωστή Χατζηδάκη, Ανάπτυξης κ. Τάκη Θεοδωρικάκο και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη, με θέμα «Αδιέξοδο σε 52 μεταφορείς βωξίτη στην Εταιρεία Δελφοί – Δίστομο Α.Μ.Ε», μέσω του Γιώργου Β. Μουλκιώτη, βουλευτή Βοιωτίας.
Στην αναφορά του το ΠΑΣΟΚ περιλαμβάνει την ανακοίνωση του σωματείου και καταλήγει ότι «Παρακαλώ να εξετάσετε όλα όσα αναφέρονται στην κοινοποιούμενη ανακοίνωση και να μας ενημερώσετε σχετικά για τις πρακτικές πολιτικές παρεμβάσεις στις οποίες προτίθεσθε να προβείτε».
Αντίστοιχα το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδος (ΚΚΕ), από την πλευρά του, έχει προχωρήσει σε αναφορά στη Βουλή για τα προβλήματα των Αυτοκινητιστών που απασχολούνται στην εταιρεία «Δελφοί-Δίστομο» προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας, Εργασίας & Κοινωνικής Ασφάλισης και Υποδομών & Μεταφορών με θέμα:
«Να αντιμετωπιστούν άμεσα τα προβλήματα των Επαγγελματιών Αυτοκινητιστών Απασχολούμενων στην εταιρεία Δελφοί – Δίστομο Α.Μ.Ε.».
Στο περιεχόμενο της η αναφορά περιλαμβάνει την ανακοίνωση του Σωματείου με την οποία οι εργαζόμενοι ζητούν να παραμείνουν στην εργασία τους όλα τα μέλη του σωματείου και να ληφθούν όλα τα μέτρα, έτσι ώστε να μην μειωθεί περαιτέρω το εισόδημα τους.
Το TPP προσπάθησε να επικοινωνήσει και με την εταιρεία Metlen Energy and Metals, προκειμένου να συμπεριλάβει στο ρεπορτάζ και τη δική της απάντηση στην καταγγελία των εργαζομένων, χωρίς ανταπόκριση. Αν σταλεί απάντηση και μετά την δημοσίευση του ρεπορτάζ, το TPP δεσμεύεται να την γνωστοποιήσει.