Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), ο ετήσιος γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) ανήλθε στο 3% τον Νοέμβριο έναντι 3,4% τον Οκτώβριο του 2023 και 8,5% τον Νοέμβριο του 2022.
Την ίδια στιγμή, σε μηνιαία σύγκριση, ο γενικός ΔΤΚ παρουσίασε μείωση κατά 0,4% έναντι αύξησης 0,6% τον Οκτώβριο του 2023 και μηδενικής μεταβολής τον Νοέμβριο του 2022.
Ο μέσος δείκτης στο 12μηνο Δεκεμβρίου 2022 – Νοεμβρίου 2023, εμφάνισε αύξηση κατά 3,8% έναντι αύξησης 9,5% στο 12μηνο Δεκεμβρίου 2021 – Νοεμβρίου 2022.
Αναλυτικά οι ανατιμήσεις σε βασικά προϊόντα
Η μέτρηση του πληθωρισμού για τον Νοέμβριο, αν και αποδείχθηκε χαμηλότερη του Οκτωβρίου, παρέμεινε υψηλή, κάτι το οποίο προκύπτει από τις παρακάτω μεταβολές:
+9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
+2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
+6,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
+1,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
+5,5% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
+2,8% στην ομάδα Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
+3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
+4,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια – ζαχαροπλαστεία – καφενεία – κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία – μοτέλ – πανδοχεία.
+1,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
Μειώσεις σε στέγαση, μεταφορές και επικοινωνίες
Αντίθετα, σε αρνητικό έδαφος κινήθηκαν οι παρακάτω κατηγορίες:
-1,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
-2,7% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
-3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Απλησίαστο το λάδι, σημαντικές αυξήσεις τιμών σε νερό, χυμό, φρούτα και φάρμακα
Στα επιμέρους προϊόντα, «πρωταθλητής» των αυξήσεων αναδείχθηκε το λάδι με άνοδο 31,4%, ενώ ακολούθησαν το μεταλλικό νερό – αναψυκτικά – χυμοί φρούτων με 13,3%, τα φρούτα με 12%, τα φαρμακευτικά προϊόντα με 11,8%, τα λαχανικά με 10,8% και οι κινηματογράφοι – θέατρα με 10,3%.
Στον αντίποδα, αισθητή μείωση κατέγραψαν οι τιμές στο φυσικό αέριο, καθώς τον Νοέμβριο κατεγράφη βουτιά κατά 53%. Σε καύσιμα και λιπαντικά, ταυτόχρονα, η πτώση ανήλθε στο 9,3%.