Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών παρουσίασε την ετήσια έκθεση της, όπου αναφέρεται πως ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 53% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σχεδόν το 21% του παγκόσμιου στόλου σε dwt (dead weight tonnage = χωρητικότητα εκτοπίσματος), όπως προκύπτει από τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών.
Παρά τα μεγάλα κέρδη ωστόσο, ζητούν ακόμα καλύτερη νομοθεσία υπέρ τους. «Ο στόχος πρέπει να είναι η επίτευξη καλύτερης νομοθεσίας, “better regulation” και αυτό ανάγεται σε πρωταρχική και μέγιστη πρόκληση για τους υπεύθυνους χάραξης της ναυτιλιακής πολιτικής».
Το κράτος και η εθελοντική εισφορά των εφοπλιστών έχουν συνέχεια
Τονίζουν ότι η ελληνική ναυτιλία πρέπει να βοηθηθεί ακόμα περισσότερο από την ηγεσία της χώρας προκειμένου να μείνει ανταγωνιστική. «Σε εθνικό επίπεδο, η ελληνόκτητη ναυτιλία αυταπόδεικτα έχει αναγορευθεί σε εθνικό κεφάλαιο υπερκομματικού χαρακτήρα για τη χώρα μας και παραμένει κοινός στόχος Πολιτείας και εφοπλισμού να διατηρηθούν οι στενοί δεσμοί της με τον τόπο. Η προϋπόθεση είναι μία: να παραμείνει διεθνώς ανταγωνιστική και άρα βιώσιμη».
Παράλληλα, ζητούν από την πολιτεία να εκμεταλλευτεί τη δυναμική της ποντοπόρου ναυτιλίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος «για να δημιουργήσει μία ευρύτερη, αναπτυξιακή πλατφόρμα, επιχειρηματικά ελκυστική, η οποία θα ισχυροποιήσει σημαντικά τη θέση της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κόμβου, με δυνατές προοπτικές ενίσχυσης της προστιθέμενης αξίας για την οικονομία».
Κυβέρνηση κι εφοπλιστές υπέγραψαν τη νέα «εθελοντική εισφορά»
Στην έκθεση υπογραμμίζεται πως οι ευκαιρίες που ανοίγονται για την Ελλάδα από την ελληνική εμπορική ναυτιλία είναι ποικίλες «και επιβάλλεται να τις εκμεταλλευτεί, αξιοποιώντας αποφασιστικά και σε όλα τα επίπεδα την καίρια γεωπολιτική της θέση και τη μεγάλη σύγχρονη ναυτιλιακή δύναμη που διαθέτει -αναπόσπαστο στοιχείο της εθνικής της ταυτότητας και διακριτικό γνώρισμα του λαού της».
Τέλος, οι εφοπλιστές υποστηρίζουν ότι βοηθούν την Ελλάδα με «έμμεσες οικονομικές επενδύσεις, ευκαιρίες απασχόλησης και την προβολή της εικόνας της χώρας σε διεθνές επίπεδο, ως σημαντικού εμπορικού και στρατηγικού εταίρου σημαντικών οικονομικών και πολιτικών δυνάμεων, με το 22,5% και το 20,3% της δραστηριότητας του ελληνικού στόλου να εξυπηρετεί το εμπόριο από/προς τις ΗΠΑ και την Ευρώπη αντίστοιχα και με το μεγαλύτερο μερίδιο της δραστηριότητας του ελληνικού στόλου, δηλαδή το 31,8%, να εξυπηρετεί τις ταχέως αναπτυσσόμενες ασιατικές οικονομίες».
Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο υπεγράφη η νέα συμφωνία μεταξύ Δημοσίου και εφοπλιστών για την εθελοντική εισφορά του ναυτιλιακού κλάδου στην ελληνική οικονομία, όπου στην ουσία οι εφοπλιστές δεν δεσμεύονται για συγκεκριμένο ποσό που θα καταβάλουν στα δημόσια ταμεία, παρά το ότι έκαναν λόγο για 75 εκατομμύρια.
Μολονότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και οι εφοπλιστές είχαν κάνει λόγο για οικειοθελή παροχή, στην πραγματικότητα η φορολόγηση των μερισμάτων προβλεπόταν, μεταξύ άλλων στις δεσμεύσεις που είχε αναλάβει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μετά το τέλος του τρίτου μνημονίου και αναφερόταν στην έκθεση της Κομισιόν τον Μάιο του 2018. Είναι αποτέλεσμα της πολύχρονος έρευνας της ΕΕ για το αν το καθεστώς των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνει η ναυτιλία στην Ελλάδα παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ.
Στόχος της κυβέρνησης να δώσει νέα κίνητρα στους εφοπλιστές
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το υπουργείο Ναυτιλίας και τόνισε ότι η κυβέρνηση στοχεύει να κάνει πιο ελκυστική για τους έλληνες πλοιοκτήτες την ελληνική σημαία και να ενισχύσει το σχετικό πλαίσιο. Δεσμεύτηκε για επενδύσεις ιδιωτών στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και σε άλλα λιμάνια της χώρας.
Αναφέρθηκε στη νησιωτική πολιτική, με στόχο τη διερεύνηση δυνατοτήτων ενός ειδικού τομεακού προγράμματος στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, ώστε να υπάρχει ένα ενιαίο χρηματοδοτικό εργαλείο για την υποστήριξη των δράσεων κυρίως στα μικρά νησιά. Τέλος, μίλησε για το ζήτημα της ασφάλειας στη θάλασσα χαρακτηρίζοντας ως αδιανόητο το γεγονός να υπάρχουν τόσοι πνιγμοί κάθε χρόνο.
Δείτε ολόκληρη την έκθεση των εφοπλιστών: