Ανάθεση αρχικού προϋπολογισμού ύψους 3.173.656 ευρώ σχεδιάζει ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης προκαλώντας την αντίδραση των υποψηφίων αναδόχων, οι οποίοι ζητούν εγγράφως την ακύρωση του «φωτογραφικού» διαγωνισμού που παρουσιάζει όρους υπέρ ενός υποψηφίου αναδόχου.
Πρόκειται, συγκεκριμένα, για έργο που αφορά την «παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών προστασίας και πρόληψης για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων του Δήμου Αθηναίων» με σύμβαση διάρκειας 48 μηνών. Η διάρκεια κατάθεσης προσφορών για τον εν λόγω διαγωνισμό είναι μόλις 35 ημέρες, καθώς σχετίζεται με τη λήψη κατεπειγόντων μέτρων για την αντιμετώπιση του κορονοϊού, ενώ στην προκήρυξη του διαγωνισμού γίνεται επίκληση στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
Η ανάθεση αφορά υπηρεσίες ιατρού εργασίας και τεχνικού ασφαλείας για την εκτίμηση επαγγελματικών κινδύνων στις εγκαταστάσεις του Δήμου Αθηναίων με το ποσό της σύμβασης να επιμερίζεται σε 1.166.053 ευρώ για το έτος 2021, σε 704.618,13 ευρώ για το έτος 2022, σε 679.818,13 για το έτος 2023 και σε 623.166,61 ευρώ για το έτος 2024.
Προσβολή ισότιμης προσβάσεως των προσφερόντων με φωτογραφικές προδιαγραφές
Για «περιοριστικές απαιτήσεις και προδιαγραφές» όσον αφορά τα προσόντα του επιστημονικού υπεύθυνου ιατρού εργασίας και όρους υπέρ ενός υποψηφίου αναδόχου κάνουν λόγο, από την πλευρά τους, οι έξι εταιρείες, που υπέβαλαν προτάσεις ζητώντας την ακύρωση του «φωτογραφικού» διαγωνισμού από τον Δήμο Αθηναίων.
Σε κοινή επιστολή τους οι οι νόμιμοι εκπρόσωποι των εταιρειών Εξωτερικών Υπηρεσιών Προστασίας & Πρόληψης (ΕΞΥΠΠ) υποστηρίζουν, μεταξύ άλλων, πως ο όρος της σύμβασης που αναφέρει ότι «οι 600 ώρες αφορούν σε ετήσια απασχόληση ανά Δήμο (για τουλάχιστον 5 έτη) και όχι αθροιστικά σε περισσότερους του ενός δήμους» θέτει «ακόμη πιο περιοριστικές απαιτήσεις – προδιαγραφές για τα προσόντα του επιστημονικού υπεύθυνου ιατρού εργασίας». Μάλιστα, όπως επισημαίνουν, «η διευκρίνιση αυτή συνιστά επιπλέον απαίτηση του διαγωνισμού, η οποία δεν συμπεριλαμβάνεται στους όρους της προκήρυξης που είχε δημοσιευθεί στις 5.11.2020 στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων».
Όπως καταγγέλλουν «οι επιλεγείσες απαιτήσεις-προδιαγραφές προσφέρονται τη δεδομένη χρονική στιγμή από μία μόνον εταιρεία» καταγγέλλοντας την «προσβολή της ισότιμης προσβάσεως των προσφερόντων», καθώς και «δημιουργία αδικαιολόγητων φραγμών στο άνοιγμα των δημοσίων συμβάσεων στον ανταγωνισμό προσβάλλοντας τις αρχές» δεδομένου ότι στην προκήρυξη δεν παρέχεται καμία αιτιολογία για τη θέσπιση των προδιαγραφών και των απαιτήσεων και τη στοιχειοθέτηση της τεχνικής κρίσης.
«Θολά» κριτήρια και όροι για την ανάθεση
Σε συνέχεια της φωτογραφικής ανάθεσης, σημειώνεται πως στους όρους της προκήρυξης για την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια του αναδόχου αναφέρονται ιδιαίτερα υψηλά κριτήρια σύναψης της σύμβασης, αφού «οι οικονομικοί φορείς απαιτείται να διαθέτουν α) μέσο γενικό ετήσιο κύκλο εργασιών των τριών (3) τελευταίων δημοσιευμένων διαχειριστικών χρήσεων, τουλάχιστον ίσο με την αξία του ενδεικτικού προϋπολογισμού, χωρίς τον ΦΠΑ, της παρούσας και β) ασφαλιστική κάλυψη έναντι επαγγελματικής αστικής ευθύνης, τουλάχιστον ίση με το ποσό του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000 ευρώ)».
Σε άλλο σημείο, τέλος, αναφέρεται η δυνατότητα συμμετοχής σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα, ωστόσο, ακολούθως αναφέρεται ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό «οι εγκατεστημένοι στην Ελλάδα οικονομικοί φορείς να είναι εγγεγραμμένοι στο οικείο Βιοτεχνικό ή Εμπορικό ή Βιομηχανικό Επιμελητήριο, με αναφορά στο ειδικό επάγγελμα της παρούσας διακήρυξης» χωρίς να παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με το εάν αποκλείονται τα φυσικά πρόσωπα από τον διαγωνισμό ή εάν αφορά αποκλειστικά και μόνο νομικά πρόσωπα.