Η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας που προβλέπει τη βιντεοσκόπηση μαθημάτων στα σχολεία, έχει σηκώσει θύελλα αντιδράσεων, στην εκπαιδευτική κοινότητα, με συνεχείς ανακοινώσεις φορέων, που εγείρουν ζητήματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών.

Από πλευράς της η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος, ζητά συνάντηση με τον επικεφαλή της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με αφορμή τον ισχυρισμό της υπουργού Παιδείας ότι «η τροπολογία κατατέθηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με σκοπό τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των μαθητών».

Για αυτό το λόγο όπως επισημαίνεται στην επιστολή, το ΔΣ της ΔΟΕ ζητά άμεσα την συνάντηση με με σκοπό τόσο την κοινοποίηση των θέσεων της στον πρόεδρο της Αρχής, όσο και την γνωστοποίηση της άποψης της Αρχής, προκειμένου να αποφευχθούν ανεπανόρθωτα πλήγματα στο εκπαιδευτικό έργο.

Ολόκληρη η επιστολή προς τον πρόεδρο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα:

Κύριε Πρόεδρε

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της συζήτησης στη Βουλή, σχετικά με τροπολογία που κατέθεσε η Υπουργός Παιδείας σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Μετανάστευσης, η οποία προβλέπει ότι «Είναι δυνατή η, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με χρήση μέσων τεχνολογίας σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία είτε λόγω καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός. Η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν εξ αποστάσεως επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση επιδημικών νόσων», η κυρία Υπουργός επισήμανε πως «η τροπολογία κατατέθηκε μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, με σκοπό τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των μαθητών».

Επειδή το περιεχόμενο της παραπάνω ρύθμισης άπτεται εξαιρετικά σημαντικών πτυχών του εκπαιδευτικού έργου κι εξαιτίας του γεγονότος ότι έχει ήδη προκληθεί πολύ μεγάλη αναστάτωση τόσο στις οικογένειες των μαθητών μας όσο και στους λειτουργούς της εκπαίδευσης, το Δ.Σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας αιτείται την άμεση πραγματοποίηση συνάντησης μαζί σας ώστε να μας δοθεί η ευκαιρία να σας κάνουμε κοινωνό των θέσεών μας και να γίνουμε γνώστες της άποψης της Αρχής ώστε να συμβάλλουμε στην αποτροπή της υλοποίησης πολιτικών αποφάσεων που θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτα προβλήματα στην πολύτιμη, για το σύνολο της κοινωνίας, εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι διευθυντές των σχολικών μονάδων σε ανακοίνωσή τους, αναφέρουν ότι η διάταξη του υπουργείου Παιδείας αν εφαρμοσθεί:

  • παραβιάζει καταφανώς τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών,
  • αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία,
  • διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών,
  • περιορίζει την παιδαγωγική και διδακτική ελευθερία.

Για αυτούς τους λόγους η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων ζητά την άμεση κατάργηση της διάταξης.

Ολόκληρη η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων:

«Σχετικά με τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες»

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Π.Ε., με αφορμή την ψήφιση από τη Βουλή εκπρόθεσμης τροπολογίας, σε άσχετο με την Παιδεία νομοσχέδιο, με την οποία προβλέπεται ότι είναι δυνατή η ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθούν και οι μαθητές που θα απουσιάζουν από το σχολείο, έχει να επισημάνει τα εξής:

Πρόκειται για μια διάταξη, που αν εφαρμοσθεί:
παραβιάζει καταφανώς τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών,
αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία,
διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών,
περιορίζει την παιδαγωγική και διδακτική ελευθερία.

Σε ό,τι αφορά τους μαθητές που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν δια ζώσης το μάθημα της τάξης, μπορούν κάλλιστα να υποστηριχθούν μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε με σύγχρονες, είτε με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, είτε συνδυαστικά, όπως κάθε φορά θα κρίνουν οι εκπαιδευτικοί τους.

Υπάρχει άλλωστε η θετική εμπειρία από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των δύο τελευταίων μηνών, όπου οι εκπαιδευτικοί με υψηλό αίσθημα ευθύνης στήριξαν και διατήρησαν ζωντανή την παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές τους.

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση κατάργηση της παραπάνω διάταξης.

(UPD) Σε ιδιαίτερα αυστηρό τόνο και η ανακοίνωση των Εκπαιδευτικών Ριζοσπαστικής Αριστεράς (ΕΡΑ), αναφέρει ότι «Η εκπρόθεσμη τροπολογία εξπρές του Υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης της Ν.Δ. που κατατέθηκε το απόγευμα και ψηφίστηκε την ίδια μέρα από την κυβερνητική πλειοψηφία το βράδυ της Παρασκευής 8-5-20 σε άσχετο νομοσχέδιο θα μείνει ως μνημείο αυθαιρεσίας ως προς την διαδικασία και ντροπής ως προς την ουσία:  Κάμερες στις τάξεις της δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Λύκεια, Γυμνάσια, Δημοτικά, Νηπιαγωγεία) για online μαγνητοσκόπηση-μετάδοση του μαθήματος -Live streaming- από την τάξη στα σπίτια, στις “διαδικτυακές συχνότητες» και στους «σκληρούς δίσκους”.

 

Καταλήγοντας η ΕΡΑ τονίζει ότι οι εκπαιδευτικοί «δεν θα ακολουθήσουν τέτοιες απίστευτες …ντροπολογίες. Ξέρουν, το έκαναν πάντα, θα το κάνουν και τώρα. Έχουν και θα βρουν τρόπους εκπαιδευτικής επαφής με τους μαθητές που απουσιάζουν από την σχολική τάξη. Να «ζώσουν» όμως την τάξη με κάμερες δεν πρόκειται να το κάνουν».

Ολόκληρη η ανακοίνωση των Εκπαιδευτικών Ριζοσπαστικής Αριστεράς

ΟΧΙ  κάμερες στις τάξεις των σχολείων για  online μετάδοση του μαθήματος -Live streaming

ΟΧΙ στο  ‘’μεγάλο αδελφό’’bigbrother στα σχολεία.

Η εκπρόθεσμη τροπολογία εξπρές του Υπουργού Παιδείας και της κυβέρνησης της Ν.Δ. που κατατέθηκε το απόγευμα και ψηφίστηκε την ίδια μέρα από την κυβερνητική πλειοψηφία το βράδυ της Παρασκευής 8-5-20 σε άσχετο νομοσχέδιο θα μείνει ως μνημείο αυθαιρεσίας ως προς την διαδικασία και ντροπής ως προς την ουσία:  Κάμερες στις τάξεις της δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (Λύκεια, Γυμνάσια, Δημοτικά, Νηπιαγωγεία) για online μαγνητοσκόπηση-μετάδοση του μαθήματος -Live streaming- από την τάξη στα σπίτια, στις «διαδικτυακές συχνότητες» και στους «σκληρούς δίσκους».

Μέχρι πρότινος με οδηγία  του υπουργείου παιδείας και του υπουργείου εσωτερικών προκειμένου να διαφυλαχτούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών, οι εκπαιδευτικοί είχαμε την αυστηρή οδηγία να ‘’θολώνουμε’’ τα πρόσωπα των μαθητών σε φωτογραφήσεις ή βιντεοσκοπήσεις κι αυτό με ειδική έγγραφη άδεια των γονέων – κηδεμόνων. Τώρα όλα αυτά η Ν.Δ. τα…ξεχνά.

Επιλέγει την πανδημία ως ευκαιρία για τη δημιουργία εντυπώσεων, αλλά κυρίως για  τον «έλεγχο και την παρακολούθηση» της εκπαιδευτικής πράξης, την  «αξιοποίηση» προσωπικών δεδομένων, στάσεων και συμπεριφορών μαθητών και εκπαιδευτικών θέλοντας κάμερες στις τάξεις.

Ο «μεγάλος αδερφός» bigbrother είναι εδώ, ως τροπολαγνία ελέγχου και  παρακολούθησης. Ωσάν η διδασκαλία να είναι «διάγγελμα», αποφάσισαν να μεταδίδεται on line. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί στον «αέρα», οι ιδιαίτερες μαθησιακές ανάγκες , οι μαθησιακές δυσκολίες, οι ψυχοσυνθέσεις, η παιδαγωγική πράξη στην τάξη και η διάδραση μαθητών και εκπαιδευτικού τελικά θα μεταβληθούν σε reality υπό το βλέμμα του «μεγάλου αδερφού».

Δεν πρόκειται περί «ιδιοτροπίας» της Υπουργού Παιδείας, αλλά επιλογή της κυβέρνησης Μητσοτάκη, καθώς σύσσωμη η κοινοβουλευτική της ομάδα είπε ΝΑΙ υπερψηφίζοντας την τροπολογία. (Το  δε  ΚΙΝΑΛ δεν βρήκε λόγο καταψήφισης της τροπολογίας της Ν.Δ.  παρά μόνο δήλωσε ΠΑΡΟΝ).

  • Δεν γνωρίζουν ότι το μάθημα στο σχολείο δεν είναι μια «διάλεξη» και δεν παράγεται από μια επιστημονική αυθεντία και ούτε μόνο από τον εκπαιδευτικό, αλλά γίνεται από όλη την τάξη;
  • Δεν γνωρίζουν ότι στη σχολική αίθουσα γίνονται λάθη, η διδασκαλία βασίζεται στη διόρθωση των λαθών στο πλαίσιο της τάξης ως ομάδας, χωρίς αυτά να στιγματίζουν και να «αιωρούνται» σε online μεταδόσεις.
  • Δεν γνωρίζουν ότι ένα τέτοιο μάθημα, θα είναι ένα μάθημα πλαστό, μακριά από τη φυσικότητα των αντιδράσεων, της συμμετοχής, των αποριών;
  • Δεν γνωρίζουν ότι η φυσική τάξη διαπνέεται από την παιδαγωγική σχέση, την εκπαιδευτική- κοινωνική σχέση μαθητών με μαθητές, εκπαιδευτικού με μαθητές και ότι αυτή η σχέση, μια σχέση ομάδας, δεν μπορεί να προορίζεται για κρυφό ή φανερό μάτι και ότι η εκπαιδευτική διαδικασία και το μάθημα στην τάξη δεν προσφέρονται για reality;

Όλα αυτά στη ΝΔ τα γνωρίζουν, αλλά επιλέγουν να προχωρήσουν στην κατεύθυνση αυτή, γιατί άλλα θέλουν και έχουν κατά νου και όχι τους μαθητές που περιστασιακά μπορεί να απουσιάσουν από το σχολείο για λόγους υγείας.

Οι εκπαιδευτικοί δεν θα ακολουθήσουν τέτοιες απίστευτες …ντροπολογίες. Ξέρουν, το έκαναν πάντα, θα το κάνουν και τώρα. Έχουν και θα βρουν τρόπους εκπαιδευτικής επαφής με τους μαθητές που απουσιάζουν από την σχολική τάξη. Να «ζώσουν» όμως την τάξη με κάμερες δεν πρόκειται να το κάνουν.

Τον λόγο προφανώς δεν έχουν μόνο οι εκπαιδευτικοί αλλά οι ίδιοι οι γονείς και οι μαθητές και συνολικότερα η κοινωνία, αν αναλογιστούμε τι προεκτάσεις μπορεί να έχει η τοποθέτηση  καμερών στις τάξεις, ως κρίσιμο βήμα για  «κάμερες παντού».

Η ΕΡΑ, οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς, μέσα από τις συλλογικές αποφάσεις και δράσεις των συνδικάτων, των ομοσπονδιών ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ θα πρωταγωνιστήσουν σε  ότι χρειαστεί, ώστε αυτή η τροπολογία-κάμερες στην τάξη να μην εφαρμοστεί και να μείνει στα χαρτιά έως ότου καταργηθεί.