Στην ανεπίσημη διάψευση των σεναρίων περί επιβολής «πράσινου φόρου» σε αερομεταφορές και ναυτιλία για την κλιματική αλλαγή προχώρησε μέσω «διαρροής» το υπουργείο Οικονομικών, την ώρα που οι συζητήσεις με τους δανειστές φέρονται να στρέφονται στην αναζήτηση ενίσχυσης της φορολογικής πολιτικής στο πεδίο της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής. Αρνητικό σήμα και για περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, ενώ το ΔΝΤ επαναφέρει το ζήτημα της αύξησης του αφορολόγητου ορίου.

Την αντίθεση της κυβέρνησης στην επιβολή «πράσινου φόρου» για την κλιματική αλλαγή μεταφέρει ανώνυμος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού Πρακτορείου, που τονίζει πως το θέμα αυτό είναι μείζον για τους ευρωπαϊκούς θεσμούς- τόσο σε επίπεδο Eurogroup, όσο και σε επίπεδο Ecofin. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, οι συζητήσεις με τους δανειστές επικεντρώνονται στο πώς οι προϋπολογισμοί και η φορολογική πολιτική θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των προβλημάτων από την κλιματική αλλαγή. Σημειώνεται ότι το ζήτημα συζητήθηκε ακροθιγώς και στην πρόσφατη σύνοδο του ΔΝΤ στην Ουάσινγκτον.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, αντίθετη εμφανίζεται η κυβέρνηση και στα σενάρια περαίωσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως «δεν υπήρξε ούτε υπάρχει καμία πρόθεση για περαίωση». Σε κάθε περίπτωση, τονίζεται πως το υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται τις διατάξεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, ώστε να είναι έτοιμο και να ψηφιστεί εντός Νοεμβρίου.

Παράλληλα, από το υπουργείου Οικονομικών συγκροτούνται ήδη ειδικές επιτροπές για τις αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες, την επέκταση του συστήματος σε περιοχές που εξαιρούνται, καθώς και την προσέγγιση των αγοραίων τιμών, εργασίες που δεν αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί πριν από τον προσεχή Μάιο. Ανάλογα με αυτά τα αποτελέσματά της «μπορεί να μας βοηθήσει να προχωρήσουμε σε μεγαλύτερη μείωση συντελεστών στη φορολογία κεφαλαίου». Πρόσθεσε χαρακτηριστικά, ότι «η αίσθηση είναι ότι θα προκύψει δημοσιονομικός χώρος, ο οποίος θα αξιοποιηθεί επ΄ ωφελεία των χαμηλών και μεσαίων στρωμάτων» αναφέρει ο ίδιος αξιωματούχος.

Ταυτόχρονα, πάντα κατά τις ίδιες πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών έχει αποστείλει στους θεσμούς ένα σχέδιο διαχείρισης και μείωσης των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τους ιδιώτες (σήμερα αγγίζουν τα 2,3 δισ. ευρώ). Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός, προκειμένου, ταυτόχρονα με τη μείωσή τους, να μην δημιουργούνται νέες ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. «Αυτό είναι το πιο ουσιώδες», επεσήμανε ο αξιωματούχος του υπουργείου.

Ερωτηθείς για τις δηλώσεις του Πολ Τόμσεν, ο οποίος επανέφερε θέμα μείωσης του αφορολογήτου και των συντάξεων, ο παράγοντας του υπουργείου επεσήμανε ότι οι θέσεις της κυβέρνησης είναι καθαρές, «δεν τίθεται θέμα ούτε αφορολογήτου, ούτε συντάξεων».

Τέλος, σχετικά με την πρόσφατη επίσκεψη του υπουργού και του υφυπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα και Γιώργου Ζαββού, στην Ουάσινγκτον και τις επαφές με την ηγεσία του ΔΝΤ, εκπροσώπους επενδυτικών οίκων, τραπεζών και οίκων αξιολόγησης, οι ίδιες πληροφορίες μεταφέρουν θετικό κλίμα έναντι του σχεδίου «Ηρακλής», που προβλέπει κρατικές ενισχύσεις ύψους 9 δισ. ευρώ. Το σχέδιο, ανέφεραν οι ίδιοι, έχει αποσταλεί για παρατηρήσεις στους θεσμούς, ούτως ώστε να είναι απολύτως άρτιο πριν κατατεθεί στη Βουλή.