O αρχηγός των Σικάνγκου Λακότα Λέοναρντ Κρόουντογκ, τέταρτη γενιά σαμάνων και πνευματικός ηγέτης του κινήματος των Ινδιάνων στο Γούντεν Νη (Wounded Knee), κατά την πολιορκία των 71 ημερών, έφυγε χτες από τη ζωή στα 79 του χρόνια, στο σπίτι του, στον Ινδιάνικο καταυλισμό ρόουζμπαντ (Rosebud Indian Reservation), εκεί που γεννήθηκε και μεγάλωσε.

H κατάληψη του Γούντεν Νη το 1973, γνωστή και ως το Δεύτερο Γούντεν Νη, από περίπου 200 Ινδιάνους Λακότα (Ογκλάλα Σιού) ήταν μία από τις πιο πρόσφατες ακτιβιστικές διαμαρτυρίες του Ινδιάνικου Κινήματος (American Indian Movement, AIM) για την καταστροφή, τη γενοκτονία και την άρνηση των ΗΠΑ να αναγνωρίσουν την ισχύ των συνθηκών που οι ίδιες έχουν υπογράψει με τους Ιθαγενείς.

Το Γούντεν Νη επελέγη λόγω της ιστορίας του, καθώς εκεί, το Δεκέμβριο του 1890, το έβδομο τάγμα Ιππικού των ΗΠΑ κατέσφαξε ολόκληρη κοινότητα των Λακότα, περιστατικό που έχει καταγραφεί ως η Σφαγή του Γούντεν Νη (Wooden Knee Massacre).

Η πόλη κατελήφθη, το 1973, από τους ακτιβιστές Ινδιάνους, για 71 ημέρες, περικυκλωμένη από το FBI και δυνάμεις καταστολής. Ηγετική μορφή ήταν ο Ράσελ Μηνς και πνευματικός ηγέτης ο σαμάνος Λέοναρντ Κρόου Ντογκ, που μόλις έφυγε από τη ζωή, για να συναντήσει τους προγόνους του. Τότε, δεκάδες Ινδιάνοι από ολόκληρες τις ΗΠΑ και τον Καναδά, προσέτρεξαν να ενισχύσουν το κίνημα. Δύο Ινδιάνοι, ένας Λακότα κι ένας Τσερόκι, δολοφονήθηκαν και ένας αφροαμερικανός ακτιβιστής, ο Ρέυ Ρόμπινσον «εξαφανίστηκε» και η τύχη της σορού του αγνοείται ακόμη, παρ’ ότι χρόνια αργότερα το FBI αναγνώρισε ότι τον απήγαγε, δολοφόνησε, και έθαψε στον καταυλισμό.

Ο  Κάνγκι Σούγκα Μανιτού, όπως ήταν το λακότα όνομα του (το Κρόου ντογκ είναι κακή μετάφραση) είχε παίξει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στα γεγονότα, για τα οποία αργότερα έδωσε δεκάδες ομιλίες. Αφιέρωσε τη ζωή του στη διάσωση των παραδόσεων των Λακότα και στην ενότητα των Ινδιάνων, όχι μόνο των ΗΠΑ, και υπήρξε σεβαστός και θεωρούμενος ως κορυφαίος ινδιάνος γιατρός (medicine man) από ιθαγενικές φυλές σε κάθε άκρη του πλανητη.

 

Όντας τέταρτη γενιά σαμάνων και γιατρών και έχοντας υπηρετήσει ως σαμάνος από τα επτά του χρόνια κιόλας, και ως «πρωθιερέας» – πάντα σε αναλογία – σε όλες τις τελετές των Λακότα τα τελευταία 60 χρόνια, είχε το σεβασμό όλων των Ινδιάνων των ΗΠΑ, και υπήρξε βασικός διαμορφωτής της νομοθεσίας για την αυτοδιάθεση των ιθαγενών της Βόρειας Αμερικής το 1975.

Η κατάληψη του Γούντεν Νη τον έφερε στο προσκήνιο και αύξησε το σεβασμό στο πρόσωπό του και για έναν ακόμη λόγο: Πριν τη σφαγή ο προπάππους του, Τζερόμ, από τις ιερατικές μορφές, είδε σε ενύπνιο ότι θα γινόταν η σφαγή και προειδοποίησε γι’ αυτό τους αρχηγούς και πολλούς άλλους τελετάρχες, όπως ο ίδιος, να μην μεταβούν στη συνάντηση των φυλών εκεί. Όσοι τον άκουσαν, σώθηκαν από τη σφαγή. Ο ίδιος ο Λέοναρντ Κρόου ντογκ έλεγε ότι όταν έφτασε στο Γούντεν Νη «άκουσε τις φωνές των προγόνων» που είχαν σφαχτεί εκεί «πεταμένοι όλοι μέσα σε έναν κοινό τάφο».

Αξίζει να προσθεσουμε εδώ ότι δεν πήγε ποτέ σχολείο, δεν έμαθε ποτέ «δυτικά» γράμματα και η μόνη του σπουδή ήταν δίπλα σε άλλους σαμάνους. Ήταν ο τελευταίος που μετέφερε πλήρη κι ανόθευτη, κατά το δυνατόν, την ινδιάνικη εμπειρία.