Το συγκεκριμένο άρθρο αφορά την κατάργηση του αγγελιόσημου. Για το ζήτημα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) τονίζει:
Τα σημεία στα οποία διαφωνούμε με το νομοσχέδιο είναι, καταρχάς, η ένταξη του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, που είναι μακροπρόθεσμα βιώσιμο, σε ένα εν τη γενέσει του ελλειμματικό ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης, τον ΕΦΚΑ. Επίσης, είναι πραγματικός ο κίνδυνος της απώλειας της περιουσίας του ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και, βέβαια, ο κίνδυνος για τις συντάξεις, αφού η αναλογική σύνταξη θα καταβάλλεται από τους πόρους του ΕΦΚΑ. Ταυτόχρονα και σε ό,τι αφορά το αγγελιόσημο, καταρχάς το αγγελιόσημο δεν υφίσταται χρηματοδότηση από το Κράτος. Επίσης, οι εργοδοτικές εισφορές καλύπτονται από το αγγελιόσημο και χάρη σε αυτό απαλλάσσεται από τις εργοδοτικές εισφορές και το Δημόσιο ως εργοδότης στην ΕΡΤ, στο ΑΠΕ, στη Γενική Γραμματεία και στα γραφεία τύπου και θα υποχρεωθεί τώρα το Δημόσιο και εκεί να καταβάλει εργοδοτικές εισφορές.
Επίσης, θέλω να αποσαφηνίσω, ότι το αγγελιόσημο, είναι ένα αντίτιμο απαλλοτριωθέντος ιδιωτικού πόρου και υποκαθιστά ίδιο πόρο ιδιωτικής ασφάλισης. Είναι γνωστό ότι νομοθετήθηκε ως διαρκές αντάλλαγμα για την απαλλοτρίωση, κρατικοποίηση του Αρχείου Συντακτών, και συνεπώς, η αφαίρεση του προσβάλλει το δικαίωμα στην περιουσία όπως κατοχυρώνεται και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Παράλληλα, αποτελεί οιωνοί εργοδοτική εισφορά αποδιδόμενη στα ταμεία των εργαζομένων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Τέλος, δεν συνιστά εισφορά υπέρ τρίτου, άρα δεν έρχεται σε αντίθεση προς τη Κοινοτική Νομοθεσία.
Τώρα όμως, ας δούμε και τις συνέπειες από την κατάργηση του αγγελιοσήμου. Η υποχρέωση των εργοδοτών για καταβολή εισφορών, αύξηση εργοδοτικού κόστους, απολύσεις, ανεργία. Επίσης θα προκύψει εισφοροδιαφυγή και φοροδιαφυγή, αφού η σύνδεση των ασφαλιστικών εισφορών με τα εισοδήματα των απασχολουμένων, επιφέρει πρόσθετο κόστος, και βέβαια, θα καταρρεύσουν ο ΕΔΟΕΑΠ και τα ΤΕΑΣ, πού είναι τα Ταμεία Επικουρικής Ασφάλισης της Αθήνας και της περιφέρειας, και απώλεια της υγειονομικής κάλυψης και επικούρησης, καθώς και στέρηση των επιδομάτων ανεργίας. Συνεπώς, ζητάμε την διατήρηση των ταμείων μας και τη διατήρηση τον αγγελιοσήμων.
Ο πρόεδρος του ΕΔΟΕΑΠ συμπληρώνει:
Το προτεινόμενο ασφαλιστικό νομοσχέδιο αφανίζει κυριολεκτικά τα ασφαλιστικά μας ταμεία, αφού στο άρθρο 38, παράγραφος 9, καταργεί το βασικό πόρο μας, το αγγελιόσημο, οδηγώντας τον ΕΔΟΕΑΠ σε άμεσο κλείσιμο και στερώντας από τους 18.500 ασφαλισμένους του το δικαίωμα της αξιοπρεπούς περίθαλψης και επικουρικής σύνταξης. Στην ουσία, το νομοσχέδιο αυτό ακυρώνει βίαια τον μόχθο των ανθρώπων του δημοσιογραφικού κλάδου, που, εδώ και μισό αιώνα και κάτω από αντίξοες συνθήκες, δημιούργησαν, συντήρησαν και βελτίωσαν ένα ταμείο, το οποίο αποτελεί, ακόμη και στα ύστερα του, πανευρωπαϊκό πρότυπο.
Είναι περίεργο και προβληματίζει το γεγονός ότι η Κυβέρνηση, ενώ προσπαθεί να περιορίσει το δημοσιονομικό κόστος, καταργεί το αγγελιόσημο και προσθέτει στο Κράτος επιπλέον ανελαστικές υποχρεώσεις, που φτάνουν ετησίως, μαζί με τις κύριες συντάξεις που χορηγεί το ΕΤΑΠ – ΜΜΕ, τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Επιπλέον, είναι αντιφατικό μια Κυβέρνηση να προωθεί σχέδιο καταστροφής ταμείων τα οποία δεν επιβαρύνουν τον Κρατικό Προϋπολογισμό και επιδιώκει με εξαθλίωση τους ασφαλισμένους τους με το πρόσχημα της κοινωνικής δικαιοσύνης. Ουσιαστικά, στην περίπτωση του κλάδου μας βλέπουμε τον διακαή πόθο των κυβερνώντων να υφαρπάξουν τα εναπομείναντα αποθεματικά των ταμείων μας. Έχει κλαπεί, μέσω του «κουρέματος», από το ΕΤΑΠ – ΜΜΕ 1,5 δισ. και 100 εκατ. από τον ΕΔΟΕΑΠ.
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος η εισφορά που προβλέπεται στο άρθρο 3 παρ. δ΄, στο άρθρο 4 παρ. γ΄ του ν.δ. 465/1941 (Α΄301), στο άρθρο 36 παρ. 2 του ν.δ 158/1946 (Α΄318), στο άρθρο 3 παρ. Γ΄ του ν. 1872/1951 (Α΄202), στο άρθρο 4 παρ. 3 περ. β του ν. 4041/1960 (Α36), στο άρθρο 4 του ν. δ. 4547/1966(Α΄192), στα άρθρα 11, 14 και 15 του α.ν. 248/1967 (Α΄243), στα άρθρα 2, 3 και 8 του ν.1344/1973 (Α΄36), στο άρθρο 6 παρ. 5 του ν. 1866/1989 (Α΄222), στους ν. 248/1967, 1989/1991 καθώς και στην Φ. 146/1/10978/1969 καταργείται.
Καταργούνται οι διατάξεις που προβλέπουν το αγγελιόσημο και συγκεκριμένα:
άρθρο 3 παρ. δ΄, στο άρθρο 4 παρ. γ΄ του ν.δ. 465/1941 (Α΄301),
άρθρο 36 παρ. 2 του ν.δ 158/1946 (Α΄318)
2. Διά τας ημερισίας εφημερίδας Θεσ/νίκης το αγγελιόσημον ορίζεται
εις τα 10% κατανεμόμενον ως ακολούθως :α) Εβδομήκοντα τοις εκατόν υπέρ
του ταμείου συντάξεων υπαλληλικού προσωπικού εφημερίδων ΘΕσ/νίκης διά
την ίσρισιν ταμείου προνοίας. β) Δέκα πέντε τοις εκατόν υπέρ της
ενώσεως συντακτών ημερισίων εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης. γ) Δέκα πετε
τοις εκατόν υπέρ της ενώσεως υπαλληλοκού προσωπικού εφημερίδων
Θεσ/νίκης.
στο άρθρο 3 παρ. Γ΄ του ν. 1872/1951 (Α΄202)
Γ`) Δια τον Λογαριασμόν Προνοίας. α) Το
εισπραττόμενον αγγελιόσημον 2 ο/ο επί του τιμήματος πάσης επί πληρωμή
δημοσιεύσεως ή διαφημίσεως, καταχωρουμένης εις τας εφημερίδας της
Θεσσαλονίκης. Το ποσοστόν τούτο, εισπραττόμενον παρά του διαχειριστού
εκάστης Εφημερίδος της Θεσσαλονίκης. Το ποσοστόν τούτο, εισπραττόμενον
παρά του διαχειριστού εκάστης εφημερίδος, κατατίθεται υπέρ του
Λογαριασμού Προνοίας του Κ.Α.Ε.Τ.Θ., συμφώνως προς τα υπό των σχετικών
παραγράφων του άρθρου 36 του Ν.Δ. 158 της 23.10.46 καθοριζόμενα.
το άρθρο 4 παρ. 3 περ. β του ν. 4041/1960 (Α36),
β) Το προϊόν εξ αγγελιοσήμου 5% όπερ επιβάλλεται δια του παρόντος
επί του τιμολογίου ή της αποδείξεως πάσης επί πληρωμή δημοσιεύσεως εις
ημερησίαν επαρχιακήν εφημερίδαν μετέχουσαν της Ε.Ι.Η.Ε.Ε. και όπερ
καταβάλεται παρά του δίδοντος την εντολήν πρός δημοσιεύσιν. Αποδείξεις
ή τιμολόγια μή φέροντα μνείαν καταβολής του αγγελιοσήμου δεν δύναται
να χρησιμοποιηθώσι παρά του επ` ονόματι του οποίου εξεδόδησαν ως
εκπιπτώμεναι δαπάναι δια τον καθορισμόν του φορολογητέου εισοδήματος.
Αι λεπτομέρειαι της εφαρμογής του αγγελιοσήμου καθορισθήσονται δι`
αποφάσεως του αρμοδίου δια τα ζητήματα του Τύπου Υπουργού.
στο άρθρο 4 του ν. δ. 4547/1966(Α΄192)
Αρθρον 4.
"1. Από της δημοσιεύσεως του παρόντος Ν.Δ/τος
εφ` εκάστου τιμολογίου διαφημίσεως ή διαφημιστικής εκπομπής
εκπεμπομένης υπό του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας διά των εν Αθήναις,
Θεσσαλονίκη και αλλαχού λειτουργούντων Ραδιοφωνικών Σταθμών του Ε.Ι.Ρ.
ως και των Σταθμών Τηλοψίας επιβάλλεται ειδικόν τέλος εκ 15% επί του
συνόλου του αντιτίμου διαφημίσεως, μη υπολογιζομένων των τυχόν υπό του
Ε.Ι.Ρ. παρεχομένων εκπτώσεων ή προμηθειών, κατανεμόμενον ως ακολούθως:
α) Ποσοστόν 5% υπέρ του Ταμείου Επικουρικής Ασφαλίσεως
Υπαλλήλων Ραδιοφωνίας και Τουρισμού, κατατιθέμενον εις Ειδικόν
Λογαριασμόν διά την χορήγησιν εφ` άπαξ βοηθήματος εις τους
εξερχομένους της υπηρεσίας και της ασφαλίσεως ησφαλισμένους παρ` αυτώ
υπαλλήλους και συνεργάτας του Ε.Ι.Ρ. και της εποπτευούσης τούτο
Γενικής Διευθύνσεως Τύπου και Πληροφοριών κατά τα λεπτομερώς
καθορισθησόμενα διά Β.Διατάγματος, εκδοθησομένου προτάσει των Υπουργών
Εργασίας και Προεδρίας της Κυβερνήσεως.
"β) Ποσοστόν 10% υπέρ του Ταμείου Συντάξεων Προσωπικού Εφημερίδων
Αθηνών και Θεσσαλονίκης του Ε.Ι.Ρ. απαλλασσομένου εφεξής πάσης προς
τούτο εργοδοτικής εισφοράς διά την παρ` αυτώ ασφάλισιν εργαζομένων
δημοσιογράφων ως υπαλλήλων και συνεργατών αυτού. Τα εισπραττόμενα διά
λογαριασμόν του Τ.Σ.Π.Ε.Α.Θ. ποσά αποδίδονται υπό του Ε.Ι.Ρ. ανά
τρίμηνον και εντός μηνός από της λήξεως εκάστου τριμήνου το αργότερον,
διά καταθέσεως εις τον παρά τη Εθνική Τραπέζη της Ελλάδος λογαριασμόν
του δικαιούχου Ταμείου".
γ) Ποσοστόν 2% υπέρ Ταμείων Επικουρικ. Ασφαλίσεως των Ενώσεων
Συντακτών Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδος και Ευβοίας αφ` ενός και
Πελοποννήσου, Ηπείρου και Νήσων αφ` ετέρου. Εφ` όσον δεν λειτουργούν
τοιαύτα ταμεία ο ανωτέρω πόρος κατανεμόμενος κατά ποσοστόν 1% εις
εκάστην των ανωτέρω Ενώσεων Συντακτών τίθεται εις την διάθεσιν των
διοικήσεων αυτών υπό τον όρον της αποδόσεως εις τα Επικουρ. Ταμεία
ευθύς άμα τη συστάσει των.
δ) Ποσοστόν 2% υπέρ του Ταμείου Ασφαλίσεως Εργατών Τύπου Αθηνών,
εξ ου 1% υπέρ του Κλάδου Συντάξεων αυτού και 1% υπέρ του Κλάδου
Επικουρικής Ασφαλίσεως αυτού, μετ` αφαίρεσιν του εσόδου του
προερχομένου εκ των διαφημίσεων και των διαφημιστικών εκπομπών, των
εκπεμπομένων διά του Ραδ. Σταθμού Θ/κης, όπερ περιέρχεται εις τον
Κλάδον Ασ/λίσεως Εργατών Τύπου Θεσσαλονίκης.
ε) Ποσοστόν 1% υπέρ του Ταμείου Συντάξεων Εφημεριδοπωλών και
Υπαλλήλων Πρακτορείων διά τον παρ` αυτώ Κλάδον Προνοίας, μετ`
αφαίρεσιν του εσόδου του προερχομένου εκ των διαφημίσεων και των
διαφημιστικών εκπομπών, των εκπεμπομένων διά του Ραδιοφωνικού Σταθμού
Θεσσαλονίκης, όπερ περιέρχεται εις το Ταμείον Συντάξεων Εφημεριδοπωλών
και Υπαλλήλων Πρακτορείων πόλεως Θεσσαλονίκης.
2. Διά την είσπραξιν και απόδοσιν του υπό στοιχ. α` της
προηγουμένης παραγράφου πόρου εφαρμόζονται αι διατάξεις του άρθρου 27
του από 7.10.1958 Β. Διατάγματος "περί συστάσεως και οργανώσεως του
ΤΕΑΥΡ".
3. Τα εισπρατόμενα διά λογαριασμόν των υπό στοιχεία β-ε της
παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου οργανισμών ποσά αποδίδονται υπό του
Ε.Ι.Ρ. ανά τρίμηνον και εντός μηνός το βραδύτερον από της λήξεως
εκάστου τριμήνου διά καταθέσεως εις τον οικείον παρά Τραπέζη
λογαριασμόν εκάστου οργανισμού".
11, 14 και 15 του α.ν. 248/1967 (Α΄243)
1ον) Το κατά τας διατάξεις του άρθρου 3 εδαφ. δ` του Ν.Δ. 465/
1941 ως αύται συνεπληρώθησαν και αντικατεστάθησαν υπό του άρθρου 3
παρ. 1 εδαφ. ε` το ν.δ. 1151/42 του άρθρου 36 παρ. 1 του Ν.Δ. 158/46,
του άρθρου 1 παρ. 6 του Ν. 1872/51 του άρθρου 8 παράγρ. 1 εδάφ. α` του
Ν.Δ. 3572/56 και του άρθρου 14 παρ. 2 του Ν. 4041/60(2),
αγγελιόσημον εκ δέκα πέντε τοις εκατόν (15%) επί των δημοσιευομένων
εις τας ημερησίας εφημερίδας Αθηνών διαφημίσεων προσαυξάνεται εις
είκοσι τοις εκατόν (20%), επεκτεινόμενον και επί του τιμήματος παντός
εν αυταίς επί πληρωμή δημοσιεύματος.
2ον) Το επί του τιμήματος των διαφημίσεων των δημοσιευομένων εις
τας ημερησίας εφημερίδας Θεσσαλονίκης, κατά το άρθρον 3 του Ν. 1872/
1951 και άρθρ. 6 παράγρ. 1 του αυτού νόμου, ως τούτο ετροποποιήθη διά
του άρθρου 4 του Ν.Δ. 3616/1956, αγγελιόσημον εκ 12% προασαυξάνεται
εις 16% επεκτεινόμενον και επί του τιμήματος των επί πληρωμή παντός
είδους δημοσιευμάτων των αυτών εφημερίδων.
3ον) Επιβάλλεται αγγελιόσημον εξ 20% επί του τιμήματος πάσης
διαφημίσεως γιγνομένης διά των εκπομπών του Ραδιοφωνικού Σταθμού
Ενόπλων Δυνάμεων.
στα άρθρα 2, 3 και 8 του ν.1344/1973 (Α΄36)
Αρθρον 2.
1. Εις την υποχρέωσιν καταβολής του υπό των διατάξεων του Α.Ν.
248/1967 προβλεπομένου αγγελιοσήμου, υπόκεινται άπαντες ανεξαιρέτως οι
διαφημιζόμενοι διά των εις τον Α.Ν. 248/1967 αναφερομένων μέσων
δημοσιότητος. Της υποχρεώσεως προς καταβολήν αγγελιοσήμου εξαιρούνται
από της ισχύος του Α.Ν. 248/1967 το Δημόσιον, οι Δήμοι και Κοινότητες,
τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και αι Επιχειρήσεις Κοινής Ωφελείας,
τυχόν όμως καταβλήθεντα διά την αιτίαν ταύτην μέχρι της ισχύος του
παρόντος παρ` αυτών ποσά δεν αναζητούνται.
2. Το υπό των διατάξεων του Α.Ν. 248/1967 προβλεπόμενον αγγελιόσημον,
υπολογίζεται επί του συνόλου του αντιτίμου των διαφημίσεων και
δημοσιεύσεων, βάσει του εν τω εκδιδομένω τιμολογίω ή αποδείξει
αναγραφομένου ποσού, μη υπολογιζομένων των τυχόν παρεχομένων
προμηθειών.
6 παρ. 5 του ν. 1866/1989 (Α΄222),
5. Η εταιρεία υποχρεούται στην είσπράξη αγγελιοσήμου για τη
μετάδοση διαφημίσεων στο ίδιο ποσοστό που προβλέπεται και για την ΕΡΤ
- Α.Ε. Το αυτό ισχύει και για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Το
αγγελιόσημο κατανέμεται στα ίδια ασφαλιστικά ταμεία, στα οποία
κατανέμεται και το αντίστοιχο αγγελιόσημο της ΕΡΤ - Α.Ε. και κατά την
ίδια αναλογία.