Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται με Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) 56.30.10.04. και βάσει των έως τώρα αποφάσεων μένουν εκτός από την επαναλειτουργία της εστίασης.

Με βάση τα όσα ανακοινώθηκαν την περασμένη Παρασκευή, ο ΚΑΔ 56.30.10.04, δηλαδή τα καφέ-μπαρ, εξαιρούνται από την επανεκκίνηση της εστίασης στις 3 Μαΐου, γεγονός που έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις τόσο πολιτών, όσο και καταστηματαρχών.

Προκειμένου να μην λειτουργήσουν τα κέντρα διασκέδασης, ο πιο συχνός κύριος ΚΑΔ των καφέ –εστιατορίων έμεινε εκτός, μην μπορώντας να δουλέψουν ακόμη και σε εξωτερικούς χώρους.

Μάλιστα, η πρωτοβουλία Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης σε επιστολή που απέστειλε στον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη θέτει θέμα νόθευσης του ανταγωνισμού. Το ίδιο αναφέρει και η Πρωτοβουλία Εστίασης Θεσσαλονίκης επισημαίνοντας ότι «θα έχουμε σε γειτονικά καταστήματα σερβίρισμα ποτών σε όσους έχουν 56.10 και απαγόρευση σε όσους έχουν 56.30».

Η πρωτοβουλία Κύκλος Επαγγελματιών Εστίασης στην επιστολή της στον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή κ. Παναγιώτη Σταμπουλίδη θέτει τα ακόλουθα ερωτήματα:

1) Πώς δικαιολογείται επιχειρησιακά η επιλογή παραμονής σε αναστολή συγκεκριμένων ΚΑΔ; Ανακοινώθηκε η παραμονή σε αναστολή των επιχειρήσεων με ΚΑΔ 5621 (catering) και 5630 (υπηρεσίες ποτών). Ωστόσο στον ΚΑΔ 5630 ανήκουν πάρα πολλά μαγαζιά εστίασης, τα οποία μπορούν να δουλέψουν αναπτύσσοντας τραπέζια σε εξωτερικούς χώρους. Έχει λοιπόν δημιουργηθεί το εύλογο ερώτημα γιατί να μη δίνεται η δυνατότητα να λειτουργήσουν στους εξωτερικούς χώρους με τους κανόνες που έχουν τεθεί.

2) Υπάρχει πρόβλεψη για τους ΚΑΔ που δεν θα επαναλειτουργήσουν;

3) Μπορεί μια επιχείρηση να επιλέξει να μην επαναλειτουργήσει καίτοι της δίνεται η δυνατότητα; Τι προβλέπεται για τις επιχειρήσεις αυτές; Όπως πιστεύουμε είναι κατανοητό, υπάρχουν επιχειρήσεις για τις οποίες το να επαναλειτουργήσουν με το συγκεκριμένο πλαίσιο δεν αποτελεί βιώσιμη επιλογή για πολλούς λόγους (π.χ. μικρός εξωτερικός χώρος ή περιορισμένο ωράριο). Είναι πάρα πολλά τα μαγαζιά εστίασης και ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας που η λειτουργία τους ξεκινά από τις 8.00 μμ και μετά πράγμα που σημαίνει ότι τους δίνεται η δυνατότητα να δουλέψουν για λίγες ώρες καθιστώντας την επαναλειτουργία τους ουσιαστικά ζημιογόνα. Ωστόσο από τα ανακοινωθέντα μέτρα δε φαίνεται να υπάρχει ούτε σκέψη ούτε πρόβλεψη για την περίπτωση όπου ένα μαγαζί εστίασης το οποίο συμπεριλαμβάνεται στους ΚΑΔ επαναλειτουργίας, αποφασίσει να μη λειτουργήσει.

4) Υπάρχει καμία πρόβλεψη για αλλαγή ωραρίου πέρα των 11.00 μμ;

5) Η χρήση του μπαρ όπως ανακοινώθηκε χρήζει διευκρίνησης. Αναφέρεται στους κανόνες η χρήση του μπαρ (υπό την προϋπόθεση μέτρων). Ακόμα και σε εσωτερικούς χώρους; Δυστυχώς, θεωρούμε σκόπιμο να ρωτήσουμε καθώς δε φαίνεται να είναι αντιληπτό πως ο χώρος της “μπαρας” είναι κατά κανόνα στο εσωτερικό των καταστημάτων.

Τέλος στην επιστολή γίνεται αναφορά και στο κόστος των τεστ αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self tests) για τα οποία έχει ανακοινωθεί ότι το ένα από τα δύο που πρέπει να κάνει ο κάθε εργαζόμενος θα καλύπτεται από το κράτος, ενώ το άλλο από τον εργοδότη. Στην επιστολή τίθεται το ερώτημα εάν οι εργοδότες (ως απασχολούμενοι στην επιχείρηση) θα συμπεριληφθούν στη δωρεάν παροχή self test.

Επίσης ζητεί παράταση του ωραρίου λειτουργίας έως τις 12 τα μεσάνυχτα, αντί για τις 11 μ.μ. που έχει ανακοινωθεί, και νομοθετική ρύθμιση για την αδειοδότηση των κοινόχρηστων χώρων ώστε να δοθεί παράταση μέχρι το τέλος του 2021 για τις άδειες που χορηγήθηκαν το 2020.

«Ακόμα περιμένουν χιλιάδες επιχειρήσεις να διορθωθεί η εξαίρεση ΚΑΔ από το άνοιγμα της εστίασης. Δεν έφτανε η ανεπαρκής στήριξη, η εστίαση έχει τώρα να αντιμετωπίσει και την παροιμιώδη ανεπάρκεια του “επιτελικού” κράτους που νοθεύει τον ανταγωνισμό και δημιουργεί νέες αδικίες» τονίζει σε ανάρτησή του στο Twitter ο Αλέξης Χαρίτσης, τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτικής Συμμαχία.