Η αντισυνταγματικότητα εστιάζεται, σύμφωνα με τη βουλευτή των Ανεξάρτητων Ελλήνων Χρ. Γιαταγάνα, κυρίως στην παραβίαση του άρθρου 4 του Συντάγματος, που ορίζει ότι κάθε φορολογούμενος συνεισφέρει ανάλογα με τις δυνατότητές του.

«Υπέρτερο κριτήριο είναι η δημόσια ωφέλεια, και εν προκειμένω η επίτευξη των σκοπών αυτού του φόρου», αντέτεινε η Εισηγητής της ΝΔ Φ. Πατριανάκου, σημειώνοντας ότι υπάρχει απόφαση του ΣτΕ για το χαράτσι στα ακίνητα μέσω της ΔΕΗ «που αναφέρει ότι δεν παραβιάζεται η αρχή της καθολικότητας και της ισότητας του φόρου». «Το νομοσχέδιο θεσπίζει ενιαίο φόρο και έχουμε την έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας. Πουθενά δεν υπάρχουν οι αιτιάσεις που επικαλείται η Χρ. Γιαταγάνα», πρόσθεσε η Φ. Πατριανάκου.

Παρεμβαίνοντας ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Στ. Κοντονής επικαλέστηκε την έκθεση της Επιτροπής της Βουλής, για το ζήτημα που αφορά τον οικονομικό διαχειριστή της ΕΡΤ.

«Διαβάστε τι λέει η Επιστημονική Επιτροπή στη σελ. 15. Τι λέει για την φωτογραφική διάταξη του άρθρου 38, που αφορά τον οικονομικό διαχειριστή της ΕΡΤ Γκ. Μάναλη, τον οποίο αμνηστεύει και μάλιστα εκ των προτέρων; Τα λαμβάνετε υπόψη σας; Είναι συνταγματικά αυτά;» ρώτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο κ. Κοντονής επεσήμανε πως α) όσοι έχουν ακίνητη περιουσία κάτω από 200.000 ευρώ έως τώρα πλήρωναν το χαράτσι που, σύμφωνα με το ΣτΕ, είναι νόμιμο επειδή είναι προσωρινό, ενώ η κυβέρνηση το κάνει μόνιμο β) πληρώνουν και τα ακίνητα που είναι «αδειανά κουφάρια», γ) για πρώτη φορά στην ιστορία της Βουλής περνά νομοσχέδιο που φορολογεί τα αγροτικά ακίνητα, δ) ο συντελεστής του φόρου μειώνεται ανάλογα με την αύξηση της τιμής ζώνης (π.χ. συντελεστής 0,80 για αντικειμενική αξία 2.000 ευρώ/τ.μ. και συντελεστής 0,20 για αντικειμενική αξία πάνω από 5.000 ευρώ/τ.μ. ε) προβλέπονται φοροελαφρύνσεις για την μεγάλη ακίνητη περιουσία λόγω κατάργησης του 2%. Έτσι ακίνητη περιουσία 10 εκατ. ευρώ θα πληρώσει συμπληρωματικό φόρο 93.600 ευρώ, ενώ το 2013 πλήρωνε ΦΑΠ 144.400, δηλαδή θα πληρώσει 50.800 ευρώ λιγότερα.

Στον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ απάντησε ο εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ Πάρις Κουκουλόπουλος. «Κρίνοντας από τους τόνους του Στ. Κοντονή, αναρωτιέμαι ποιος έκανε την ένσταση», είπε και συμπλήρωσε: «Λυπάμαι, αλλά δεν έχετε διαβάσει το νόμο. Δεν υφίσταται το παράδειγμα για την μεγάλη ακίνητη περιουσία».
Ανέφερε ακόμη πως πουθενά στην Ευρώπη δεν υπάρχει συντεταγμένη πολιτεία χωρίς φόρο στα ακίνητα. «Δεν χρειάζεται να είναι κανείς συνταγματολόγος για να καταλάβει αν έχουν βάση αυτά που λέγονται», είπε και πρόσθεσε: «Έχουμε υποχρέωση να γνωρίζουμε τι συνέβη με το χαράτσι και το ΣτΕ. Το ζήτημα του τρόπου είσπραξης κρίθηκε από το ΣτΕ, όχι η ύπαρξη του φόρου».

«Η φοροδοτική ικανότητα σύμφωνα με το Σύνταγμα δεν κρίνεται από το αντικείμενο του φόρου, αλλά από το υποκείμενο, από το πρόσωπο, του φόρου», σημείωσε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΔΗΜΑΡ Ν. Τσούκαλης.

«Να αφήσουμε τα νομικά και να μιλήσουμε με την απλή λογική. Το Σύνταγμα λέει ότι κάθε ένας συνεισφέρει ανάλογα με τις δυνατότητές του. Ποιο φορολογικό σύστημα στη χώρα μας το εφαρμόζει; Είναι υποκρισία ή δεν είναι; Ο μισθωτός φορολογείται από το πρώτο ευρώ και οι επιχειρήσεις όλο και λιγότερο», υπογράμμισε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΚΚΕ Θ. Παφίλης.

«Αμφιβολίες για την συνταγματικότητα», εξέφρασε και ο Ανδ. Λοβέρδοςως εκπρόσωπος των Ανεξάρτητων Δημοκρατικών Βουλευτών.

«Αν υπάρχει ένα θέμα είναι τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, και αυτό, κύριε υπουργέ, να το δούμε», τόνισε ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της ΝΔ Μ. Κεφαλογιάννης, υποστηρίζοντας ότι το νομοσχέδιο είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα, καθώς «διευρύνεται η φορολογική βάση».

Κατά τα άλλα, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου, ο βουλευτής της ΝΔ Προκόπης Παυλόπουλος τάχθηκε κατά του συνυπολογισμού των αντικειμενικών αξιών στον υπολογισμό του φόρου, και σημείωσε πως «όταν φορολογείς ένα ακίνητο που δεν παράγει κανένα πρόσοδο, ουσιαστικά το οδηγείς σε έμμεση δήμευση».
«Δεν μπορεί να ποινικοποιείται η αδυναμία καταβολής οφειλών. Δεν μπορεί να θεωρείται εγκληματίας κάποιος επειδή είναι φτωχός και δεν έχει να πληρώσει – πολλές φορές μάλιστα, διότι το ίδιο το κράτος του οφείλει – και να καταλήγει να έχει πλημμέλημα με τουλάχιστον τρία χρόνια φυλακή γιατί δεν μπορεί να πληρώσει» υπογράμμισε ο κ. Παυλόπουλος. «Με τη φυλακή, ποιον θα σωφρονίσετε; Το πολύ-πολύ να τον αναγκάσετε να πηδήξει από κανένα μπαλκόνι» σημείωσε ο βουλευτής της ΝΔ.

Στο παραπάνω πλαίσιο, ο βουλευτής πρότεινε να υπάρξει γενικευμένη καθιέρωση της ένστασης συμψηφισμού οφειλών μεταξύ Δημοσίου και φορολογουμένου, όπως επίσης και να υπάρξει η δυνατότητα να παραχωρεί ο φορολογούμενος ένα ακίνητο στο κράτος, στην αντικειμενική του αξία, έναντι των οφειλών του και μελλοντικών οφειλών. Απαντώντας αργότερα σε ερώτηση, δήλωσε πως κάτι τέτοιο το προτείνει μονάχα για φορολογουμένους σε αδυναμία πληρωμής.

Το θέμα του συμψηφισμού έθεσαν επίσης, οι Δ. Γελαλής (ΣΥΡΙΖΑ), Γιάννης Κεφαλογιάννης (ΝΔ) και Κώστας Γιοβανόπουλος (ΑΝ.ΕΛ.).

«Με το παρόν νομοσχέδιο προβλέπεται ρητά στο άρθρο 48 ο συμψηφισμός απαιτήσεων και καθίσταται σαφές ότι ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας δεν επηρεάζει την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων» απάντησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

«Το υπουργείο, βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας τροποποιήσεων στο θεσμικό πλαίσιο του συμψηφισμού, όπως αυτό προβλέπεται στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι αυτό το θεσμικό πλαίσιο μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και στην πράξη» συμπλήρωσε.

Ενστάσεις για την απουσία αφορολόγητου ορίου εξέφρασε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Νίκος Σηφουνάκης: «Το κράτος προηγουμένως είχε κάνει υποεκτίμηση της περιουσίας και έχανε χρήματα. Σήμερα έχουμε περάσει στο αντίθετο άκρο, της υπερεκτίμησης της περιουσίας με πλασματικές αντικειμενικές αξίες. Δεν μπορώ να δεχθώ, ότι ένας άνθρωπος ο οποίος είναι μόνος του στη ζωή και έχει ένα σπίτι 50 τετραγωνικά και έχει και εισόδημα 5.000 ευρώ ή 9.000 ευρώ και δεν έχει τίποτε άλλο σε αυτό τον κόσμο, πρέπει να φορολογηθεί» είπε ο βουλευτής.