Οι ενότητες στις οποίες απάντησαν οι δύο υποψήφιοι ήταν οι εξής:

1. Λειτουργία της πόλης
2. Ασφάλεια
3. Κλιματική αλλαγή/ανθεκτικότητα
4. Υποδομές/Ανάπτυξη
5. Κοινωνική πολιτική
6. Πολιτισμός
7.   Ελεύθερη ενότητα

Λειτουργία της πόλης

Στην ερώτηση για τη λειτουργία της πόλης, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων: «Έχει γίνει πολύ μεγάλη πρόοδος και η Αθήνα είναι καθαρότερη από ποτέ. Είναι καθαρή; Όχι. Αλλά έχουμε προχωρήσει μπροστά. Τι έχει αλλάξει; Πρώτα απ’ όλα η φιλοσοφία. Δεν είναι πια ο κάδος που αλλάζουμε, είναι και ότι η Αθήνα θέλει νερό, θέλει σαπούνι, θέλει απολύμανση. Το δεύτερο είναι ότι έχουμε ανανεώσει και εκσυγχρονίσει τον στόλο. Το τρίτο είναι ότι έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην ανακύκλωση. Ξεκινήσαμε από ένα 2% και ήδη στο 10%, παρά τα δύο χρόνια της πανδημίας και θα συνεχίσουμε με αυτό τον ρυθμό για το 20% του χρόνου και για το 40% το 2028».

Στη συνέχεια ο Χάρης Δούκας έκανε ερώτηση στον Κώστα Μπακογιάννη για τον Μεγάλο Περίπατο και το κόστος του, με τον Κώστα Μπακογιάννη να του απαντά ότι στην Ομόνοια το ποσό είναι «0» γιατί έγινε μέσω προγράμματος, το Σύνταγμα 1.5 εκατομμύριο και Πανεπιστημίου  λιγότερα από 3 εκατ. «Έχουμε καταλάβει το λάθος μας. Πρέπει να επικοινωνήσουμε ότι πάθημα θα γίνει μάθημα». Βέβαια, στο σημείο αυτό υπέπεσε σε γλωσσικό ολίσθημα λέγοντας πως το πάθημα δεν θα γίνει μάθημα.

Στο θέμα σχετικά με τη λειτουργία της πόλης, Χάρης Δούκας ρωτήθηκε για τις προτάσεις του για το πράσινο, τις παιδικές χαρές και τους χώρους στάθμευσης στην Αθήνα κατά πόσο υπάρχει εκτίμηση για τον διαθέσιμο ελεύθερο χώρο, ώστε να υλοποιηθούν αυτά. Ο κ. Δούκας εκδήλωσε την ικανοποίηση του διότι, όπως είπε, έβαλε στη συζήτηση το πράσινο και τις παιδικές χαρές και προσέθεσε χαρακτηριστικά ότι «αυτή η προσέγγιση του δημόσιου χώρου είναι μια προσέγγιση κεντρική».«5 χιλιάδες δέντρα το χρόνο, 25 χιλιάδες την πενταετία» ήταν η απάντηση του κ. Δούκα σχετικά με την δέσμευσή του για την ενίσχυση του πρασίνου της Αθήνας. «Ο κ. Μπακογιάννης είχε πει 75 χιλιάδες και έβαλε 4 χιλιάδες την πενταετία. Δε νομίζω ότι είχε ερωτηθεί ότι είχε πει 75 χιλιάδες, πού θα μπουν» σημείωσε ο κ. Δούκας. Ανέφερε, επίσης, ότι υπάρχει απόφαση του 2018 για 24 οικόπεδα τα οποία είναι έτοιμα και έχουν αξιοποιηθεί μόνο τα 7, ενώ υπενθύμισε δημόσιους χώρους όπως ο Ελαιώνας, του Γουδή, ο λόφος του Στρέφη.

«Θα χρησιμοποιήσω κάθε σπιθαμή γης. Είναι ζωή, δεν είναι εργολαβία, ζαρντινιέρα και πλακάκι» σημείωσε χαρακτηριστικά, ενώ σχετικά με τους χώρους στάθμευσης απάντησε ότι πρέπει να τοποθετηθούν περιμετρικά της πόλης, καθώς είναι «μαγνήτης αυτοκινήτων».  «Εγώ λέω ότι θα φτιάξω 40 παιδικές χαρές σε 5 χρόνια. Που σημαίνει μία παιδική χαρά σε κάθε γειτονιά».

Ο κ. Δούκας υπενθύμισε ότι στις 70 προϋπάρχουσες παιδικές χαρές, ο κ. Μπακογιάννης προσέθεσε 10, συνεπώς η πόλη πλέον αριθμεί 80 παιδικές χαρές. Σχετικά με το πώς θα βρεθούν τα χρήματα για αυτή τη δαπάνη, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι η πόλη της Αθήνας έχει προϋπολογισμό περισσότερο από 1 δισεκατ. και είπε χαρακτηριστικά «λέτε να μην υπάρχουν τα χρήματα;».

Επιπλέον, ο κ. Δούκας τόνισε ότι η Αθήνα έχει υψηλά δημοτικά τέλη, και συνεπώς πρόκειται για υποχρέωση του δήμου να προσφέρει αυτές τις υπηρεσίες στους πολίτες, σημειώνοντας «αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα στην ψυχαγωγία οι παιδικές χαρές». «Η προσέγγισή μας είναι διαφορετική. Να μιλήσουμε για τις υποβαθμισμένες γειτονιές και την υποτιμημένη καθημερινότητα».

Παρέμβαση Δούκα – Πρώτη μου απόφαση να λύσω τα θέματα με τα σχολεία 

Στην πρώτη του ελεύθερη παρέμβαση ο Χάρης Δούκας επέλεξε να σχολιάσει: «δεν κατάλαβα ποιο ήταν το κόστος για τον Μεγάλο Περίπατο, δεν κατάλαβα γιατί δεν προχώρησαν τα 75 χιλιάδες δέντρα και έγιναν μόνο 4 χιλιάδες» αλλά επιπλέον έθεσε το ζήτημα των σχολείων που βρίσκονται στην αρμοδιότητα του δήμου.

Αναφέρθηκε σε σχολεία σπίτια, κοντέινερ, με βλάβες και σοβάδες που πέφτουν. «Να υπάρχει σχολείο, να υπάρχουν υποδομές» είπε ο κ. Δούκας. «Θέλω να πω ότι αυτά τα θέματα της καθημερινότητας είναι πάρα πολύ κρίσιμα και δεσμεύομαι ότι η πρώτη μου απόφαση θα είναι, εάν αναλάβω τη δημοτική αρχή, να λύσω αμέσως αυτά τα θέματα, δηλαδή να βρω τα προβλήματα και με φαστ τρακ διαδικασίες με ευθύνη του δήμου να δημιουργήσω ασφάλεια και αξιοπρέπεια σε μαθητές και καθηγητές».

Από πλευράς του ο Κώστας Μπακογιάννης σημειώσει μεταξύ άλλων ότι «έχουμε εργασίες αποκατάστασης σε σχολεία» και ότι πρώτος στόχος είναι οι πράσινες αυλές.

Dimitris Kapantais / SOOC

Ασφάλεια

Στην ερώτηση για την ασφάλεια ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε μεταξύ άλλων: «Η ασφάλεια είναι η βάση. Ναι στις κάμερες, δεν μπορούμε να έχουμε αστυνομικό σε κάθε γειτονιά. Πόσο μάλλον που έχουμε κάμερες νέας γενιάς, οι οποίες πιάνουν ακόμη και την ηχορύπανση. Χαίρομαι γιατί συμφωνήσαμε με τον υπουργό να τοποθετήσουμε κάμερες σε 750 σημεία της πόλης. Από εκεί και πέρα, υπάρχει ένα αντικειμενικό πρόβλημα ασφάλειας. Πρέπει να αλλάξει το μοντέλο.

Προληπτική κοινοτική αστυνόμευση, δηλαδή τον αστυνομικό της γειτονιάς. Χρειάζονται επιπλέον δυνάμεις. Και θέλει συνεργασία του δήμου Αθηναίων με την Ελληνική Αστυνομία, την οποία έχουμε ξεκινήσει από το 2019. Και φυσικά η πρόληψη. Φως δηλαδή. Αυτή τη στιγμή αλλάζουμε 43.500 φωτιστικά σε όλη την Αθήνα με Led. Όπως επίσης να συνεργαστούμε με τον ΟΚΑΝΑ και θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε. Έχουμε τον νέο ξενώνα μεταβατικής φιλοξενίας, που σώζει ανθρώπινες ζωές. Έχουμε τους χώρους ελεγχόμενης χρήσης, πρέπει όμως να το διευρύνουμε. Και πρέπει να δούμε και το θεσμικό πλαίσιο σε συνεργασία με την κυβέρνηση, να εκσυγχρονιστούμε».

Στην ενότητα της ασφάλειας, ο Χάρης Δούκας ρωτήθηκε εάν ο φωτισμός είναι επαρκές μέτρο αλλά και για την τοποθέτησή του στο ζήτημα της χρήσης των καμερών. «Για να κρατήσεις μια πλατεία να είναι ασφαλής, πρέπει πρώτα από όλα να είναι καθαρή, δεύτερον να είναι φωτισμένη, και τρίτον να έχει κόσμο» είπε ο κ. Δούκας, προσθέτοντας ότι δε συμβαίνει τίποτα από τα τρία «σε πάρα πολλές πλατείες» όπως την πλατεία Αμερικής, Αττικής, στον Αγ. Παντελεήμονα.

«Ο φωτισμός είναι ζητούμενο. Δεν είναι το μόνο, είναι ζητούμενο» σχολίασε ο κ. Δούκας. «Είδα ότι το 2022 στο σάιτ του δήμου, όταν ήταν διαθέσιμα 34 εκατ. για φωτισμό, αξιοποιήθηκαν μόνο τα 4 εκατ.» ανέφερε ο κ. Δούκας. «Δεν είναι φωτεινές οι πλατείες, θέλουμε πάρα πολλή δουλειά και υπάρχουν χρήματα τα οποία δεν απορροφούνται» προσέθεσε.

Σχετικά με τη δημοτική αστυνομία, ο κ. Δούκας σημείωσε ότι πριν από 10 χρόνια υπήρχαν χίλιοι δημοτικοί αστυνομικοί ενώ τώρα υπάρχουν «μόνο 200 στους δρόμους», προσθέτοντας «ελάχιστοι σε αυτές τις περιοχές που μόλις ανέφερα», για παράδειγμα στην Κυψέλη είναι μόλις 2 διαθέσιμοι δημοτικοί αστυνομικοί.

Ο κ. Δούκας τόνισε ότι πρέπει να ενισχυθεί η δημοτική αστυνομία με την οποία, όπως είπε, έκανε και συνάντηση. «Δεν είναι θέμα της δημοτικής αρχής αλλά πρέπει να πιέσουμε σε αυτό» σχολίασε ενώ για τις κάμερες απάντησε «δεν είναι προτεραιότητά μου».

Σημείωσε, δε, ότι «στις πλατείες, στις παιδικές χαρές, δε μου ζήτησαν κάμερες. Μου ζήτησαν να βλέπουν έναν αστυνομικό, έναν δημοτικό αστυνομικό», συμπληρώνοντας ότι «το μεγάλο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην Αθήνα είναι ότι έχει αυξηθεί πάρα πολύ η μικροεγκληματικότητα, η μικροπαραβατικότητα» και ο λόγος είναι ότι «δεν βλέπουν» την παρουσία οργάνων της τάξης. «Δεν είναι προτεραιότητά μου οι κάμερες γιατί σε μια παιδική χαρά το πρόβλημα δεν είναι η κάμερα αλλά να υπάρχει αστυνομία ή δημοτικός αστυνομικός, εάν συμβεί κάτι» είπε ο κ. Δούκας.

Κλιματική αλλαγή/ανθεκτικότητα

Στην ερώτηση για την κλιματική αλλαγή και την ανθεκτικότητα ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Κάναμε τη δουλειά μας γειτονιά γειτονιά. Χαρτογραφήσαμε 41 σημεία ευαλοτότητας και επικινδυνότητας σε όλη την πόλη. Κάποια τα αντιμετωπίσαμε και λειτουργήσαμε πολύ καλά με τη νεροποντή, κάποια άλλα τα δρομολογήσαμε και κάποια άλλα βρίσκονται στο σχέδιό μας για την επόμενη πενταετία. Δεν περιμένουμε λοιπόν κανέναν Daniel, για να αντιμετωπίσουμε την κλιματική κρίση, το κάνουμε από την πρώτη ημέρα.

Και να προσθέσω κάτι σημαντικό, στο οποίο μπορούμε να συμφωνήσουμε. Ένας κλαυσίγελως που έχει να κάνει με τις αρμοδιότητες, πρέπει να λάβει τέλος. Η ευθύνη της πόλης είναι του δήμου, η ευθύνη είναι και κοινωνική και ηθική και αυτοδιοικητική. ‘Αρα πρέπει να έχει την αρμοδιότητα. Όταν όλα τα φρεάτια δεν είναι ευθύνη του δήμου και στέλνει εκεί συνεργείο ο δήμος, καλά κάνει και το στέλνει, αλλά στην πραγματικότητα παρανομεί. Επιτέλους ας ξεκαθαριστεί το τοπίο. Θέλουμε εμείς την αρμοδιότητα και πάμε αν το κυνηγήσουμε μαζί. Αν με ψηφίσουν οι πολίτες θα αναλάβω την ευθύνη να καθαρίσω τα φρεάτια. Θα προχωρήσω και τα απαραίτητα γιατί εξαρτώνται ζωές και περιουσίες».

«Είναι ντροπή να λέει ο κ. Μπακογιάννης ότι η Αθήνα δεν είναι Βόλος, να έρχεται πολύ κατεβασμένη η κακοκαιρία Daniel και μετά από δύο μέρες από την δήλωση αυτή, να κρατιούνται γυναίκες στη Βασιλίσσης Σοφίας έναν στυλό για να μην τους πάρει το ρέμα ή το ρεύμα αλλά και στο μετρό του Ευαγγελισμού», υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Χάρης Δούκας, απαντώντας στον Κώστα Μπακογιάννη. «Η Αθήνα είναι ανοχύρωτη πόλη, γιατί δεν υπάρχει μελέτη. Τονίζω τα θέματα της ανθεκτικότητας είναι θέματα επιστημονικά που πρέπει να να τα αντιμετωπίσουμε και επιστημονικά (…) Είμαστε μέσα στην κλιματική κρίση, τα πράγματα είναι πολύ σύνθετα, γι’ αυτό έχουμε συγκεκριμένο πρόγραμμα για το πώς η πόλη της Αθήνας θα γίνει περισσότερο ανθεκτική».

Ακόμα ο Χάρης Δούκας σημείωσε ότι «πρέπει να φτιάξουμε μια συνολική μελέτη – σφουγγάρια για να απορροφούν το νερό της βροχής, να χρησιμοποιήσουμε σαν ασπίδες με δέντρα τους λόφους της Αθήνας, και τα πέντε βουνά της Αθήνας για να δημιουργήσουμε επιμέρους ασπίδες για τις μεγάλες νεροποντές και κάνουμε αντίστοιχες πράσινες διαδρομές που να οριοθετούν τα νερά εκεί που χρειάζεται», ενώ συμπλήρωσε ότι όλα αυτά είναι επίκαιρα γιατί υπάρχει το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. (…) Προκύπτει ένα ερώτημα: Πόσα χρήματα από το Ταμείο αυτό έχει ζητήσει ο Δήμος Αθηναίων ακριβώς για να αντιμετωπίσει την συνθετότητα της πόλης σε περίπτωση ακραίων καιρικών φαινομένων;».

Υποδομές και ανάπτυξη

Στην ερώτηση για τις υποδομές και την ανάπτυξη ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Η αρχική σύλληψη του Μεγάλου Περιπάτου ήταν σωστή, αλλά η υλοποίηση είχε λάθη, είχε αδυναμίες, είχε κενά. Και ναι, καθυστερήσαμε, ναι ταλαιπωρήσαμε και ναι εξοργήσαμε. Όμως το τελικό έργο της Πανεπιστημίου αποζημιώνει. Είναι ο πρώτος πράσινος δρόμος της πόλης, ένας δρόμος συμπεριληπτικός για όλες και για όλους. Πολλά δέντρα, πράσινο, χώρος, επιτέλους υποδομές για ανθρώπους με αναπηρία και έλειπε. Έχει μειωθεί σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ κατά 25% η ρύπανση. Ναι, υπήρχε ένα σοκ κυκλοφοριακό στην αρχή, αλλά η κυκλοφορία έχει αποκατασταθεί. Σε συνδυασμό με τη νέα Ομόνοια, που έχει ξαναγίνει πλατεία, έχουν ξαναανάψει τα φώτα, σε συνδυασμό και με την Κοραή, τη Βουκουρεστίου, λίγο πιο πέρα το Σύνταγμα και τη Β. Όλγας, μας βοηθάει να κάνουμε κάποια βήματα μπροστά και να γίνουμε μια πιο ευρωπαϊκή πόλη. Και αν προσθέσουμε τον Αρδηττό, το Κολυμβητήριο που θα ξανανοίξει γιατί πέρασε στον δήμο Αθηναίων, μαζί και με το Θέατρο του Λυκαβηττού, κλείνουμε σιγά-σιγά τις πληγές της πόλης, που άνοιξε μια κρίση που μας πόνεσε όλους βαθιά».

Dimitris Kapantais / SOOC

Για το Airbnb

Σε ερώτηση για τα Airbnb ο Χάρης Δούκας απάντησε πως «να πούμε ότι υπήρχε και μία πρόταση, αν δεν κάνω λάθος του πρωθυπουργού, η οποία έλεγε ότι δεν μπορεί να έχεις έναν χώρο και να τον έχεις σε μια πλατφόρμα, είναι λογικό, αλλά δεν μπορεί να έχεις πάρα πολλές και ότι από έναν αριθμό και επάνω θα αλλάξει ο φορολογικός συντελεστής, θα υπάρχει και ΦΠΑ και θα χρεώνεται σαν εταιρεία ή επιχείρηση. Και είναι η σωστή κατεύθυνση και πρέπει να προχωρήσει. Δεν μπορεί κάποιοι να έχουν 50 διαμερίσματα Airbnb, να ασκούν δηλαδή επιχειρηματική δραστηριότητα. Δεν μιλάμε για κάποιον ο οποίος βάζει ένα Airbnbσε μια πλατφόρμα για να μπορέσει να κάνει βιοπορισμό με έναν άλλο που έχει ένα ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο».

Και συμπλήρωσε: «Εμείς λέμε το εξής ότι αφού υπάρχουν γειτονιές όπου υπάρχει τόσο μεγάλη φόρτιση από Airbnb και αφού λέμε ότι είναι σημαντικό, εγώ βάζω και την έννοια της φέρουσας ικανότητας. Δεν μπορεί ολόκληρες γειτονιές να είναι μονοχρησία […]. Δεν μπορεί να αποφασίζει το Συμβούλιο της Επικρατείας σήμερα με βάση τη φέρουσα ικανότητα και η δημοτική αρχή να μην έχει κάποιους άξονες, κάποιους κανόνες για δύσκολες περιοχές που αυτή τη στιγμή υπάρχει πολύ μεγάλη πίεση. Λέω και κάτι άλλο. Ότι αφού υπάρχει αυτή η δυνατότητα και αφήνει μια οικονομική ανταπόδοση σε μια πόλη η οποία έχει αυξημένα δημοτικά τέλη, μπορούμε να δημιουργήσουμε μία νέα εισροή η οποία να δημιουργήσει μια μεγαλύτερη ελάφρυνση στους ανθρώπους που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη και αυτό θα μπορούσε να είναι μία αύξηση κοντά στο 10%. Αλλά ξαναλέω ότι για αυτό θα πρέπει να γίνει μια συνολική μελέτη, δεν μπορεί να είναι το ίδιο σε όλες τις γειτονιές. Υπάρχει κι ένα προεδρικό διάταγμα, το οποίο έχει υποσχεθεί επίσης η κυβέρνηση για τη φέρουσα ικανότητα, διότι όλες οι πόλεις, η Λισαβόνα, η Μαδρίτη, η Βαρκελώνη, με βάση ακριβώς τη φέρουσα ικανότητα σχεδιάζουν μια συνολική προσέγγιση, τα δημοτικά τέλη και για τη φόρτιση, την κοινωνική και την οικονομική σε κάθε γειτονιά και αυτό θα κάνουμε κι εμείς».

Κοινωνική πολιτική

Για την κοινωνική πολιτική, ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Η Αθήνα είναι μια εχθρική πόλη κι εμείς τέσσερα χρόνια κάθε μέρα, δίνουμε τη μάχη για να την κάνουμε λίγο λιγότερο εχθρική και περισσότερο φιλική. Το μεγαλύτερο σοκ για μένα όταν ανέλαβα, ήταν ότι τα σχολεία της Αθήνας δεν είχαν προσβάσεις για ανθρώπους και παιδιά με αναπηρία. Αυτή τη στιγμή και είμαι πολύ υπερήφανος γι’ αυτό, προχωράει και ολοκληρώνεται το έργο σε δεκάδες σχολεία, ράμπες, αναβατόρια, τουαλέτες για παιδιά ΑμεΑ. Συνεχίζουμε στον δημόσιο χώρο να βάζουμε ράμπες παντού. Έχουμε κάνει πάνω από 60 δρόμους νέα πεζοδρόμια, πεζοδρόμους, πλατείες και προχωράμε για να γίνει η Αθήνα επιτέλους ασφαλής. Επόμενο βήμα στις ράμπες αναπήρων να βάλουμε αισθητήρες, ώστε όταν ένα αυτοκίνητο παρκάρει πάνω σε ράμπα, να πηγαίνει άμεσα η Δημοτική Αστυνομία. Και επόμενο βήμα, στις νέες παιδικές χαρές να υπάρχουν και παιχνίδια για παιδιά με αναπηρία. Και κάτι ακόμη: εννοείται πως όλοι οι αθλητικοί χώροι είναι προσβάσιμοι για παιδιά με αναπηρία».

«Θυμάμαι ότι ήταν προεκλογική δέσμευση το 80% των πεζοδρομίων να βελτιωθούν, στη συνέχεια άκουσα ότι είπατε 200.000 τ.μ. θα βελτιωθούν και τελικά καταλαβαίνω ότι από τον υπολογισμό σας βελτιώθηκαν 75.000, άρα έχουμε μία μεγάλη στέρηση σε έναν στόχο πολύ σημαντικό» είπε σε παρέμβασή του για τα πεζοδρόμια, ο Χάρης Δούκας.

Και συμπλήρωσε ότι «για εμάς είναι προτεραιότητα και θα διπλασιάσουμε τον προϋπολογισμό που είναι προς διάθεση για το πεζοδρόμια, γιατί αυτή τη στιγμή στο κέντρο της Αθήνας υπάρχουν πολύ μεγάλα προβλήματα όχι μόνο για τους ανάπηρους και τα άτομα με ειδικές ανάγκες αλλά και τους ανθρώπους της τρίτης ηλικίας. Πήγα και στην διεύθυνση καθαριότητας και με ενημέρωσαν ότι δεν υπάρχουν υποδομές για ΑμεΑ. Ακόμα και σε διευθύνσεις του δήμου όπως και στην Λιοσίων που πήγα, ακόμα και σε δημοτικά κτίρια, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Είναι μία υστέρηση που πρέπει εδώ και τώρα να σταματήσει».

«Δεν μπορεί να υπάρχει απίστευτη εισροή μεταναστών, με διακινητές, διακινδυνεύοντας την ζωή και των ανθρώπων αυτών. Αλλά δεν είναι το δίλημμα ασφάλεια η ανθρώπινα δικαιώματα» απάντησε αναφορικά με την παρουσία των μεταναστών στην πόλη (…) Είναι δύο κατηγοριών: η παράνομη και η νόμιμη μετανάστευση και προφανώς η χώρα δεν είναι “ξέφραγο αμπέλι”. Μπορεί να υπάρχει μία νέα προσέγγιση που λέει ότι βεβαίως θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι θα μπορούν οι κάτοικοι να πηγαίνουν στα μαγαζιά τους, να βγαίνουν από τα σπίτια τους. Μου έλεγαν ότι υπάρχουν άνθρωποι στον Άγιο Παντελεήμονα που μπορούν να βγουν το πρωί μόνο, για την εκκλησία. Αν δε βοηθάς στην κοινωνική ένταξη αυτών των ανθρώπων, δημιουργείς προβλήματα γκετοποίησης. Θα δουλέψουμε πάρα πολύ για να μπορέσουμε στους ανθρώπους που είναι νόμιμα εδώ, να τους δώσουμε μία δυνατότητα που θα τους δώσει νόημα ζωής και θα τους βοηθήσει να βρουν μια προοπτική και να ζήσουν μαζί με τα παιδιά τους. Ταυτόχρονα, θα διασφαλίσουμε ότι σε όλες τις γειτονιές η ασφάλεια θα πηγαίνει μαζί με την δημοκρατία και την ελευθερία».

Πολιτισμός 

Ο Κώστας Μπακογιάννης απάντησε: «Θα πρέπει να έχουμε Νόμο που ξεκάθαρα θα ορίζει, ότι σε εργάσιμες ημέρες και ώρες ο δρόμος δεν θα κλείνει για τίποτα και για κανέναν. Αν και δεν έχει ψηφιστεί αυτός ο Νόμος, από τότε που το κάναμε μεγάλο θέμα και φωνάξαμε, σε συνεργασία με την Τροχαία έχουμε καταφέρει να το ρυθμίσουμε. Επειδή όμως με πήγατε στο κυκλοφοριακό και είναι κι αυτό ο πολιτισμός της καθημερινότητάς μας, θα πρέπει να δούμε ορισμένα ζητήματα. Το ένα ζήτημα είναι ότι η αναρχία που βλέπουμε σήμερα στους δρόμους, δεν είναι τίποτα άλλο από τον καθρέφτη της αναρχίας στο θεσμικό πλαίσιο. Έχουμε πολλές αρμοδιότητες, πολλούς φορείς, που περιπλέκονται. Εμείς έχουμε προτείνει, μαζί με την Ένωση Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, να δημιουργηθεί ένας οργανισμός για τη βιώσιμη κινητικότητα στην Αθήνα. Είναι σημαντικό γιατί θα μας επιτρέπει να οργανωθούμε. Από τις πιάτσες στα ταξί και τις λεωφορειολωρίδες μέχρι την ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η οποία είναι απολύτως απαραίτητη. Με τα νέα οχήματα που έρχονται θα αντικαταστήσουμε τα γερασμένα. Και πρέπει να μιλήσουμε για δημοτική συγκοινωνία συμπληρωματικά. Είμαστε έτοιμοι, έχουμε κάνει τη μελέτη, γι’ αυτό θα πρέπει να μιλήσουμε για επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, όπου μπορούμε γιατί δεν θέλουμε να βάζουμε τον κόσμο να πληρώνει. Και να μιλήσουμε για ένα πάρκινγκ τουλάχιστον σε κάθε δημοτική κοινότητα».

Ο Χάρης Δούκας απάντησε: «Τα προβλήματα των γκράφιτι τα βλέπουμε. Υπάρχει μία άλλη προσέγγιση στις γειτονιές της Βαρκελώνης. Αποφασίζουν να αναπτύξουν με διάφορους τρόπους την εικόνα τους ανοίγοντας ένα δημόσιο διάλογο και έρχονται διάφοροι καλλιτέχνες και φαντασιώνονται διάφορες οπτικές των γειτονιών. Έπειτα, οι καλλιτέχνες υλοποιούν αυτά τα σχέδια με ένα τρόπο συνεργατικό, με ένα τρόπο συμμετοχικό. Αυτό είναι κάτι το οποίο λείπει συνολικά στην Αθήνα».

Και συμπλήρωσε μεταξύ άλλων ότι: «Ο πολιτισμός δεν είναι μόνο πράγματα σημειακά, αλλά είναι ο τρόπος που προσεγγίζουμε τον απλό πολίτη, το κίνημα των αναπήρων, τις οικογένειες, την τρίτη ηλικία, πώς συμπεριφερόμαστε,αν έχουμε πεζοδρόμια, πώς συμπεριφερόμαστε με τις παιδικές χαρές, με το οξυγόνο. Η Αθήνα είναι μία πόλη η οποία έχει πολύ χαμηλή ποιότητα οξυγόνου (…) Να κάνουμε την Αθήνα πιο πράσινη και δημιουργική. Για εμένα ο πολιτισμός πρέπει να πάει και σε επίπεδο γειτονιάς, πώς θα μπορέσουμε δηλαδή καλά παραδείγματα, όπως είναι ο Άη Γιώργης, που φτιάχτηκε ένα ολόκληρο concept με ανεξάρτητους χώρους, με καλλιτέχνες και έχει γίνει ένα πολιτισμικό hub για όλη την Ευρώπη, πως για αυτό ακριβώς το παράδειγμα θα το κάνουμε εμβληματικό και με άλλες δράσεις».

Ελεύθερες τοποθετήσεις

«Το πιο σημαντικό για μένα είναι η αποχή. Γιατί ανεξαρτήτου αποτελέσματος, το αποτέλεσμα της επόμενης Κυριακής ήταν μια μαζική επιβεβαίωση και μία πολύ μεγάλη αναγνώριση και του έργου και του σχεδίου μας», επισήμανε ο Κώστας Μπακογιάννης, κατά την ελεύθερη τοποθέτησή του στο debate.

«Όταν στις 3 Αυγούστου αποφάσισα να μπω σε αυτή τη διαδικασία, φτιάξαμε μια νέα δημοτική πρόταση, καθαρά αυτοδιοικητική. Από τους 177 δημοτικούς συμβούλους το 50% είναι ΠΑΣΟΚ -από όπου προέρχομαι κι εγώ- και το υπόλοιπο 50% είναι από την πολιτική οικολογία, την Αριστερά, την κεντροαριστερά των δικαιωμάτων», επισήμανε μεταξύ άλλων ο Χάρης Δούκας, κατά την ελεύθερη τοποθέτησή του.