Με τις ψήφους της Νέας Δημοκρατίας εγκρίθηκε επί της αρχής τη Δευτέρα (27/01) το σχέδιο νόμου για τη δημιουργία δικτύου Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων. Το νομοσχέδιο έχει ξεσηκώσει τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, καθώς προβλέπεται ότι υφιστάμενα σχολεία σε περιοχές που αντιμετωπίζουν «οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις» θα μεταμορφωθούν σε Ωνάσεια Σχολεία με τη χρηματοδότηση του ιδρύματος Ωνάση. Παρά τις διαβεβαιώσεις του υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση για αξιοκρατικές διαδικασίες εισαγωγής και προτεραιότητα στις οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα, ο εκπαιδευτικός κόσμος αντιδρά εξαιτίας των πολύ αυστηρών κριτηρίων εισαγωγής που θα οδηγήσουν στο να ευνοηθούν οικογένειες που θα μπορούν να υποστηρίξουν φροντιστήρια και στον αποκλεισμό μαθητών από τα σχολεία της γειτονιάς τους. Αντιδράσεις έχουν ξεσηκώσει και τα πολύ αυστηρά κριτήρια αξιολόγησης καθηγητών που θα είναι άμεσα συνυφασμένα με την επίδοση των μαθητών. Οι Ενώσεις εκπαιδευτικών, η συντονιστική επιτροπή μαθητών και οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, σήμερα συσκέπτονται και πρόκειται να αντιδράσουν με στάσεις εργασίας και κινητοποιήσεις.
Στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, στην ψηφοφορία επί της αρχής, «ναι» στο σχέδιο νόμου δήλωσε η Νέα Δημοκρατία. Επιφύλαξη, για την τελική της στάση στην ολομέλεια, δήλωσε η αντιπολίτευση, με εξαίρεση το ΚΚΕ και τη Νέα Αριστερά, που δήλωσαν εξ’ αρχής «κατά».
Τη Δευτέρα (20/01), υπεγράφη η Σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση, η οποία ανοίγει το δρόμο για την ίδρυση του Δικτύου Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ).
Αναλυτικά, σύμφωνα με ενημέρωση από το υπουργείο, μετά τις αντιδράσεις από τον εκπαιδευτικό κόσμο, στη Σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση προστέθηκε μία τροπολογία με τέσσερις νέες παραμέτρους:
Α) Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ’ ελάχιστο από 40% έως 60%. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
Β) Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που ήδη φοιτούν στις εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα πρώτα δύο χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά Σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία, μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου αριθμού μαθητών.
Γ) Οι εκπαιδευτικοί και οι υποδιευθυντές των σχολείων που θα μετεξελιχθούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. μπορούν να παραμείνουν στις θέσεις τους για δύο χρόνια, με τη διασφάλιση της οργανικότητας των θέσεων. Τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν και μετά την πάροδο της διετίας, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης προγραμμάτων επιμόρφωσης. Επίσης, προβλέπεται μεταβατική περίοδος τετραετίας, ώστε οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό να αποκτήσουν το αυξημένο προσόν πιστοποίησης επιμόρφωσης Β’ επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών.
Δ) Με απόφαση του υπουργού Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα οριστεί έως τις 17 Φεβρουαρίου 2025 η χρονική σειρά με την οποία θα λειτουργήσει το σύνολο των νέων Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.
Τι είναι τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία
Τη Δευτέρα, 20/01, υπογράφηκε μία σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση που ανοίγει τον δρόμο για την ίδρυση του Δικτύου Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ.). Πρόκειται για 22 σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Γενικά Λύκεια), τα οποία θα λειτουργήσουν σε περιοχές της χώρας που «αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις», και που όπως υπόσχεται το ίδρυμα, «θα δώσει σε χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες τα εφόδια, τη γνώση και το περιβάλλον που χρειάζονται για να εξελίξουν τις δεξιότητές τους».
Ποια δημόσια σχολεία θα μετατραπούν σε Ωνάσεια
Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα λειτουργούν υπό την επίβλεψη του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, σε στενή συνεργασία με το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο αναλαμβάνει την κτιριακή αναβάθμισή τους και την κάλυψη μέρους των λειτουργικών τους εξόδων. Το ωρολόγιο πρόγραμμα θα προσομοιάζει με αυτό των Πρότυπων Σχολείων και θα αποτελεί δεσμός διασύνδεσης των μαθητών με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα.
Σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία θα μεταμορφωθούν – με τη χρηματοδότηση του ιδρύματος Ωνάση – τα υφιστάμενα σχολεία σε μία σειρά από περιοχές της χώρας που η κυβέρνηση και το ίδρυμα Ωνάση εκτιμούν ότι αντιμετωπίζουν «προκλήσεις». Συγκεκριμένα, τα 10 (Γυμνάσια και Λύκεια) θα λειτουργήσουν στην Περιφέρεια Αττικής και τα 12 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στην Αττική, τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα ιδρυθούν στον Κολωνό, την Κυψέλη, το Μενίδι, το Πέραμα και το Περιστέρι. Στη Θεσσαλονίκη, οι περιοχές που επελέγησαν είναι η Ξηροκρήνη και ο Εύοσμος. Στην περιφέρεια, ΔΗΜ.Ω.Σ. θα υποδεχθούν η Κοζάνη, η Ξάνθη, η Ρόδος και το Ηράκλειο.
Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα λειτουργήσουν τουλάχιστον οι πρώτες 6 σχολικές μονάδες (3 Λύκεια και 3 Γυμνάσια), ενώ γίνονται προσπάθειες για να λειτουργήσουν 12 σχολικές μονάδες. Οι σχολικές μονάδες που θα ενταχθούν στην αρχική φάση εφαρμογής θα ανακοινωθούν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2025.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές που κατά την έναρξη λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα φοιτούν στη Β΄ και την Γ΄ τάξη του Γυμνασίου και του Λυκείου παραμένουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους σε αυτά. Ο συνολικός αριθμός μαθητών και μαθητριών στα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα φτάσει τις 6.000 ανά έτος και συνολικά πάνω από 22.000 σε ορίζοντα δωδεκαετίας.
Όπως αναφέρει το ίδιο το ίδρυμα Ωνάση, «βασικό κριτήριο επιλογής ήταν η ενίσχυση περιοχών που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και έχουν πληθυσμό άνω των 70.000 κατοίκων. Προϋπόθεση ήταν επίσης να μην υπάρχουν άλλα πρότυπα ή πειραματικά σχολεία σε κοντινή απόσταση, ενώ ρόλο έπαιξε και η γεωγραφική εγγύτητα των Γυμνασίων και Λυκείων που επελέγησαν, ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους συνεργασία καθώς και η συνεργασία τους με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα».
Η τελική απόφαση για τις περιοχές ελήφθη ύστερα από στενή συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του Ιδρύματος Ωνάση.
Πώς θα διοικούνται τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία
Το Δίκτυο των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα διοικείται από εννεαμελή Επιτροπή, στην οποία πέντε μέλη θα ορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού. Τα υπόλοιπα τέσσερα μέλη ορίζονται από το Ίδρυμα Ωνάση.
Την ευθύνη για την καθημερινή λειτουργία των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα έχουν: α) ο/η Διευθυντής/Διευθύντρια β) ο/η Υποδιευθυντής/Υποδιευθύντρια και γ) ο Σύλλογος Διδασκόντων. Οι σχολικές μονάδες που εντάσσονται στο Δίκτυο υπάγονται διοικητικά στον οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Πώς θα επιτευχθεί η «αριστεία»
Σύμφωνα με το ίδρυμα Ωνάση, στόχος των Ωνάσειων Σχολείων θα είναι:
α) Η υλοποίηση των αρχών και κατευθύνσεων του σύγχρονου σχολείου του 21ου αιώνα, με έμφαση στις ανθρωπιστικές, θετικές και κοινωνικές επιστήμες και τις καλές τέχνες, την ψηφιακή παιδεία και τη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη, με στόχο τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων δημοκρατικών πολιτών.
β) Η παροχή δημόσιας δωρεάν παιδείας υψηλής ποιότητας με στόχο την ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη και καλλιέργεια των μαθητών.
γ) Η προαγωγή του διαλόγου, της ελεύθερης σκέψης, της ισότητας και του σεβασμού της ετερότητας σε όλες τις μορφές.
δ) Η προαγωγή της επιστημονικής έρευνας στην εκπαίδευση και της εφαρμογής της στην πράξη, σε συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς, σε ό,τι αφορά τη διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, τον ψυχοπαιδαγωγικό τομέα, καθώς και την οργάνωση, διοίκηση, αξιολόγηση και διαχείριση σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας.
ε) Η προαγωγή της κατάρτισης των μαθητών στην ψηφιακή τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη.
στ) Η προαγωγή της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της αριστείας, τόσο μέσω του υποχρεωτικού ημερήσιου προγράμματος όσο και με τη δημιουργία των Ομίλων και Συνόλων.
ζ) Η υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων με αξιοποίηση βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας και άλλων πρωτοποριακών διδακτικών πρακτικών και δράσεων.
η) Η παροχή δυνατότητας ψηφιακής, εξ αποστάσεως και υβριδικής μάθησης.
θ) Η προώθηση της πολυγλωσσίας.
Θα ακολουθούν το πρόγραμμα των Πρότυπων Σχολείων, όπως αυτό δύναται να τροποποιηθεί από τη Διοικούσα Επιτροπή των ΔΗΜ.Ω.Σ. Η φοίτηση θα είναι δωρεάν. Όπως αναφέρεται, «στα ΔΗΜ.Ω.Σ., θα δίνεται έμφαση στις ανθρωπιστικές, θετικές και κοινωνικές επιστήμες, στις καλές τέχνες, στην ψηφιακή παιδεία και στη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη. Για την επίτευξη των στόχων, εκτός από το ωρολόγιο πρόγραμμα που ισχύει για τα Πρότυπα Σχολεία, θα λειτουργούν Όμιλοι και Σύνολα, με πρόσθετα αντικείμενα στις Θετικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, στις Γλώσσες, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό και στον Αθλητισμό. Στους Ομίλους και τα Σύνολα θα πραγματοποιούνται καινοτόμες δράσεις, ενισχυτική διδασκαλία και προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις».
Η συμμετοχή των μαθητριών και μαθητών στους Ομίλους και τα Σύνολα θα είναι υποχρεωτική για τουλάχιστον 10 εκπαιδευτικές ώρες εβδομαδιαίως, καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Αυστηρά κριτήρια εισαγωγής
Τις αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κόσμου και το συμπέρασμα για «νησίδες αριστείας» και για «διαχωρισμό μαθητών σε έχοντες και μη» έχουν ξεσηκώσει τα αυστηρά κριτήρια εισαγωγής. Μπορεί το Ίδρυμα Ωνάση να ισχυρίζεται ότι προωθεί την αξιοκρατία έχοντας ως προτεραιότητα τους μαθητές οικογενειών με χαμηλά εισοδήματα, όμως τα πολύ αυστηρά κριτήρια εισαγωγής θα οδηγήσουν τους μαθητές και τις οικογένειές τους στην αναζήτηση φροντιστηρίων για να ανταπεξέλθουν τα παιδιά στις απαιτήσεις, με αποτέλεσμα να προτεραιοποιηθούν έτσι οι οικογένειες που έχουν την οικονομική άνεση να υποστηρίξουν την προετοιμασία.
Όπως αναφέρεται, η εισαγωγή των μαθητών στην Α’ τάξη του Γυμνασίου στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜ.Ω.Σ.), καθώς και στην Α’ τάξη του Λυκείου ΔΗΜ.Ω.Σ., πραγματοποιείται ύστερα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων ή με συνδυασμό και των δύο.
Σύμφωνα με το άρθρο 5 του νομοσχεδίου για τα Ωνάσεια σχολεία που κατατέθηκε στη Βουλή, η διαδικασία επιλογής μαθητών στα νέα αυτά Πρότυπα Σχολεία είναι πολυεπίπεδη και βασίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια και διαδικασίες:
- Εξετάσεις ή ηλεκτρονικό τεστ δεξιοτήτων με θέματα από ανεξάρτητη επιτροπή
- Έλεγχος συνολικής απόδοσης και εξέτασης σε βασικά μαθήματα όπως γλώσσα, μαθηματικά και φυσικές επιστήμες
- Προτεραιότητα στις οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα ή ειδικές κοινωνικές συνθήκες
- Στο τελικό στάδιο αξιολογείται η προσαρμοστικότητα του μαθητή και οι προσωπικές δεξιότητες αφού περνά προσωπική συνέντευξη και επίδειξη άλλων δημιουργικών δραστηριοτήτων.
Ποιος θα είναι ο ρόλος του Ιδρύματος Ωνάση
Ο ρόλος του Ιδρύματος Ωνάση στη λειτουργία των σχολείων είναι καθοριστικός, παρέχοντας την απαραίτητη χρηματοδότηση αλλά και την τεχνογνωσία.
Στο πλαίσιο της σύμβασης, το Ίδρυμα υποστηρίζει:
- Τη διαμόρφωση σύγχρονων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
- Την παροχή υποτροφιών για άριστους μαθητές.
- Την οργάνωση δράσεων «για την προώθηση της πολιτιστικής καινοτομίας».
Πώς θα διαμορφωθεί το διδακτικό προσωπικό
1. Το διδακτικό προσωπικό των Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (ΔΗΜ.Ω.Σ.) αποτελείται από εκπαιδευτικούς όλων των κλάδων και ειδικοτήτων της δευτεροβάθμιας δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι επιλέγονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.
2. Με προκήρυξη της Διοικούσας Επιτροπής Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων (Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.), η οποία αναρτάται στις ιστοσελίδες: α) του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, β) της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. και γ) της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και εκδίδεται έως τις 31 Ιανουαρίου κάθε σχολικού έτους, καλύπτονται οι κενές θέσεις των εκπαιδευτικών. Με την προκήρυξη καθορίζεται και κάθε άλλο θέμα σχετικά με τη διαδικασία επιλογής του διδακτικού προσωπικού.
3. Οι αρχικοί πίνακες κατάταξης των υποψηφίων, ανά κλάδο και ειδικότητα, καταρτίζονται με αξιολογική σειρά, ύστερα από εκτίμηση των κριτηρίων επιλογής της παρ. 6 από το Εποπτικό Επιστημονικό Συμβούλιο (ΕΠ.Ε.Σ.) της οικείας σχολικής μονάδας του Δικτύου, σε συνεργασία με τον Σχολικό Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, ανά ειδικότητα μαθημάτων. Οι αρχικοί πίνακες διαβιβάζονται από το οικείο ΕΠ.Ε.Σ. στη Δ.Ε. Δ ΗΜ.Ω.Σ. μαζί με τις αιτήσεις και τους φακέλους των υποψηφίων. Κατά του αρχικού πίνακα κατάταξης οι υποψήφιοι δύναται να ασκήσουν ένσταση μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριών (3) ημερών από την ανάρτησή του στην οικεία σχολική μονάδα του Δικτύου. Η Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ., ύστερα από την αξιολόγηση των ενστάσεων, καταρτίζει τους τελικούς αξιολογικούς πίνακες κατάταξης υποψηφίων, ανά κλάδο και ειδικότητα, και επιλέγει τους εκπαιδευτικούς που θα τοποθετηθούν στις προκηρυχθείσες θέσεις. Με απόφαση της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. κυρώνονται οι τελικοί πίνακες, οι οποίοι ισχύουν μέχρι τη λήξη του τρίτου σχολικού έτους, από το σχολικό έτος στη διάρκεια του οποίου κυρώνονται.
4. Για όλες τις θέσεις διδακτικού προσωπικού των σχολικών μονάδων του Δικτύου δύναται να υποβάλουν αίτηση μόνιμοι εκπαιδευτικοί της δημόσιας δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την επικράτεια, με τουλάχιστον τετραετή διδακτική προϋπηρεσία στη δημόσια ή ιδιωτική εκπαίδευση. Η αίτηση υποψηφιότητας για τις θέσεις του διδακτικού προσωπικού δύναται να υποβληθεί ηλεκτρονικά για όσες σχολικές μονάδες του Δικτύου ΔΗΜ.Ω.Σ. επιθυμούν, με σειρά προτίμησης, μέσα στην προθεσμία που τίθεται στην προκήρυξη. Η αίτηση συμμετοχής πρέπει να συνοδεύεται από τα αναγκαία δικαιολογητικά. Στην αίτησή τους οι υποψήφιοι δηλώνουν ότι αποδέχονται ανεπιφύλακτα τους Όρους Λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. και την υποχρεωτική συμμετοχή τους στους Ομίλους και τα Σύνολα, πέραν του κανονικού ωρολογίου προγράμματος
5. Με απόφαση του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Εκπαιδευτικού Προσωπικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού τοποθετούνται οι εκπαιδευτικοί των ΔΗΜ.Ω.Σ. έως το τέλος κάθε σχολικού έτους. Η θητεία των εκπαιδευτικών είναι τετραετής και δύναται να ανανεώνεται.
Ειδική διαδικασία αξιολόγησης δεξιοτήτων εκπαιδευτικών πέρα από τα κριτήρια
Τέλος, οι υποψήφιοι θα λαμβάνουν μέρος σε ειδική διαδικασία αξιολόγησης των δεξιοτήτων τους. Η αξιολόγηση δύναται να περιλαμβάνει συνεντεύξεις, παρουσίαση δειγμάτων διδασκαλίας ή και γραπτές εξετάσεις, έτσι ώστε να διαπιστώνεται το επίπεδο των παιδαγωγικών και διδακτικών τους ικανοτήτων.
Ακόμη, θα ελέγχεται η γενική συγκρότηση και προσωπικότητα του υποψηφίου, η οποία θα αξιολογείται με προφορική συνέντευξη ενώπιον της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ.
Όσον αφορά στη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια και απόδοση των υποψηφίων, «αυτή προκύπτει με βάση τις εκθέσεις αξιολόγησης από τους οικείους Συμβούλους Εκπαίδευσης, τους προσωπικούς φακέλους τους και από την παρατήρηση στην τάξη», αναφέρει το ίδρυμα Ωνάση.
Συγκεκριμένα, για να αξιολογηθεί η διδακτική επάρκεια των εκπαιδευτικών, θα αξιολογείται η απόδοση των μαθητών τους. Όπως αναφέρεται: «Ειδικότερα, σε σχέση με τη διδακτική επάρκεια των εκπαιδευτικών αξιολογείται η απόδοση των μαθητών των υποψηφίων με βάση τους στόχους του προγράμματος σπουδών, η ανάπτυξη καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων, η χρήση νέας τεχνολογίας και η αξιοποίηση ποικίλου υλικού και πηγών στη διδασκαλία, η γνώση ξένων γλωσσών, η εφαρμογή διαφοροποιημένης παιδαγωγικής στη διδακτική πράξη, η ανάπτυξη συνεργατικών δράσεων στο σχολείο και την κοινότητα, η οργάνωση ή συμμετοχή σε έρευνα δράσης, το επιστημονικό έργο, η συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα με συνέργειες ή δίκτυα σχολείων εγκεκριμένα από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και η συμμετοχή ή οργάνωση λειτουργίας Ομίλων, Συνόλων ή εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων
Συνεκτιμάται, ακόμη, η κατάρτιση και εξοικείωση με τις σύγχρονες μορφές ψηφιακής τεχνολογίας με ελάχιστο επίπεδο γνώσης Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών την Πιστοποίηση Επιμόρφωσης Β’ Επιπέδου».
Η διαδικασία της επιλογής του εκπαιδευτικού προσωπικού θα γίνεται αποκλειστικά μέσω της προκήρυξης θέσεων στους επίσημους ιστότοπους του Υπουργείου Παιδείας και άλλους έγκυρους εκπαιδευτικούς φορείς (της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. και της οικείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης) καθώς και μέσω της ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεών τους, οι οποίες θα συνοδεύονται από αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα και τα σχετικά έγγραφα ή βεβαιώσεις.
Σε πρώτο επίπεδο, τα προσόντα και η εμπειρία των υποψηφίων θα αξιολογούνται από μία ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι θα αποκλείουν εκείνους που δεν συγκεντρώνουν τις βασικές προδιαγραφές. Όσοι εκπαιδευτικοί περάσουν στην επόμενη φάση, θα υποβληθούν στις διαδικασίες της συνέντευξης, στο πλαίσιο της οποίας θα γίνεται αξιολόγηση της προσωπικότητας, της παιδαγωγικής τους αντίληψης και των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων ενώ παράλληλα, θα κληθούν να παρουσιάσουν ένα δείγμα διδασκαλίας.
Η αξιολόγηση θα συνεχίζεται κατά την εκπαιδευτική διαδικασία – Αιφνίδιες επισκέψεις σε τάξεις, αξιολόγηση μαθησιακών αποτελεσμάτων – Θα έχουν λόγο και οι γονείς
Στόχος είναι η διατήρηση υψηλών προτύπων και η συνεχής βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Η αξιολόγηση θα γίνεται σε δύο επίπεδα:
Τακτική αξιολόγηση: Περιλαμβάνει επισκέψεις στην τάξη, ανατροφοδότηση από μαθητές και γονείς, καθώς και αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Αυτοαξιολόγηση: Οι εκπαιδευτικοί θα ενθαρρύνονται να αξιολογούν οι ίδιοι τη διδασκαλία τους, εντοπίζοντας τα δυνατά και αδύναμα σημεία της πρακτικής τους.
Υπό συνεχή αξιολόγηση οι ψυχολόγοι, οι κοινωνικοί λειτουργοί, οι σχολικοί νοσηλευτές και οι επιστήμονες πληροφορικής
Οι Ψυχολόγοι, Κοινωνικοί Λειτουργοί, Σχολικοί Νοσηλευτές και Επιστήμονες Πληροφορικής, που υπηρετούν στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση επιλέγονται από τη Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ. σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια:
- Απαιτείται η επιστημονική κατάρτιση,
- τα ακαδημαϊκά και λοιπά πιστοποιημένα προσόντα και
- η εμπειρία των υποψηφίων στο γνωστικό τους αντικείμενο, η επιτυχής παρακολούθηση προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης,
- η συμμετοχή σε μορφές παιδαγωγικής καθοδήγησης και η προϋπηρεσία σε σχολικές μονάδες του Δικτύου Πρότυπων Δημόσιων Σχολείων.
Επιπλέον, απαιτείται επαγγελματική επάρκεια ενώ η απόδοση των υποψηφίων, προκύπτει από τις εκθέσεις αξιολόγησης, τους προσωπικούς φακέλους τους και από την παρατήρηση στην τάξη, από τους οικείους Συμβούλους Εκπαίδευσης. Για την επιλογή τους, απαραίτητη είναι, ακόμη, η αξιολόγηση της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησης του υποψηφίου, όπως αξιολογούνται κατά την προφορική συνέντευξή του ενώπιον της Δ.Ε. ΔΗΜ.Ω.Σ..
«Υψηλότερες αμοιβές από τον μέσο όρο, αντανακλώντας την απαίτηση για αριστεία»
Για να προσελκύσουν τους καλύτερους εκπαιδευτικούς, τα Ωνάσεια Σχολεία προσφέρουν σημαντικά κίνητρα:
Ανταγωνιστικές αμοιβές: Οι εκπαιδευτικοί θα λαμβάνουν υψηλότερες αμοιβές από τον μέσο όρο, αντανακλώντας την απαίτηση για αριστεία.
Προοπτικές εξέλιξης: Θα παρέχονται ευκαιρίες για ανέλιξη σε διοικητικές θέσεις ή συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα του εξωτερικού.
Επιμόρφωση: Οι εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση σε εξειδικευμένα σεμινάρια και συνέδρια.
Οι αντιδράσεις
Αναδεικνύοντας την ανάγκη για πραγματικά αναβαθμισμένη δημόσια παιδεία για όλα τα παιδιά, ενάντια στην στέρηση του σχολείου της γειτονιάς στο όνομα ψευδεπίγραφων «ίσων ευκαιριών», η εκπαιδευτική κοινότητα και άλλοι φορείς σε «ευεργετούμενες» λαϊκές γειτονιές τοποθετούνται απέναντι στη μετατροπή σχολείων σε «Ωνάσεια».
Καθώς συζητείται στη Βουλή η σχετική Σύμβαση του Δημοσίου με το ίδρυμα Ωνάση, σε σχολεία και συνοικίες διοργανώνονται συσκέψεις, κινητοποιήσεις και πρωτοβουλίες ενημέρωσης σε διάφορες περιοχές.
Για την Τετάρτη 29 Γενάρη, μέρα που η σύμβαση θα βρίσκεται στην ολομέλεια της Βουλής, το ΔΣ της ΟΛΜΕ κηρύσσει τρίωρη διευκολυντική στάση εργασίας (11 π.μ. – 2 μ.μ.) για τη συμμετοχή στις κατά τόπους κινητοποιήσεις που προγραμματίζονται. Το απόγευμα της ίδιας ημέρας καλεί στις 5.30 μ.μ. έξω από τη Βουλή. Κάλεσμα συμμετοχής στην κινητοποίηση απευθύνει στις Ενώσεις και τους συλλόγους Γονέων η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής.
ΟΛΜΕ: «Νησίδες αριστείας, σχολεία δύο ταχυτήτων»
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι προωθούνται οι ανισότητες με νέες «νησίδες αριστείας» εκπαιδευτικών και μαθητών και όχι ποιοτικά δημόσιων σχολείων.
«Η κυβέρνηση στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία: Δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία όλων των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων», αναφέρει η ΟΛΜΕ που υπογραμμίζει επίσης ότι θα υπάρξει απώλεια οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών που μπαίνουν στην ουρά για ένα σχολείο κάπου στην Ελλάδα, κάποια στιγμή.
«Στα 22 Ωνάσεια Σχολεία που θα «ιδρυθούν» οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις ή ηλεκτρονικό τέστ δεξιοτήτων. Αυτό υπερβαίνει ακόμη και τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα και καταργεί τα υφιστάμενα σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τεράστια ζητήματα για τα υπόλοιπα παιδιά που δεν θα επιλεγούν!
Σε αυτά προβλέπεται ότι θα παρακολουθούν «ιδιαίτερα» εκπαιδευτικά προγράμματα, διαφορετικά από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, το προσωπικό θα επιλέγεται με διαφορετικά κριτήρια ακόμη και από τα πρότυπα σχολεία με «ειδική αξιολόγηση», συνεντεύξεις, τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές έναντι των άλλων εκπαιδευτικών ενώ θα υπάρξει και ανάλογη απώλεια οργανικών θέσεων για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί σε αυτά!
Οι συνθήκες αυτές θα οδηγήσουν στη γιγάντωση μιας νέας βιομηχανίας φροντιστηρίων για την «πολυπόθητη» εισαγωγή. Η ανταπόκριση σε αυτή τη συνθήκη η οποία σχετίζεται άμεσα με την οικονομική και κοινωνική προέλευση θα επιδρά με τρόπο καταλυτικό και στο ποιος/α θα εισάγεται σε ένα τέτοιο σχολείο.
Προκαλεί σοβαρό προβληματισμό και δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό, σε μια περιοχή να επενδύονται εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε ένα σχολείο και μερικά τετράγωνα δίπλα, ένα άλλο σχολείο, να πρέπει να διαχειριστεί την πραγματικότητα σε καθεστώς έντονης υποχρηματοδότησης.», αναφέρει η σχετική ανακοίνωση η ΟΛΜΕ.
Συσκέψεις καθηγητών, μαθητών και γονέων σε Κυψέλη, Κολωνό, Μενίδι και Πέραμα
Μαζική σύσκεψη με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών έγινε σήμερα μετά την απόφαση για κατάργηση του 15ου και 60ου Γυμνασίου και του 15ου Γενικού Λυκείου Αθηνών (Κυψέλη) τα οποία μετατρέπονται σε «Ωνάσεια Σχολεία». Αντίστοιχες συσκέψεις οργανώθηκαν σε Κολωνό, Μενίδι και στο Πέραμα.
Στην σύσκεψη που έγινε στην Κυψέλη με κάλεσμα της Γ’ ΕΛΜΕ, δηλώθηκε η αντίθεση στα σχέδια κατάργησης των σχολείων της γειτονιάς και η απαίτηση για πραγματική αναβάθμιση σε όλα τα σχολεία. Με βάση και την τοποθέτηση των φορέων στη σύσκεψη, το σωματείο καλεί αύριο στη 1 το μεσημέρι σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στον πεζόδρομο του σχολικού συγκροτήματος που στεγάζει τα παραπάνω σχολεία και πορεία. Την Τετάρτη 29 Γενάρη καλεί σε συγκέντρωση στις 12 το μεσημέρι στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α’ Αθήνας.
Σε συγκέντρωση, αύριο Τρίτη, στις 12 το μεσημέρι στο Δημαρχείο Αχαρνών καλεί εκπαιδευτικούς, την Ένωση και τους Συλλόγους Γονέων και τους μαθητές η Δ’ ΕΛΜΕ Ανατολικής Αττικής.
Κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας
Σε κάλεσμά της η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Αθήνας σημειώνει:
«Διαχωρισμός σχολείων σε έχοντες και μη, αυτή η διαφοροποίηση είναι ταξική! Δεν θα σας αφήσουμε να ξεπουλήσετε τα σχολεία μας!
Όλοι στους δρόμους μαζί με τους καθηγητές και τους γονείς μας!
Από την ημέρα που η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να ανακοινώσει ότι κάποια σχολεία θα μετατραπούν σε “Ωνασεια οι μαθητές μαζί με τους καθηγητές και τους γονείς μας είμαστε σε κινητοποιήσεις! Δεν θα επιτρέψουμε να μας πετάξετε έξω από τα σχολεία της γειτονιάς μας και να στοιβαζομαστε στα ήδη υπεράριθμα τμήματα άλλων σχολείων! Δεν θα σας αφήσουμε να μας αναγκάσετε να βάλουμε πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να περάσουμε τις εξετάσεις που θα βάλετε, αν θέλουμε να πάμε στα σχολεία που λέτε ότι θα γίνουν “Ωνάσεια”.
Θέλουμε καλά σχολεία για όλους και όχι παιδεία για λίγους! Γιατί θα πρέπει να μπουν χορηγοί στα σχολεία μας για να αναβαθμιστούν και να είναι σύγχρονα; Εμείς θέλουμε τα σχολεία μας να είναι δημόσια, δωρεάν, σύγχρονα και ασφαλή για όλους! Και για αυτό θα συνεχίσουμε διεκδικούμε!
Στηρίζουμε τους συμμαθητές μας στην κυψέλη, τον Κολωνό, το Μενίδι, το Πέραμα που καλούν μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς μας: Την Τρίτη και την Τετάρτη στις τοπικές πορείες σε δημαρχεία, τις γειτονιές και τις δευτεροβάθμιες. Την Τετάρτη στις 17.30 έξω από τη Βουλή».
Βροντερό «όχι» και από τους εκπαιδευτικούς φορείς του Περάματος
Την απόφασή τους να μην επιτρέψουν να παραδοθούν τα σχολεία του δήμου στους ιδιώτες εξέφρασαν οι εκπαιδευτικοί φορείς του Περάματος που πραγματοποίησαν μια πάρα πολύ μαζική σύσκεψη στο 1ο Γυμνάσιο Περάματος που προορίζεται να μετατραπεί σε «Ωνάσειο Σχολείο».
Οι μαθητές, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί του 1ου Γυμνασίου αντιδρούν στον εκτοπισμό των παιδιών από το σχολείο. Στο πλευρό τους έχουν όλη την εκπαιδευτική κοινότητα του Περάματος.
Στη σύσκεψη διατρανώθηκαν τα αιτήματα «Κάτω τα χέρια από τα σχολεία» και «Έξω οι χορηγοί και οι εφοπλιστές από την Παιδεία!».
Αποφασίστηκαν συγκεκριμένες αγωνιστικές πρωτοβουλίες:
- Σήμερα Τρίτη 28/1 ενημέρωση όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
- Την Τετάρτη 29/1 συλλαλητήριο στην πλατεία Ηρώων στις 12.30 μ.μ.
- Την Τετάρτη 29/1 στις 7 μ.μ. συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο Δημαρχείο, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.
- Τη Δεύτερα 3/2 ευρεία σύσκεψη γονέων, μαθητών, καθηγητών και φορέων για τη συνέχιση του αγώνα.
Πορεία διαμαρτυρίας εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών στον Εύοσμο
Ενάντια στην μετατροπή του 6ο γυμνάσιου και του 3ου ΓΕΛ Ευόσμου σε Ωνάσεια Σχολεία, στρέφονται, προχωρώντας μάλιστα σε κατάληψη, γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές.
Το πρωί της Δευτέρας, κρατώντας πανό στα χέρια βρέθηκαν έξω από τις εγκαταστάσεις των σχολείων πραγματοποιώντας πορεία διαμαρτυρίας.
Καθώς η επιλογή των 200 μαθητών που θα φοιτήσουν στο Πρότυπο Ωνάσειο Σχολείο θα γίνει μετά από εξετάσεις γονείς και εκπαιδευτικοί κρούουν το καμπανάκι τόσο για τα 800 παιδιά που θα διασκορπιστούν σε διάφορα σχολεία, όσο και για τη διάλυση του τμήματος ένταξης για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
Η εκπαιδευτικός στο 3ο Λύκειο Ευόσμου, κ. Αντωνοπούλου, είπε ότι «πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα ότι από το επόμενο σχολικό έτος τα σχολεία μας – και συνολικά 22 σχολεία σε όλη την Ελλάδα – δεν θα λειτουργούν, καθώς στη θέση τους θα ανοίξουν τα «Ωνάσεια» πρότυπα σχολεία».
«Σε αυτά θα πραγματοποιούνται εξετάσεις για την εισαγωγή των μαθητών στην πρώτη γυμνασίου και την πρώτη λυκείου, εξετάσεις που χαρακτηρίζονται «μικρές πανελλήνιες». Όπως γνωρίζουμε από τα υπάρχοντα πρότυπα για τις εξετάσεις αυτές τα παιδιά κάνουν ειδική προετοιμασία που σημαίνει φροντιστήρια από πολύ νωρίς και πρόσθετη επιβάρυνση στις οικογένειες».
«Ο Εύοσμος έχει 18.500 μαθητές και αντιμετωπίζει πρόβλημα σχολικής στέγης. Τα σχολεία μας εδώ είναι ασφυκτικά γεμάτα», αναφέρει η κ. Αντωνοπούλου.