Εντός της ημέρας αναμένεται να ψηφιστεί από την Ολομέλεια της βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού με τίτλο «Ειδικές μορφές τουρισμού και διατάξεις για την τουριστική ανάπτυξη».

Στο νομοσχέδιο έχουν προστεθεί τροπολογίες του υπουργείου Εσωτερικών ενώ παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας τυπικά «απουσιάζει» από το νομοσχέδιο, επί της ουσίας, με μια σειρά από τις διατάξεις μπορεί να χαρακτηριστεί και ως (αντί)περιβαλλοντικό.

Το νομοσχέδιο καταψηφίζει το ΚΚΕ, ενώ τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης έχουν εκφράσει μέχρι στιγμής επιφύλαξη και σφοδρή κριτική για πληθώρα διατάξεων.

Επεκτείνουν με τροπολογία έως και σε διπλάσια έκταση τα τραπεζοκαθίσματα σε δημόσιους χώρους

Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού κατατέθηκε η τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με τα τραπεζοκαθίσματα των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Όπως επισημαίνεται στην τροπολογία λόγω των κανόνων τήρησης αποστάσεων προς περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού περιορίζεται δραστικά η ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων στον παραχωρηθέντα κοινόχρηστο χώρο, «καθιστώντας αναγκαία ειδική νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε να προβλέπεται δυνατότητα παραχώρησης από τους δήμους πρόσθετου εμβαδού στους εν γένει κοινόχρηστους χώρους, ώστε και η λειτουργία των καταστημάτων να καταστεί βιώσιμη, αλλά και να τηρηθούν οι προβλεπόμενες αποστάσεις μεταξύ των τραπεζοκαθισμάτων».

Ο υφυπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος παρουσιάζοντας την τροπολογία στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ανέφερε ότι η τροπολογία αυτή έχει ορίζοντα ισχύος μέχρι τις 31/12/2020 μέχρι την έναρξη ουσιαστικά της εορταστικής περιόδου.

Προβλέπεται επίσης ότι στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει ο αναγκαίος δημόσιος χώρος για την επέκταση των τραπεζοκαθισμάτων τότε η οικονομική επιτροπή του δήμου μπορεί να περικόψει κατά το μισό το σχετικό τέλος που καταβάλουν τα καταστήματα. «Κρίνεται αναγκαία η πρόβλεψη μείωσης των τελών κατάληψης κοινοχρήστων χώρων, αναλόγως της μείωσης του αριθμού των τραπεζοκαθισμάτων, από τις επιχειρήσεις εκείνες για τις οποίες δεν θα καταστεί δυνατή η αύξηση του εμβαδού του κοινόχρηστου χώρου και οι οποίες κατ’επέκταση θα αναγκαστούν να περιορίσουν τον αριθμό των τραπεζοκαθισμάτων».

Παραχώρηση ακόμα μεγαλύτερου μέρους αιγιαλού και παραλίας σε επιχειρήσεις

Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού προστέθηκε επίσης διάταξη με την οποία αυξάνεται ο χώρος στον αιγιαλό και τις παραλίες που μπορεί να εκμισθωθεί σε επαγγλεματίες για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, ομπρελών και ξαπλωστρών. Η διάταξη προβλέπει ότι θα πρέπει να παραμένει ελεύθερο το 50% του αιγιαλού και της παραλίας αντί για το 60% που ισχύει σήμερα. Παράλληλα, ο μέγιστος εκμισθούμενος χώρος σε κάθε εκμετάλλευση αυξάνεται από τα 300 στα 500 τ.μ.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι προχωρά στην κίνηση αυτή προκειμένου να διευκολύνει επαγγελματίες και λουόμενους καθώς θα πρέπει ειδικά φέτος το καλοκαίρι να τοποθετήσουν σε μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ τους ομπρέλες και τραπεζοκαθίσματα προκειμένου να μη γίνει μετάδοση του κορονοϊού.

Αίρονται οι περιορισμοί για την επιχειρηματική εκμετάλλευση που αφορά ειδικά προστατευόμενους ενάλιους χώρους

Παράλληλα, στο νομοσχέδιο προβλέπεται η άρση των όποιων περιορισμών υπήρχαν για την επιχειρηματική εκμετάλλευση που αφορά ειδικά προστατευόμενους ενάλιους χώρους (αρχαιολογικούς, Natura, σπήλαια, ευαίσθητα προστατευόμενα θαλάσσια οικοσυστήματα, κ.λπ.). Είναι χαρακτηριστικό ότι δίνεται η δυνατότητα παραχώρησης για 30 χρόνια των βυθών, προκειμένου να λειτουργήσουν καταδυτικά πάρκα, όπως σημειώνει το 902.gr.

 «Βορά στο κεφάλαιο οι θάλασσες και οι ακτές»

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, σημειώνει πως το σχέδιο νόμου προωθεί με απροκάλυπτο τρόπο μια σειρά από τουριστικές δραστηριότητες, διευκολύνοντας τους επιχειρηματικούς ομίλους να κάνουν επενδύσεις με fast track διαδικασίες.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ εξήγησε πως στόχος της ανάπτυξης αυτών των μορφών τουρισμού είναι η προσέλκυση τουριστών που έχουν υψηλά εισοδήματα. Παρουσίασε δε την εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη που έχει το ΚΚΕ για τον τουρισμό, ο οποίος σήμερα είναι προϊόν που πουλιέται και αγοράζεται, ενώ μετέφερε τη στήριξη του ΚΚΕ στις κινητοποιήσεις των ξενοδοχοϋπαλλήλων και των άλλων εργαζομένων του κλάδου.

«Απουσιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και από το νομοσχέδιο για τον Τουρισμό»

«Το ν/σ αλλάζει τη χωροταξική και δασική νομοθεσία και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας απουσιάζει. Με αποκορύφωμα την αλλαγή άρθρων της δασικής νομοθεσίας του αντι-περιβαλλοντικού νόμου Χατζηδάκη», σημειώνει ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ.

Ακόμα, σχολίασε την έλλειψη επεξεργασίας και αξιολόγησης του σχεδίου νόμου προ της κατάθεσής του στη Βουλή. «Η κυβέρνηση της ΝΔ, αφού κατήργησε με το ν.4622 την Κεντρική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή (ΚΕΝΕ), όπου συμμετείχαν ακόμα και υψηλόβαθμα στελέχη του Συμβουλίου της Επικρατείας, δεν την αντικατέστησε με καμία άλλη Επιτροπή, με τελικό αποτέλεσμα να μην αξιολογείται καθόλου το Νομοθετικό Έργο, ενώ συνεχώς παρατείνει την εφαρμογή του νόμου του Επιτελικού κράτους. «Αποδεικνύεται ότι και το επιτελικό κράτος ήταν μια φούσκα, μια πολιτική εξαπάτηση, όπως λειτουργεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη», τόνισε.

«Αρχικά τίθεται ζήτημα συνταγματικότητας του νομοσχεδίου και ειδικά των άρθρων 31, 32, 33, που παραβιάζουν το άρθρο 24 του Συντάγματος και τη δασική νομοθεσία. Ιδιαιτέρως προβληματικός είναι ο ρόλος του Υπουργείου Τουρισμού, που αποδεικνύεται πολύ πρόθυμο να προωθήσει φωτογραφικές ρυθμίσεις χωρίς νομοτεχνικές επεξεργασίες αποδομώντας όμως το κράτος δικαίου. Με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να απουσιάζει, τακτοποιείτε ημέτερους με φωτογραφικές διατάξεις, χωρίς να έχετε κανένα όραμα για τον τουρισμό και την ανάπτυξη της χώρας, χωρίς μέτρα για την αξιοποίηση του περιβάλλοντος, με προχειρότητες που εκθέτουν τη χώρα και διεθνώς».

“Υποβάλλατε ένα νομοσχέδιο Παρασκευή μεσάνυχτα, ενώ την ίδια μέρα εκδώσατε Κοινή Υπουργική Απόφαση για τη ρύθμιση των ομπρελο-καθισμάτων και την τροποποίηση των όρων χρήσης αιγιαλού, εις βάρος του φυσικού περιβάλλοντος και της πρόσβασης των πολιτών στον αιγιαλό. Και μάλιστα αυτές οι ρυθμίσεις δεν στοχεύουν στην αντιμετώπιση της πανδημίας αλλά αποτελούν πάγιες ρυθμίσεις».

«Αποδομείτε την περιβαλλοντική αξία της χώρας, δηλαδή το φυσικό μας κεφάλαιο που είναι υπεραξία για τον τουρισμό με τελικό αποτέλεσμα να μην έχουμε ούτε ποιοτικό τουρισμό ούτε υψηλής αξίας περιβάλλον ούτε όμως και ποιότητα ζωής. Δυστυχώς, ένα νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό δεν λαμβάνει υπόψη ότι η χώρα μας συμμετέχει στη Σύμβαση της Βαρκελώνης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, το περιβαλλοντικό πρόγραμμα UNEP-MED, και ότι υπάρχει συμφωνία για την υιοθέτηση προδιαγραφών και κατευθύνσεων για την πόντιση αντικειμένων στη θάλασσα και για τους τεχνητούς υφάλους. Δεν έπρεπε, τουλάχιστον, να λάβετε υπόψη το κείμενο του περιβαλλοντικού προγράμματος του ΟΗΕ  όταν αναφέρεστε σε επενδυτικά πάρκα; Τόση προχειρότητα;».

“Στο νομοσχέδιο υπάρχουν πολλές αντικρουόμενες διατάξεις όπως τα 2.2, 2.3 και 2.4 όπου αλλού επιτρέπεται ο καταδυτικός τουρισμός σε προστατευόμενες περιοχές, αλλού απαγορεύεται με ατομική συσκευή κατάδυσης και αλλού επιτρέπονται υπό προϋποθέσεις.

Επίσης στο άρθρο 13.8 λέτε, σωστά, ότι χρειάζεται Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για τα καταδυτικά πάρκα. Τότε γιατί, για το άρθρο 6 που είναι οι επισκέψιμοι ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι, για το άρθρο 7, που είναι τα ναυάγια, και για το άρθρο 8, που είναι τα ελεύθερα τεχνητά υποβρύχια αξιοθέατα, δεν χρειάζεται Περιβαλλοντική Άδεια; Υπάρχει τέτοια προχειρότητα;”

«Στο άρθρο 10 για τα καταδυτικά πάρκα και στο άρθρο 19 για τις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, αγνοείτε το νόμο για τη θαλάσσια χωροταξία, αγνοείτε το νόμο για το χωροταξικό σχεδιασμό και τα Περιφερειακά Χωροταξικά Σχέδια και αγνοείτε το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό. Η κυβέρνηση απορρυθμίζει πλήρως τον υπερκείμενο χωροταξικό σχεδιασμό γιατί την ενοχλεί η συμμετοχή της αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας. Θέλετε να αποφασίζετε κατά το δοκούν, δηλαδή το «μπάτε σκύλοι αλέστε», όμως όλα αυτά θα ακυρωθούν στο Συμβούλιο  της Επικρατείας».

«Με το άρθρο 18 «ανοίγετε παράθυρο» τροποποίησης των χρήσεων τουρισμού, κατά το δοκούν, και να μην περιλαμβάνονται μόνο χρήσεις τουρισμού στις Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, αλλά και άλλες ασύμβατες χρήσεις.»

«Με το άρθρο 22, καταργείτε προηγούμενη ρύθμιση για τη ζώνη προστασίας των Περιοχών Τουριστικής Ανάπτυξης, που είχε οριστεί στα 700 μέτρα, και προβλέπετε ότι ο ιδιοκτήτης του χώρου, σε απροσδιόριστη έκταση, θα μπορεί να καθορίζει τις χρήσεις γης των ιδιοκτητών έξω από αυτόν. Μπορεί να επιτρέπεται αυτό και μπορεί να είναι συμβατό με τις συνταγματικές προβλέψεις; Είναι δυνατόν να υπάρχει μια τόσο ασαφής ρύθμιση εις βάρος του δικαιώματος της ιδιοκτησίας και της αξιοποίησης;»

«Με το άρθρο 31, προσμετράτε σε ιδιωτική έκταση, δημόσια δασική έκταση, τροποποιώντας συντελεστή δόμησης και δίνοντας αρτιότητα, εις βάρος άλλων επιχειρήσεων που έχουν επενδύσει στη γη ή στο επιχειρηματικό σχέδιο, υπέρ κάποιων που, με την ψήφιση του νομοσχεδίου,  θα αποκτήσει αξία η έκτασή τους. Επιπλέον, το άρθρο 33 τροποποιεί περαιτέρω τη δασική νομοθεσία, μειώνοντας την έκταση που θα αναδασωθεί και κατ’ επέκταση το ποσό που θα καταβληθεί αν δεν πραγματοποιηθεί η αναδάσωση».

Κλείνοντας, δήλωσε: «Αυτό το νομοσχέδιο έπρεπε να συζητηθεί πριν ή μαζί με την Υπουργική Απόφαση για τις παραλίες και τους αιγιαλούς. Δεν μπορούν να τροποποιούνται η ζώνη κατάληψης, η ζώνη πρόσβασης, τα δικαιώματα των πολιτών και των τουριστών και των λουομένων έτσι ξαφνικά, και μάλιστα όχι την περίοδο του κορονοϊού. Προκύπτει ένα ερώτημα. Θέλετε να οπισθοχωρήσει η χώρα μας ως προς τις περιβαλλοντικές λειτουργίες; Παρότι το Υπουργείου Περιβάλλοντος απουσιάζει από το νομοσχέδιο που συζητάμε, εμείς θα προστατεύσουμε το περιβάλλον της Ελλάδας και την επιχειρηματικότητα που αξιοποιεί το περιβάλλον, για να πάει μπροστά ο τόπος μας».