Κατεπείγουσα έρευνα για τα τρία νέα βίντεο που αφορούν στην επιβατική αμαξοστοιχία δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση με την επιβατική στο έγκλημα στα Τέμπη προκειμένου να διαπιστωθεί η γνησιότητα τους διέταξε ο εφέτης ειδικός ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης, ο οποίος ανέθεσε την έρευνα σε δύο δικαστικούς πραγματογνώμονες.

Έρευνα για την γνησιότητα η μη των τριών νέων βίντεο που παραδόθηκαν στον εφέτη ανακριτή που διερευνά το έγκλημα στα Τέμπη, διενεργούν ήδη δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες που έχουν οριστεί για την εν λόγω υπόθεση.

Όπως προκύπτει από έγγραφο του ίδιου του εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, που φέρει ημερομηνία 7 Φεβρουαρίου 2025, οι δύο δικαστικοί πραγματογνώμονες, Απόστολος Βασιλάκος και Σταύρος Μπατζόπουλος, έχουν λάβει κατεπείγουσα παραγγελία από τον ανακριτή να πιστοποιήσουν αν τα εν λόγω τρία βίντεο που κατατέθηκαν στην ανάκριση, όπου εμφανίζεται το εμπορικό τρένο πριν τη μοιραία σύγκρουση, είναι γνήσια, κι αν σε αυτά υπάρχει δεξαμενή η άλλοι βυτίο πάνω στο εμπορικό τρένο που να σχετίζεται με μεταφορά παράνομου υλικού.

Τα τρία νέα βίντεο η γνησιότητα των οποίων ελέγχεται από τους δύο δικαστικούς πραγματογνώμονες, κρίνονται από τον ανακριτή, όπως αναφέρεται στο έγγραφό του «ιδιαίτερης σημασίας» και προς τούτο ζητείται η έρευνα για τη γνησιότητά τους η μη να γίνει τάχιστα.

Τα τρία νέα βίντεο

Υπενθυμίζεται ότι τρία βίντεο προσκομίστηκαν από τον δικηγόρο της εταιρείας Ιnterstat Security που έχει αναλάβει την βιντεοεπιτήρηση και την καταγραφή της διαδρομή των τρένων για λογαριασμό του ΟΣΕ από το 2017 ως σήμερα. Ο πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας Βασίλης Καπερνάρος προσκόμισε, όπως προκύπτει από το έγγραφο του ανακριτή, τα επίμαχα βίντεο που δείχνουν το εμπορικό τρένο, στις 5 Φεβρουαρίου.

Η δήλωση του συνηγόρου της εταιρείας που τα προσκόμισε, Βασίλη Καπερνάρου, αναφέρει: «Είναι τρία βίντεο όπου αποδεικνύουν, το σημείο διέλευσης και τον χρόνο διέλευσης, από τη σήραγγα Πλαταμώνα, από το κέντρο ελέγχου πληροφορίας της Ραψάνης, στη σήραγγα των Τεμπών και από το κέντρο ελέγχου πληροφορίας Ραψάνης στη σήραγγα των Τεμπών, στην έξοδο διαφυγής. Με χρόνο, με ώρα, με πρώτα λεπτά και με δευτερόλεπτα. Στα βίντεο φαίνεται το σύνολο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, όλα τα βαγόνια».

Ο συνήγορος της εταιρείας εξήγησε ότι τα τρία βίντεο προσκομίστηκαν μετά από κλήση που έλαβαν από την ανακριτή: «Ως υποχρέωση μετά από κλήση του ανακριτή, δώσαμε τα στοιχεία αυτά», και πρόσθεσε ότι «το υλικό είναι διαυγέστατο και καθαρότατο στον απλό άνθρωπο και είναι μέρος της δικογραφίας. Όποιοι το δουν, θα δουν ποια είναι η αλήθεια».

Απαντώντας σε ερώτηση, τι είδε εκείνος πάνω στην εμπορική αμαξοστοιχία, ο Βασίλης Καπερνάρος είπε, «εγώ πάνω στις πλατφόρμες, είδα λαμαρίνες, είδα μόνο λαμαρίνες, τίποτα άλλο».

Στο κρίσιμο ερώτημα γιατί τα βίντεο προσκομίστηκαν τώρα ο πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας έχει απαντήσει σε τηλεοπτικές συνεντεύξεις του «ότι δεν ζητήθηκαν πριν, και ότι ενόψει των ερωτημάτων για το τί κουβαλούσε το εμπορικό τρένο σε σχέση με τη μεγάλη έκρηξη που ακολούθησε τη σύγκρουση, που διατυπώθηκαν με ένταση και τελευταία, έγινε σχολαστική έρευνα από την εταιρεία και εντοπίστηκαν».

«23 μήνες μετά είτε δεν έχει κάνει σωστά τη δουλειά της η Δικαιοσύνη, είτε οι εκπρόσωποι της εταιρίας λένε ψέματα»

«Αν δεν πιστοποιηθεί η γνησιότητα δεν εκφέρω άποψη. Δεν θα κάνω εικασίες. Αυτό που μπορώ να σας πω είναι ότι 23 μήνες μετά είτε δεν έχει κάνει σωστά τη δουλειά της η Δικαιοσύνη ή οι εκπρόσωποι της εταιρίας λένε ψέματα», είπε ο Αντώνης Ψαρόπουλος, πατέρας θύματος και δικηγόρος της υπόθεση των Τεμπών.

Οι οικογένειες των θυμάτων αμφισβητούν ότι το βίντεο αποδεικνύει το είδος του φορτίου που μεταφέρεται, τονίζοντας επίσης ότι δεν δίνονται απαντήσεις ούτε για τα αίτια της φωτιάς ούτε για τα αίτια της έκρηξης.

«Δεν θεωρώ τυχαίο τον χρόνο δημοσιοποίησης. Σαφώς δημιουργεί πολλά ερωτήματα. Κατατίθεται ενώ εκκρεμεί προκαταρτική για ευθύνη του προέδρου του ΟΣΡ και της συγκεκριμένης ιστορίας», πρόσθεσε ο κ. Ψαρόπουλος.

Λακαφώσης: Εντός της δικογραφίας υπάρχει τεχνική έκθεση με πλαστογραφία

«Θα πρέπει να περιμένουμε να τα πάρουμε στα χέρια μας από την επίσημη οδό. Οποιοδήποτε βίντεο έρθει δεν αλλάζει κάτι επί της ουσίας στην πορεία της διερεύνησης. Το ΕΜΠ ερωτήθηκε κάτι πολύ συγκεκριμένο, εάν το έλαιο σιλικόνης μπορεί να προκαλέσει αυτό το φαινόμενο κι αν υπάρχει κάτι άλλο σχετικό με τα αίτια που θα μπορούσε να δημιουργήσει αυτή την πυρόσφαιρα», σχολίασε ο ειδικός πραγματογνώμονας.

Στη συνέχεια αποκάλυψε πως εντός της δικογραφίας υπάρχει τεχνική έκθεση με πλαστογραφία.

«Με κάποιον τρόπο πρέπει να υπάρχει κάπου καύσιμη ύλη, γιατί χωρίς καύσιμη ύλη δεν γίνεται αυτό που βλέπουμε. Αυτή η υπόθεση είναι αρκετά περίπλοκη και έχει η δικογραφία μέσα διάφορα… παράξενα. Υπάρχουν πολλές τεχνικές εκθέσεις μέσα στη δικογραφία, μία από αυτές περιέχει κάτι που είναι πλαστογραφία. Είναι μία φωτογραφία που δείχνει κάτι άλλο από αυτό που θα έπρεπε να δείχνει», συμπλήρωσε.

«Δεν γίνεται να έρχεται ένα βίντεο μετά από δύο χρόνια, τη στιγμή που η εταιρεία έχει απαντήσει ότι δεν υπάρχει κάποιο υλικό»

Ο δικηγόρος Στέλιος Σούρλας αμφισβητεί ευθέως τη γνησιότητα των βίντεο, τονίζοντας πως «δεν γίνεται να έρχεται ένα βίντεο μετά από δύο χρόνια τη στιγμή που η εταιρεία έχει απαντήσει ότι δεν υπάρχει κάποιο υλικό και από τη στιγμή που οι σκληροί δίσκοι έχουν κατατεθεί στον ανακριτή».

Ωστόσο, να σημειωθεί εδώ ότι ήδη διεξάγεται έρευνα που έχει παραγγελθεί από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου γιατί στο παρελθόν είχαν προσκομιστεί άλλα βίντεο που απεικόνιζαν την επιβατική και όχι την εμπορική αμαξοστοιχία.

Σε ό,τι αφορά το φορτίο του εμπορικού τρένου, από τα τρία νέα βίντεο (έχουν δοθεί στη δημοσιότητα τα δύο) κατά την εταιρεία που τα προσκόμισε, «δεν προκύπτει να φέρει το εμπορικό τρένο στις ανοικτές πλατφόρμες κάποια δεξαμενή η βυτίο».

Πάντως τα τρία νέα βίντεο που προσκομίστηκαν θα αποτελέσουν, αντικείμενο της έρευνας που ήδη διεξάγεται από καθηγητή του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου αλλά και τον Εθνικό Οργανισμό για τη διερεύνηση των αεροπορικών και σιδηροδρομικών ατυχημάτων. Τα πορίσματά τους αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες.

Αναλυτικά το έγγραφο του ανακριτή Σωτήρη Μπακαϊμη για τον έλεγχο γνησιότητας των τριών νέων βίντεο

«Κατόπιν της Ολομέλειας των Εφετών Λάρισας σε Συμβούλιο (αριθμός 4/10-3-2023) και της σε συνέχεια αυτής, υπ’ αριθμ. πρωτ. 333/14-3-2023, παραγγελίας του κ. Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας, διενεργούμε κυρία ανάκριση για τις πράξεις:

  • διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, η οποία είχε ως αποτέλεσμα: α) το θάνατο περισσοτέρων και μεγάλου αριθμού προσώπων (κατά συρροή), β) τη βαριά σωματική βλάβη περισσοτέρων προσώπων (κατά συρροή), καθώς και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, γ) τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων και δ) τον κοινό κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα,
    ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή,
  • βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή και
  • απλή σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, φερόμενες ως τελεσθείσες στη Λάρισα τον Ιανουάριο του 2023 και στις 28-2-2023 (σιδηροδρομικό δυστύχημα στην περιοχή Ευαγγελισμού Τεμπών Λάρισας).

Στα πλαίσια της διενεργούμενης από εμάς κυρίας ανακρίσεως, την 5-2-2025 εμφανίστηκε στο Ανακριτικό Γραφείο ο Βασίλειος Καπερνάρος, δικηγόρος, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (ΑΜ ΔΣΑ 008473), ενεργών ως πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία «ΙΝΤΕΡ ΣΤΑΡ ΣΕΚΙΟΥΡΙΤΙ Ε.Π.Ε.», με αντικείμενο εμπορικής δραστηριότητας τη βιντεοεπιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα – Θεσσαλονίκη δυνάμει σχετικής ενεργής σύμβασης (κατά το επίμαχο διάστημα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος αλλά και μέχρι σήμερα) με τον «Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.» (Ο.Σ.Ε. Α.Ε.) και μας παρέδωσε μία (1) εξωτερική μονάδα αποθήκευσης (usb stick), μάρκας SanDisk, η οποία περιέχει τρία (3) βίντεο, που αφορούν στο ως άνω διερευνώμενο από εμάς δυστύχημα.

Κατόπιν τούτων, επειδή αφενός έργο του ανακριτή και κύριο αντικείμενο της κυρίας ανακρίσεως αποτελεί η ανακάλυψη-εξακρίβωση της αληθείας και η συγκέντρωση-συλλογή των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων για τη βεβαίωση τέλεσης των ανωτέρω εγκλημάτων (άρθρο 239 ΚΠΔ) και αφετέρου κρίνεται ιδιαίτερα ουσιώδες για την υπόθεση να διερευνηθεί και αναλυθεί το εν λόγω ψηφιακό υλικό (τρία (3) video), παρακαλούμε όπως, υπό τις ως άνω ιδιότητές σας και με τις συγκεκριμένες ειδικότητες που φέρετε, προβείτε στην έρευνα και ανάλυση του οπτικού αυτού υλικού, συντάσσοντας σχετική έκθεση έρευνας-ανάλυσης, με την οποία ειδικότερα να γίνεται παράθεση όσων στοιχείων εντοπίσετε, από τα οποία αποδεικνύεται,

α) ότι η εμφανιζόμενη στο ψηφιακό υλικό διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία ταυτίζεται με την εμπλακείσα στο διερευνώμενο από εμάς σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28-2-2023 εμπορική αμαξοστοιχία 63503, παραθέτοντας ειδικότερα όλα τα στοιχεία που αποδεικνύουν το γεγονός αυτό και μπορείτε από την έρευνα-ανάλυση να εντοπίσετε (αριθμοί και διακριτικά φορταμαξών, αριθμοί και διακριτικά εμπορευματοκιβωτίων κλπ.), καθώς και ό,τι άλλο κρίνετε ουσιώδες και άξιο μνείας με βάση την έρευνα-ανάλυση του ψηφιακού αυτού υλικού και

β) αν στο ίδιο αυτό ψηφιακό υλικό, αμέσως πίσω από τις ηλεκτράμαξες της εν λόγω εμπορικής αμαξοστοιχίας, είτε επί των φορταμαξών με τα χαλύβδινα ελάσματα είτε επί της φορτάμαξας με το πρώτο εμπορευματοκιβώτιο, που κατά τη σειρά σύνθεσης του εν λόγω συρμού ακολουθούσε είτε και στα βαγόνια που ακολουθούν μέχρι το πέρας του συρμού, μεταφέρεται ή όχι – είναι τοποθετημένο ή όχι, βυτίο ή παλέτα με ικανό αριθμό δοχείων μεταφοράς υγρών καυσίμων/υδρογονανθράκων/διαλυτών, στοιχείο που συνιστά ισχυρισμό μερίδας διαδίκων και των ορισθέντων από αυτούς τεχνικών συμβούλων.

Τα ψηφιακά αυτά αρχεία αναφέρονται αναλυτικά στην ως άνω σχετική, από 5-2-2025, έκθεση κατάσχεσης του εν λόγω ψηφιακού υλικού στην οποία προβήκαμε κατά τον ΚΠΔ.

Την έκθεσή σας αυτή, έρευνας και ανάλυσης, παρακαλούμε να ολοκληρώσετε και να μας εγχειρήσετε στον ταχύτερο δυνατό χρόνο, ενόψει της ιδιαίτερης σημασίας του υπό διερεύνηση ψηφιακού υλικού για την ουσία της υπόθεσης και ειδικότερα για το αν είχε φορτωθεί και μεταφερόταν με την ανωτέρω εμπορική αμαξοστοιχία παράνομα εύφλεκτο υλικό.

Ο Εφέτης Ανακριτής

Σωτήριος Μπακαΐμης

Εφέτης»