Το κείμενο που συζητείται ως βάση της τελικής απόφασης δεν περιλαμβάνει αναφορά στη Ναυτιλία ούτε στην ανάγκη μείωσης των εκπομπών ρύπων από τον κλάδο. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και αναμενόταν να ολοκληρωθούν σήμερα Παρασκευή το βράδυ, ωστόσο τελικά ανακοινώθηκε ότι η υιοθέτηση του τελικού κειμένου θα γίνει αύριο Σάββατο.

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η μη αναφορά οδηγεί σε περιφερειακά ή εθνικά μέτρα κατά της ναυτιλίας, κάτι ωστόσο που θα είναι μη αποτελεσματικό, καθώς η ναυτιλία όπως και οι αερομεταφορές αποτελούν διεθνείς δραστηριότητες.

Με ανακοινώσεις τους τόσο η Ένωση των Ευρωπαϊκών Εφοπλιστικών Φορέων, η European Community Shipowners’ Associations (ECSA), όσο και το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), σε μία προσπάθεια να προλάβουν διαμαρτυρίες, κάνουν έκκληση για αναφορά στο τελικό κείμενο στον ρόλο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).

Πρώτες αντιδράσεις

Η μη συμπερίληψη της ναυτιλίας και των αερομεταφορών στο τελευταίο κείμενο της συνάντησης του Παρισιού έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις από «πράσινα» lobbies.

Η οργάνωση «Transport & Environment (T&E)» σε ανακοίνωσή της επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η απόφαση υπονομεύει τις προσπάθειες της διεθνούς κοινότητας να αυξηθεί η θερμοκρασία του πλανήτη λιγότερο από δύο βαθμούς τα επόμενα χρόνια.