Ο τραυματισμός ενός πολίτη με κινητική βλάβη ήταν το αποτέλεσμα της «πλέον προσβάσιμης» Ακρόπολης, αποδεικνύοντας τον μη συμπεριληπτικό χαρακτήρα του έργου. Σκαλοπάτια, ακατάλληλες ανηφορικές και κατηφορικές κλίσεις και λιθόστρωτη διαδρομή είναι μόνο μερικά από τα εμπόδια που καλούνται να αντιμετωπίσουν τα άτομα σωματικές βλάβες διανύοντας την κατά τα άλλα «προσβάσιμη» πλέον διαδρομη στο μνημείο. «Επειδή πολλά ειπώθηκαν για την προσβασιμότητα της Ακρόπολης σε ΑΜΕΑ, ένα έχω να σας πω: Αν είστε ΑΜΕΑ με αμαξίδιο ή συνοδός ΑΜΕΑ με αμαξίδιο. ΜΗΝ ΔΙΑΝΟΗΘΕΙΤΕ ΟΥΤΕ ΓΙΑ ΠΛΑΚΑ Ν’ ΑΝΕΒΕΙΤΕ ΕΚΕΙ ΠΑΝΩ, ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΤΕ!!!» αναφέρει ο Δ.Π., συνοδός του χρήστη αμαξιδίου που τραυματίστηκε, σύμφωνα με δημοσίευμα του tvxs.gr.
Ο Δ.Π. περιγράφει αναλυτικά την εμπειρία του από την διαδρομή στον αρχαιολογικό χώρο, καθώς και τις πλήρως ακατάλληλες συνθήκες για την κίνηση αναπηρικού αμαξιδίου στον χώρο και υπογραμμίζει πως η διαδρομή είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για τους χρήστες αμαξιδίων, λόγω των ανηφορικών και κατηφορικών κλίσεων της διαδρομής, αλλά και των σκαλοπατιών που υπάρχουν στον χώρο.
Η διαδρομή από την Αρεοπαγίτου μέχρι το περίφημο ασανσέρ για ΑΜΕΑ είναι ένας ατελείωτος γολγοθάς επάνω σε ανηφορικό λιθόστρωτο, για να βρεις δε την συγκεκριμένη διαδρομή, θα πρέπει να έχεις μαντικές ικανότητες αφού δεν υπάρχει καμία σήμανση. Άντε και έφτασες στο ασανσέρ όπου είναι ομολογουμένως εντυπωσιακό με φοβερή θέα και άντε και κατέβηκες».
Η θέα των τσιμεντοδρόμων δίπλα στα μνημεία είναι αποκρουστική και θυμίζει είσοδο σε πυλωτή πολυκατοικίας αλλά αυτό είναι μια προσωπική εκτίμηση και καθόλου δεν θα το ανέφερα αν έκαναν την δουλεία που μας είπαν, να καθιστούν δηλαδή προσβάσιμα τα μνημεία στα ΑΜΕΑ. Οι απότομες ΟΜΩΣ ανηφορο-κατηφορικές κλίσεις που έχουν, τους καθιστούν τελείως ακατάλληλους και ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΥΣ για αμαξίδια. Πως διάολο θα κατέβεις το τσιμεντοδρόμιο όταν το κεντρο βάρος του ΑΜΕΑ μετατίθεται στο μπροστινό μέρος. Έτσι λοιπόν αναγκάζεσαι να κατεβάσεις το καρότσι σαν συνοδός ΣΟΥΖΑ, πολύ απλά γιατί πρέπει να μεταφέρεις το κεντρο βάρους προς τα πίσω, όσοι έχουν κάνει συνοδοί θα καταλάβουν τι εννοώ. Δηλαδή κάνουμε περιήγηση με ακροβατικά και το ρίσκο της πτώσης αφού το αμαξίδιο δεν πατάει στις 4 ρόδες. Θέλετε μήπως να σας πω ΠΩΣ μετά στην ανηφόρα-επιστροφή θα ανεβάσεις το αμαξίδιο με έναν άνθρωπο 75 κιλών; Με υπομονή και αγάπη!
Μετά μπαίνουμε στο άλλο μνημείο όπου έχει τα deck πατώματα. Δεν προχωράμε πολύ γιατί έχουν μικρό σκαλοπάτι με κίτρινη προειδοποιητική σήμανση, στην ουσία μια ταινία είναι……ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΗΝ ΕΙΔΑ ΚΑΙ ΕΦΥΓΕ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΣΥΝΟΔΕΥΑ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΡΦΩΘΗΚΕ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ, ΕΥΤΥΧΩΣ ΣΤΑ ΞΥΛΙΝΑ DECK ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑ ΤΣΙΜΕΝΤΑ!! Το αποτέλεσμα 5 ράμματα στο κεφάλι και 3 στο άνω χείλος.
Φώναζα απελπισμένος να έρθει ένας γιατρός γιατί σκέφτηκα ότι είμαι σ’ ένα μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς και θα υπάρχει σήμερα τουλάχιστον, την παγκόσμια ημέρα μνημείων, που ανέβηκαν χιλιάδες άνθρωποι εκεί πάνω, ΕΝΑΣ ΓΙΑΤΡΟΣ και ένα ασθενοφόρο παρκαρισμένο από κάτω! Κανένας γιατρός, ούτε καν ασκούμενος κανένα ασθενοφόρο. Ήρθαν εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού ευτυχώς και έδωσαν τις πρώτες βοήθειες να είναι καλά τα παιδιά! θα μου πεις τι γιατρό και ασθενοφόρο μου θες εν μέσω πανδημίας;; Ωραία, μην ανοίξεις λοιπόν την είσοδο αφού δεν έχεις την υποδομή ή κάνε κάτι ακόμη πιο εύκολο, προειδοποίησε τα ΑΜΕΑ τουλάχιστον ότι δεν μπορούν να ανέβουν. Καμία λοιπόν πρόσβαση για ΑΜΕΑ δεν έγινε με τους τόνους μπετόν που έπεσαν εκεί πάνω, παραμύθια της Χαλιμάς όλα και γι αυτό φίλοι μου να ‘χετε τον νου σας!!
«Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε» ανέφερε σε ανάρτησή του ο ακτιβιστής και συντονιστής του Τμήματος Αναπηρικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, Αντώνης Ρέλλας και χαρακτήρισε το συμβάν ως «περιστατικό που επιβεβαιώνει πλήρως τις διαπιστώσεις μας για την μη εκπλήρωση της λεγόμενης “αλυσίδας προσβασιμότητας” στον ιερό βράχο και την επικινδυνότητα κάποιων σημείων για τους συνανθρώπους μας με κινητική βλάβη».
Όπως αποδεικνύεται από την μελέτη για τις μηκοτομές που εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), την οποία δημοσίευσε το tvxs.gr υπάρχουν πολλά σημεία με κλίση άνω του 6%, πράγμα που συνεπάγεται αυτομάτως την ακαταλληλότητα του χώρου για την κίνηση αμαξιδίων, είτε αυτόνομα είτε ακόμη και με τη βοήθεια κάποιου συνοδού.
«Να παραδεχτεί το Υπουργείο ότι οι επεμβάσεις στην Ακρόπολη δεν αφορούν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των αναπήρων και των εμποδιζόμενων επισκεπτών, αλλά άλλους σκοπούς» ζητά με ανακοίνωσή της η αξιωματική αντιπολίτευση και επισημαίνει πως «οι ιθύνοντες δεν έχουν προνοήσει ώστε στην Ακρόπολη να βρίσκεται ασθενοφόρο και ιατρικό προσωπικό».
«Αξιώνουμε δε να ξεκινήσει άμεσα δημόσιος διάλογος με το αναπηρικό κίνημα και τους επαγγελματίες του πεδίου, ώστε η Ακρόπολη να αποκτήσει αξιόπιστες προδιαγραφές προσβασιμότητας, για να αποφευχθούν παρόμοια ή και χειρότερα περιστατικά. Η δυνατότητα για περιήγηση στο εμβληματικό μνημείο με ασφάλεια, των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών, δεν αποτελεί μια ανώδυνη ρητορεία φθηνών εντυπώσεων, αλλά δείγμα υψηλού δείκτη Δημοκρατίας και Πολιτισμού, δίχως προχειρότητα στον σχεδιασμό και μεγαλόστομες αναγγελίες. Η πολυπληθής κοινωνική ομάδα των Αναπήρων αξιώνει συμπερίληψη και όχι εργαλειοποίηση» καταλήγει η ανακοίνωση.
Ολόκληρη η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ:
Λίγες μέρες μόνο πριν, αντιπροσωπεία του Τμήματος Αναπηρικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, πραγματοποίησε αυτοψία στην Ακρόπολη και με αναλυτική ανακοίνωση κατέδειξε τον ακατάλληλο σχεδιασμό και τις τραγικές ελλείψεις στην αναγκαία αλυσίδα προσβασιμότητας που διαπιστώθηκαν κατά την επίσκεψη.
Την Κυριακή 18-04-2021, Παγκόσμια Ημέρα Μνημείων, ανάπηρος συμπολίτης μας, χρήστης αμαξιδίου, συνοδευόμενος από έμπειρο προσωπικό βοηθό, όπως και χιλιάδες άλλοι συμπολίτες μας, θέλησαν να επισκεφτούν την Ακρόπολη.
Η έλλειψη επαρκούς σχεδιασμού και κατάλληλης προειδοποιητικής σήμανσης είχε ως συνέπεια τον τραυματισμό του χρήστη αμαξιδίου μετά από πτώση, επιβεβαιώνοντας πλήρως τις παρατηρήσεις μας για τις επικίνδυνες “παγίδες” που κρύβονται σε διάφορα σημεία των νέων επιστρωμένων διαδρομών.
Η έλλειψη ιατρού και εξειδικευμένου προσωπικού για παροχή πρώτης βοήθειας καλύφθηκε από εθελοντές του Ερυθρού Σταυρού οι οποίοι κατέφθασαν λίγη ώρα αργότερα.
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι εκτός από την τραγική αστοχία στην προσβασιμότητα, οι ιθύνοντες δεν έχουν προνοήσει ώστε στην Ακρόπολη να βρίσκεται ασθενοφόρο και ιατρικό προσωπικό.
Καλούμε το Υπουργείο Πολιτισμού να αναλάβει τις ευθύνες του για τον τραυματισμό του ανάπηρου επισκέπτη, παραδεχόμενο ότι οι επεμβάσεις στην Ακρόπολη δεν αφορούν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των αναπήρων και των εμποδιζόμενων επισκεπτών, αλλά εξυπηρετούν άλλους σκοπούς.
Αξιώνουμε δε να ξεκινήσει άμεσα δημόσιος διάλογος με το αναπηρικό κίνημα και τους επαγγελματίες του πεδίου, ώστε η Ακρόπολη να αποκτήσει αξιόπιστες προδιαγραφές προσβασιμότητας, για να αποφευχθούν παρόμοια ή και χειρότερα περιστατικά.
Η δυνατότητα για περιήγηση στο εμβληματικό μνημείο με ασφάλεια, των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών, δεν αποτελεί μια ανώδυνη ρητορεία φθηνών εντυπώσεων, αλλά δείγμα υψηλού δείκτη Δημοκρατίας και Πολιτισμού, δίχως προχειρότητα στον σχεδιασμό και μεγαλόστομες αναγγελίες.
Η πολυπληθής κοινωνική ομάδα των Αναπήρων αξιώνει συμπερίληψη και όχι εργαλειοποίηση.
Υπενθυμίζεται ότι προ ολίγων ημερών το Τμήμα Αναπηρικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, που πραγματοποίησε αυτοψία στην Ακρόπολη και κατέγραψε σωρεία προβλημάτων, κατήγγειλε πως «εργαλειοποιήθηκαν για μία ακόμη φορά οι ανάγκες των αναπήρων για αλλότριους σκοπούς. Οι παρεμβάσεις στην Ακρόπολη ΔΕΝ υλοποιήθηκαν με γνώμονα την ανεμπόδιστη πρόσβαση των αναπήρων και των εμποδιζόμενων επισκεπτών».
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, κατά την επίσκεψη είχαν διαπιστωθεί τα εξής:
- δεν υφίσταται η αναγκαία αλυσίδα προσβασιμότητας που να οδηγεί στον νέο ανελκυστήρα πλαγιάς
- δεν υφίστανται προκαθορισμένες αναπηρικές θέσεις στάθμευσης με οριζόντια και κάθετη σήμανση
- ο νέος ανελκυστήρας πλαγιάς στο βόρειο τοίχος πληροί όλες τις αναγκαίες προδιαγραφές, αλλά δυστυχώς ακυρώνεται η χρησιμότητά από την προβληματική πρόσβαση έως αυτόν
- τοποθετήθηκαν μη λειτουργικοί χειρολισθήρες (κουπαστές) κατά την έξοδο από τον ανελκυστήρα, εκτός των προδιαγραφών του “Σχεδιάζοντας για όλους”
- ο σχεδιασμός και η εκτέλεση της σκυροδετημένης διαδρομής που ενώνει τον ανελκυστήρα πλαγιάς με την κεντρική διαδρομή Προπύλαια-Παρθενώνας, ο οποίος σχεδιάστηκε αποκλειστικά για την χρήση των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών (δεν υπήρχε στην αρχαιότητα), αποτελεί την μόνη επέμβαση που αφορά τη συγκεκριμένη πληθυσμιακή κοινωνική ομάδα, δίχως όμως να πληρεί στο παραμικρό τις προδιαγραφές που καθιστούν τη συγκεκριμένη διαδρομή αληθώς προσβάσιμη
- όσον αφορά στις κλίσεις διαπιστώσαμε ότι η αυτόνομη κίνηση των αναπήρων και εμποδιζόμενων με ή χωρίς αναπηρικά αμαξίδια, δεν διασφαλίζεται σε καμία από τις διαδρομές της α’ φάσης. Η μετακίνηση των αναπήρων και εμποδιζόμενων επισκεπτών επί των διαδρομών της α’ φάσης της διαμόρφωσης μπορεί να γίνεται μόνο με υποβοήθηση ικανών σωμάτων
- όπως αποδεικνύεται οι κλίσεις των διαδρομών καθιστούν αδύνατη την αυτονομία των χρηστών αμαξιδίων και είναι επικίνδυνες για ανάπηρους επισκέπτες με συγκεκριμένες βλάβες. Χαρακτηριστικά υπάρχουν κλίσεις που ξεπερνούν το 15%, ενώ η ανώτερη αποδεκτή κλίση με βάση τις προδιαγραφές του “Σχεδιάζοντας για όλους” είναι από 3% έως 6%
- το οίκημα για την παροχή υπηρεσιών πρώτης βοήθειας παραμένει μη προσβάσιμο
- ο σχεδιασμός και η υλοποίηση δεν περιλαμβάνει όδευση και περιγραφή κατάλληλη για τυφλούς και άτομα με προβλήματα στην όραση