Σύμφωνα με την αναμετάδοση του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρωθυπουργός επιχείρησε να αναλύσει τις κατευθύνσεις του τριετούς πλάνου για την Εκπαίδευση, ενώ παράλληλα εμφανίστηκε αισιόδοξος για την επίλυση του ζητήματος του χρέους μέχρι το Eurogroup της 22ας Μαΐου, καθώς και για την επίτευξη των προβλεπόμενων στόχων και την ύπαρξη αντίμετρων, με βάση τη συμφωνία.
 
«Πιστεύω ότι είμαστε πιο κοντά από ποτέ άλλοτε σε μια ουσιαστική διευθέτηση του χρέους και η διευθέτηση πλέον αφορά τη ρητή υποχρέωση των εταίρων μας, διότι εμείς έχουμε βγει από το κάδρο, και η μπάλα τώρα δεν είναι στο δικό μας γήπεδο», δήλωσε ο Α. Τσίπρας.
 
Τόνισε πως η κυβέρνηση είναι «στοχοπροσηλωμένη» στην επίτευξη συμφωνίας και υπογράμμισε: «Θα μου επιτρέψετε να μη δώσω λεπτομέρειες για τις συζητήσεις που διεξάγονται, αλλά διεξάγονται συζητήσεις και διαπραγματεύσεις. Και θα διεξάγονται μέχρι τις 22 του Μάη. Μέχρι το κρίσιμο Eurogroup. Είναι η πρώτη φορά στα χρόνια της μνημονιακής περιπέτειας που κλείνουμε μια αξιολόγηση και δεν εφαρμόζουμε μέτρα για να πάρουμε χρήματα, αλλά παίρνουμε χρήματα και δεσμευόμαστε για την εφαρμογή των μέτρων στην επόμενη περίοδο, υπό τον όρο ότι θα έχουμε βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους. Αυτό δεν είναι ένα σχήμα λόγου είναι μια πραγματικότητα».
 
Εκτίμησε ότι η συμφωνία «θα ανοίξει πολύ σημαντικούς ορίζοντες στην ελληνική οικονομία» και εξήγησε ότι αν δεν υπάρξει συμφωνία για το χρέος, αυτό θα σημαίνει ότι δεν θα συμμετέχει το ΔΝΤ στο πρόγραμμα. «Εάν δεν έχουμε συμφωνία για το χρέος, σημαίνει ότι το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δε συμμετέχει στο πρόγραμμα και άρα σημαίνει ότι δεν υπάρχει απαίτηση αυτών των μέτρων. Δεν είναι σχήμα λόγου», είπε χαρακτηριστικά.
 

«Αξιολόγηση» δια χειρός Τσίπρα και ολοήμερο σχολείο

 
Η επίσκεψη του Α. Τσίπρα στο υπουργείο σηματοδοτεί την έναρξη ενός κύκλου επισκέψεων σε όλα τα υπουργεία, με αντικείμενο, όπως είπε ο πρωθυπουργός, «την αξιολόγηση του παραγόμενου έργου αλλά και την πιο άμεση συνεννόηση, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και των καθυστερήσεων». Όπως τόνισε, ξεκίνησε από το υπουργείο Παιδείας, καθώς είναι ένα «γνώριμο υπουργείο», για το παραγόμενο έργο του οποίου έχει «ιδιαίτερο ενδιαφέρον», αλλά και θέλοντας να υπογραμμίσει την προτεραιότητα που δίνει η κυβέρνηση στην Παιδεία. «Πιστεύω ότι η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης σήμερα στα νέα παιδιά, στους νέους ανθρώπους, στη χώρα μας, είναι ταυτόχρονα και δείγμα προόδου αλλά και δείγμα κοινωνικής δικαιοσύνης. Γιατί η Παιδεία είναι πράγματι η καλύτερη επένδυση για την πρόοδο, την ανάπτυξη και την προκοπή του τόπου μας», επεσήμανε ο πρωθυπουργός.
 
Όσον αφορά τα αμιγώς εκπαιδευτικά θέματα, ο Α. Τσίπρας προανήγγειλε την έναρξη διαβουλεύσεων για τη συγχώνευση των ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά, με στόχο τη δημιουργία ενός πανεπιστημίου, του πανεπιστημίου δυτικής Αττικής. Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για «εμβληματική πρωτοβουλία», με στόχο την αναβάθμιση του θεσμού των Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, που ξεκινάει από τα ΤΕΙ Αθηνών και Πειραιά. «Πρόθεσή μας και επιθυμία μας, είναι μετά από διαδικασίες αξιολόγησης, αυτά τα δύο Ανώτατα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, να δημιουργήσουν ένα νέο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα, ένα νέο Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Στο πλαίσιο αυτού του Πανεπιστημίου, που βεβαίως θα έχει τμήματα 4ετούς φοίτησης που θα προκύψουν από τη συγχώνευση των αντίστοιχων τμημάτων που είναι στα δύο Ιδρύματα, θα δημιουργηθούν και θα ιδρυθούν και νέες διετείς δομές που θα παρέχουν διπλώματα ευρωπαϊκών επαγγελματικών προσόντων για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων», εξήγησε.
 
Παράλληλα, η ηγεσία του υπουργείου θα προχωρήσει στην αναγνώριση των πενταετών προγραμμάτων σπουδών ως πτυχία με ενσωματωμένο μεταπτυχιακό. «Αναγνωρίζουμε τα πενταετή προγράμματα σπουδών ως Masters. Πρόκειται, για την ικανοποίηση ενός χρόνιου αιτήματος κι ενός χρόνιου προβλήματος που αφορά τους πτυχιούχους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων με πενταετή φοίτηση», σχολίασε ο Α. Τσίπρας.
 
Ο Α. Τσίπρας ανήγγειλε, επίσης, την επέκταση της δυνατότητας λειτουργίας του ολοήμερου τύπου δημοτικού σχολείου και στα μονοθέσια, διθέσια και τριθέσια σχολεία από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, κάτι που μεταφράζεται σε επέκταση του ολοήμερου δημοτικού σχολείου σε 830 σχολικές μονάδες και πάνω από 10.000 μαθητές, «σε κάθε γωνιά της χώρας μας στο πιο ορεινό χωριό στο πιο απομακρυσμένο νησί».
 
Παράλληλα, ανακοίνωσε ότι «και φέτος το Σεπτέμβρη τα σχολεία θα ξεκινήσουν στην ώρα τους με επάρκεια σε βιβλία και σε έμψυχο δυναμικό» και ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η σταδιακή μείωση των μαθητών στο δημοτικό και το νηπιαγωγείο, ανά τμήμα, στους 22, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Ακόμη, πρόσθεσε ότι στο πλαίσιο του τριετούς πλάνου μεταρρυθμίσεων για την Εκπαίδευση, θα υλοποιηθεί η δέσμευση της κυβέρνησης για θεσμοθέτηση 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης εντός της επόμενης τριετίας. «Αυτό σημαίνει, εκτός από το δημοτικό, γυμνάσιο και λύκειο που είναι υποχρεωτική η φοίτηση, νήπιο και προνήπιο. Με το προνήπιο, δηλαδή το έτος της προσχολικής αγωγής να είναι στη διάθεση στη δυνατότητα των γονέων να επιλέξουν σε ποια δομή θα στείλουν τα παιδιά τους. Όμως δεν θα υπάρχει κανένα παιδί από 4 ετών και πάνω, που θα μένει έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία σε όλη τη χώρα και στο πιο απομακρυσμένο χωριό», είπε ο πρωθυπουργός.
 

Επιπλέον έντεκα ειδικά σχολεία και προσλήψεις

 
Εξάλλου, ανακοίνωσε τη δημιουργία δύο καλλιτεχνικών σχολείων και τριών μουσικών σχολείων στη χώρα και τόνισε ότι η ηγεσία του υπουργείο θα προχωρήσει στην περαιτέρω ενίσχυση και αναβάθμιση της Ειδικής Αγωγής. «Οι προσλήψεις αναπληρωτών καθηγητών την επόμενη χρονιά θα είναι 10.700», είπε ο Α. Τσίπρας και συνέχισε: «Ιδρύουμε νέες δομές, εκσυγχρονίζουμε προγράμματα σπουδών, προσαρμόζουμε τα ωρολόγια προγράμματα των ειδικών δημοτικών σχολείων και των ειδικών νηπιαγωγείων με αυτά των σχολείων Ειδικής Εκπαίδευσης, θα σχολάνε στη 1 και τέταρτο και όχι στις 12 και είκοσι πέντε όπως ήταν μέχρι σήμερα. Δίνουμε τη δυνατότητα και σε ειδικά σχολεία να λειτουργούν με Ολοήμερο πρόγραμμα με στόχο την παροχή ίσων ευκαιριών».
 
Ένα άλλο ζήτημα που έθεσε κατά τη συνέντευξη Τύπου ο πρωθυπουργός ήταν η προοδευτική αναβάθμιση της γραμματείας Νέας Γενιάς. «Επαναφέρουμε από τη ναφθαλίνη ένα θεσμό: τον θεσμό της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς. Επανιδρύουμε τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς ώστε να έχουμε τη δυνατότητα να χαράζουμε ενιαία και οριζόντια πολιτική για τη νέα γενιά και να προχωρούμε σε αναβάθμιση των θεσμικών εργαλείων για την άμεση πραγματοποίηση αυτής της πολιτικής και κυρίως και για την αξιοποίηση πόρων, ευρωπαϊκών πόρων, που δυστυχώς μέχρι σήμερα έμεναν αναξιοποίητοι», δήλωσε.
 
Ακόμη, ο Α. Τσίπρας δεσμεύθηκε ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα έχουν ανακοινωθεί οι τρόποι, με τους οποίους μέσα στην επόμενη τριετία θα καλυφθούν οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό στα σχολεία, με την πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών. «Πιστεύουμε ότι μέχρι τέλος του έτους θα μπορούμε να ανακοινώσουμε με πιο συγκεκριμένους όρους το πώς, με ποιο τρόπο μέσα στην τριετία θα καταφέρουμε να καλύψουμε το μεγαλύτερο μέρος αυτών των αναγκών», είπε.
 
Άλλη μία δέσμευση, αφορά στα ΑΕΙ: «Δεσμευόμαστε να επαναφέρουμε στα επίπεδα των αναγκών τις λειτουργικές δαπάνες στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα ενισχύσουμε τα Πανεπιστήμια με επιπρόσθετα 65 εκατομμύρια ευρώ από το 2018 και μετά, ώστε να αυξήσουμε δηλαδή τον προϋπολογισμό σε ό,τι αφορά την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα πανεπιστήμια ειδικότερα ώστε να μπορέσουμε να καταφέρουμε να καλύψουμε το σύνολο των ανελαστικών τους δαπανών, που σήμερα δεν μπορούν να ικανοποιηθούν», δήλωσε σχετικά ο πρωθυπουργός.
 
Σχετικά με την επαγγελματική εκπαίδευση, ο Α. Τσίπρας έκανε λόγο για «μεγάλη επιτυχία» του θεσμού της μαθητείας και έθεσε ως στόχο τον ερχόμενο Σεπτέμβρη να καλυφθούν 3.000 μαθητές σε επαγγελματικά λύκεια.
 
Ακόμη, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στα σχολικά γεύματα που παρέχονται στα σχολεία. «Ξεκίνησε ήδη αυτό το πρόγραμμα πιλοτικά και σήμερα σιτίζονται 15.000 μαθητές. Του χρόνου θα σιτίζονται 30.000 μαθητές. Κι όπως γνωρίζετε, αυτός ο αριθμός θα διευρυνθεί ακόμα περισσότερο το 2019 όταν θ' αρχίσουν να εφαρμόζονται και τα λεγόμενα αντίμετρα, διότι μεταξύ αυτών είναι και η σταθερή ετήσια οικονομική ενίσχυση για την παροχή δωρεάν σχολικών γευμάτων στα δημοτικά σχολεία», ανέφερε.
 

Βάρος στα μεταπτυχιακά

 
Παράλληλα, σχετικά με το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών των προσφύγων, ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι ήδη 115 σχολεία και 300 τάξεις λειτουργούν για πάνω από 5.000 προσφυγόπουλα που πηγαίνουν καθημερινά στο σχολείο, 450 καθηγητές επιπλέον, προσελήφθησαν ως αναπληρωτές από χρήματα του δημόσιου προϋπολογισμού και άλλοι 60 συντονιστές εκπαιδευτικοί είναι σε κάθε προσφυγικό camp για να συντονίζουν αυτή τη διαδικασία. «Από το Σεπτέμβρη θα έχουμε συνολικά 600 τάξεις υποδοχής προσφύγων σε δημοτικά σχολεία όλης της χώρας», ανακοίνωσε και πρόσθεσε: «Αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κατόρθωμα και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους που εργάστηκαν και εργάζονται γι' αυτό, διότι εργάζονται όχι σα μια υποχρέωση, αλλά γιατί παίρνουν και μεγάλη ευχαρίστηση μέσα από αυτή τη διαδικασία».
 
Επίσης, ο Α. Τσίπρας στάθηκε στην πρόθεση της κυβέρνησης για αναβάθμιση των δυο τελευταίων τάξεων του λυκείου, της αλλαγής του τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια, αλλά και στον εξορθολογισμό της λειτουργίας των μεταπτυχιακών σπουδών. «Πολύ γρήγορα, τις επόμενες μέρες φέρνουμε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ένα νομοσχέδιο που δίνει τη δυνατότητα δωρεάν φοίτησης στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών σε όλους τους φοιτητές που έχουν ανάγκη, που έχουν οικονομική δυσκολία. Δε θα μένει κανένας φοιτητής, κανένας Έλληνας έξω από τη μεταπτυχιακή φοίτηση για οικονομικούς λόγους.
 
Διασφαλίζουμε την ακαδημαϊκότητα των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών με διαφάνεια και εξορθολογισμό στους προϋπολογισμούς των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών. Ορίζουμε ανώτατο όριο απολαβών των καθηγητών από τα έσοδα που προκύπτουν από τα μέλη φοίτησης στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών. Ενισχύουμε όμως ταυτόχρονα και τα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών που λειτουργούν χωρίς τέλη φοίτησης», επεσήμανε.
 
Τέλος, ο Α. Τσίπρας αναφέρθηκε στην ανάγκη συνέχισης της στήριξης της Έρευνας και της Καινοτομίας και την αντιμετώπιση της φυγής νέων επιστημόνων στο εξωτερικό. «Είναι βασική μας επιλογή να στηρίξουμε την Έρευνα και την Καινοτομία, κυρίως γιατί θεωρούμε ότι ένα από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της χώρας είναι το ανθρώπινο δυναμικό και βεβαίως γνωρίζουμε πολύ καλά ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα φαινόμενο της εποχής, το λεγόμενο brain drain, δηλαδή την φυγή Ελλήνων υψηλά καταρτισμένων, μορφωμένων με μεταπτυχιακές σπουδές επιστημόνων στο εξωτερικό», κατέληξε ο πρωθυπουργός.