Η Eurostat σημειώνει ωστόσο ότι η κατάταξη δεν αποτελεί την πλήρη αποτύπωση του επιπέδου βοήθειας που μπορούν να λάβουν οι φοιτητές, καθώς, για παράδειγμα, οι φοιτητές (ή οι οικογένειές τους) μπορούν επίσης να λάβουν έμμεση οικονομική υποστήριξη, για παράδειγμα μέσω βοηθητικών υπηρεσιών (με άλλα λόγια, υπηρεσιών φοιτητικής πρόνοιας, όπως γεύματα, μεταφορά, υγειονομική περίθαλψη ή φοιτητικές εστίες) ή φορολογικών ελαφρύνσεων.
Το 2022, η οικονομική βοήθεια από τις κυβερνήσεις προς τα νοικοκυριά και τους φοιτητές στην ΕΕ ανήλθε κατά μέσο όρο σε 533 ευρώ ανά μαθητή για την ανώτερη δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση και σε 1.766 ευρώ για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τη Eurostat.
Τα υψηλότερα ποσά οικονομικής ενίσχυσης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ανά φοιτητή καταγράφηκαν στη Δανία (8.024 ευρώ), την Ιρλανδία (5.692 ευρώ) και τη Σουηδία (4.948 ευρώ). Στον πάτο της λίστας βρέθηκαν η Κροατία (97 ευρώ) και η Τσεχία (115 ευρώ) και ακολούθησε με τεράστια απόσταση η Ελλάδα (20 ευρώ) κατακτώντας μια ακόμα θλιβερή «πρωτιά».
Όσον αφορά την ανώτερη δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα υψηλότερα ποσά οικονομικής ενίσχυσης καταβλήθηκαν από τις Κάτω Χώρες (1.790 ευρώ), τη Σουηδία (1.741 ευρώ) και τη Δανία (1 644 ευρώ). Αντίθετα, η οικονομική ενίσχυση ήταν χαμηλότερη στην Κροατία (7 ευρώ), την Πολωνία (16 ευρώ) και την Ουγγαρία (76 ευρώ).
Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, το επίπεδο της οικονομικής ενίσχυσης προς τα νοικοκυριά και τους φοιτητές ήταν υψηλότερο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση από ό,τι για την ανώτερη δευτεροβάθμια και μεταδευτεροβάθμια μη τριτοβάθμια εκπαίδευση, με εξαίρεση τη Βουλγαρία, την Τσεχία, τη Λετονία και τη Σλοβενία.
Υπενθυμίζεται ότι το 2021, μία χρονιά πριν, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο Κεραμέως – Χρυσοχοΐδη για πανεπιστημιακή αστυνομία, βάσεις εισαγωγής, όρια φοίτησης. Ολόκληρη η πανεπιστημιακή και φοιτητική κοινότητα αντέδρασαν έντονα τονίζοντας ότι για να έχει η πολιτεία την απαίτηση από τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να επενδύουν αποκλειστικά στις σπουδές τους για να τις ολοκληρώσουν στον «προβλεπόμενο» χρόνο, οφείλει να ενισχύσει την φοιτητική μέριμνα για να περιορίσει τα ποσοστά των φοιτητών/τριων που αναγκάζονται να εργάζονται παράλληλα με τις σπουδές τους.
Προκύπτει ότι η ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο δεν ενισχύει την φοιτητική πρόνοια, αλλά σφίγγει όλο και περισσότερο τον κλοιό με τις πρώτες διαγραφές φοιτητών να ετοιμάζονται για το έτος 2025. Πριν λίγες ημέρες μάλιστα ανακοινώθηκαν και τα τέσσερα πρώτα ιδιωτικά πανεπιστήμια.
