Όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, υπογράμμισε ότι η μεταφορά των κοινοτικών οδηγιών, που καθυστέρησαν από τον Δεκέμβριο του 2018 να ενσωματωθούν στο ελληνικό δίκαιο, θα επηρεάσουν θετικά τον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο οποίος θα αυξήσει το μερίδιο του στην αγορά μεταφορών. Ο ίδιος υποστήριξε πως «η αποτελεσματική εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου που απελευθερώνει την εγχώρια αγορά, σε συνδυασμό με την υλοποίηση κρίσιμων έργων υποδομής, θα βάλουν τη χώρα σε «ράγες ανάπτυξης και θα την κάνουν πύλη εισόδου».
Το νομοσχέδιο έγινε δεκτό επί της αρχής του με συντριπτική πλειοψηφία, έχοντας τη στήριξη ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ και μόνο το ΚΚΕ το καταψήφισε, ενώ η Ελληνική Λύση και η ΜεΡΑ25 εξέφρασαν επιφυλάξεις. Ο υπουργός υποστήριξε ότι θα ενισχυθεί η ανεξάρτητη αρχή σιδηροδρόμων, ενώ απέρριψε κατηγορηματικά τις αιτιάσεις που εξέφρασαν ΚΚΕ και τη ΜεΡΑ25 για πλήρη ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ.
«Η υποδομή και η διαχείριση του δικτύου του σιδηροδρόμου παραμένει υπό τον έλεγχο του κράτους. Ο ΟΣΕ θα δίνει πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο και θα κάνει τη διαχείριση της κυκλοφορίας του. Τα σιδηροδρομικά έργα είναι προτεραιότητα μας, όπως και η τρέχουσα αλλά και η επόμενη χρηματοδότηση από τα προγράμματα ΕΣΠΑ, για τις οποίες απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο εκσυγχρονισμός του δικτύου. Είναι ξεκάθαρο ότι ο ΟΣΕ παραμένει ο κύριος διαχειριστής των υποδομών. Μιλάμε για ΣΔΙΤ, και το να ζητούμε τη συνδρομή ιδιώτη δεν σημαίνει ότι θα του παραχωρήσουμε τον ΟΣΕ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κ. Καραμανλής.
Ο εισηγητής της ΝΔ, Βασίλης Γιόγιακας, έκανε λόγο για άνοιγμα της εγχώριας αγοράς, με σιδηροδρομικές μεταφορές πιο ανταγωνιστικές και με καλύτερες υπηρεσίες που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. «Διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του ΟΣΕ και ο εποπτικός και ρυθμιστικός του ρόλος, ενώ παραμένει μακριά από αθέμιτες παρεμβάσεις», σημείωσε ο βουλευτής.
Υπερ από ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ – Επιφυλάξεις από ΜέΡΑ25 και Βελόπουλο
Υπέρ του νομοσχεδίου τάχθηκε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Θέτη Πέρκα, επισημαίνοντας ότι δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση, αλλά για άνοιγμα της εγχώριας αγοράς.
«Έγινε ένα βήμα μπροστά από την προηγούμενη κυβέρνηση, που προχώρησε σε δημόσια διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς. Στην ουσία, με τη σημερινή κύρωση των κοινοτικών οδηγιών επιτυγχάνεται η ενίσχυση και βελτίωση των ελληνικών σιδηροδρομικών μεταφορών. Η απελευθέρωση της εγχώριας αγοράς γίνεται με κανόνες και είναι ιδιαίτερα θετικό ότι διατηρείται ο κοινωνικός χαρακτήρας των σιδηροδρομικών μεταφορών, ενώ διασφαλίζεται η ανεξαρτησία του ΟΣΕ που είναι και ο διαχειριστής των υποδομών», υπογράμμισε η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Χρήστος Γκόκας, ανέφερε ότι η κύρωση των κοινοτικών οδηγιών συνιστούν ένα σύγχρονο πλαίσιο σε μια ευρωπαϊκή πραγματικότητα με κανόνες και καλύτερη επικαιροποιημένη πρόταση για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος, εξέφρασε επιφυλάξεις για ορισμένα άρθρα του νομοσχεδίου και ζήτησε περαιτέρω αποσαφηνίσεις, κυρίως σε ό,τι αφορά τις αρμοδιότητες και τα θέματα του ελέγχου.
Επιφυλάξεις επί της αρχής εξέφρασε και ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Γιώργος Λογιάδης, κάνοντας λόγο για ασάφειες που υπάρχουν στο νομοσχέδιο, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι επιλέγει να εφαρμόσει ένα οριζόντιο μοντέλο που προστατεύει τους ιδιώτες.
ΚΚΕ: Απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση του Σιδηρόδρομου
Κατά επί της αρχής και επί των άρθρων δήλωσε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για πλήρη ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων και η οποία οδηγεί στη διασφάλιση μόνο των συμφερόντων των επιχειρηματικών ομίλων σύμφωνα με τις υποδείξεις της ΕΕ.
Μάλιστα, ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ έφερε ως παράδειγμα την αύξηση της τιμής του εισιτηρίου από 15% έως 40% σε όλα τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και τις μειώσεις στους μισθούς των εργαζομένων στον Ελληνικό Σιδηρόδρομο. Επίσης, προειδοποίησε ότι οι ιδιωτικοποιήσεις θα φέρουν μείωση δρομολογίων, προκειμένου να αυξηθεί το κέρδος.
Σημειώνεται πως στην αρχή της συνεδρίασης, ο Χρ. Κατσώτης εξέφρασε τη διαφωνία του ΚΚΕ με την απόφαση της κυβέρνησης να συζητηθεί σε μια και μόνο συνεδρίαση το νομοσχέδιο, σημειώνοντας πως το νομοσχέδιο προωθεί την ιδιωτικοποίηση των Σιδηροδρόμων και χρειάζεται περισσότερος χρόνος συζήτησης.