Όπως μεταδίδει το trikkipress.gr , κατά την επίσκεψή του στο Δημαρχείο Τρικάλων, ο Υπουργός για πρώτη φορά δημοσίως παραδέχτηκε ότι το αφορολόγητο βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση και ότι κινδυνεύει να μειωθεί ακόμη περισσότερο. Συγκεκριμένα, ο Δ.Παπαδημητρίου δήλωσε:
«To αφορολόγητο και άλλα διαπραγματεύονται. Όπως ξέρετε, προσπαθούμε να κρατήσουμε αυτό που υπάρχει τώρα. Αν θα μπορέσουμε να το κρατήσουμε, αυτό δεν το ξέρω, αλλά θα είναι το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε. Η αξιολόγηση πρέπει να κλείσει, γιατί μετά την αξιολόγηση έρχεται η ένταξη της χώρας στην Ποσοτική Χαλάρωση της ΕΚΤ και αυτό είναι πάρα πολύ κρίσιμο για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων».
Στην ομιλία του στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, στο πλαίσιο ημερίδας για τον αγροτικό τομέα, αναφέρθηκε στα 10 γεγονότα τα οποία μαρτυρούν πως η οικονομία ανακάμπτει ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2016.
«Μετά από μία πολυετή περίοδο ύφεσης και μεταρρυθμίσεων στις αγορές, κατά την οποία η Ελλάδα πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη δημοσιονομική εξυγίανση μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, βελτιώνοντας το διαρθρωτικό πρωτογενές ισοζύγιο του προϋπολογισμού, κατά 17 ποσοστιαίες μονάδες του δυνητικού ΑΕΠ, η οικονομία ανακάμπτει ήδη από το 3ο τρίμηνο του 2016», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδημητρίου.
Μιλώντας ειδικότερα για αυτά τα 10 γεγονότα, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης επισήμανε πως το πραγματικό ΑΕΠ το τρίτο τρίμηνο, αυξήθηκε ετησίως 1,8%, προδικάζοντας το οριακά θετικό κλείσιμο του έτους κι ενώ οι εκτιμήσεις του ΔΝΤ και της ΕΕ για το 2017, όπως είπε, αναφέρουν άνοδο κατά 2,8%. Ο όγκος των ακαθάριστων επενδύσεων πάγιου κεφαλαίου αυξήθηκε 12,6% αντίστοιχα, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις προγραμματίζουν επενδύσεις άνω των 2 δισ. για το 2017, σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι «οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών επεκτάθηκαν 8,5% σε σταθερές τιμές, αποφέροντας ένα θετικό πλεόνασμα τρεχουσών συναλλαγών, για πρώτη φορά από το 1948. Επίσης, το 2016 είχαμε ρεκόρ αφίξεων 30 εκατομμύρια στον τουρισμό, με την επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια να αυξάνει 10%, ενώ κορυφώθηκε το επενδυτικό ενδιαφέρον για ελληνικά ξενοδοχεία με 140 επενδύσεις. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις υπερδιπλασιάστηκαν την περίοδο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου, από 703 εκατομμύρια ευρώ το 2015, σε 2,3 δισ. το 2016, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 228%, κ.ά.».
Όλα αυτά τα στοιχεία, τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου, πιστοποιούν ότι η έξοδος από την ύφεση δεν συνιστά πλέον πρόβλεψη, αλλά γεγονός που διαψεύδει την καταστροφολογία. Ακόμα, υπογράμμισε πως οι ρυθμοί ανάκαμψης για το 2017 και το 2018 θα επιταχυνθούν σημαντικά και οι δημοσιονομικοί στόχοι θα επιτευχθούν χωρίς πρόσθετα μέτρα.
«Οι προϋποθέσεις, λοιπόν, για έγκαιρη και επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος υπάρχουν και είναι ισχυρές. Μοναδική πηγή αβεβαιότητας είναι οι αποκλίνουσες στρατηγικές μεταξύ των δανειστών. Προτάσεις για νέα μέτρα και μάλιστα για την περίοδο μετά το 2018, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές. Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση εργάζεται με βάση το βασικό και θετικό σενάριο και θα κάνει από την πλευρά της ό,τι χρειαστεί για να επιλυθούν έγκαιρα οι λίγες εναπομείνασες εκκρεμότητες. Ανάλογα με την πρόοδο της δημοσιονομικής εξυγίανσης, η κυβέρνηση σκοπεύει να προχωρήσει στην ελάφρυνση του φορολογικού βάρους για τον ιδιωτικό τομέα» είπε.
«To cut or not to cut» ή «when to cut»
Παραφράζοντας τον Σαίξπηρ, ο υπουργός απευθύνει, σε άρθρο του στο ΑΜΠΕ, το ρητορικό ερώτημα «to cut or not to cut» (να [περι]κόψεις ή όχι δαπάνες) τασσόμενος εκ νέου κατά της μείωσης της φορολογίας στις επιχειρήσεις.
Θέτει ως προτεραιότητα την κοινωνική πολιτική και την αποτελεσματική διοίκηση.
«Στον αξιόλογο και γόνιμο δημόσιο διάλογο που τελευταία έχει αναπτυχθεί, το ερώτημα που κυρίως τίθεται (παραφράζοντας τον Σαίξπηρ) είναι ‘’to cut or not to cut’’ τον φορολογικό συντελεστή των επιχειρήσεων. Το πραγματικό ερώτημα όμως είναι ‘’when to cut’’’ το φορολογικό συντελεστή» αναφέρει χαρακτηριστικά ο υπουργός Οικονομίας.
Σύμφωνα με τον Δ. Παπαδημητρίου, οποιαδήποτε απώλεια εσόδων προκύψει από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών (και σύμφωνα με εκτιμήσεις θα είναι σχεδόν 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ, αν ο συντελεστής μειωθεί στο 15% από το 29%), θα πρέπει να καλυφθεί από αντίστοιχη περικοπή των δαπανών.
«Σύμφωνα όμως με εκτιμήσεις τόσο του ΟΟΣΑ αλλά και της ΕΚΤ (OECD Fiscal multipliers and prospects for consolidation και ECB Working Paper Comparing fiscal multipliers across models and countries in Europe), οι πολλαπλασιαστές των δαπανών είναι σχεδόν διπλάσιοι των πολλαπλασιαστών των φορολογικών εσόδων για την Ελλάδα. Αυτό με απλά λόγια σημαίνει ότι στην περίπτωση που υποθέσουμε ότι η μείωση των φορολογικών συντελεστών θα ενισχύσει την ανάπτυξη κατά x%, η αναγκαία αντίστοιχη μείωση των δαπανών θα μειώσει την ανάπτυξη κατά 2x%» προσθέτει.
Όπως αναφέρει ο υπουργός, αφήνοντας αιχμές για τη Ν.Δ., η πολιτική θέση ότι «η μείωση των φορολογικών συντελεστών των επιχειρήσεων θα φέρει ανάπτυξη», είναι παραπλανητική και δεν βοηθάει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που πραγματικά εμποδίζουν την ανάπτυξη. Σύμφωνα πάντα με τον Υπουργό, οι πολιτικές αποφάσεις για την οικονομία πρέπει να λάβουν υπ' όψιν:
- τους περιορισμούς της οικονομικής προσαρμογής,
- τις οικονομικές παρενέργειες σε άλλους τομείς της οικονομίας,
- τις προτεραιότητες της κοινωνικής πολιτικής και
- την αποτελεσματικότητα της διοίκησης.
«Χωρίς λοιπόν την προσφυγή στα αποτελέσματα εμπειρικών μελετών για άλλες χώρες και για άλλες περιόδους που τεκμηριώνουν την αποτελεσματικότητα ή την αναποτελεσματικότητα της μείωσης της φορολογίας, είναι προτιμότερο να σταθούμε στα κοινώς αποδεκτά προβλήματα της οικονομίας», καταλήγει.