Με την πρόταση «θηριωδία ενάντια στην ανθρωπότητα», ο Γκάρντιαν τιτλοφόρησε ακόμα ένα άρθρο και μία έρευνα για το καθημερινό, συνεχές και μαζικό έγκλημα των επαναπροωθήσεων στα σύνορα. Κι αν η λέξη επαναπροώθηση δεν ακούγεται αρκετά βίαιη, το άρθρο του Γκάρντιαν αναφέρεται στο γεγονός ότι στις 15 Σεπτεμβρίου του 2021 οι λιμενικοί δολοφόνησαν δύο ανθρώπους, τον Σίντι και τον Ντιντιέρ. Το πτώμα του δεύτερου μεταφέρθηκε στο Καμερούν, το πτώμα του πρώτου βρίσκεται σε τουρκικό νεκροταφείο ανώνυμων πτωμάτων. Προστίθενται στα πτώματα των παιδιών και των ενήλικων που ακόμα ξεβράζει η θάλασσα στις Κυκλάδες ή στις ακτές τις Τουρκίας.
Μέχρι τώρα, πιο γνωστή πρακτική ήταν ο ξυλοδαρμός των αφιχθέντων μεταναστών από κουκουλοφόρους λιμενικούς και ασφαλίτες, η κλοπή των χρημάτων τους, η απαγωγή τους και η εξώθησή τους σε φουσκωτή ακυβέρνητη (χωρίς μηχανή) βάρκα κι από εκεί η ρυμούλκηση στα τουρκικά ύδατα. Όμως τώρα, οι ερευνητές που τεκμηρίωσαν το περιστατικό μίλησαν στα πλαίσια της έρευνάς τους και με λιμενικούς οι οποίοι δήλωσαν ανώνυμα ότι υπάρχει πια ανάγκη για οικονομία στη χρήση φουσκωτών βαρκών. Έτσι μια νέα πρακτική είναι ο ξυλοδαρμός των αφιχθέντων μεταναστών, η κλοπή των χρημάτων τους, η απαγωγή τους και η απόρριψή τους στη θάλασσα. Πρόκειται, όπως σημείωσε στη χθεσινή Φάρμα των Ζώων ο δικηγόρος Δημήτρης Χούλης, για δολοφονία.
Όμως εδώ, έχει γίνει ένα λάθος: Ο Γκάρντιαν και όσα (λίγα) ελληνικά ΜΜΕ αναμετάδωσαν την είδηση βασίστηκαν στα λόγια των λιμενικών. Σύμφωνα με αυτά, τα αποθέματα σε φουσκωτές βάρκες δεν είναι ανεξάντλητα και χρειάζεται να γίνει σωστή χρήση γιατί αν εξαντληθούν θα πρέπει να γίνει νέος διαγωνισμός ο οποίος θα κινήσει υποψίες.
Δεν θα αναλύσω τη διαπίστωση ότι το πρόβλημα με τις επαναπροωθήσεις δεν είναι η έλλειψη στοιχείων ή η απουσία υποψιών. Μια αποκάλυψη ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει να αγοράσει νέα life-rafts δεν θα τάραζε τα νερά. Το πρόβλημα είναι ότι οι θεσμοί αρνούνται να αξιολογήσουν αυτά που έχουν ονοματιστεί ήδη από το 2021 ως «αξιόπιστα τεκμήρια». Το πρόβλημα είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία δεν έχει καταλάβει το μέγεθος ή τη σημασία του εγκλήματος αυτού στα σύνορα.
Όμως το θέμα μας τώρα δεν είναι αυτό. Το θέμα μας είναι ότι οι ξυλοδαρμοί, οι ληστείες και οι απαγωγές και μετά η εξαναγκαστική εγκατάλειψη μεσοπέλαγα αντρών, γυναικών και παιδιών ή η απόρριψή τους στη θάλασσα δεν γίνονται για λόγους οικονομίας. Οι δολοφονίες εδώ και δύο χρόνια εκατοντάδων ανθρώπων (να ακόμα ένα στοιχείο που εναντιώνεται στα επιχειρήματα του υπουργείου για φύλαξη συνόρων η οποία σώζει ζωές), η δολοφονία του Σίντι και του Ντιντιέρ δεν έγιναν για να μην κινηθούν υποψίες από τη χρήση και παραγγελία life-raft. Αντίθετα, έγιναν για συμβολικούς λόγους. Δολοφονήθηκαν και δολοφονούνται κάποιοι για να παραδειγματιστούν οι υπόλοιποι.
Ο Σίντι και ο Ντιντιέρ, τα πτώματα των Κυκλάδων, το πτώμα του 6χρονου παιδιού έξω από τη Μουρτιά της Σάμου το 2020, τα πτώματα των γυναικών από τη Σομαλία την ίδια χρονιά δεν είναι κατά λάθος απώλειες μιας προσπάθειας για κάλυψη των νώτων των δολοφόνων. Είναι προμελετημένα εγκλήματα, είναι η δυσφημιστική καμπάνια του υπουργείου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο που στοχεύει σε ανθρώπους που σκέφτονται να έρθουν ή να περάσουν από την Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή. Είναι η κατάληξη της πολιτικής της αποτροπής. Είναι το μήνυμα που δίνει η Ευρώπη στα εξωτερικά της σύνορα για να κρατάει στα εσωτερικά της τον καθωσπρεπισμό: αν προσπαθήσετε να έρθετε τίποτα δεν θα μας εμποδίσει να σας δολοφονήσουμε.
Το μήνυμα δεν προέκυψε στο μυαλό του υπουργού, της επιτρόπου, των λιμενικών που δολοφονούν ή του Πλεύρη και του Πορτοσάλτε που ζήτησαν πτώματα στο Αιγαίο. Αναπτύχθηκε σταδιακά μέσα από τα κέντρα κολαστήρια, τις εξώσεις, την καλλιέργεια του ρατσισμού, τις σφαίρες στον Έβρο, την ανάκληση του δικαιώματος ασύλου και πολλά ακόμα. Αναπτύσσεται μέσα από τις πρωτοβουλίες του υπουργείου για εποχιακούς εργάτες από το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές, χωρίς δικαιώματα.
Οι θηριωδίες ενάντια στην ανθρωπότητα δεν ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2021. Έχουν ξεκινήσει από τότε που η αντιμετώπιση του μεταναστευτικού ζητήματος έγινε με όρους αποτροπής.