ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΑ MEDIA
είναι ήδη εδώ
Οι εφημερίδες πάνε Internet και στην Ελλάδα αλλά για να μειωθούν οι μισθοί και να “εξαφανιστούν” οι δημοσιογράφοι. Του Βασίλη Κουφόπουλου
Του Βασίλη Κουφόπουλου
Το μήνυμα που στέλνουν οι αναγνώστες είναι σαφές. “Ας κλείσουν οι εφημερίδες”. Οι αναγνώστες εκπαιδευμένοι από τους σχολιαστές της τηλεόρασης, ζητούν τον περιορισμό του δημόσιου τομέα ,-τμήμα του οποίου αποτελεί και μερίδα των εφημερίδων και το κλείσιμο όσων επιχειρήσεων δεν προσφέρουν . Μάλιστα, αποδεικνύουν έμπρακτα τη θέση τους, αρνούμενοι να πληρώσουν ένα προϊόν που δεν τους ικανοποιεί. Το Φεβρουάριο του 2011 οι εφημερίδες χάνουν το 27% της κυκλοφορίας τους, με μέσο όρο πωλήσεων 1.487.567 φύλλων και με μέσες πωλήσεις 1.494.604 φύλλων στο δίμηνο (-21%). Πριν από δύο χρόνια η μέση κυκλοφορία ξεπερνούσε τα 2 εκατ. ευρώ, οπότε οι απώλειες είναι ακόμη μεγαλύτερες.
Είναι λοιπόν δύσκολο την επόμενη διετία, με αυτή την κατάσταση της οικονομίας και με αυτή τη στάση των Μέσων στήριξης του Μνημονίου, να εξακολουθήσουν να κυκλοφορούν οι περισσότερες εφημερίδες. Η τάση των εκδοτών είναι προς το Internet, αλλά για διαφορετικούς λόγους, από την υπόλοιπη ΕΕ και τις ΗΠΑ. Δεν είναι δηλαδή τόσο η εξέλιξη της τεχνολογίας που δημιουργεί νέες αγορές, αλλά η βαθιά διαπλοκή που επηρεάζει που καθορίζει τις σχέσεις της πολιτικής εξουσίας με τους επιχειρηματίες των Μέσων.
Η χρήση της τεχνολογίας στην Ελλάδα , μετατρέπεται στην αφορμή για εκτεταμένες απολύσεις , δια του περιορισμού του κόστους διανομής και εκτύπωσης και την αντικατάσταση των δημοσιογράφων με υψηλότερες αποδοχές από νεότερους που κάνουν και copy paste και σχεδιάζουν σελίδες, και ψάχνουν το Internet για φωτογραφίες.
Επιπλέον, καθώς η αξία της διαπλοκής- οπότε και των Μέσων στην Ελλάδα- μειώνεται, αντίστοιχα , υποχωρεί και ο λόγος έκδοσης ή διατήρησης μιας εφημερίδας που πουλάει 10.000-20.000 φύλλα. Όταν ένα εκβιαστικό blog μπορεί να κάνει τη δουλειά του επιχειρηματία, με μια απλή χορηγία, ποιος ο λόγος να ξοδεύει ο επιχειρηματίας, χρήματα για ρεπόρτερ, υλατζήδες, art director, κλητήρες, διανομείς κλπ;
Η πορεία με τη μείωση των μισθών και των εκτεταμένων περικοπών δεν έχει τέλος και δεν έχει και μέλλον, όσο οι επιχειρηματίες στηρίζουν τα μέτρα ύφεσης και δεν κάνουν κάτι για εισπράξουν, ξανά χρήματα, από το κοινό και όχι μόνο από τους διαφημιστές.
Θα έρθει η στιγμή, που ο εκπρόσωπος της γερμανικής πολυεθνικής, θα έρθει και μαζί με την αξιοποίηση των 50 δισ. δρχ της κρατικής περιουσίας , θα ζητήσει και τα κλειδιά των επιχειρήσεων ΜΜΕ. Ως τμήμα του ευρύτερου δημοσίου τομέα, εννοείται…