Το πρωί της Τετάρτης η κυβέρνηση αποφάσισε να υπενθυμίσει στον κόσμο το πώς αντιλαμβάνεται πολιτικά εγχειρήματα που δεν την βρίσκουν σύμφωνη και δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο της.

Από νωρίς λοιπόν, ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις κατέφτασαν στην πλατεία Ψυρρή στο κέντρο της Αθήνας για να εκκενώσουν το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός», ένα ιστορικό πολιτιστικό και πολιτικό εγχείρημα με πλήθος δράσεων στο παρελθόν από την κατάληψη που διαχειριζόταν το κτήριο.

Τον τελευταίο καιρό δεν πραγματοποιούνται εκδηλώσεις εντός του χώρου λόγω της πανδημίας, με την ΕΛ.ΑΣ -όπως φαίνεται- να βρίσκει την ευκαιρία να επέμβει σε εναν ελευθεριακό χώρο που έχει φιλοξενήσει μεταξύ πολλών άλλων, τον Ιταλό φιλόσοφο Τζιόρτζιο Αγκάμπεν, αλλά και αξιοθαύμαστες προβολές και εκδηλώσεις σχετικά με την εγκληματική οργάνωση της Χρυσής Αυγής.

Κατασκευασμένο τη δεκαετία του 1930, το ιστορικό (κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989) κτίριο του Εμπρός λειτούργησε αρχικά ως τυπογραφείο της ομώνυμης εφημερίδας και από το 1988 ώς το 2007 ως στέγη του Θεατρικού Οργανισμού “Μορφές” και στη συνέχεια της Εταιρείας Θεάτρου “Εμπρός”.

Εγκαταλελειμμένο και κλειστό επί πέντε σχεδόν χρόνια, επανενεργοποιήθηκε ως κατάληψη τον Νοέμβρη του 2011 με πρωτοβουλία της ομάδας καλλιτεχνών ”Κίνηση Μαβίλη” και με τη συμμετοχή και στήριξη της Κίνησης Κατοίκων Ψυρρή καθώς και άλλων καλλιτεχνών και θεωρητικών από τον χώρο των παραστατικών τεχνών, της μουσικής και των εικαστικών.

Μετά από έναν περίπου χρόνο πολύπλευρων καλλιτεχνικών και κοινωνικών δράσεων, και αφού μεσολάβησαν δύο απόπειρες της Αστυνομίας να σφραγίσει και να κλείσει το Θέατρο, την ευθύνη της λειτουργίας και διαχείρισής του ανέλαβε η εβδομαδιαία ανοιχτή του συνέλευση.

Άξιο σημασίας είναι ότι η εκκένωση του κτηρίου και το «μπάζωμα» του από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, έρχονται τη στιγμή που η κυβέρνηση δέχεται δρυμία κριτική σχετικά με τα πρόσφατα περιστατικά δολοφονιών από το «οργανωμένο έγκλημα», όπως αποκαλείται.

Την ώρα που συνέβαινε η εκκένωση του θεάτρου, διαρροές από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων ανέφεραν συνάντηση του υπουργού Προστασίας του Πολίτη με τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και μενού το οργανομένο έγκλημα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, οι διαρροές από πηγές του υπουργείου έκαναν λόγο για φάκελο με στοιχεία και υπόμνημα από την πλευρά της αστυνομίας που κατατέθηκε στην εισαγγελία.

«Άλλος ένας χώρος πολιτισμού στοχοποιείται από την α-πολιτισμική κυβέρνηση της Ν.Δ.» σχολίασε η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σία Αναγνωστοπούλου.

Και προσθέτει: «Στην πιο οδυνηρή περίοδο των τελευταίων χρόνων για τη χώρα μας, η κυβέρνηση συμβολικά και υλικά διαλέγει να βάλει την σφραγίδα της πολιτικής της στον Πολιτισμό και τους εργαζόμενους σ’ αυτόν. Στον παλαιοκομματισμό και τη νεοφιλελεύθερη αγριότητα των ενεργειών της , σήμερα προστίθεται και ένα ακόμη στοιχείο, ο ιδεοληπτικός επαρχιωτισμός απέναντι σε αυτό που νοηματοδοτεί ο χώρος του Εμπρός: την διαφορετική αντίληψη της συνύπαρξης και της συμβίωσης ανθρώπων και τέχνης. Το Υπουργείο Πολιτισμού είναι υπόλογο για αυτή την εξέλιξη».

Από την πλευρά του το ΜέΡΑ 25 δίνει ένα σύντομο κείμενο σχετικά με τον χαρακτήρα της κατάληψης και τις αυτοοργανωμένες λειτουργίες του και στη συνέχεια αναφέρει:

«Η κατάληψη και η επαναλειτουργία του Θεάτρου Εμπρός ήταν μία από τις πρώτες ελπιδοφόρες αντιδράσεις των καλλιτεχνών στην καταστροφή των Μνημονίων. Οι παραστάσεις που έστησαν στον αυτοδιαχειριζόμενο χώρο ήταν αντίδοτο στον πολιτισμικό μαρασμό. Τα ΜΑΤ του κ. Χρυσοχοΐδη δεν το συγχώρεσαν ποτέ αυτό και σήμερα με την ευκαιρία κιόλας της πανδημίας, βρήκαν την ευκαιρία να εισβάλλουν και να σφραγίσουν τον δημόσιο αυτό χώρο δημοκρατίας, ελευθερίας και πολιτισμού.

Το ΜέΡΑ25 καταδικάζει αυτή την κρατική, κατασταλτική εισβολή του δόγματος «νόμος και τάξη» της Κυβέρνησης του κ. Μητσοτάκη για λογαριασμό του αποικιοκρατικού και τροϊκανικού ΤΑΙΠΕΔ στον πολιτισμό.

Όταν ο κ. Μητσοτάκης μιλάει για επιστροφή στην κανονικότητα προφανώς δεν εννοεί βελτίωση στα επιδημιολογικά δεδομένα, αλλά επιστροφή στις αστυνομικές εκκενώσεις εμβληματικών αυτοδιαχειριζόμενων πολιτιστικών χώρων.

Πίσω ολοταχώς από κάθε “Εμπρός” και προσεχώς από τις εξώσεις σπιτιών και μαγαζιών».