Το 1989, μήνα Νοέμβριο, εξέπεμψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός, το MEGA CHANNEL, με μετόχους εκείνη την εποχή, με ποσοστό 20% έκαστος, τους τότε εκδότες των εφημερίδων «Το Βήμα» και «Τα Νέα», το «Έθνος», την «Ελευθεροτυπία», την «Καθημερινή», την «Μεσημβρινή». Μερικές εβδομάδες αργότερα, εξέπεμψε ο δεύτερος πανεθνικής εμβέλειας ιδιωτικός τηλεοπτικός σταθμός, ο ΑΝΤ1.

Διανύουμε το 34ο έτος ιδιωτικής τηλεόρασης, και για να είμαστε ακριβείς, της παντοδυναμίας της ιδιωτικής τηλεόρασης.

Ποιος λοιπόν ο απολογισμός αυτών των 34 ετών ιδιωτικής τηλεόρασης; Τί διάχυσε στην κοινωνία η ιδιωτική τηλεόραση; Πριν απαντήσουμε σε αυτό, ας αναλογιστούμε ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Είναι ταυτόχρονα ψυχαγωγικός, ενημερωτικός και παιδαγωγικός. Τα ΜΜΕ διαχέουν εξωτερικότητες, επηρεάζουν τους δέκτες και διαμορφώνουν συνείδηση. Διαθέτουν το προνόμιο της διαρκούς προβολής πληροφοριών, απόψεων, τρόπων ζωής, συμπεριφοράς, πολιτικής επιλογής. Με μια φράση, έχουν το προνόμιο να θέτουν τα συλλογικά θέματα ενδιαφέροντος και συζήτησης, υπό την οπτική που επιλέγουν, διαμορφώνοντας έτσι το συλλογικό φαντασιακό.

Άλλωστε, όταν πριν λίγα χρόνια έγινε όλη αυτή η – εκτός ουσίας ακριβώς επειδή εστίαζε αποκλειστικά στο τίμημα – συζήτηση για τις τηλεοπτικές άδειες, οι καναλάρχες – που ταυτόχρονα είναι και εφοπλιστές και εθνικοί εργολάβοι και ιδιοκτήτες αθλητικών ομάδων – έσπευσαν να πληρώσουν αδρά για αυτό το προνόμιο, το προνομιο δηλαδή να ορίζουν το πως και το τι θα σκέφτεται η κοινωνία, παρά τις κορώνες τους περί ζημιογόνων καναλιών. Τα ΜΜΕ είναι η η δύναμη της Ολιγαρχίας.

Τα δελτία ειδήσεων λοιπόν και οι ενημερωτικές εκπομπές προωθούν αποκλειστικά τα συμφέροντα του ολιγάρχη ιδιοκτήτη. Δεν θα ακούσετε για παράδειγμα ποτέ στα κανάλια τους ότι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Δεν θα ακούσετε καν την μήνυση που κατέθεσε ο ιδιοκτήτης του ΣΚΑΪ Γ.Αλαφούζος στον βουλευτή και κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΜέΡΑ25 Κλέωνα Γρηγοριάδη, επειδή είπε από βήματος βουλής αυτό που τα κανάλια τους αποκρύπτουν: ότι ενώ μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, δαιμονοποιούν από τα ΜΜΕ τους όσους τολμούν να πουν έστω και μια λέξη και για τις ευθύνες του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ στον πόλεμο. Προφανώς για τους δημοσιογράφους του ΣΚΑΪ και των λοιπών καναλιών, η μήνυση εφοπλιστή, καναλάρχη, ομαδάρχη σε βουλευτή για πράγματα που είπε από το βήμα της Βουλής, δεν αποτελεί είδηση.

Είναι λοιπόν πέραν από προφανές, πως τα δελτία ειδήσεων των καναλιών έχουν τοποθέτηση ολιγαρχικού συμφέροντος…Δεν πρέπει λοιπόν να υπάρχει σχετική σήμανση;

Στις λοιπές εκπομπές των καναλιών, υπάρχει η σήμανση «Τοποθέτηση Προϊόντος». Σε μια εκπομπή μαγειρικής για παράδειγμα, η τάδε ή η δείνα εταιρεία μαργαρίνης, σπονσοράρει την εκπομπή, και άρα, οι μαργαρίνες που χρησιμοποιεί ο τηλε-σεφ, είναι της πλειοδοτούσας εταιρείας. Η εν λόγω ρύθμιση της σήμανσης περί τοποθέτησης προϊόντος, ήρθε να θεραπεύσει την γκρίζα διαφήμιση, την κεκαλυμμένη, την μη φανερή. Αντίστοιχα λοιπόν, δεν θα έπρεπε να υπάρχει και σήμανση τοποθέτησης ολιγαρχικού συμφέροντος στα δελτία ειδήσεων και τις ενημερωτικές εκπομπές των ΜΜΕ;

 

Ο Αλέξης Σμυρλής είναι υποψήφιος Βουλευτής Νοτίου Τομέα Αθηνών ΜέΡΑ25 – Συμμαχία για τη Ρήξη, Συντονιστής Πολιτικού Σχεδιασμού ΜέΡΑ25 και Διευθυντής Κ.Ο ΜέΡΑ25