«Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει πράγματι μια εν εξελίξει έρευνα, εξετάζοντας αποκλειστικά πιθανές ζημιές στα οικονομικά συμφέροντα στην ΕΕ», δήλωσε στο EURACTIV εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.

Ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το πού βρίσκονται οι έρευνες προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η έκβασή τους. Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι αρμόδια για τη διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων που θίγουν τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ.Αυτά περιλαμβάνουν οικονομικά και χρηματοοικονομικά εγκλήματα, όπως η κατάχρηση κεφαλαίων, το ξέπλυμα χρήματος, η απάτη στον τομέα του ΦΠΑ και η διαφθορά.

Πρόκειται για την «αμαρτωλή» σύμβαση 717 του 2014, όπως την χαρακτήρισε, στο TPP, η Ευριδίκη Μπερσή, δημοσιογράφος, που είχε την ευθύνη του ελληνικού μέρους μίας μεγάλης διεθνούς έρευνας γύρω από τον σιδηρόδρομο στην Ευρώπη.

Η εν λόγω σύμβαση (717) έχει άμεση επαφή με τη σύμβαση προμήθειας (10005), η οποία αφορά την εγκατάσταση του EΤCS (European Train Control System) στα αντίστοιχα τμήματα.

Η ολοκλήρωση των έργων θα είχε ως αποτέλεσμα στην σημαντική ενίσχυση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μετακινήσεων σε εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια, ενώ ο χρόνος της διαδρομής στο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να γίνει σε 3:15’ από 3:57’ που είναι σήμερα.

Το σύστημα EΤCS αφορά στην αυτόματη προστασία συρμών και αποτελείται από δύο υποσυστήματα, το Σύστημα Συρμού και το Σύστημα Γραμμής, τα οποία επιτρέπουν:

  • τη συνεχή επιτήρηση της μέγιστης επιτρεπόμενης ταχύτητας των συρμών
  • την αυτόματη προστασία έναντι παραβιάσεων ταχύτητας με την εφαρμογή πέδησης λειτουργίας ή πέδησης ανάγκης, καθώς και την αυτόματη ακινητοποίηση του συρμού με πέδηση ανάγκης, σε περίπτωση παραβίασης ερυθρού φωτοσήματος.
  • την απεικόνιση των ενδείξεων των φωτοσημάτων στο θάλαμο μηχανοδήγησης με χρήση ηλεκτρονικών μονάδων γραμμής LEU (Lineside Electronic Units) και ραδιοφάρων (Εurobalises).

«Όσοι διαχειρίστηκαν αυτήν τη σύμβαση από το 2014 μέχρι σήμερα, έχουν πάρα πολλά να πουν. Όχι μόνο σε εμάς, αλλά και στη Δικαιοσύνη», πρόσθεσε. Αρχικά, ανατίθεται στην κοινοπραξία των εταιρειών ΤΟΜΗ Α.Β.Ε.Τ.Ε. (Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) και ALSTOM TRANSPORT SA. Μία σύμβαση, ενταγμένη στο ΕΣΠΑ 2014-2020, η οποία θα έπρεπε να έχει τελειώσει σε έναν με ενάμιση χρόνο. «Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να πριμοδοτήσεις τους ανταγωνιστές του τρένου, αυτοκινητοδρόμους και ΚΤΕΛ, από το να αφήσεις, εσκεμμένα, το τρένο, να σέρνεται», σχολιάζει η κ.Μπερσή.

Έχουν περάσει 9 χρόνια, διαδοχικές παρατάσεις, νέες χρηματοδοτήσεις. Τελευταία παράταση, ήταν αυτή του Σεπτεμβρίου του 2021, για 16 μήνες, με 13 ακόμα εκατομμύρια ευρώ. Όπως φάνηκε από την παραίτηση του κ.Κατσιούλη, δεν έγινε τίποτα. Όπως έχει τονίσει η ΕΡΓΟΣΕ, Η αμαρτωλή 717 «έχει άμεση διεπαφή με τη σύμβαση προμήθειας (10005) η οποία αφορά την εγκατάσταση του ETCS (European Control Train System) στα αντίστοιχα τμήματα». Αυτή η σύμβαση έχει συναφθεί με την κοινοπραξία των ΤΕΡΝΑ και της γαλλικής THALES.