Επίθεση σε μία σειρά μετώπων εξαπέλυσε την Παρασκευή ο Αλέξης Τσίπρας κατά της κυβέρνησης, μέσα από τη διακαναλική συνέντευξη που παραχώρησε σε τέσσερις περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς, και συγκεκριμένα τους TRT, ΙΟΝΙΑΝ TV, STAR Κεντρικής Ελλάδας και Κρήτη TV. Σε μία συνέντευξη που διήρκησε πλέον των δύο ωρών, η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την πανδημία και τους πλημμελείς χειρισμούς της κυβέρνησης, την πρόσφατη κακοκαιρία και το φιάσκο της εθνικής οδού από τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, το θέμα των ημερών με τις πολλαπλές καταγγελίες κακοποίησης κατά πλήθους προσώπων, και ειδικά κατά του πρώην διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρη Λιγνάδη και τις κυβερνητικές ευθύνες της επιλογής και στήριξής του και άλλα.
Από τις σημαντικότερες αναφορές του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, ο τρόπος με τον οποίο επέλεξε να απαντήσει στην χυδαιολογία του Μ. Χρυσοχοΐδη για το Μάτι, όταν ο τελευταίος κλήθηκε να απολογηθεί για την κυβερνητική ανεπάρκεια στην πρόσφατη κακοκαιρία. Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έκανε ειδική αναφορά στο πρόσφατο πόρισμα του ανακριτή, όταν και για τρίτη φορά απορρίφθηκε το αίτημά του για άσκηση κακουργηματικών διώξεων σε βάρος στελεχών της αστυνομίας και της πυροσβεστικής για τους οποίους φέρονται να προκύπτουν εγκληματικές ευθύνες για τους δολοφονικούς χειρισμούς τους τον Ιούλιο του 2018.
Αρχικά, ο Α. Τσίπρας σχολίασε για τον Μ. Χρυσοχοΐδη πως «προσπαθεί ο ίδιος να κάνει δηλώσεις που θα τον βάζουν στο επίκεντρο της δημοσιότητας με αρνητικό όμως τρόπο, διότι αυτό το οποίο είπε για το Μάτι κατά την άποψή μου είναι πολιτικά αδιανόητο. Φανταστείτε να βγαίνει ο καθένας και να λέει σε αυτούς που κυβερνάγανε κάθε φορά που είχαμε ένα σημαντικό ατύχημα, ότι εσείς τους σκοτώσατε. Αυτό δεν είναι πολιτική αντιπαράθεση. Αυτό είναι κανιβαλισμός».
Στη συνέχεια, σήκωσε ακόμα περισσότερο τους τόνους, βάζοντας στο κάδρο την φυσική ηγεσία της αστυνομίας και της πυροσβεστικής εκείνων των ημερών, που σήμερα όχι μόνο βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης, αλλά επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη ανέβηκαν ψηλότερα στην ιεραρχία.
«Η πολιτική ηγεσία -τότε εγώ πρώτος, σε αντίθεση με όσα κάνει ο Μητσοτάκης που κρύβεται, είχα πάρει την πολιτική ευθύνη, αν θυμάστε, αλλά μίλησε και για τη φυσική ηγεσία. Ποια ήταν η φυσική ηγεσία στο Μάτι; Θυμάστε, κ. Σαχίνη;» ρωτάει ο Α. Τσίπρας, απαντώντας: «Η φυσική ηγεσία στο Μάτι, ο τότε αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας, ο κ. Τσουβάλας, αυτός ο οποίος πήρε την απόφαση και την υλοποίησε να διακόψει την κυκλοφορία στην κεντρική οδική αρτηρία, φαίνεται ότι έχουν ένα μοντέλο, διακοπή κυκλοφορίας. Αυτό ξέρουν, αυτό εμπιστεύονται».
Διαβάστε περισσότερα:
«Ήταν αυτός ο οποίος υλοποίησε αυτή την απόφαση και έδωσε παράκαμψη σε δεκάδες άτυχους συμπολίτες μας μέσα σε αδιέξοδους δρόμους στο Μάτι και καήκανε ζωντανοί. Μετά από λίγες μέρες, διαπιστώνοντας εγώ τις μεγάλες του ευθύνες, τον απέπεμψα από το σώμα με έκτακτες κρίσεις. Και έναν χρόνο μετά, ενώ ο Μητσοτάκης είχε κάνει σημαία το Μάτι, έρχεται και τον ανασύρει από τη ναφθαλίνη και τον βάζει, τον αναβαθμίζει, τον βάζει γενικό γραμματέα του υπουργείου Δημόσιας Τάξης. Και έρχεται τώρα ο Χρυσοχοΐδης που έχει γενικό γραμματέα τον βασικό υπεύθυνο εκείνης της εποχής και μας κουνάει το δάχτυλο» συνεχίζει ο Α. Τσίπρας, χωρίς να μένει μόνο στην περίπτωση Τσουβάλα.
«Και δεν αφορά μόνο τον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας αυτό. Ο υπαρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας στο Μάτι επί των ημερών μας σήμερα είναι αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας. Ο υπεύθυνος συντονισμού επί των ημερών μας σήμερα είναι αρχηγός Πυροσβεστικού Σώματος και άλλοι 8, άλλοι 7, ή 9 τον αριθμό αναβαθμίστηκαν επί κυβερνήσεως Μητσοτάκη και τους έχει δίπλα του ο κ. Χρυσοχοΐδης και μας κουνάει το δάχτυλο» υπογράμμισε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, αναδεικνύοντας το πόρισμα οτυ ανακριτή, καθώς και το αίτημά του που πέφτει μέχρι στιγμής στο κενό.
«Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Έρχεται επιμόνως ο ανακριτής που ερευνά την υπόθεση και ζητάει από τον εισαγγελέα να αναβαθμιστούν οι κατηγορίες, διότι κρίνει και διακρίνει ότι υπήρχαν ευθύνες ανάμεσα σε αξιωματούχους εκείνης της εποχής» ανέφερε ακόμα. Στη συνέχεια, ερωτήθηκε για το εάν υπονοεί πως έγινε δολιοφθορά επί ημερών του, σπεύδοντας να δείξει το πόρισμα του ανακριτή.
«Δεν μίλησα για δολιοφθορά. Λέω, έρχεται ο ανακριτής… Και στο κάτω κάτω, δεν είμαι εγώ ούτε ο εισαγγελέας, ούτε ο ανακριτής. Εγώ λέω, όποιοι είχαν ευθύνες, πρέπει να αποδοθούν. Η δικαιοσύνη θα δείξει. Την πολιτική ευθύνη την ανέλαβα. Έτσι δεν είναι; Τις ευθύνες της φυσικής ηγεσίας τις απέδωσα με τις αλλαγές και τις κρίσεις λίγες μέρες μετά. Αλλά έρχεται ο ανακριτής και λέει να αναβαθμιστούν οι κατηγορίες και ο εισαγγελέας κάνει ότι δεν ακούει. Και αναρωτιέμαι εγώ: για ποιους να αναβαθμιστούν οι κατηγορίες; Μα, για όλους αυτούς που σήμερα έχουν την κάλυψη της κυβέρνησης της Ν.Δ. Ας τελειώνει λοιπόν αυτό το παραμύθι. Ας τελειώνει αυτό το παραμύθι» κατέληξε.
Τα βίντεο της συνέντευξης:
Μερικά από τα κυριότερα σημεία των απαντήσεων Τσίπρα κατά τη διακαναλική του συνέντευξη:
Για την πρόσφατη κακοκαιρία και τους καταστροφικούς χειρισμούς της κυβέρνησης
- Το λεγόμενο επιτελικό κράτος κατέρρευσε και μάλιστα δεν είναι η πρώτη φορά που καταρρέει. Άρα, ουσιαστικά εδώ έχουμε την κατάρρευση της βασικής δέσμευσης της Ν.Δ. άμα τη εκλογή της. Μία εκ των βασικών, διότι μια άλλη που κατέρρευσε πιο πριν ήταν η δέσμευση για τη μεσαία τάξη. Και θέλω να πω ότι όπου δοκιμάστηκε αυτό το επιτελικό κράτος, όπου δοκιμάστηκε, απέτυχε παταγωδώς. Σας θυμίζω. Δεν θα αναφερθώ μόνο στην πανδημία. Θα φύγουμε από την πανδημία. Η πανδημία είναι μια ειδική περίπτωση και εκεί βεβαίως έχουμε απτά παραδείγματα. Αλλά υπήρξε η καλοκαιρινή μπόρα στην Κεντρική Ελλάδα. Στην Εύβοια είχαμε 6, 7 νεκρούς. Δεν λειτούργησε το 112 που είχαν διαφημίσει ότι θα φέρουν ως μια νέα καινοτομία για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.
- Ήρθε ο Σεπτέμβρης και είχαμε σε εσάς, στη Θεσσαλία μια τρομακτική καταστροφή, σε όλο τον κάμπο, αλλά ιδίως στην Καρδίτσα. Και μέσα στην πόλη της Καρδίτσας όπου είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ δυο μέρες μετά την παρουσία μου στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης και πήγα και είδα απελπισμένους ανθρώπους που δεν είχε δυο μέρες μετά, τρία 24ωρα μετά, δεν είχε βρεθεί ούτε ένας άνθρωπος να τους συμπαρασταθεί από το περιβόητο αυτό επιτελικό κράτος και να τους πει τι να κάνουν, πώς να μπορέσουν να περισώσουν τις περιουσίες τους. Και είχαμε και μια κακοκαιρία η οποία βεβαίως ήταν μια κακοκαιρία σκληρή. Αλλά, όπως είπε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία, δεν ήταν η χειρότερη που έχει δει η χώρα τα τελευταία 40 χρόνια όπως θέλανε να μας παρουσιάσουν. Αλλά ήταν μια αντίστοιχη αυτής που είχαμε το 2017, ίσως και μικρότερης έκτασης. Το 2017 είχαμε σε μεγαλύτερο μέρος της χώρας. Αντίστοιχη αυτής που είχαμε το 2008. Όμως εδώ για πρώτη φορά στη χώρα είδαμε να μένουν χιλιάδες νοικοκυριά δίχως ρεύμα, άρα δίχως θέρμανση μέσα στο κρύο για πολλά 24ωρα. Αντιλαμβάνεστε εδώ ότι καταρρέει ένας μύθος. Και ταυτόχρονα πρέπει να προβληματιστούμε.
Για την ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΗ και άλλες υπηρεσίες
- Πρέπει να προβληματιστούμε εάν αυτό το περιβόητο επιτελικό κράτος τελικά είναι ένα θηριώδες κράτος σε ό,τι αφορά τους μανδαρίνους της εξουσίας. Έχουμε φτάσει να έχουμε πάνω από 3.000 μετακλητούς, όταν εμείς είχαμε 1.800. Παραδώσαμε 1.800 το 2019 και θυμάστε τότε όλη η κριτική της αντιπολίτευσης ήταν οι μετακλητοί του ΣΥΡΙΖΑ. Έχουμε 3.000 μετακλητούς. Αυξήθηκε ο μισθός στους περισσότερους εξ αυτών κατά 70%. Έχουμε ακριβοπληρωμένους μετακλητούς και δεν έχουμε το κράτος να βρίσκεται δίπλα στον πολίτη όταν ο πολίτης έχει ανάγκη.
- Και το ίδιο συμβαίνει και με εποπτευόμενους φορείς. Για παράδειγμα, ο ΔΕΔΔΗΕ. Τι έχει συμβεί με τον ΔΕΔΔΗΕ; Που έχει μια από τις βασικές ευθύνες για το γεγονός ότι 250.000 νοικοκυριά έμειναν για πολλά 24ωρα στην Αττική χωρίς ρεύμα. Ο ΔΕΔΔΗΕ είναι αυτή τη στιγμή μια υπηρεσία η οποία έχει περισσότερους επιτελάρχες, περισσότερους διευθυντές και γενικούς διευθυντές από ό,τι εργαζόμενους και συνεργεία και τεχνικούς για να αντιμετωπίσουν τις βλάβες. Δουλεύει ως επί το πλείστον με εργολάβους. Και τι έκανε η Ν.Δ. με το που ανέλαβε; Αυτό το οποίο έκανε για τον ΔΕΔΔΗΕ ήταν να προετοιμάσει την ιδιωτικοποίησή του, ένα φιλέτο ουσιαστικά για όποιον ιδιώτη έρθει να πάρει με εξασφαλισμένη απόδοση πάνω από 7% ετησίως. Και φυσικά μιλάμε για μια τρομακτική περιουσία, γιατί τα δίκτυα πάντοτε είναι μονοπώλιο για κάθε χώρα. Και ταυτόχρονα αυτό το οποίο έκανε ήταν να δημιουργήσει 11 θέσεις Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών με αύξηση των αμοιβών από τις 5.000 περίπου που ήταν πριν, στις 14.000 μηνιαίως για τους Γενικούς Διευθυντές. Στη ΔΕΗ: ο επικεφαλής της ΔΕΗ επί ημερών ΣΥΡΙΖΑ έπαιρνε 65.000 ευρώ το χρόνο. Επί Ν.Δ. το πρώτο που έκανε ήταν να δώσει 300.000 ευρώ το χρόνο.
Αντιλαμβάνεστε ότι εδώ η έννοια του επιτελικού κράτους δεν είναι επιτελικό ως προς τις ανάγκες του πολίτη, αλλά επιτελικό ως προς την εξυπηρέτηση των “golden boys” και των “γαλάζιων παιδιών” που βρίσκουν θέσεις σε Γενικές Διευθύνσεις και σε Διευθύνσεις χωρίς όμως από κάτω να υπάρχει ουσιαστική μέριμνα για να μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του πολίτη, στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας.
Για το κλείσιμο της Εθνικής Οδού
- Πώς και δεν το ξέραμε τόσα χρόνια να το κάνουμε και εμείς; Όλες οι κυβερνήσεις σε αυτό τον τόπο, όλες, όχι μόνο του ΣΥΡΙΖΑ, και παλαιότερα της Ν.Δ., θυμάμαι, επί Καραμανλή, και παλαιότερα επί ΠΑΣΟΚ, όλες οι κυβερνήσεις μία έγνοια είχαν κάθε χρόνο που ερχόταν ο χιονιάς. Ποια ήταν αυτή η έγνοια; Να μην αποκλειστούν άνθρωποι στα σπίτια τους και να μην κλείσουν οι κεντρικές οδικές αρτηρίες, ιδίως η εθνική οδός που συνδέει την Αττική με τη Βόρειο Ελλάδα και να μη κοπεί στη μέση η χώρα. Αυτή ήταν η βασική έγνοια. Και ήρθε τώρα ο κ. Χρυσοχοΐδης. Πώς δεν την είχαμε σκεφτεί όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις αυτή τη φοβερή ιδέα; Και την έκλεισε μόνος του. Εξαιρετική ιδέα αυτή. Εξαιρετική σύλληψη. Πώς δεν είχατε σκεφτεί και εσείς κάτω στην Κρήτη να διακόψετε την κυκλοφορία του βόρειου οδικού άξονα να μην έχουμε και ατυχήματα; Δεν θα είχαμε νεκρούς. Έτσι δεν είναι;
Για την υπόθεση Λιγνάδη και την «κυβερνητική συγκάλυψη»
- Ο κ. Λιγνάδης είναι σκηνοθέτης και ηθοποιός, αλλά την τέχνη της υποκριτικής σήμερα μας την έδωσε η κ. Μενδώνη, αν και αρχαιολόγος. Της πήρε λίγο παραπάνω να ανακαλύψει ότι ο κ. Λιγνάδης είναι ένας επικίνδυνος άνθρωπος. Δεν τον γνώριζε καθόλου, ούτε και ο κ. Μητσοτάκης τον γνώριζε. Αναρωτιέμαι πώς αυτός ο άνθρωπος είδε φως και μπήκε μόνος του. Κάποιος τον έφερε. Κάποιος κατάργησε τον νόμο της Μυρσίνης Ζορμπά, του Μάη του ’19, τον Ιούλιο-Αύγουστο, αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας, για να δώσει με ανάθεση σ’ αυτό τον άνθρωπο την καλλιτεχνική διεύθυνση του Εθνικού.
- Εγώ αναγκάστηκα να βγω πριν από μια εβδομάδα περίπου, το Σάββατο, με μια δημόσια ανάρτησή μου ζήτησα την παραίτηση της κ. Μενδώνη και ζήτησα από τον κ. Μητσοτάκη να αναλάβει την ευθύνη, λέγοντας μάλιστα ότι δεν είναι αδίκημα να είσαι φίλος ενός ανθρώπους που αποδεικνύεται ότι είναι επικίνδυνος. Δεν το είπα έτσι, τώρα το λέει η κ. Μενδώνη. Αποδεικνύεται ότι είχε έναν κρυφό εαυτό που δεν γνώριζες. Το δέχομαι. Αλλά βγες και πάρε την ευθύνη. Και πες, “ως εδώ η φιλία μας, αλλά όταν κατηγορείσαι για τέτοιες εγκληματικές πράξεις, διότι ο βιασμός ανηλίκου δεν είναι παίξε-γέλασε. Εγώ προσωπικά ανατριχιάζω. Έχουμε παιδιά. Δεν είναι παίξε-γέλασε αυτή η βαναυσότητα.
- Εν τοιαύτη περιπτώσει, για έναν περίπου μήνα, ενάμιση, με ευθύνη της κυβέρνησης, μετατραπήκαμε σε Βατικανό, σε Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Αυτό έγινε. Ελπίζω και εύχομαι η Δικαιοσύνη να κάνει αυτό που πρέπει. Και να κάνει αυτό που πρέπει, διότι υποπτεύομαι ότι αυτή η υπόθεση δεν μπορεί να αφορά μονάχα τον κ. Λιγνάδη. Αν υπάρχει κάποιο κύκλωμα παιδεραστίας, αν υπάρχει κάποιο κύκλωμα trafficking, πρέπει να φτάσει ο κόμπος στο χτένι. Διότι, επαναλαμβάνω, δεν υποβαθμίζω καθόλου όλες τις άλλες καταγγελίες, δεν θέλω να θεωρηθεί ότι η σεξουαλική παρενόχληση, η εργασιακή βία, οποιαδήποτε βία, είναι υποδεέστερες καταγγελίες. Είναι σημαντικές. Αλλά νομίζω ότι η παιδοφιλία και ο βιασμός ανηλίκων είναι το απεχθέστερο έγκλημα που θα μπορούσα να φανταστώ. Και η ανοχή οφείλει να είναι μηδενική απ’ όλους μας απέναντι σε τέτοιου είδους φαινόμενα.
- Εδώ επιχειρήθηκε συγκάλυψη, είναι προφανές. Επιχειρήθηκε συγκάλυψη, και σας εξήγησα τους λόγους για τους οποίους επιχειρήθηκε συγκάλυψη και ποια είναι τα επιχειρήματα, τα περιστατικά που το αποδεικνύουν. Αλλά κοιτάξτε, η συγκάλυψη είναι πιο βαρύ αδίκημα. Θα έλεγα ότι η συγκάλυψη ίσως είναι ταυτόσημο έγκλημα με το ίδιο το έγκλημα για το οποίο κατηγορείται ο κ. Λιγνάδης. Θα περίμενα, επαναλαμβάνω, μεγαλύτερη γενναιότητα.
Για το αίτημα παραίτησης Μενδώνη
- Εγώ είμαι σοκαρισμένος από το γεγονός ότι έβλεπα όλες αυτές τις μέρες όλη αυτή την προσπάθεια να υπάρξει ένα πέπλο σιωπής από τις απειλές στους ανθρώπους που ήθελαν να μιλήσουν, από τη βραδυπορία της εισαγγελικής έρευνας. Τώρα βλέπω ότι έχει ενεργοποιηθεί, με το πρόσχημα ενδεχομένως ή και με την πραγματική αιτία, ότι μέχρι πρότινος οι καταγγελίες δεν ήταν επώνυμες, σε άλλες περιπτώσεις όμως είχαν σπεύσει και σε μη επώνυμες καταγγελίες να διερευνήσουν. Εν πάση περιπτώσει, βλέπω τώρα ότι για την προκειμένη περίπτωση υπάρχει σήμερα και μια μήνυση για ένα συμβάν το οποίο είχε συμβεί πριν από δέκα χρόνια. Άρα, δεν υπάρχει παραγραφή. Πιστεύω λοιπόν, ελπίζω και πρέπει όλοι να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, να φτάσει μέχρι τέλους αυτή η ιστορία. Και αν υπάρχουν και άλλοι επικίνδυνοι που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή δίπλα μας και που η κ. Μενδώνη, ο κ. Μητσοτάκης, που ξαφνιάστηκαν με τον κ. Λιγνάδη και κατάλαβαν σήμερα στις 12 το μεσημέρι ότι είναι επικίνδυνος, δεν τους έχουν καταλάβει ότι είναι επικίνδυνοι, και πρέπει η Δικαιοσύνη να κάνει ό,τι χρειάζεται να κάνει προκειμένου να υποδείξει και να αποκαλύψει τους επικίνδυνους.
Για τις περιπτώσεις εκμετάλλευσης στους χώρους εργασίας
- Ο θεσμός, σε ό,τι αφορά τις εργασιακές σχέσεις και την τήρηση των κανόνων, είναι η Επιθεώρηση Εργασίας. Και, αν θέλετε, ο θεσμός της Επιθεώρησης Εργασίας, εμείς είμαστε υπερήφανοι που ξαναπήρε σάρκα και οστά επί των ημερών μας. Ενώ σήμερα ξαναβρίσκεται στην αφάνεια. Η Επιθεώρηση Εργασίας, αν θυμάστε, προεκλογικά έβγαινε ο κ. Μητσοτάκης και συνομιλούσε με εκπροσώπους της μεσαίας τάξης που δεν τους άρεσε το γεγονός ότι στέλναμε την Επιθεώρηση Εργασίας και έλεγε “εγώ θα σας σώσω, δεν χρειάζονται έλεγχοι”.
- Λοιπόν, έλεγχοι χρειάζονται, κανόνες πρέπει να υπάρχουν σε κάθε ευνομούμενη πολιτεία, κυρίως οι κανόνες πρέπει να τηρούνται απ’ όλους, όχι μόνο από τους χαμηλούς και τους μεσαίους, κι από τους ισχυρούς. Ξέρετε πόσες χιλιάδες ευρώ σε υπερωρίες, αναγκάστηκαν να πληρώσουν μόνο οι 4 συστημικές Τράπεζες επειδή η Επιθεώρηση Εργασίας πήγαινε τακτικά στα τραπεζικά καταστήματα και σταμάτησε αυτό το φαινόμενο; Επί χρόνια φαινόμενο. Να δουλεύουν όχι 8ωρο, αλλά 12ωρο, 13ωρο, οι τραπεζικοί υπάλληλοι. Ξέρετε πόσες χιλιάδες εργατοώρες πληρώθηκαν; Είχε μια πολύ ουσιαστική παρέμβαση η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στο ζήτημα αυτό. Αντιστοίχως λοιπόν, αυτό το Σώμα είναι το αρμόδιο Σώμα και για τέτοιου είδους περιστατικά μέσα στον χώρο εργασίας.
Για την κυβερνητική διαχείριση της πανδημίας
- Αυτό λοιπόν για το οποίο κατηγορούμε την κυβέρνηση, είναι για το ότι έμεινε σταθερή στις βασικές της προγραμματικές θέσεις και στις ιδεολογικές της αρχές. Ποιο ήταν το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για το ΕΣΥ; Το πρόγραμμα ήταν, συμπράξεις με ιδιώτες. Μάλιστα, αν δεν κάνω λάθος, στη Λάρισα προχώρησε και στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για να μετατραπεί από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. Αν θυμάστε μάλιστα, είναι χαρακτηριστικό, ακόμα έχω αυτή την εικόνα, διάσημοι δημοσιογράφοι τηλεοπτικών σταθμών της Αθήνας, προεκλογικά με κατηγορούσαν εμένα προσωπικά για την επιμονή μου στο ΕΣΥ, σε κάτι ξεπερασμένο, και για τα νοσοκομεία που θέλουν γκρέμισμα. Τα έλεγαν.
- Ήρθε η πανδημία. Μέχρι να έρθει η πανδημία, τι είχε κάνει η Νέα Δημοκρατία στο ΕΣΥ; Πόσες κλίνες σε ΜΕΘ είχε δημιουργήσει; Γνωρίζετε; Από τον Ιούλιο του 2019 μέχρι και τον Μάρτιο του 2020. Πόσες κλίνες σε ΜΕΘ, ενώ είχαμε βγει από τα μνημόνια; Εμείς δημιουργήσαμε 180 μέσα στα μνημόνια, σε 4,5 χρόνια. Η Νέα Δημοκρατία πόσες; Μηδέν. Ούτε μία. Γιατί έχει άλλο πρόγραμμα. Το πρόγραμμά της είναι να εκχωρήσει χώρο στα ιδιωτικά νοσηλευτήρια. Αυτή είναι η αντίληψή της. Φυσικά, κατά την περίοδο της πανδημίας φυσικά και έγινε μια προσπάθεια να δημιουργηθούν κλίνες. Όμως, οι κλίνες αυτές θέλουν προσωπικό για να λειτουργήσουν. Δεν μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς προσωπικό. Δεν είναι δηλαδή μόνο υλικοτεχνική υποδομή. Και μόνιμες προσλήψεις δεν έγιναν. Έγιναν κάποιες προσλήψεις επικουρικού προσωπικού, οι οποίες όμως δεν επαρκούν.
- Και σήμερα, μάλιστα, βλέπω ένα πρωτοσέλιδο σε μια εφημερίδα που δεν είναι της προοδευτικής παράταξης, είναι της συντηρητικής παράταξης, να μιλά για θέατρο του παραλόγου και για ψευδή στοιχεία και ν’ αναρωτιέται πού είναι αυτές οι 1.000 κλίνες, όταν αυτή τη στιγμή στην Αττική λειτουργούν μονάχα 277 κλίνες Covid και έχουμε φτάσει ήδη σε σημείο κορεσμού, κοντά στο 90%.
- Όμως, θα μου επιτρέψετε να σας πω ότι εδώ πρέπει να κάνουμε μια πολύ ουσιαστική συζήτηση κάποια στιγμή για το τι γίνεται από δω και πέρα. Αυτή η συζήτηση πρέπει να περιλαμβάνει και την αυτοκριτική όλων των πολιτικών δυνάμεων απέναντι στο ΕΣΥ, μηδενός εξαιρουμένου, αλλά κυρίως τις προτάσεις μας για το πώς το ΕΣΥ μπορεί να ανασυγκροτηθεί. Κι εμείς, την ερχόμενη εβδομάδα, θα παρουσιάσουμε δημόσια τις προτάσεις μας για την ανασυγκρότηση του ΕΣΥ. Για ένα νέο ΕΣΥ που έχει ανάγκη ο πολίτης, έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία και πρέπει να είναι και το δίδαγμα, αν θέλετε, αυτής της μεγάλης περιπέτειας που έχει περάσει ο ελληνικός λαός.
Για το σχέδιο της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το ΕΣΥ
- Μιλάμε για 15.000 προσλήψεις το επόμενο διάστημα, με προτεραιότητα, όλοι όσοι έδωσαν τη μάχη στην πρώτη γραμμή, νοσηλευτές και γιατροί, με ρίσκο για τη ζωή τους. Κάποτε τους χειροκροτούσαν στα μπαλκόνια, υποκριτικά κάποιοι, μετά δεν τους έδωσαν ούτε ένα επίδομα. Αυτοί λοιπόν οι άνθρωποι να έχουν προτεραιότητα καταρχάς στη μονιμοποίηση, μέσα από τις προβλεπόμενες από το Σύνταγμα και από τους νόμους διαδικασίες και να έχουν και μια ουσιαστική ανακατανομή των πόρων. Μιλάμε για μια συνολική αύξηση των πόρων για το ΕΣΥ σε μια κατεύθυνση ώστε σε βάθος τετραετίας, πενταετίας, να φτάσουμε στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, που είναι 7% ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Όμως, η ουσία της πρότασής μας δεν είναι μονάχα η αύξηση των πόρων, που όμως είναι κάτι πολύ σημαντικό. Σκεφτείτε, η Νέα Δημοκρατία τη χρονιά της κρίσης και της πανδημίας, το 2021, μείωσε το δημόσιο προϋπολογισμό κατά 600 εκατομμύρια ευρώ στην Υγεία.
- Εμείς λοιπόν μιλάμε αντιστρόφως για την αύξηση του προϋπολογισμού πάνω από 1 δις κατ’ έτος τα επόμενα τρία χρόνια, για να αντιμετωπισθούν οι ανάγκες. Αλλά μιλάμε και για μια ανακατανομή πόρων ώστε να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε κι ένα πάρα πολύ σημαντικό πρόβλημα. Ποιο είναι αυτό το πρόβλημα; Το πρόβλημα ότι πολλές φορές, ειδικά σε πολύ συγκεκριμένες ειδικότητες, δεν υπάρχει προσφορά. Ακόμα και όταν προκηρύσσονται θέσεις, ιδιαίτερα για περιφερειακά νοσοκομεία, κι εσείς το γνωρίζετε πάρα πολύ καλά μιας και είστε από την Περιφέρεια, δεν υπάρχει προσφορά γιατρών. Το μεγάλο πρόβλημα του brain drain δηλαδή, το ότι τα νέα παιδιά, οι επιστήμονες που βγαίνουν από τα ελληνικά πανεπιστήμια, πηγαίνουν, ιδίως οι γιατροί, να βρουν δουλειά και ένα καλύτερο μέλλον σε ξένα συστήματα Υγείας. Εγώ ως πρωθυπουργός βρέθηκα στη Σουηδία και διαπίστωσα ότι σε πολλά δημόσια νοσοκομεία της Σουηδίας μιλούν Ελληνικά. Το ίδιο και στη Γερμανία, στη Μεγάλη Βρετανία. Άρα λοιπόν, είναι ένα στοίχημα μέσα από την αναβάθμιση του μισθολογίου να μπορέσουμε να φέρουμε πίσω αυτούς τους ανθρώπους.
Για το εμβόλιο ως δημόσιο αγαθό
- Η βασική ιδέα λοιπόν δεν είναι δική μου. Εγώ ανέλαβα την πολιτική πρωτοβουλία να την αναδείξω και σε ελληνικό και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ζήτησα μάλιστα από τον πρωθυπουργό να την αναδείξει. Δεν διεκδικώ την ιδέα για την πατέντα. Η βασική ιδέα, είχε πρωτοαρθρογραφήσει ο Ηλίας Μόσιαλος γι` αυτό, ήταν η εξής: Ότι εφόσον είναι ένα δημόσιο αγαθό και είναι το βασικό εργαλείο για να ανακτήσουμε τη ζωή και την κανονικότητα, δεν θα πρέπει να υπόκειται στους βασικούς νόμους της αγοράς, δεν θα πρέπει να το δούμε ως εμπόρευμα και θα πρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση να αναλάβει την ευθύνη είτε ν’ αγοράσει είτε να δημιουργήσει ένα θεσμικό πλαίσιο που θα εξαναγκάσει εν πάση περιπτώσει τις εταιρείες να δώσουν την πατέντα, την πνευματική ιδιοκτησία, ας το πω έτσι για να γίνει κατανοητό, στα κράτη και σε εταιρείες που έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν μαζικά. Έτσι, με αυτό τον τρόπο δεν θα είχαμε δυο τρεις μόνο εταιρείες, θα είχαμε δεκάδες βιομηχανίες ταυτόχρονα να παράγουν τα εμβόλια ώστε να μπορέσει να γίνει ο εμβολιασμός έγκαιρα. Διότι ο παράγοντας χρόνος στη διαδικασία του εμβολιασμού είναι πάρα πολύ κρίσιμο μέγεθος. Εάν χάσουμε, που φαίνεται ότι χάσαμε, τη δυνατότητα όλος ο φετινός χειμώνας να δημιουργήσει μια ισχυρή ασπίδα ανοσίας, ιδιαίτερα για τις ευπαθείς ομάδες και τις ηλικίες τις κρίσιμες, ουσιαστικά χάνεις άλλη μια χρονιά.
- Δυστυχώς, ο κ. Μητσοτάκης δεν καταλάβαινε, δεν είχε τη δυνατότητα να καταλάβει, αν και υπέγραψε μαζί με τον κ. Μόσιαλο μια πρόταση παρόμοια. Ήρθε στη Βουλή και με χλεύασε. Και ανέλαβε μια άλλη πρωτοβουλία, κατά τη γνώμη μου, καταδικασμένη να αποτύχει. Την πρωτοβουλία του λεγόμενου “πιστοποιητικού εμβολιασμού”. Και γιατί είναι καταδικασμένη ν’ αποτύχει; Όταν αυτή τη στιγμή έχουμε φτάσει σ’ ένα 3%-4% μονάχα εμβολιασμού σε όλη την Ευρώπη, δε μπορεί να γίνει δεκτό από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ένα τέτοιο αίτημα. Δηλαδή να αποκλείσεις τη μεγάλη πλειοψηφία από το δικαίωμα του να μετακινείται ελεύθερα.
Για την επόμενη ημέρα στην Οικονομία
- Ενώ εμείς αφήσαμε μια οικονομία που, παρά τις μεγάλες της δυσκολίες τα τελευταία χρόνια, βρέθηκε σε δρόμους εξυγίανσης και βρέθηκε σε δρόμους αναπτυξιακούς. Και στην καλύτερη περίπτωση ο κ. Μητσοτάκης θα επανέλθει στο ΑΕΠ που εγώ του άφησα το ’19 το 2023, στην καλύτερη περίπτωση. Αυτός είναι ένας κίνδυνος. Και αυτός ο κίνδυνος έχει την υπογραφή του κ. Μητσοτάκη. Διότι εάν ακολουθούσε την πολιτική πρόταση που του κάναμε εμείς με δυο επανειλημμένες δημόσια κατατεθειμένες προτάσεις “Μένουμε Όρθιοι Ι” – “Μένουμε Όρθιοι ΙΙ” εγκαίρως, εμπροσθοβαρώς να δώσει στήριξη στους εργαζόμενους, στις επιχειρήσεις, να συγκρατήσει την ύφεση, και το κομμάτι της κοινωνικής συνοχής θα ήταν σήμερα αν όχι αλώβητο, αλλά με τις λιγότερες δυνατές πληγές, αλλά και δεν θα είχαμε αυτό τον κίνδυνο της μεγάλης περιπέτειας εξαιτίας της διόγκωσης του χρέους.
- Κατά την άποψή μου, υπάρχει ένας μεγάλος κίνδυνος. Ποιος είναι αυτός ο μεγάλος κίνδυνος; Αυτοί οι οποίοι χρεοκόπησαν τη χώρα το 2010-2015 και έδωσαν σε εμάς μια χρεοκοπημένη χώρα να την ξαναστήσουμε στα πόδια της, να την χρεοκοπήσουν ξανά το επόμενο διάστημα. Και να έρθουμε πάλι βεβαίως εμείς με τη λαϊκή ετυμηγορία, αλλά όχι για να διαχειριστούμε μια χώρα όπως την αφήσαμε το 2019, αλλά μια χώρα η οποία θα βρίσκεται ξανά σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Και κατά τη γνώμη μου αυτό είναι ένα ενδεχόμενο που πρέπει πάση θυσία να αποφευχθεί. Όχι γιατί δεν είμαστε έτοιμοι, όχι γιατί δεν μπορούμε –το έχουμε αποδείξει- αλλά γιατί είναι πραγματικά κρίμα για έναν λαό και κυρίως για τη μεγάλη πλειοψηφία, τη μεσαία τάξη και τους ευάλωτους, είναι κρίμα ξαναμπούμε σε μια τέτοια μεγάλη εθνική περιπέτεια, ενώ είδαμε φως στο τούνελ, ενώ βγήκαμε, πήραμε ανάσα το 2018-2019.
Για την εσωστρέφεια του ΣΥΡΙΖΑ
- Νομίζω ότι σε κάθε ζωντανό κόμμα, πόσο δε μάλλον σε ένα κόμμα εξουσίας, οφείλει ένα κόμμα εξουσίας να μην έχει τη σιωπή του νεκροταφείου. Και οφείλει να κάνει απολογισμό, να κάνει αυτοκριτική, να βλέπουμε πού κάναμε λάθος. Δεν τα κάναμε όλα σωστά. Και να μαθαίνουμε από τα λάθη μας, να γινόμαστε πιο έμπειροι από τα λάθη μας. Να μην τα επαναλαμβάνουμε. Επειδή παρακολουθώ τα πολιτικά πράγματα της χώρας από μικρό παιδί, δεν νομίζω ότι αυτή τη στιγμή σε ένα Κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης όπως είναι ο ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει εσωστρέφεια ή μεγαλύτερη εσωστρέφεια σε σχέση με αυτή που επιδείκνυαν όλα τα κόμματα στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, μετά από μια εκλογική ήττα.
- Κάθε άλλο. Θα έλεγα ότι μάλλον υπάρχει μια σύμπνοια σε ό,τι αφορά τον στρατηγικό στόχο. Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις, δεν υπάρχει αμφιβολία ως προς αυτό. Αλλά ο στόχος μας είναι να μπορέσουμε να ανασυγκροτήσουμε την ευρύτερη προοδευτική και δημοκρατική Παράταξη, ώστε να πετύχουμε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια νέα κοινωνική και πολιτική πλειοψηφία να πάει τη χώρα μπροστά. Με στόχο να ανασυγκροτήσουμε το κοινωνικό κράτος, την κοινωνική πρόνοια, να παλέψουμε για να ξαναμαζέψουμε τις κοινωνικές ανισότητες που έχουν ξανά αμβλυνθεί σε επικίνδυνο βαθμό. Δεν είναι μια εύκολη υπόθεση αυτή, είναι μια δύσκολη υπόθεση.
Για τα ελληνοτουρκικά
- Έχω απόλυτη επίγνωση ότι και τώρα η Τουρκία είναι η βασική αιτία για την οποία μπορεί να μην είμαστε αισιόδοξοι γι` αυτές τις διερευνητικές, όμως πρέπει να στηρίξουμε την προσπάθεια να βρεθεί λύση, ή να βρεθεί ένα πλαίσιο συμφωνίας για το πού διαφωνούμε. Οι κόκκινες γραμμές μας όμως όταν προσερχόμαστε σε αυτό τον διάλογο πρέπει να είναι απόλυτα ξεκάθαρες και πρέπει να είναι γνωστές τόσο εντός της χώρας, όσο και εκτός της χώρας. Ο κ. Μητσοτάκης είναι εγκλωβισμένος –σας είπα πριν γι` αυτό το πολιτικό σούπερ μάρκετ που είναι η Νέα Δημοκρατία- στο ένα ράφι έχει αυτούς οι οποίοι λένε ότι “κόκκινη γραμμή μας απέναντι στην Τουρκία είναι ο ίδιος ο διάλογος και μη τυχόν καθίσουμε στο διάλογο γιατί θα είναι προδοσία, γιατί δεν συζητάμε με πειρατές” (Αντώνης Σαμαράς). Στο άλλο ράφι είναι οι απόψεις του υπουργού Επικρατείας, κ. Γεραπετρίτη, που λέει “η κόκκινη γραμμή μας είναι τα 6 ναυτικά μίλια”.
- Αυτό είναι μια σύγχυση. Αυτές οι διαφορετικές απόψεις εντός της κυβερνητικής της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, μη νομίζετε ότι δεν γίνονται αντιληπτές από την απέναντι πλευρά. Μη νομίζετε ότι από την απέναντι πλευρά δεν μας διαβάζουν, δεν μας παρακολουθούν. Όταν έχεις αυτή τη σύγχυση και όταν δεν ξεκαθαρίζεις ως πρωθυπουργός ποια είναι η στρατηγική σου, ποιες είναι οι κόκκινες γραμμές σου, τι επιδιώκεις από αυτό το διάλογο και απλά δίνεις την εντύπωση ότι θέλεις να πετάξεις το ντενεκεδάκι λίγο παρακάτω, τότε εγκυμονούν κίνδυνοι. Αυτούς τους κινδύνους προσπάθησα να αναλύσω και με ένα άρθρο μου πριν από λίγες μέρες, που είπα “μη νομίζετε κάποιοι ότι δεν θα είναι μια σημαντική χαμένη ευκαιρία, μη νομίζετε κάποιοι ότι δεν θα είναι κόστος για την Ελλάδα να αναλάβει την ευθύνη μιας κατάρρευσης συνομιλιών, όταν όλη η Ευρώπη και ο διεθνής παράγοντας μας παρακολουθεί και μη νομίζετε ότι αυτό δεν θα οδηγήσει την Τουρκία να κλιμακώσει ακόμη περισσότερο την προκλητική της συμπεριφορά, αν καταρρεύσουν οι συνομιλίες με ευθύνη –υποτίθεται- της Ελλάδας έναντι του διεθνούς παράγοντα”.
- Γι` αυτό θεωρώ ότι ο κ. Μητσοτάκης χειρίζεται κρίσιμες στιγμές για τα εθνικά μας θέματα με μια ανεμελιά, όπως χειρίζεται και άλλα θέματα της εσωτερικής σκηνής. Θεωρώ αδιανόητο το ότι τόσο καιρό δεν έχει συγκαλέσει το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών να χαραχθεί μια εθνική γραμμή. Θεωρώ αδιανόητο ότι έχει την ψευδαίσθηση της αυτάρκειας ότι μόνος του μπορεί όλα να τα λύσει. Θεωρώ αδιανόητο, τέλος, να συνεχίζει να παίζει παιχνίδια στα εθνικά μας θέματα, όπως έπαιζε στην περίοδο που εμείς κυβερνούσαμε με τη στάση του στη Συμφωνία των Πρεσπών. Δεν είναι σοβαρή εικόνα για τη χώρα να μην φέρνει ένα χρόνο τώρα προς κύρωση βασικές πτυχές της Συμφωνίας των Πρεσπών, συμφέρουσες προς την Ελλάδα τα μνημόνια συνεργασίας, γιατί δεν έχει την αυτοπεποίθηση ή την εμπιστοσύνη ότι θα ψηφίσουν οι βουλευτές του. Νομίζετε αυτά δεν τα βλέπει ο διεθνής παράγοντας; Δεν τα βλέπουν οι γείτονές μας; Δεν βλέπουν ότι είναι ένας αδύναμος πρωθυπουργός ως προς αυτό;
- Και εν τοιαύτη περιπτώσει, δεν θέλω να πω πολλά για τη Συμφωνία των Πρεσπών. Ένα πράγμα μόνο θα πω: αν δεν υπήρχε αυτή η Συμφωνία, σήμερα η Τουρκία δεν θα ήταν μόνο ανατολικά μας και νοτιοδυτικά μας, γιατί είναι και στη Λιβύη η Τουρκία, θα ήταν και στα βόρεια σύνορά μας. Ας το συνειδητοποιήσουν αυτό όλοι όσοι ευλόγως ενδεχομένως είχαν ενστάσεις και αντιρρήσεις όταν παίρναμε την εθνική επιλογή, να προχωρήσουμε παρά το κόστος σε μια επωφελή για τη χώρα συμφωνία.
Για την αδειοδότηση των περιφερειακών τηλεοπτικών καναλιών
- Το μήνυμα είναι απολύτως σαφές: στην εποχή της νέας τεχνολογίας, στην εποχή που η εικόνα μεταδίδεται, είτε θέλουμε είτε δεν θέλουμε κάποιοι, και η αλήθεια μεταδίδεται, άρα ο πλουραλισμός δεν μπορεί να παγιδευτεί, δεν μπορεί να μπλοκαριστεί. Πιστεύω ότι έχετε πολύ μεγαλύτερη δύναμη, ο καθένας ξεχωριστά από εσάς ως τηλεοπτικοί σταθμοί, από ό,τι κάποιοι νομίζουν. Πόσο δε μάλλον όταν συνεργάζεστε για να βγει ένα πολιτικό γεγονός όπως είναι η συνέντευξη του αρχηγού της αντιπολίτευσης, ή του πρωθυπουργού, ή εν πάση περιπτώσει να αναδείξει θέματα της επικαιρότητας. Στηρίζω απόλυτα το αίτημα της διενέργειας διαγωνισμού στο να κατοχυρωθεί η αδειοδότηση στους περιφερειακούς τηλεοπτικούς σταθμούς. Ήταν κάτι το οποίο εμείς ξεκινήσαμε με όλα τα προβλήματα και τις δυσκολίες για τα τηλεοπτικά Μέσα πανελλαδικής εμβέλειας. Σήμερα κανείς δεν μας κατηγορεί γιατί το κάναμε το βήμα, μπορεί να μας κατηγορούν για τον τρόπο που έγινε, αλλά είναι μια θετική κατάκτηση για τη δημοκρατία μας το ότι θεσμοθετήθηκε, ότι υπάρχουν άδειες. Πιστεύω ότι το επόμενο βήμα πρέπει να είναι οι περιφερειακοί σταθμοί.
- Θέλω επίσης να επισημάνω ότι το 2021-’22 που θα ανοίξει αυτή η συζήτηση, δεν είναι το ίδιο με το 2016. Τι θέλω να πω; Κάθε χρόνος που περνά, η ανάπτυξη των τεχνολογιών, η εξέλιξη της τεχνολογίας μας αναγκάζει να βλέπουμε την πραγματικότητα ως έχει. Αν με βάζατε σήμερα να σχεδιάσω τον διαγωνισμό του 2016, θα τον σχεδίαζα με τελείως διαφορετικό πρόσημο, σε τελείως διαφορετικό πλαίσιο. Γιατί το λέω αυτό; Διότι σήμερα και κάθε χρόνος που περνάει αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία είναι η παραγωγή του περιεχομένου και όχι τόσο της δυνατότητας παροχής του περιεχομένου. Δηλαδή σε μια συνθήκη όπου πια το διαδίκτυο έχει μπει στην καθημερινότητά μας, δεν είχε μπει το 2016. Κάθε βράδυ στο σπίτι μας βλέπουμε Netflix ή άλλα διαδικτυακά κανάλια. Εεγώ το βράδυ μπορώ να παρακολουθήσω την εκπομπή σας κύριε Σαχίνη, κύριε Μερτζάνη, κύριε Πολύζο, κυρία Μπάστα από το διαδίκτυο με μια smart TV. Άρα, το κρίσιμο σήμερα που μιλάμε σε σχέση με το 2016 δεν είναι τόσο ο αριθμός των αδειών, αλλά είναι το περιεχόμενο.