Σύμφωνα με την Guardian, η Meta που αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σε κερδοφορία εταιρείες στον κόσμο, ελέγχοντας μεταξύ άλλων, το Facebook, το Instagram και το WhatsApp, φιλοξενεί διαφημίσεις στα μέσα αυτά από φιλοϊσραηλινές (διαδικτυακές) οντότητες που συγκεντρώνουν χρήματα για στρατιωτικό εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένων μη επανδρωμένων αεροσκαφών και τακτικού εξοπλισμού για τα τάγματα του ισραηλινού στρατού κατοχής.
Μάλιστα, πέρα από την τεράστια ηθική διάσταση, το ίδιο το γεγονός φαίνεται να παραβιάζει τις δηλωμένες διαφημιστικές πολιτικές της εταιρείας.
Τουλάχιστον 117 διαφημίσεις από τον Μάρτιο
Για παράδειγμα, διαφήμιση στο Facebook, η οποία δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στις 11 Ιουνίου και ήταν ακόμη ενεργή στις 17 Ιουλίου ανέφερε: «Είμαστε η ομάδα ελεύθερων σκοπευτών της Μονάδας Shaked, που σταθμεύει στη Γάζα, και χρειαζόμαστε επειγόντως τρίποδα σκοποβολής για να ολοκληρώσουμε την αποστολή μας στην Τζαμπάλια».
Αυτές οι πληρωμένες διαφημίσεις ανακαλύφθηκαν για πρώτη φορά και επισημάνθηκαν στη Meta από το παγκόσμιο παρατηρητήριο καταναλωτών Ekō, το οποίο εντόπισε τουλάχιστον 117 διαφημίσεις που δημοσιεύτηκαν από τον Μάρτιο του 2025 και οι οποίες ζητούσαν ρητά δωρεές για στρατιωτικό εξοπλισμό για τις IDF.
Σε μια προηγούμενη έρευνα από τον Δεκέμβριο του 2024, η Ekō επισήμανε 98 διαφημίσεις στη Meta, με αποτέλεσμα ο τεχνολογικός γίγαντας να κατεβάσει πολλές από αυτές. Παρόλα αυτά, η εταιρεία επέτρεψε σε μεγάλο βαθμό στους εκδότες να ξεκινήσουν νέες εκστρατείες με πανομοιότυπες διαφημίσεις από τότε. Ο ίδιος ο IDF δεν διεξάγει τις εκκλήσεις για τη συγκέντρωση χρημάτων.
«Αυτό δείχνει ότι η Meta θα πάρει κυριολεκτικά χρήματα από οποιονδήποτε», δήλωσε η Maen Hammad, υπεύθυνη της εκστρατείας Ekο και συμπλήρωσε ότι «γίνονται τόσο λίγοι έλεγχοι από αυτούς που θα έπρεπε να κάνει η πλατφόρμα στην πραγματικότητα και αν γίνουν, θα είναι εκ των υστέρων».
Η Meta δήλωσε ότι εξέτασε και αφαίρεσε τις διαφημίσεις για παραβίαση της πολιτικής της εταιρείας σύμφωνα με τον Ryan Daniels, εκπρόσωπο της εταιρείας κοινωνικών μέσων, αφού ο Guardian και το Ekō απευθύνθηκαν για σχόλια.
Τονίζεται ότι οποιαδήποτε διαφήμιση σχετικά με κοινωνικά θέματα, εκλογές ή πολιτική απαιτείται να περνάει από μια διαδικασία έγκρισης και να περιλαμβάνει μια δήλωση αποποίησης ευθυνών που αποκαλύπτει ποιος πληρώνει για τη διαφήμιση, δήλωσε η εταιρεία. Αυτές οι διαφημίσεις δεν πέρασαν τη διαδικασία έγκρισης.
Οι διαφημίσεις αυτές συγκέντρωσαν τουλάχιστον 76.000 αντιδράσεις -ένας όρος που υποδηλώνει τον αριθμό των φορών που εμφανίζεται μια διαφήμιση σε έναν χρήστη- μόνο στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με την Ekō. Ο όμιλος δεν ήταν σε θέση να προσδιορίσει τον αριθμό των αντιδράσεων στις ΗΠΑ.