Σύμφωνα με αίτημα της ανοιχτής συνέλευσης «Όχι μετρό στην πλατεία Εξαρχείων», στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με τον σταθμό-εργοτάξιο «Εξάρχεια», από το οποίο προκύπτει ότι για δύο μήνες οι εργασίες γίνονταν με τρόπο μη σύννομο και εκτός διαδικασίας καθότι δεν έχει εγκριθεί η αντίστοιχη Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη [ΤΕΠΕΜ].

Όπως αναφέρεται στην απάντηση που λάβανε απο το υπουργείο: «Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης -της απάντησης- δεν έχει εκδοθεί διοικητική πράξη για έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης αναφορικά με την πλατεία Εξαρχείων». Ουσιαστικά, δηλαδή, ο σταθμός λειτουργούσε παράνομα χωρίς να έχουν εγκριθεί όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά έγγραφα.

Η ανοιχτή συνέλευση ζητά να απαντηθεί γιατί η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ξεκίνησε ένα παράνομο εργοτάξιο εξ αρχής και εγκαλεί τους υπευθύνους να λογοδοτήσουν.

Ολόκληρο το Δελτίο Τύπου:

«Κατόπιν νομικής συμβουλής που λάβαμε, στις 03/10/2022 καταθέσαμε αίτημα στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Γενική Διεύθυνση Πολεοδομίας, Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών & Αδειοδοτήσεων) για τη χορήγηση στοιχείων «Περιβαλλοντικής πληροφόρησης» σχετικά με το έργο της Γραμμής 4 (τμήμα άλσος Βεΐκου – Γουδί) του Μετρό Αθήνας και πιο συγκεκριμένα για τον σταθμό-εργοτάξιο «Εξάρχεια».

Η απάντηση που λάβαμε στις 06/10/2022 περιέχει το εξής:

«..Μέχρι την ημερομηνία σύνταξης του παρόντος δεν έχει εκδοθεί διοικητική πράξη για έγκριση Τεχνικής Περιβαλλοντικής Μελέτης αναφορικά με την πλατεία Εξαρχείων και ισχύουν τα αναφερόμενα στην ΑΕΠΟ του έργου και το φάκελο ΜΠΕ που τη συνοδεύει, δηλ. ανάπτυξη του σταθμού «Εξάρχεια». Ωστόσο για τις πρόδρομες εργασίες ανάπτυξης του σταθμού (διερευνητικές αρχαιολογικές και γεωλογικές τομές, μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ, οριοθέτηση περιγράμματος, διαμόρφωση επιφανειών, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, τοποθέτηση σήμανσης και φωτισμού), έχει καταχωρηθεί στο πεδίο «ΤΕΠΕΜ για Έργα/Δραστηριότητες Α1/Α2» του ΗΠΜ (https://eprm.ypen.gr) με ΠΕΤ:2112694811 σχετική Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη που βρίσκεται στο στάδιο του ελέγχου πληρότητας ως προς το περιεχόμενο της.»

Στις οικοδομικές αδειοδοτήσεις, κατόπιν της έγκρισης πληρότητας ακολουθεί έλεγχος των επιμέρους εγγράφων και μελετών και εφόσον δεν υπάρξουν διορθώσεις εγκρίνεται το περιεχόμενο ενός φακέλου. Οι παραπάνω μελέτες αφορούν στη λειτουργία του εργοταξίου, την ασφάλεια των εργατών και τον τρόπο που το εργοτάξιο επηρεάζει τον χώρο που το φιλοξενεί, τις κυκλοφορικές προεκτάσεις της λειτουργίας του και το γενικότερο αποτύπωμα του. H αξιολόγηση των στοιχείων του (ογκώδους) φακέλου και η έγκριση τους, όπως προκύπτει από τα σχετικά επίσημα έγγραφα που διαθέτουμε, έγινε μέσα σε 2 εργάσιμες ημέρες, κατόπιν του αιτήματος μας, ενώ 4 μέρες πριν δεν είχε ολοκληρωθεί καν ο έλεγχος πληρότητας. Από τις 09-08-2022, που το εργοτάξιο στήθηκε στην πλατεία Εξαρχείων και για δύο μήνες οι εργασίες γίνονταν με τρόπο μη σύννομο και εκτός διαδικασίας καθότι δεν έχει εγκριθεί η αντίστοιχη Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη [ΤΕΠΕΜ]. Το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη χώρα, ίσως στο πιο αμφιλεγόμενο εργοταξίου του, δεν είχε λάβει τις απαραίτητες εγκρίσεις.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά. Ας απαντηθούν μόνο τα παρακάτω:

  • Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, με την κάλυψη του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών και με την κάλυψη της αστυνομίας άρα και του Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, επιλέγει 9 Αυγούστου να στήσει ένα παράτυπο εργοτάξιο;
  • Ποιος/α έδωσε την εντολή η Ελληνική Αστυνομία να μετατραπεί σε αναβαθμισμένη εταιρία σεκιούριτι και να συγκρουστεί με μια γειτονιά, να αποκλείσει δρόμους, να προσαγάγει, να συλλάβει, να χτυπήσει και να επιτεθεί με χημικά σε πολίτες για να καλύψει τις παρατυπίες μιας ιδιωτικής εταιρείας; Ποιος/α και πώς θα αποζημιώσει ανθρώπους που όχι μόνο λοιδορήθηκαν, αλλά προσήχθησαν, συνελήφθησαν, χτυπήθηκαν, αντισεκόμενοι στη δια της βίας επιβολή;
  • Γιατί η Αστυνομία δεν προχώρησε στους αντίστοιχους ελέγχους παρότι ζητούνταν επίμονα από τους πολίτες;
  • Αν αμέλησε, ποιος/α είναι υπεύθυνος/η; Αν πρόκειται για απόφαση εξαίρεσης από τις συνήθεις διαδικασίες, ποιος/α έδωσε την πολιτική εντολή;
  • Πόσο αξιόπιστες και ωφέλιμες για το δημόσιο συμφέρον μπορεί να είναι διοικητικές διαδικασίες εξπρές σε ζητήματα τεχνικά και περίπλοκα που οφείλουν να αντανακλούν στις ιδιαιτερότητες της κάθε γειτονιάς και του κάθε εργοταξίου;
  • Για ποιον λόγο τόση βιασύνη; Πώς προέκυψε ένα τόσο βαρύ διοικητικό σφάλμα;
  • Ποιοι/ες είναι αυτοί/ες που εγγυούνται πια ότι μετά από όλα αυτά όσα συμβαίνουν και θα ακολουθήσουν στο μέλλον είναι πράγματι μελετημένα και νόμιμα;»