«Στις μελέτες που έχουμε διαβάσει αλλά και παγκοσμίως, τα προβλήματα ψυχική υγείας αυτή τη στιγμή, προβλήματα τα οποία αυξάνει ειδικότερα η πανδημία, είναι σε έξαρση. Εμείς το διαπιστώνουμε από την γραμμή που λειτουργούμε, είναι η γραμμή 10306 για τους πολίτες που μπορούν να καλούν όλο το 24ωρο. Τη δημιουργήσαμε στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας και συνεχίζουμε τώρα στο δεύτερο κύμα της πανδημίας. Την ενισχύσαμε για να λειτουργεί σε 24ωρη βάση και σε αυτή μπορούν να απευθύνονται οι πολίτες που αισθάνονται μια ψυχολογική πίεση και να παίρνουν συμβουλές από ειδικούς, ανωνυμία και δωρεάν» δήλωσε με υπερηφάνεια η υφυπουργός Υγείας, με αρμοδιότητα τα θέματα Ψυχικής Υγείας, Ζωή Ράπτη, κατά τη συνέντευξη που παραχώρησε στην ραδιοφωνική εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου, στον Real fm.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε η ίδια, κατά τη διάρκεια του δεύτερου κύματος, οι κλήσεις στην εν λόγω γραμμή έχουν αυξηθεί κατά 300%, με περίπου 600-700 κλήσεις την ημέρα, «και αυτό δείχνει ότι ο κόσμος πραγματικά πιέζεται», σημείωσε. Πρόσθεσε δε πως η συγκεκριμένη υπηρεσία συνεργάζεται πλέον με το «Χαμόγελο του Παιδιού», και πως με την επιλογή 3, «δίνει τη δυνατότητα να μιλήσεις με ειδικό ψυχολόγο από το “Χαμόγελο του Παιδιού” και να μπορέσεις να βρεις βοήθεια για ό, τι αφορά τα παιδιά». Αξίζει να σημειωθεί πως ο αριθμός της Τηλεφωνική Γραμμή Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306 τέθηκε σε λειτουργία από τον ΕΟΔΥ τον περασμένο Απρίλιο, και σύμφωνα με όσα αναφέρει στον ιστότοπό του, η 24ωρη λειτουργία αφορά μόνο την γενική παροχή ψυχολογική στήριξη παιδιών και οικογενειών, σημειώνοντας πως η παροχή ψυχιατρικής βοήθειας σε πάσχοντες από ψυχικό νόσημα, σε υγειονομικό προσωπικό και η παροχή κοινωνικής στήριξης λειτουργεί μόνο από τις 8 το πρωί έως τις 20.00 το βράδυ.

Δυστυχώς όμως, εννέα μήνες μετά το ξέσπασμα της πανδημίας στη χώρα, και περισσότερους από τρεισήμισι μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων της, κατά τον ανασχηματισμό του περασμένου Αυγούστου, το παραπάνω ήταν το μόνο έργο που κατά τα λεγόμενά της είναι σήμερα σε θέση να παρουσιάσει.

Συγκεκριμένα, μιλώντας για την οργανωμένη ψυχιατρική βοήθεια στους πολίτες από νοσοκομεία και κλινικές, η Ζ. Ράπτη απάντησε πως «από το 2015 και μετά υπήρξε ένας αποδεκατισμός στον αριθμό των ψυχιάτρων και των ψυχολόγων που υπηρετούσαν στο εθνικό σύστημα υγείας», για τους οποίους αρκέστηκε να πει πως «έχουμε προσκαλέσει με πρόσκληση για να προσληφθούν ειδικοί ως επικουρικοί, και κατά τη διάρκεια του Covid να έρθουν να συνδράμουν στην τάξης του ΕΣΥ ειδικούς ψυχιάτρους και ψυχολόγους και αυτή την πλατφόρμα ανοιχτή», χωρίς να δώσει περαιτέρω πληροφορίες.

Στη συνέχεια, η υφυπουργός Υγείας αναφέρθηκε σε ένα πρόγραμμα που δεν έχει παρουσιαστεί ακόμα, «το οποίο θα τρέξει το αμέσως επόμενο διάστημα που αφορά ψυχολογική υποστήριξη με πλατφόρμα τηλεϊατρικής των ανθρώπων που βρίσκονται σε καραντίνα που είναι διαγνωσμένοι με covid. Αλλά ευελπιστούμε να έχουμε και αυτούς που είναι στο νοσοκομείο μέσα, στηρίζοντας τους εαυτούς τους ειδικούς ψυχολόγους προκειμένου να περάσουν τη δύσκολη αυτή περίοδο έχει κάποιος νοσήσει». Πρόσθεσε δε πως, «πέραν αυτού, οι κλινικές μας μέσα στα γενικά νοσοκομεία, οι ψυχιατρικές κλινικές, είναι σε θέση να βοηθήσουν τους συμπολίτες μας, όπως και τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας της χώρας, δηλαδή σε όλη την Ελλάδα, τα οποία υπάρχουν».

Αμέσως μετά, η υφυπουργός αναφέρθηκε σε ακόμα ένα project που δεν έχει παρουσιαστεί ακόμα, και συγκεκριμένα σε έναν ψηφιακό χάρτη «ώστε να μπορέσουν οι πολίτες να βλέπουν έτσι τις υπηρεσίες ψυχικής υγείας που βρίσκονται κοντά στο σπίτι τους και να ζητούν βοήθεια», για τον οποίο είπε πως «ελπίζουμε να το έχουμε έτσι σε λειτουργία περίπου σε δύο εβδομάδες από σήμερα», δηλαδή, λίγες ημέρες μετά την λήξη του lockdown, σύμφωνα με τις ημερομηνίες που έχουν ανακοινωθεί από την κυβέρνηση.

Αλγηνή εντύπωση προκάλεσε το γεγονός πως αυτό για το οποίο ήταν σε θέση να πει κάτι παραπάνω η υφυπουργός, σημειώνοντας πως «τώρα την ετοιμάζουμε», ήταν μία διαφημιστική καμπάνια «η οποία αφορά και την ουσιαστικά Διαφήμιση προς τους πολίτες αυτής της γραμμής 10306 που λειτουργεί για να τη χρησιμοποιήσουνε, την προβολή αυτής της διαφήμισης».

Μάλιστα, η αναφορά της Ζ. Ράπτη έγινε κατόπιν ερώτησης – πρότασης του Ν. Χατζηνικολάου, ο οποίος σημείωσε χαρακτηριστικά «θα ήταν καλή ιδέα, όπως υπήρξε η καμπάνια που έγινε για τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνουμε, εννοώ τα φυσικά προστατευτικά μέτρα, πλύσιμο χεριών και λοιπά, μήπως θα έπρεπε να υπάρξει και μία καμπάνια για την ψυχική υγεία, για τρόπους δηλαδή με τους οποίους μπορούν οι άνθρωποι να ισορροπούν καλύτερα σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο της καραντίνας». Μετά την κατάθεση της «πρότασης», ο εκδότης έσπευσε ωστόσο να προσθέσει πως εάν γίνει κάτι τέτοιο, τα μέσα ενημέρωσης του εκδοτικού ομίλου του προτίθενται να δώσουν χώρο δωρεάν για την προβολή του».

Η υφυπουργός, αφού τον ευχαρίστησε προσωπικά για την προσφορά του, σημείωσε πως η «προβολή αυτής της διαφήμισης» θα αφορά «κυρίως στο κομμάτι των συμβούλων όπως λέτε συμβούλων ψυχολογικής υποστήριξης το οποίο θα έχουμε δυνατότητα το αμέσως επόμενο διάστημα να το παρουσιάσουμε προς τους πολίτες», υποσχόμενη να επανέλθει μόλις η διαφήμιση είναι έτοιμη «για να μπορέσουμε να το προβάλλουμε».

«Ήταν μία πολύ καλή προσθήκη στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, διότι πράγματι, στον τομέα της ψυχικής υγείας δεν είχαμε δώσει τη βαρύτητα που έπρεπε. Και φαίνεται ότι η συγκεκριμένη Υφυπουργός, η Ζωή Ράπτη έχει μεγάλη ευαισθησία για το θέμα και τα πηγαίνει μέχρι τώρα εξαιρετικά. Μακάρι να της δώσουν περισσότερους πόρους για να μπορέσει να κάνει τη δουλειά της όπως πρέπει» έκλεισε τη συνέντευξη ο δημοσιογράφος, προκαλώντας απορίες για τις αναφορές αυτές, δεδομένου πως η υφυπουργός δεν ήταν σε θέση να παρουσιάσει κατά τη συνέντευξή της κανένα νέο έργο, πλην του τηλεφωνικού αριθμού που βρίσκεται σε λειτουργία από το μέσο του πρώτου κύματος, τον περασμένο Απρίλιο.

Μπορείτε να ακούσετε ολόκληρη τη συνέντευξη εδώ.