Συγκεκριμένα, σε έρευνα του ΙΕΛΚΑ εξετάστηκαν τα 3 πιο δημοφιλή φρούτα (μήλο, πορτοκάλι, λεμόνι) και τα 3 πιο δημοφιλή λαχανικά (πατάτα, ντομάτα, κρεμμύδι), τα οποία αντιπροσωπεύουν πάνω από το 50% των συνολικών πωλήσεων στις κατηγορίες τους.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, από την τελική τιμή του προϊόντος που βρίσκει ο καταναλωτής στο σουπερμάκετ:

  • το 43% καταλήγει ως τζίρος στον παραγωγό
  • το 24% στο λιανεμπόριο (σουπερμάρκετ)
  • το 21% στο χονδρεμπόριο
  • το 12% παίρνει το κράτος μέσω του ΦΠΑ 12%.

Όπως ανφέρεται, μεέσα στα κόστη των εμπλεκομένων υπάρχουν και άλλα κόστη που σχετίζονται με το κράτος, όπως ο φόρος εισοδήματος επί των κερδών, ειδικοί φόροι κατανάλωσης στα καύσιμα, ΕΝΦΙΑ, διάφορα τέλη και φυσικά οι εργοδοτικές εισφορές στη μισθοδοσία, με το ΙΕΛΚΑ να εκτιμά ότι πάνω από το ¼ της τελικής τιμής διαμορφώνεται από τους φόρους του δημοσίου.

Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία των ερευνών δείκτη εκροών παραγωγού και δείκτη τιμών καταναλωτή της ΕΛ.ΣΤΑΤ , τα τελευταία 4 χρόνια οι τιμές των λαχανικών του παραγωγού έχουν αυξηθεί 46,1% ενώ του καταναλωτή 31,8% και οι τιμές για τα φρούτα του παραγωγού 31,8% και του καταναλωτή 31,3%.

Σύμφωνα με την έρευνα, τα μεγαλύτερα κόστη των εμπλεκομένων στην παραγωγή, διακίνηση και πώληση είναι των logistics σε ποσοστό 22% το οποίο περιλαμβάνει καύσιμα, μεταφορές και αποθήκευση. Ακολουθεί το εργατικό – μισθολογικό κόστος σε ποσοστό 18% – το οποίο όπως σημειώνεται από το ΙΕΛΚΑ έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, με αρκετά προβλήματα εύρεσης προσωπικού και στη συγκομιδή, αλλά και στο λιανεμπόριο. Ακολουθεί το κόστος ενέργειας με ποσοστό 14%, το οποίο εμφανίζεται σε διάφορά στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, επίσης αυξημένο τα τελευταία χρόνια. Τα υπόλοιπα κόστη είναι οι πρώτες ύλες με 12%, η φύρα με 9% και λοιπά κόστη 2%. Σημαντική κατηγορία είναι και το 12% για το ΦΠΑ.

Σύμφωνα με την έρευνα οι λαϊκές αγορές είναι πρώτες στις πωλήσεις φρούτων και λαχανικών στην Ελλάδα, αφού σχεδόν οι μισοί καταναλωτές στρέφονται εκεί για τα ψώνια τους. Τρεις στους δέκα καταναλωτές αγοράζουν τα είδη μαναβικής από το σούπερμάρκετ. Το 12% των καταλωτών από οπωροπωλεία και το 8% απευθείας από τον παραγωγό. Μεγαλύτερα ποσοστά της τάξης του 34% φτάνει το κανάλι του σουπερμάρκετ στις αγορές πατάτας και κρεμμυδιού, ενώ υψηλότερα ποσοστά επιτυγχάνει η λαϊκή αγορά σε ντομάτα 54%, πορτοκάλι 52% και μήλο 51%.