«Παρακάτω οι χώρες, τα πετρελαιοφόρα των οποίων φεύγουν από τη Ρωσία σε εβδομαδιαία βάση, μέχρι στιγμής το 2022. Η ζωντανή παρακολούθηση της κυκλοφορίας των δεξαμενόπλοιων δείχνει ότι το μερίδιο των ελληνικών πλοίων αυξήθηκε από 39% της συνολικής κυκλοφορίας δεξαμενόπλοιων πριν από τον πόλεμο, σε 52% από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία», αναφέρει, με ανάρτησή του στο Twitter, ο Ρόμπιν Μπρουκς.

Σύμφωνα με το Documento, πρώτος σε αριθμό δεξαμενόπλοιων συμφερόντων του που φορτώνουν ρωσικό πετρέλαιο εν μέσω πολέμου εμφανίζεται ο εφοπλιστής Γιώργος Οικονόμου με τη ναυτιλιακή εταιρεία TMS Tankers LTD του ομίλου Cardiff.

Είναι αλήθεια ότι οι εφοπλιστές έχουν «μακρά ιστορία» στην εκμετάλλευση κρίσεων για να κερδοσκοπήσουν, με πιο παροιμιώδες παράδειγμα την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του ’70. Στις ημέρες μας, διεθνώς παρακάμπτονται με διάφορους τρόπους τα εμπάργκο στην πώληση πετρελαίου από το Ιράν, την Βενεζουέλα, κτλ. Και οι πρακτικές για να γίνει κάτι τέτοιο, δεν είναι απλώς προβληματικές ηθικά ή πολιτικά, αλλά και επικίνδυνες περιβαλλοντικά.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση της εκ των κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών Μαρίας Αγγελικούση στο περιθώριο διεθνούς συνεδρίου των Financial Times, ότι υπάρχει ένας «στόλος-φάντασμα» περίπου 100-150 δεξαμενόπλοιων που δραστηριοποιείται στην παράκαμψη εμπάργκο και κυρώσεων.

Πρόκειται για δεξαμενόπλοια «κακοδιατηρημένα, εκτός νηογνώμονα, ανασφάλιστα», όπως περιέγραψε. Και αυτό ακριβώς καθιστά τα συγκεκριμένα πλοία και την πρακτική αυτή «μια περιβαλλοντική καταστροφή που περιμένει να συμβεί, για να είμαι ειλικρινής», όπως είπε χαρακτηριστικά. Η ίδια εκτίμησε πάντως ότι ο αντίστοιχος «στόλος-φάντασμα» που θα μεταφέρει ρωσικό πετρέλαιο, θα έχει διαφορετικό προφίλ.

Ωστόσο, υπάρχει σημαντικός αριθμός μεγάλων ελληνικών ναυτιλιακών που έχουν διακόψει τις μεταφορές ρωσικών προϊόντων μετά την ρωσική εισβολή.