Του Παύλου Κιρκασίδη

Το συγκεκριμένο αεροσκάφος αγοράστηκε το 2009 από την DEA με χρήματα του αμερικανικού δημοσίου αντί 9 περίπου εκατ. δολαρίων, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κατασκοπευτικό πάνω από το έδαφος του Αφγανιστάν για την καταπολέμηση της εμπορίας και διακίνησης ναρκωτικών.

Σύμφωνα με την Έκθεση της Αμερικανικής Επιτροπής, το κόστος του σχεδόν δεκαπλασιάστηκε λόγω των διαφόρων αναβαθμίσεων, προσαρμογών αλλά και πρόσθετου εξοπλισμού ο οποίος θεωρήθηκε απαραίτητος για τις συγκεκριμένες αποστολές φτάνοντας το απίστευτο ποσόν των 86 εκατ. δολαρίων, τα οποία ωστόσο πετάχτηκαν κυριολεκτικά στα σκουπίδια, αφού τελικά το επίμαχο αεροσκάφος δεν βγήκε ούτε μια φορά από την αποθήκη όπου μέχρι και σήμερα βρίσκεται παρατημένο, στη μικρή Πολιτεία του Delaware.

To επίμαχο ATR 42-500 των 86 εκατ. δολαρίων 

«Η DEA δαπάνησε 86 εκατ. δολάρια για ένα κατασκοπευτικό αεροσκάφος για το Αφγανιστάν που ούτε πέταξε ποτέ ούτε και πρόκειται να πετάξει», λέει συγκεκριμένα η Έκθεση του Γενικού Εισαγγελέα του Υπ. Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, αφήνοντας ταυτόχρονα και υπονοούμενα για σκάνδαλο οικονομικής διαφθοράς, τονίζοντας την εξωφρενική αύξηση του τελικού του κόστους.

«Το τύπου ATR 42-500 αεροσκάφος επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί σε ένα πρόγραμμα κατά των ναρκωτικών με επικεφαλής τον DEA και το Πεντάγωνο αλλά το κόστος γρήγορα κλιμακώθηκε λόγω των τροποποιήσεων» συμπληρώνει, διευκρινίζοντας μάλιστα πως κάποια από τα 67,9 εκατ. που διατέθηκαν από το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ δαπανήθηκαν για την κατασκευή ενός στεγάστρου στην Καμπούλ, του οποίου επίσης η κατασκευή, όχι απλώς ξεπέρασε, αλλά έφτασε και το 400% του αρχικού του προϋπολογισμού.

Την ίδια στιγμή, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ρίχνει ευθέως τις ευθύνες στους ανώτατους αξιωματούχους της DEA, κατηγορώντας τους, αν όχι για διαφθορά, τουλάχιστον για εγκληματική ανικανότητα καθώς αναφέρει πως «κατά την αγορά τού αεροσκάφους, δεν είχαν υπολογίσει ότι, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις συγκεκριμένες κατασκοπευτικές αποστολές, θα χρειαζόταν μια πολλαπλάσια δαπάνη για εξαρτήματα, προσαρμογές, ανταλλακτικά αλλά και για την στελέχωση εξειδικευμένων πιλότων, μηχανικών και εκπαιδευτών», που θα κατάφερνε να απογειώσει τελικά μόνο το κόστος του αλλά όχι… και το ίδιο.

Από την πλευρά της η DEA, επιχειρώντας να απαντήσει στις βαρύτατες ευθύνες που της καταλογίζει, εμμέσως πλην σαφώς, το Αμερικανικό Υπουργείο Δικαιοσύνης, αρκέστηκε να πει πως «μια φορά ήταν έτοιμο να πετάξει προς Καραϊβική και Λατινική Αμερική ωστόσο ούτε και αυτή η αποστολή δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ καθώς δεν ήταν αυτός ο σκοπός της αγοράς του αλλά η καταπολέμηση των ναρκωτικών μόνο στην περιοχή του Αφγανιστάν».


Άλλα 6 εκατ. δολάρια για κάτι «ξανθές ιταλίδες κατσίκες»


Αξίζει να σημειωθεί πως η αποκάλυψη του συγκεκριμένου σκανδάλου έρχεται μόλις δυο μήνες μετά από ανάλογη στην οποία προχώρησε Κυβερνητική Επιτροπή και αφορούσε την κατασπατάληση δημοσίου χρήματος με αφορμή την «αγροτική ανασυγκρότηση του Αφγανιστάν».

Oι… ιταλίδες κατσίκες των 6 εκατ. δολαρίων

Τότε, ο επικεφαλής της συγκεκριμένης επιτροπής, Ειδικός Γενικός Εισαγγελέας John Sopco κατηγόρησε ανοικτά το Πεντάγωνο για διασπάθιση εκατομμυρίων δολαρίων σε μια απολύτως «κακοσχεδιασμένη» επιχείρηση που προέβλεπε την εισαγωγή στο Αφγανιστάν από Ιταλία μιας εξαιρετικά σπάνιας ράτσας «ξανθής κατσίκας» που θα βοηθούσε την αφγανική βιομηχανία παραγωγής υφασμάτων κασμίρ.

O John Sopco

Όπως κατήγγειλε ο Sopco, για το συγκεκριμένο… project δαπανήθηκαν τουλάχιστον 6 εκατ. δολάρια, «για κάποιες κατσίκες που τελικά μάλλον φαγώθηκαν» όπως σκωπτικά είπε, αφήνοντας και αυτός σαφείς υπαινιγμούς για διαφθορά ανώτατων αμερικανών αξιωματούχων αλλά και διαπλοκή τους με αφγανούς ομολόγους τους με τους οποίους υποτίθεται πως θα χειρίζονταν από κοινού το πρόγραμμα.

Υπενθυμίζεται πως, την ίδια ακριβώς στιγμή που το Αμερικανικό Κράτος, πότε για αεροσκάφη που δεν πετάνε ποτέ και πότε για «ξανθές κατσίκες», πετάει μυθώδη ποσά κυριολεκτικά στα σκουπίδια, σύμφωνα με έρευνα του αμερικανικού Υπουργείου Στέγασης και Αστικής Ανάπτυξης, (HUD), «περίπου 565.000* πολίτες της χώρας κοιμούνται σε πρόχειρα καταλύματα για αστέγους, αυτοκίνητα ή και στους δρόμους, με το 1/4 από αυτούς να είναι έφηβοι κάτω των 18 ετών και μικρά παιδιά». 

* Στοιχεία που αφορούν το 2015