Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Middle East Eye, το Ιράν βλέπει το μερίδιό του να συρρικνώνεται σε παραδοσιακές αγορές φιλικές προς αυτό. Αντιμέτωπη με τις κυρώσεις της Δύσης, η Ρωσία προσφέρει ελκυστικές εκπτώσεις στις τιμές του πετρελαίου και του χάλυβα, συμπιέζοντας την ιρανική δραστηριότητα.

Τους τελευταίους μήνες, οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν προς την Κίνα έχουν μειωθεί. Την ίδια στιγμή, η Κίνα έχει εισάγει περισσότερο πετρέλαιο από τη Ρωσία. Οι δυτικές κυρώσεις στη Ρωσία σημαίνουν ότι, με μικρή ζήτηση για αυτό στην Ευρώπη, το αργό πετρέλαιο της Μόσχας κατευθύνεται τώρα προς την Κίνα. 

Οι εξαγωγές πετρελαίου του Ιράν προς την Κίνα μειώθηκαν κατά 34% από τον Μάιο, δήλωσε ο Hamid Hosseini, πρόεδρος της Ένωσης Εξαγωγέων Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου στο Ιράν.

Ένας Ιρανός αναλυτής ενέργειας, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, είπε στο Middle East Eye: «Μετά την έναρξη του πολέμου Ουκρανίας-Ρωσίας, η Μόσχα εστίασε στην Ινδία και την Κίνα, που είναι οι κύριες αγορές πετρελαίου του Ιράν.

«Το Ιράν θα μπορούσε να είχε αναζωογονήσει τις χαμένες του αγορές πετρελαίου εν μέσω της ανόδου της τιμής του πετρελαίου στον κόσμο, αλλά αυτό που βλέπουμε τώρα είναι το χειρότερο σενάριο, καθώς ακόμη και οι κύριες αγορές μας ξεπερνιούνται».

Και συνέχισε: «Ο συντονισμός με τους Ρώσους θα μπορούσε να είχε επιτρέψει στο Ιράν να μειώσει τις απώλειές του, αλλά άκουσα ότι οι Ρώσοι δεν είναι καν πρόθυμοι να συντονιστούν με την Τεχεράνη για τις εκπτώσεις και τις τιμές».

«Χώρες όπως το Αφγανιστάν, η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ταϊλάνδη, που είναι σημαντικοί ασιατικοί πελάτες του ιρανικού χάλυβα, στρέφονται προς τη Ρωσία», είπε ο οικονομικός αναλυτής. «Υπό αυτές τις συνθήκες, τα κέρδη των 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων του Ιράν που παράγονται από εταιρείες εξαγωγής χάλυβα έχουν τεθεί σε κίνδυνο».

Το 2021, το Ιράν ήταν ο δέκατος μεγαλύτερος παραγωγός χάλυβα στον κόσμο, με τη Ρωσία την πέμπτη και την Κίνα τη μεγαλύτερη. Πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι ρωσικές χαλυβουργίες ήταν οι πιο κερδοφόρες στον κλάδο.

Τώρα, παραγωγοί βαρέων βαρών όπως η Severstal, η οποία ελέγχεται από τον δισεκατομμυριούχο διευθύνοντα σύμβουλο Aleksandr Shevelev, αντιμετωπίζουν απαιτήσεις από εισαγωγείς στην Ασία να πωλούν με εκπτώσεις έως και 40 τοις εκατό από την τιμή αγοράς της λαμαρίνας χάλυβα. Αυτές οι εκπτώσεις πλήττουν σκληρά τους Ιρανούς παραγωγούς.

Ο Andrew Korybko, πολιτικός αναλυτής με έδρα τη Μόσχα, είπε στο MEE ότι η Μόσχα δεν επιδιώκει να υπονομεύσει τη θέση του Ιράν στις αγορές πετρελαίου και χάλυβα.

Ο Korybko, σημείωσε, ωστόσο, ότι «όλες οι νέες συζητήσεις για τον ανταγωνισμό της αγοράς πόρων Ρωσίας-Ιράν αγνοούν μια συναρπαστική οδό συνεργασίας που προέκυψε παράλληλα με αυτή την εξέλιξη, που είναι το αναζωογονημένο ενδιαφέρον για τον Διάδρομο Μεταφορών Βορρά-Νότου».

Ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου είναι ένα δίκτυο σιδηροδρόμων, πλοίων και οδικών διαδρομών μήκους 7.200 χιλιομέτρων που στοχεύει στη μεταφορά εμπορευμάτων μεταξύ Ινδίας, Ιράν, Αφγανιστάν, Ρωσίας, Κεντρικής Ασίας και Ευρώπης. Τόσο το Ιράν όσο και η Ρωσία είναι κράτη μέλη του έργου.

«Είναι, επομένως, σημαντικό να έχουμε κατά νου αυτή τη νέα μακροπρόθεσμη ευκαιρία όταν μιλάμε για βραχυπρόθεσμο ανταγωνισμό στην αγορά πόρων Ρωσίας-Ιράν στην Ασία», είπε ο Korybko.