Παραδόθηκε στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας το πόρισμα των δικαστικών εμπειρογνωμόνων για το έγκλημα στα Τέμπη. Ένα κείμενο 250 σελίδων, μέσα στο οποίο, αποδίδονται ευθύνες στον σταθμάρχη, αλλά παράλληλα στηλιτεύεται κατ’επανάληψη η πλήρης απουσία συστημάτων ασφαλείας, που θα μπορούσαν, όπως τονίζεται, να έχουν αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο τρένων.
Το πόρισμα σχολίασε σχετικά ο Πρόεδρος των Μηχανοδηγών, Κώστας Γενιδούνιας, στο TPP: «Στο πόρισμα αυτό περιγράφεται σε τουλάχιστον τρία σημεία, και μάλιστα στο ένα σημείο εξ αυτών μετά βεβαιότητας, ότι δεν θα συνέβαινε το δυστύχημα αυτό, αν λειτουργούσε το ETCS. Το οποίο μάλιστα θα επενεργούσε χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Επιβεβαιώνεται έτσι η θέση των μηχανοδηγών και τα λεγόμενα των σιδηροδρομικών εν γένει για την μη λειτουργία των συστημάτων ασφαλείας στην περιοχή. Ακόμα χειρότερα για την προπαγάνδα που υπήρχε εκείνες τις ημέρες, το πόρισμα ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση, υπάρχει ο πίνακας χειρισμού, περιορισμένης εμβέλειας. Ερμηνεύει έτσι ότι ο Σταθμάρχης, ο ένας που ήτανε εκεί στην περιοχή, μπορούσε να δει το τρένο για 114 δευτερόλεπτα, δηλαδή περίπου για 2 λεπτά, και όχι για 12 που ακούγαμε ότι έβλεπε το τρένο και δεν έκανε τίποτα και όλες αυτές τις πληροφορίες που διοχετεύθηκαν τότε τεχνηέντως, ώστε αυτοί που έχουν την ευθύνη να παραπληροφορήσουν την κοινή γνώμη».
Σχολίασε ότι η διάφορά στον χρόνο κατά τον οποίο ο σταθμάρχης έβλεπε το τρένο «είναι τεράστια διαφορά, ναι, όπως το λέτε» και συνέχισε λέγοντας πως «αυτό που φαίνεται επίσης στο πόρισμα είναι ότι οι πραγματογνώμονες που έκαναν και έρευνα και τις προηγούμενες μέρες για το πώς λειτουργούσε ο τοπικός πίνακας χειρισμού περιορισμένης εμβέλεια – σας το λέω έτσι όπως αναφέρεται στο πόρισμα – αναφέρουν επίσης ότι ο πίνακας παρουσίαζε προβλήματα στη λειτουργία του. Δηλαδή, σε μια ακτίνα 5 χιλιομέτρων που καλύπτει ο σταθμός τον έλεγχο αλλαγών του σταθμού, υπήρχαν τμήματα τα οποία ήταν μόνιμα κατειλημμένα. Μόνιμα κόκκινα. Δυσκολεύοντας ακόμα περισσότερο τη δουλειά του σταθμάρχη την ημέρα του συμβάντος και όλες τις υπόλοιπες μέρες».
Απαντώντας σε ερώτηση για το αν αυτά τα προβλήματα εκτιμά ότι οδήγησαν τον σταθμάρχη να κάνει χειροκίνητα τη διαδικασία, σχολίασε ότι «έκανε χειροκίνητη τη διαδικασία, ωστόσο όμως πάνω στον πίνακά του, την ώρα που διερχόταν το τρένο από τμήματα αποκλεισμού, έτσι λέγονται αυτά, αυτά είχανε πρόβλημα, είχε πρόβλημα ο πίνακας και φαινόντουσαν μόνιμα κατειλημμένα. Με αποτέλεσμα αυτός να μην έχει τη δυνατότητα να βλέπει σε real time πού ακριβώς κινείται το τρένο ακόμα και σε αυτά τα 2 λεπτά. Πόσος είναι ο χρόνος ο οποίος προσμετρήθηκε ότι το τρένο από την ώρα που φεύγει στην αλλαγή μπορεί να είναι ορατό από τον σταθμάρχη. 114 δευτερόλεπτα. Σας λέω και το ακριβές χρονικό διάστημα που αναφέρουν οι πραγματογνώμονες.
Τόνισε στη συνέχεια πως «αυτό που λένε ξεκάθαρα είναι ότι αν λειτουργούσε η τηλεδιοίκηση δεν θα συνέβαινε αυτό, αν λειτουργούσαν το φωτοσήματα δεν θα συνέβαινε αυτό και αν λειτουργούσε και το ETCS μετά βεβαιότητας και χωρίς μάλιστα να χρειαστεί να επέλθει η παρέμβαση του ανθρώπινου παράγοντα θα επενεργούσε το σύστημα. Το οποίο είναι, προσέξτε, εγκατεστημένο στις μηχανές από τον Ιούλιο του 2018. Το πόρισμα και η έκθεση των πραγματογνωμόνων αναφέρουν και τα σχετικά πρωτόκολλα.
O Πρόεδρος των Μηχανοδηγών συνέχισε, καταγγέλλοντας τις επιθέσεις που δέχθηκαν την περίοδο μετά το έγκλημα οι μηχανοδηγοί: «Είδαμε μία κουστωδία συνταξιούχων καταρχήν εκείνη την περίοδο να κατηγορεί τους μηχανοδηγούς, με απίστευτη συχνότητα και ευκολία, τους νεκρούς μηχανοδηγούς και δεν προλαβαίναμε πραγματικά να τους βρούμε στα κανάλια αυτούς τους ανθρώπους. Από το ένα κανάλι στο άλλο βγαίνανε, με μόνιμη παραδοχή ότι φταίνε οι μηχανοδηγοί, γιατί δεν κάνανε μία αναγγελία. Στην περιοχή λοιπόν της Λάρισας το σωματείο μας, ένα μέλος μας, που είχε ένα δυστύχημα περίπου πριν ένα χρόνο, εντόπισε πλαστογραφία υπηρεσιακών εγγράφων, προκειμένου να στοχοποιηθεί ο μηχανοδηγός. Κατατέθηκαν μηνύσεις 11 Ιανουαρίου του 2023 με στοιχεία τα οποία απέδειξαν την πλαστογραφία και ο ΟΣΕ αναγκάστηκε ένα μήνα μετά τη μήνυση που κατέθεσε ο μηχανοδηγός με την νομική υποστήριξη του σωματείου μας, να παραδεχτεί ότι τα χαρτιά τα οποία είχανε εμφιλοχωρήσει σε υπηρεσιακά έγγραφα και στοχοποιούσαν τον μηχανοδηγό, δεν είχαν δοθεί ποτέ.
Το καταλαβαίνετε αυτό; Δηλαδή μετά από ένα δυστύχημα βρεθήκανε μέσα σε ένα φάκελο χαρτιά του ΟΣΕ, επίσημα χαρτιά με υπογραφές, τα οποία στοχοποιούσαν τον μηχανοδηγό και μετά τη μήνυση του συναδέλφου μας, γιατί εντοπίσαμε την πλαστογραφία με τους νομικούς μας συμβούλους αλλά και την Hellenic Train, ο ΟΣΕ έβγαλε πόρισμα ένα μήνα μετά, ότι αυτά τα χαρτιά δεν υπήρχαν ποτέ. Πείτε μου εμένα τώρα, εμείς πώς μπορούμε τώρα να πιστέψουμε και να κάνουμε αποδεκτό στη συνείδηση των μηχανοδηγών, αυτούς που λέγανε ότι υπάρχει τοπική τηλεδιοίκηση; Την ώρα που μία μέρα μετά το δυστύχημα, κυκλοφορούσαν μονταρισμένα ηχητικά στο youtube, τα οποία εμείς ακόμα δεν τα έχουμε ακούσει, ούτε οι νομικοί μας σύμβουλοι τα έχουν ακούσει, ούτε οι νομικοί σύμβουλοι των οικογενειών των θυμάτων τα έχουν ακούσει;»