της Γεωργίας Κριεμπάρδη
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Τηλεπικοινωνιών είναι αρμόδιος για την ασφαλή λειτουργία σε 15 αεροδρόμια, για να γίνονται οι πτήσεις με ασφάλεια και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της Ελληνικής Επικράτειας. Είναι 15 από τα 22 αεροδρόμια που χρησιμοποιούν την υπηρεσία AFIS, ωστόσο και στα υπόλοιπα επτά αρμόδιος είναι ο Σύλλογος για τον έλεγχό τους.
Ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιών (FISO) Υ.Π.Α. μίλησε στο ΤΡΡ για την υποστελέχωση του κλάδου και τα καμπανάκια που επί ενάμιση χρόνο χτυπούν με τη διοίκηση και το υπουργείο να κωφεύουν. Ο κλάδος, που περιλαμβάνει τα μικρά-παραμεθόρια κρατικά αεροδρόμια στα οποία παρέχεται η υπηρεσία πληροφορικών πτήσεων AFIS, είναι υποστελεχωμένος, «με αποτέλεσμα τώρα να εξασκούν αυτή την αρμοδιότητα άτομα μόνα τους όλο το 24ωρο».
Είναι τα 22 αεροδρόμια που διατηρεί υπό τον έλεγχό του το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς τα μεγαλύτερα περιφερειακά έχουν ήδη παραχωρηθεί στη Fraport. Πρόκειται για αεροδρόμια που αυτή την περίοδο έχουν μεγαλύτερη κίνηση από τα αντίστοιχα ελεγχόμενα. «Μιλάμε για Πάρο, Νάξο, Μύλο, Κάρπαθο, Σύρο…» επισημαίνει, εξηγώντας τα αυτονόητα: «Είναι επικίνδυνο ότι τη βάρδια την κάνει ένας υπάλληλος, συν ότι κάνει και τις ενεργοποιήσεις για τις αεροδιακομιδές. Η δουλειά του είναι παραπλήσια με εκείνη του ελεγκτή στον πύργο ελέγχου, δηλαδή δίνει οδηγίες για την κατάσταση στον χώρο του αεροδρομίου, την κατάσταση της πίστας, τις μετεωρολογικές συνθήκες κ.α.».
Οι ελλείψεις πολλές. Ελλείψεις που καθιστούν επικίνδυνες τις πτήσεις. «Η περίφραξη του χώρου του αεροδρομίου, σε πολλά αεροδρόμια, είναι διαλυμένη. Σκεφτείτε, περνάνε ζώα την ώρα της προσγείωσης… Επίσης, σε πολλά αεροδρόμια οι συχνότητες δε λειτουργούν και σε άλλα οι αναμεταδότες έχουν πρόβλημα, όπως για παράδειγμα αυτή τη στιγμή στη Λέρο» αναφέρει κι εξηγεί: «Το αεροδρόμιο στη Λέρο είναι στα βουνά. Για να σε ακούσει το αεροσκάφος που είναι κάποια μίλια μακριά πρέπει να κατέβει λίγο πιο χαμηλά κι επειδή δε λειτουργεί ο αναμεταδότητης στο βουνό, πρέπει να έχεις οπτική επαφή για να επικοινωνήσεις με το αεροπλάνο».
Τα προβλήματα είναι γνωστά. «Έχουμε αναφέρει όλα αυτά πάμπολλες φορές εδώ και ενάμιση χρόνο τα προβλήματα στη διοίκηση και το υπουργείο. Το να υπηρετεί ένας υπάλληλος όλο το 24ωρο είναι ωρολογιακή βόμβα» λέει ο κ. Κωνσταντινάκης.
Χαρακτηριστικές ανακοινώσεις του Συλλόγου οι παρακάτω:
Ομάδα βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ έθεσε το ζήτημα με επερώτηση στη Βουλή.
Και ομάδα βουλευτών του ΚΚΕ με ερώτησή τους έφεραν το θέμα στη Βουλή το 2021. Ακολουθεί απόσπασμα:
«Σχετικά με την υποστελέχωση των αεροδρομίων με προσωπικό για AFISO ενδεικτικά αναφέρουμε:
- Στους Αερολιμένες Λέρου, Καστελόριζου, Αστυπάλαιας, Κυθήρων, παρόλο που απαιτείται η παρουσία 2 εξουσιοδοτημένων υπαλλήλων, δεν υπηρετεί κανένας.
- Στον Αερολιμένα Κοζάνης δεν υπηρετεί κανένας εξουσιοδοτημένος υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετούν τουλάχιστον άλλοι 4.
- Στον Αερολιμένα Σύρου, υπηρετεί 1 υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετούν τουλάχιστον άλλοι 2.
- Στους Αερολιμένες Νάξου και Μήλου υπηρετεί από 1 υπάλληλος, ενώ είναι απαραίτητο να υπηρετεί άλλος 1 για τους χειμερινούς μήνες και τουλάχιστον άλλοι 2-3 από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο.
- Στον Αερολιμένα Ικαρίας, υπηρετεί 1 υπάλληλος προσωρινά (αναμένεται η μετάταξή του σε άλλο κλάδο), ενώ απαιτείται η παρουσία δυο.
- Στον Αερολιμένα Πάρου, υπηρετεί 1 υπάλληλος προσωρινά (αναμένεται η μετάταξή του σε άλλο κλάδο), ενώ απαιτείται η παρουσία 2 για τους χειμερινούς μήνες και τουλάχιστον 3-4 από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις οι ανάγκες καλύπτονται με διαρκείς μετακινήσεις των υπαλλήλων από αεροδρόμιο σε αεροδρόμιο. Οι εργαζόμενοι αναγκάζονται καθημερινά και αδιαλείπτως, ακόμα και σε αργίες, να εργάζονται μέχρι τελικής πτώσης, χωρίς ρεπό και άδειες, να είναι συνεχώς σε 24ωρη επιφυλακή για έκτακτες ενεργοποιήσεις, σε ορισμένες περιπτώσεις και για αεροδιακομιδές ασθενών, σε σημείο που οι ίδιοι δεν μπορούν καν να αρρωστήσουν.
Επίσης, οι αποδοχές των υπαλλήλων του κλάδου AFISO (Παροχή Πληροφοριών Πτήσεων Αεροδρομίου) με το «EUROCONTROL» μειώθηκαν από 6% σε 3%, παρόλη την αύξηση και εντατικοποίηση της απασχόλησης. Σχεδόν στο σύνολο των υπαλλήλων των περιφερειακών αεροδρομίων δεν χορηγούνται κανονικές άδειες εργασίας.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
- Να υπάρξει άμεσα και μόνιμη ενίσχυση των Αερολιμένων με επαρκές εκπαιδευμένο προσωπικό για την άσκηση του έργου Πληροφοριών Πτήσεων στους Πύργους Ελέγχου και με προσωπικό για τις υπόλοιπες αναγκαίες ειδικότητες ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή ροή και η ασφάλεια των πτήσεων.
- Να αρθούν οι μισθολογικές αποδοχές των εργαζομένων του κλάδου, όπως έχει υποσχεθεί από το έδρανο του κοινοβουλίου.
Οι βουλευτές – Κομνηνάκα Μαρία, Μανωλάκου Διαμάντω, Στολτίδης Λεωνίδας»
Εξαθλίωση πριν την ιδιωτικοποίηση
Εδώ και επτά χρόνια ολοένα και περισσότερο φτάνουν σε εξαθλίωση την υπηρεσία προκειμένου να την ιδιωτικοποιήσουν. Αυτό μας λένε πηγές του κλάδου, που θέλησαν να διατηρήσουν την ανωνυμία τους. Από τα τέλη του 2022 είναι ξεκάθαρο πως για τα 22 Περιφερειακά Αεροδρόμια έχει βγει το σχέδιο ιδιωτικοποίησης, με ορίζοντα το 2023.
Τα μεγαλύτερα 14 περιφερειακά πέρασαν στη Fraport το 2015. Στο ΤΡΡ, από το γραφείο Τύπου της εταιρείας, ήρθε το εξής σχόλιο: «Στο πλαίσιο της υπογεγραμμένης σύμβασης παραχώρησης, η Fraport Greece, συνεχίζει ως οφείλει, τα έργα για την περαιτέρω ενίσχυση του ήδη υψηλού επιπέδου ασφαλείας των 14 αεροδρομίων, ακολουθώντας τα νέα πρότυπα τα οποία έχουν τεθεί από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (E.A.S.A, European Union Aviation Safety Agency). Αντίστοιχα έργα πραγματοποιούνται τη συγκεκριμένη περίοδο στο αεροδρόμιο της Κέρκυρας Ιωάννης Καποδίστριας, στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης, στο αεροδρόμιο της Ρόδου Διαγόρας, κ.α.». Η εταιρεία πρόσθεσε δε, πως «τα αεροδρόμια αυτά που ανήκουν στην εταιρεία μας λειτουργούν κάτω από πολύ διαφορετικές συνθήκες, είναι ελεγχόμενα, δεν υπάρχουν αυτά τα προβλήματα».
Μιλώντας στο ετήσιο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο μέχρι πρότινος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής επεσήμανε «τον κίνδυνο να διαθέτει η Ελλάδα αεροδρόμια δύο ταχυτήτων», αυτά που ανήκουν σε ιδιώτη και αυτά της ΥΠΑ. «Επειδή αυτή η κυβέρνηση δεν έχει ιδεοληψίες, πρόθεσή μας είναι και αυτά τα αεροδρόμια να αναπτυχθούν και να εκσυγχρονιστούν», σημείωσε για τους 22 κρατικούς αερολιμένες. Είχε πει πως το μοντέλο που εξετάζεται είναι αυτό των ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα) καθώς πρόκειται για αεροδρόμια με μικρότερη επιβατική κίνηση: «Θα δούμε ποια άλλα αεροδρόμια μπορούν, επίσης, να παραχωρηθούν ή να χρησιμοποιήσουμε ΣΔΙΤ, όπου το κράτος κρατάει το αεροδρόμιο και δίνεται η διαχείριση σε ιδιώτες, έτσι ώστε κι αυτά τα αεροδρόμια να μπορέσουν να ανταποκριθούν στο κρίσιμο έργο που παρέχουν».
Οι εργαζόμενοι χτυπούν καμπανάκια. Η εξαθλίωση πριν την ιδιωτικοποίηση είναι επικίνδυνη. Θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Οι εργαζόμενοι επί χρόνια μιλούν για τις ελλείψεις που καθιστούν τις πτήσεις επικίνδυνες και το ελληνικό δημόσιο εξακολουθεί να γυρίζει την πλάτη στο πρόβλημα αφήνοντάς τα στο έλεος τους, υποχρηματοδοτούμενα.
Ας θεωρήσουμε πως εξαρχής το σχέδιο ήταν η σταδιακή υποβάθμιση των αεροδρομίων αυτών ώστε να ιδιωτικοποιηθούν, ως «καλύτερη λύση» και κάποιοι να κερδίζουν. Πρέπει να γίνει με αίμα αυτό;
Όσοι κωφεύουν στα ζητήματα ασφαλείας που τίθενται, τι περιμένουν; Κι άλλα δυστυχήματα, κι αυτή τη φορά όχι σε ράγες; Και πάλι θα λένε πως …δεν ήξεραν;