Στον αέρα βρίσκεται η διασφάλιση της ασφάλεια των μεταφορών και στα αεροπλάνα, όπως περιέγραψε αναλυτικά στο Open ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Αερολιμενικών Μανώλης Καμηλάκης. Ο Σύλλογος χτες με ανακοίνωσή του τόνισε ότι από το 2020 έχει ενημερώσει αναλυτικά με επιστολές και ενέργειές του τόσο τον παραιτηθέντα για τα Τέμπη υπουργό Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, όσο και τον διάδοχό του Γιώργο Γεραπετρίτη, αλλά και τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, χωρίς να υπάρξει καμία αλλαγή πολιτικής. Το ίδιο συνέβη και στη Βουλή με τις 18 επερωτήσεις του συνόλου της αντιπολίτευσης.

«Το καθεστώς που ίσχυε στην Ελλάδα για πάνω από 50 χρόνια ήταν ότι πάντα στα αεροδρόμια υπήρχε κρατική εποπτική αρχή για την εφαρμογή της νομιμότητας και της ασφάλειας των πτήσεων. Παλαιότερα λεγόταν Αερολιμενικός Έλεγχος, το 2016 με νέα νομοθεσία λέγεται Αεροπορική Αρχή Αερολιμένα», είπε ο κ. Καμηλάκης, με προσωπικό αποκλειστικά πανεπιστημιακής εκπαίδευσης που εκτελεί ευρύ αριθμό ελέγχων μέσα σε κάθε αεροδρόμιο:

  • με αποκλειστική δυνατότητα πρόσβασης σε ξένο αεροσκάφος (θεωρείται ξένο έδαφος, δεν μπορεί να πάει η Αστυνομία εκεί) έλεγχος ισχύος πτυχίων προσωπικού, υγειονομικών εξετάσεων, καταλληλότητας πτυχίων τεχνικού προσωπικού, των βιβλίων συντήρησης αεροσκαφών, των εφόδια εδάφους
  • διενέργεια αλκοτέστ στο προσωπικό αέρος και στο προσωπικό εδάφους
  • έρευνες για αποτροπή/αντιμετώπιση έκνομων ενεργειών όπως η απειλή βόμβας
  • διασφάλιση του ορθού τρόπου λειτουργίας των security
  • έλεγχος των ποινικών μητρώων όσων εργάζονται στο αεροδρόμιο
  • διενέργεια προανακρίσης για διακρίβωση αιτίων τυχών συμβάντων

Παρότι όλα τα παραπάνω αφορούν ελέγχους διά ζώσης σε κάθε ένα από τα ελληνικά αεροδρόμια, όπως είπε ο κ. Καμηλάκης «ψηφίστηκε το 2020 νόμος, ο 4750/2020, που κατέθεσε ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, με τον οποίο καταργούνται οι αεροπορικές Αρχές στα αεροδρόμια, δεν μπορούν πλέον να γίνονται έλεγχοι στα αεροδρόμια, τοπικά. Δημιουργήθηκε μία πολύ μικρή Αρχή με έδρα την Αθήνα. Θεώρησε ο υπουργός ότι από εκεί μπορούν να γίνονται οι έλεγχοι, αυτό είναι αδύνατο».

«Το Civil Aviation Airport Authority υπάρχει παντού στο εξωτερικό, στην Ιταλία, την Γαλλία, τη Γερμανία, στην έδρα της Fraport, την Φραγκφούρτη, υπάρχει αντίστοιχη αεροπορική Αρχή. Στην Ελλάδα καταργείται. Και είναι αντίθετο με τη σύμβαση μεταξύ ελληνικού κράτους και ιδιώτη διαχειριστή (ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Fraport σε άλλα 14 αεροδρόμια, αυτός για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Ηρακλείου κτλ). Στη σύμβαση προβλέπεται κρατική εποπτική Αρχή για την εφαρμογή της νομιμότητας και της ασφάλειας των πτήσεων, των επιβατών και των εργαζόμενων, δυστυχώς καταργείται, κάτι αντίθετο ακόμη και με όσα υπέγραψαν το ελληνικό κράτος και οι διαχειριστές» τόνισε.

Kαμπανάκια και για τα μικρά κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια

Πριν λίγες ημέρες το ΤΡΡ είχε αναδείξει και τα ζητήματα ασφαλείας που έχουν ειδικά τα τελευταία χρόνια επανειλημμένα τεθεί στους αρμόδιους, οι οποίοι κωφεύουν, για τα κρατικά περιφερειακά αεροδρόμια. «Δηλαδή πρέπει να σκοτωθούν 70 άτομα και να πέσει αεροπλάνο για να σκύψουν πάνω στο πρόβλημα της υποστελέχωσης;» είχε διερωτηθεί ο Γιώργος Κωνσταντινάκης, Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Τηλεπικοινωνιακών (FISO) Υ.Π.Α., κρούοντας των κώδωνα του κινδύνου για τις πτήσεις. Κι ενώ ακόμη μετράμε τα θύματα του εγκλήματος στις σιδηροδρομικές ράγες στα Τέμπη, ολοένα και περισσότερα προβλήματα, που κάποιοι προσπαθούσαν να κρύψουν κάτω από το χαλί, έρχονται στην επιφάνεια.

Τα περιφερειακά αεροδρόμια στην Ελλάδα, που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, είναι αφημένα στον έλεγχο ενός ανθρώπου, ηλικίας 60+, που η βάρδιά του είναι …όλο το 24ωρο. Οι ελλείψεις είναι τραγικές: διαλυμένες περιφράξεις με αποτέλεσμα να περνάνε ζώα στην πίστα την ώρα της προσγείωσης, συχνότητες που δε λειτουργούν, αναμεταδότες που έχουν πρόβλημα.