Συγκεκριμένα η τροπολογία που κατατέθηκε χθες από τον Γ. Πλακιωτάκη και υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφία του Κοινοβουλίου, επιτρέπει στους πλοιοκτήτες εμπορικών πλοίων που φέρουν την ελληνική σημαία, να συνάπτουν με τα κατώτερα μέλη του πληρώματος σύμβαση εργασίας που δεν εμπίπτει στο πλαίσιο της συλλογικής κλαδικής σύμβασης. Η εν λόγω τροποποίηση που αποτελούσε εδώ και καιρό πάγιο αίτημα των εφοπλιστών, προβλέπει μεταβολή των όρων εργασίας και υπαγάγει τους ναυτεργάτες μέχρι και το αξίωμα του ανθυποπλοιάρχου, συμπεριλαμβανομένου κι αυτού του αξιώματος, στις συνθήκες που επιβάλλουν οι διεθνώς κρατούσες αρχές και συμβάσεις.
Υπό το αφήγημα της ενίσχυσης της ελληνικής ναυτιλίας και των πολλαπλασιασμών των εμπορικών πληρωμάτων που θα πλέουν με ελληνική σημαία, το υπουργείο ναυτιλίας προωθεί δια της πλαγίου οδού, μεταξύ άλλων την μισθολογική πτώση των ναυτεργατών. Η ΠΕΝΕΝ (Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού) από την μεριά της αναφέρει ότι οι μισθολογικές αποφάσεις της Διεθνούς Ένωσης Μεταφορών (ITF) και του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO) προβλέπουν μισθούς πείνας.
Σύμφωνα βέβαια με το Υπουργείο τα αποτελέσματα της παρέμβασης αυτής εκτιμάται ότι θα είναι ευεργετικά , επιφέροντας την αύξηση της απασχόλησης των ελλήνων ναυτικών, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητα και προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, ώστε να ανακοπεί η πτωτική του πορεία, την αυξημένη παρουσία Ελλήνων ναυτικών σε υπό ελληνική σημαία πλοία, και την αυξημένη ελκυστικότητα για τα ναυτικά επαγγέλματα, αφού ενισχύεται σημαντικά η προοπτική ανεύρεσης εργασίας από νέους ανέργους. ‘
Σε κοινή ανακοίνωση τους σωματεία του χώρου αναφέρουν : Επιβάλλεται να σημάνει γενικός συναγερμός μέσα και έξω από τα καράβια, εφοπλιστές – κυβέρνηση μας κήρυξαν τον πόλεμο για να βάλουν ταφόπλακα στα δικαιώματά μας», σημειώνουν τα τρία ναυτεργατικά σωματεία. «Καταγγέλλουμε τις τροπολογίες-έκτρωμα και απαιτούμε την απόσυρσή τους. Τώρα να συνεδριάσει η Εκτελεστική Επιτροπή της ΠΝΟ, με απόφαση για απεργιακές κινητοποιήσεις σε όλες τις κατηγορίες πλοίων».
Εκτενείς και ιδιαίτερα αποδομητική ως προς τις υπουργικές εκτιμήσεις ,υπήρξε η ΠΕΝΕΝ, αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής :
Η κυβέρνηση και ο Υπουργός εμπορικής ναυτιλίας ενεργώντας ως πειθήνια όργανα του παρασιτικού εφοπλιστικού κεφαλαίου κατέθεσαν σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής τροπολογία σύμφωνα με την οποία καταργείται η Συλλογική Σύμβαση στην ποντοπόρο ναυτιλία (πλοία άνω των 4500 κοχ) η οποία θεσμοθετήθηκε το 1944 και η οποία ισχύει έως και σήμερα κατοχυρώνοντας τους μισθούς και τα εργασιακά ναυτεργατικά δικαιώματα.
Η μεθόδευση αυτή έγινε από κοινού με την ΕΕΕ κατατέθηκε αιφνιδιαστικά μέσ’ το κατακαλόκαιρο σε άσχετο νομοσχέδιο και σύμφωνα με την κοινοβουλευτική διαδικασία πρόκειται να ψηφιστεί αργά το βράδυ.
Το γεγονός αυτό δείχνει τις κυβερνητικές προθέσεις να υλοποιήσει πάση θυσία τις εντολές των αφεντικών της θυσιάζοντας τα ναυτεργατικά δικαιώματα στον βωμό της εφοπλιστικής ανταγωνιστικότητας, κερδοφορίας και επιχειρηματικής ασυδοσίας.
Τον δρόμο για την κατάργηση της ΣΣΕ τον είχε στρώσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διαμορφώνοντας το κατάλληλο κλίμα και καθιστώντας σαφές ότι πρέπει να καταργηθεί η ΣΣΕ για να απασχοληθούν οι άνεργοι νέοι της χώρας μας που αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας….
Η προπαγάνδα της κυβέρνησης περί ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας αποτελεί πρόκληση την στιγμή κατά την οποία η κερδοφορία των εφοπλιστών σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Ο συσσωρευμένος πλούτος στα χέρια τους έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Οι αναφορές επίσης του Υπουργού για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα επίσης πέφτουν στο κενό αφού οι εργασιακές συνθήκες και οι μισθοί που τους επιφυλάσσει αντιστοιχούν σε Ναυτεργάτες τρίτων χωρών όπως είναι Φιλιππίνες, Πακιστάν, Ουκρανία, Αίγυπτος κ.λπ.
Ψευδέστατα ήταν επίσης τα στοιχεία που παρουσίασε ο ίδιος στην Βουλή σχετικά με τους μισθούς της ITF ενώ σκόπιμα αποσιώπησε ότι αυτοί δεν εφαρμόζονται σε καμία αναπτυγμένη ναυτιλιακά χώρα.
Επίσης, όπως είχαμε επανειλημμένα καταγγείλει, η κυβέρνηση κάνει ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα για τον αφανισμό των ελλήνων Ναυτεργατών από την ποντοπόρο ναυτιλία αφού όπως προκύπτει από την τροπολογία ο μοναδικός έλληνας ναυτικός που θεσμοθετημένα μέσω των εγκριτικών πράξεων στα νηολογημένα με ελληνική σημαία πλοία καταργείται και αυτός εφόσον δεν υπάρχουν προσφερόμενοι άνεργοι.
Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση υλοποιεί πλήρως την εφοπλιστική αξίωση για τον εξοβελισμό – διωγμό του συνόλου των Ελλήνων Ναυτεργατών από την ποντοπόρο ναυτιλία.
Ταυτόχρονα ο Υπουργός Ε.Ν έκανε σαφή μέσω της ίδιας τροπολογίας την στόχευση του να παρέμβει στα εσωτερικά του ν.σ.κ και στις εκλογικές διαδικασίες των ναυτεργατικών σωματείων στο όνομα δήθεν της γνήσιας συμμετοχής των ναυτεργατών που ασκούν το ναυτικό επάγγελμα. Το πρόσφατο παράδειγμα του νόμου Βρούτση δείχνει τις αντιδραστικές επιδιώξεις της κυβέρνησης.
Κυβέρνηση – εφοπλιστές διαπράττουν μεγάλο λάθος εάν πιστέψουν ότι με αυτές τις αντεργατικές ρυθμίσεις θα ξεμπερδέψουν με τους Ναυτεργάτες, το αγωνιστικό τους κίνημα και την ΠΕΝΕΝ.
Η ΠΕΝΕΝ καλεί όλους τους Ναυτεργάτες και τον κλάδο μας σε αγωνιστική ετοιμότητα ώστε οργανωμένα, σχεδιασμένα να αντιμετωπίσουμε την νέα επίθεση κυβέρνησης – εφοπλιστών.
Οι καταγγελίες των εργαζομένων φαίνεται να βρίσκουν σύμφωνο το Κομμουνιστικό Κόμμα που μέσω του κοινοβουλευτικού του εκπροσώπου Θ. Καραθανασόπουλο ζήτησε χθες στην Βουλή την απόσυρση του Νομοσχεδίου ενώ έκανε λόγο για «σκάνδαλο ολκής».