«Η γραμμή 1114 δεν λειτουργεί. Τελεία. Οι άνθρωποι οι οποίοι απαντούσαν στα τηλέφωνα δεν έχουν πλέον σύμβαση, είναι στα σπίτια τους και μέχρι να προσληφθούν οι καινούριοι, ή να ξαναπροσληφθούν οι ίδιοι, η γραμμή δεν λειτουργει. Αυτό είναι το γεγονός. Το δεύτερο είναι ότι μόνη υπαίτια είναι η διοίκηση. Δεν ήταν κάτι έκτακτο, από τον Μάρτιο του 2022, ανανεώθηκαν οι συμβάσεις των εργαζομένων μέχρι τις 31/1/2023. Είχαν διαβεβαιώσει όλον τον κόσμο, ότι δεν θα προκύψει τίποτα, ότι ψάχνουν πώς θα την κάνουν καλύτερη τη γραμμή…Είχανε την έγκριση από τον ΟΠΑΠ, γιατί η γραμμή χρηματοδοτείται από τον ΟΠΑΠ, ότι υπάρχουν τα λεφτά και θα ανανεωθεί η σύμβαση με την οποία πληρώνονται όλα τα έξοδα της γραμμής. Από τον Μάρτιο, κατέληξαν να κάνουν την προκήρυξη των θέσεων μέσα στα Χριστούγεννα. Και βεβαίως δεν προφταίνουν να κάνουν τις διαδικασίες. Αυτό, το λιγότερο που είναι, είναι τραγική διαχειριστική ανεπάρκεια. Τους είχαμε στείλει και επιστολή από τον Νοέμβριο, όπου ρωτούσαμε τι θα γίνει και προειδοποιούσαμε» ανέφερε αρχικά οι Δημήτρης Κολοκάθης, Πρόεδρος των εργαζομένων στο ΚΕΘΕΑ, στο TPP.
Εξήγησε στη συνέχεια ότι «το 1114 είναι η μόνη γραμμή τηλεσυμβουλευτικής στην Ελλάδα, στην οποία προσφεύγουν πολίτες που έχουν πρόβλημα με τον τζόγο. Είναι γραμμή τηλεσυμβουλευτικής, άμεσης ανταπόκρισης εκεί που υπάρχει μία κρίση, εκεί που ο άλλος θέλει μια πληροφορία ή είναι χαμένος. Μπορεί για παράδειγμα να έχει μόλις χάσει το αυτοκίνητό του, ή να έχει μαλώσει με την οικογένεια του και να έχει πεταχτεί έξω από το σπίτι. Δεν θέλω να επεκταθώ σε ειδικά παραδείγματα, αλλά φανταστείτε έναν άνθρωπο που έχει πρόβλημα με τον τζόγο, που βρίσκεται σε μία στιγμή μεγάλης κρίσης και θέλει, είτε να πει τον πόνο του, είτε καθοδήγηση».
Οι απαντήσεις Διοίκησης και Υπουργείου
Στην ανακοίνωση των εργαζομένων για το ζήτημα, που εκδόθηκε την Τετάρτη, απάντησε ο Πρόεδρος του ΚΕΘΕΑ, Χρίστος Λιάπης, μιλώντας στο «Πρώτο Θέμα»:
Ο κ.Λιάπης, υποστήριξε συγκεκριμένα ότι: «Καταρχάς, δεν ισχύει ο ισχυρισμός ότι έκλεισε η λειτουργία της γραμμής για τα τυχερά παιχνίδια, παραμένει πάντα ανοιχτό και διαθέσιμο για τους πολίτες που το χρειάζονται το τηλεφωνικό κέντρο του ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ, 210 9215776 όπως και το e-mail: [email protected]. Επίσης, για πρώτη φορά υλοποιείται προκήρυξη για την κάλυψη των θέσεων που χρηματοδοτεί η ΟΠΑΠ ΑΕ. Οι εργαζόμενοι στη γραμμή θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα επιστημονικά κριτήρια, τα οποία θα εξειδικευτούν στην προκήρυξη. Θα ληφθεί ωστόσο υπόψη και η προϋπηρεσία. Είναι σημαντικό να κατανοηθεί ότι το ΚΕΘΕΑ πρέπει να λειτουργεί με όρους διαφάνειας, κι αυτή η προκήρυξη είναι μια έμπρακτη απόδειξη. Το ίδιο θα γίνει και εφόσον τελεσφορήσουν οι συζητήσεις με την Ενιαία Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων για ενίσχυση με προσωπικό της γραμμής. Γενικότερα το θέμα της τηλεφωνικής γραμμής βρίσκεται σε διαδικασία ευρύτερης αναδιοργάνωσης».
Παράλληλα, η «Athens Voice», επικαλείται πηγές από το γραφείο της υφυπουργού Υγείας, Ζωής Ράπτη, οι οποίες αναφέρουν πως «το πολύ σε δεκαπέντε μέρες ολοκληρώνονται οι προσλήψεις του νέου προσωπικού της τηλεφωνικής γραμμής, καθώς οι εργαζόμενοι σε αυτήν τη δομή απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου».
«Το αίτημα του πολίτη, για απάντηση σε μία κρίση, είναι να τους απαντήσεις στην κρίση τώρα»
Ζητήσαμε από τον Πρόεδρο των εργαζομένων να απαντήσει στις παραπάνω εξηγήσεις και ο κ.Κολοκάθης σχολίασε: «Το ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ είναι ένα πρόγραμμα που ασχολείται με τον τζόγο και τη χρήση του αλκοόλ. Προφανώς παραμένει ανοικτό το ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ, κανείς δεν είπε ότι έκλεισε το ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ. Η γραμμή είναι μέρος του ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ. Στο ΚΕΘΕΑ ΑΛΦΑ αν μπεις και ζητήσεις ραντεβού, είναι για τη δια ζώσης διαχείριση του προβλήματος του τζόγου. Έχει τρεις μήνες αναμονή. Τι εννοεί ο κ.Λιάπης; ότι κάποιος που βρίσκεται σε κρίση – και γι αυτόν τον λόγο θεσπίστηκε μία γραμμή άμεσης ανταπόκρισης – θα πάρει στη γραμματεία του προγράμματος, ή θα στείλει μέιλ, για να κλείσει ραντεβού για τρεις μήνες μετά; Αυτό είναι εμπαιγμός, γιατί πού θα παραπέμψει οποιος σηκώσει αυτό το τηλέφωνο, για τηλεσυμβουλευτική; Το αίτημα του πολίτη, για απάντηση σε μία κρίση, είναι να τους απαντήσεις στην κρίση τώρα. Καλό είναι να λέμε δικαιολογίες, αλλά καμία φορά, το να λέμε μία συγγνώμη, θα αρκούσε».
Ως προς τις διακηρύξεις για «διαφάνεια» πρόσθεσε ότι «φυσικά δεν γίνεται πρώτη φορά κάποια προκήρυξη και ο κ.Λιάπης φαινεται εδώ να θεωρεί ότι 12 χρόνια τώρα, συμπεριλαμβανομένης της τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή και παρέτεινε τις συμβάσεις, όλα αυτά γίνονταν παράνομα και παράτυπα και αυτός έρχεται τώρα να κάνει το νόμιμο. Κι έτσι να ήταν, γιατί δεν το έκανε εδώ και έναν χρόνο και έπρεπε να κλείσει η γραμμή; Γιατί εμείς αυτό λέμε, “δεν το διαχειρίστηκες σωστά, καταφέρατε να την κλείσετε, συγχαρητήρια”».
Ως προς τις υποσχέσεις ότι πρόκειται για παύση λειτουργίας λίγων ημερών, απαντάει ότι «δεν έχω καμία εμπιστοσύνη, όχι γιατί ο άνθρωπος λέει ψέματα ή δεν πιστεύει αυτό που λέει, αλλά γιατί δεν θεωρώ ικανό όλο αυτό το σύτημα που έχει φτιαχτεί στο ΚΕΘΕΑ να ανταποκριθεί, όπως και δεν ανταποκρίθηκε. Γιατί, εμπιστοσύνη δείξαμε το προηγούμενο διάστημα όταν ρωτούσαμε “πρόεδρε θα το κάνεις” και μας έλεγε “ναι μην ανησυχείτε”. Ε και δεν έγινε».
Ξεκαθαρίζει ωστόσο ότι δεν πρόκειται για κάποιο σχέδιο να κλείσει μόνιμα η γραμμή 1114. «Αυτό παίχτηκε πέρσι. Γιατί πέρσι υπήρχαν πολλοί που λέγανε ότι δεν τη θέλουνε τη Μονάδα. Αλλά με την παρέμβαση που είχαμε κάνει τότε ως Σύλλογος στο Υπουργείο, αυτό που ειπώθηκε ότι έκανε μετά παρέμβαση το Υπουργείο στον Πρόεδρο και του είπε να διατηρήσει τη Μονάδα. Τότε ο Πρόεδρος ότι θα κάνει τροπολογία, στην ουσία την έγραψε μόνος του και έλεγε ότι δεν τον βοηθάει κανένας κλπ, αλλά στην ουσία ήταν η πίεση από το Υπουργείο. Τότε σώθηκε η Μονάδα, θα είχε κλείσει από πέρσι. Αυτή τη στιγμή, είναι ανεπάρκεια, θράσος και εμπαιγμός προς τους πολίτες»
Τέσσερα άτομα, για δήθεν «24ωρη λειτουργία» και με χρήματα ΟΠΑΠ
Εντύπωση προκαλεί και το γεγονός ότι μία γραμμή που δέχεται τηλεφωνήματα από όλη την Ελλάδα, λειτουργεί με μόλις 4 άτομα προσωπικό και μόνο για 12 ώρες την ημέρα. Η διοίκηση του ΚΕΘΕΑ υπόσχεται 24ωρη λειτουργία, ωστόσο τα μαθηματικά δεν βγαίνουν. «Με 4 άτομα, λέει ο κ.Λιάπης στο “Πρώτο Θέμα”, ότι θέλει να κάνει και 24ωρη τη λειτουργία. Εγώ κάνω αυτή τη διαίρεση και δεν βγαίνει. Η γραμμή ουδέποτε λειτουργούσε 24 ώρες, η γραμμή λειτουργεί από τις 9:00 το πρωί μέχρι τις 21:00 το βράδυ, ακριβώς γιατί δεν έπαιρναν παραπάνω προσωπικό, γιατί δεν ήθελαν να την επεκτείνουν» σχολιάζει ο Δημήτρης Κολοκάθης.
Σημειώνει επίσης ότι η γραμμή είναι υποχρεωτική, βάσει νόμου και συνεχίζει λέγοντας ότι «αυτό είναι το τραγικό, δηλαδή το μόνο πράγμα που έχει η ελληνική Πολιτεία, που θα έπρεπε να έχει άλλα τριάντα τέτοια γι αυτου΄του είδους τις εξαρτήσεις σε κοινωνικό επίπεδο, που μπορεί να είναι και αρκετά πιο ζημιογόνες σε κοινωνικό επίπεδο από τις εξαρτήσεις από την κάνναβη π.χ. είναι αυτή η γραμμή, με μόνο 4 άτομα, στηρίζεται μόνο στην καλή λειτουργία της ΟΠΑΠ Α.Ε που πληρώνει, ενώ δεν θα έπρεπε να πληρώνει ο ΟΠΑΠ, θα έπρεπε να πληρώνει το ελληνικό Δημόσιο».
«Καταργήθηκε οτιδήποτε υπήρχε ως κάτι αυτοδιοίκητο και συναινετικό – Τώρα είναι όλα στον αέρα»
Η κατάσταση στο εσωτερικό του ΚΕΘΕΑ και οι επιθέσεις στο αυτοδιοίκητο του απασχόλησαν στο απρελθόν έντονα την επικαιρότητα, τόσο με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που πέρασε η κυβέρνηση Μητσοτάκη τον Οκτώβριο του 2019, όσο και με το προσχέδιο για τον νέο Κανονισμό Λειτουργίας, που επικρίθηκε την άνοιξη του 2021 και τελικά οδήγησε την κυβέρνηση σε υποχώρηση.
«Εδώ και τριάμιση χρόνια, καταργήθηκε οτιδήποτε υπήρχε ως κάτι αυτοδιοίκητο και συναινετικό» τόνισε ο Πρόεδρος των εργαζομένων, σχολιάζοντας τη γενική κατάσταση. «Υπήρχαν συζητήσεις, υπήρχαν θέσεις, υπήρχαν συλλογικά όργανα που αποφάσιζαν μέσα από διαδικασίες για το τι θα κάνει το ΚΕΘΕΑ. Μπορεί να διαφωνούσαμε, μπορεί να λέγαμε, κι εμείς από τον Σύλλογο, ότι χρειάζεται περισσότερη δημοκρατία, υπήρχε όμως κάτι» πρόσθεσε.
Συνέχισε καταγγέλλοντας ότι πλέον το ΚΕΘΕΑ λειτουργεί με αποφάσεις «στον αέρα», χωρις να υπάρχει Γενική Συνέλευση και χωρίς να τηρείται ο υπάρχων Κανονισμός Λειτουργίας, όπως ο νόμος προβλέπει. «Τώρα καταργήθηκε βιαίως, με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και αντικαταστάθηκε από τι; Από ένα Διοικητικό Συμβούλιο, που επί τριάμιση χρόνια λειτουργεί τον Οργανισμό, πρώτον, χωρίς Κανονισμό Λειτουργίας, όταν ο νόμος του έδινε τρεις μήνες διορία, δεύτερον, ενώ έπρεπε να λειτουργήσει τη Γενική Συνέλευση δεν τη λειτουργεί. Σε τρεις μήνες έπρεπε να έχει βγεί η Υπουργική Απόφαση που θα έλεγε πώς θα λειτουργεί τελικά. Η Γενική Συνέλευση είναι αυτή που εγκρίνει και τα σχέδια του Οργανισμού και τις αποφάσεις της διοίκησης. Άρα επί τριάμιση χρόνια όλα γίνονται χωρίς καμία έγκριση, είναι όλα στον αέρα. Τρίτον, διαλύοντας οτιδήποτε υπήρχε, υπάρχει τώρα μόνο το Διοικητικό Συμβούλιο, για τους Προέδρου του, όλοι να καταφεύγουν εκεί, όποιος έχει πρόσβαση εκεί και είναι κοντά στον πρόεδρο γίνεται υποτελής. Και τέλος, διορίζονται σωρηδόν υπεύθυνοι μονάδων, κατά παράβαση των κανονισμών και του νόμου, για να είναι υπόχρεοι αυτοί, σε αυτόν που τους διόρισε για να διατηρήσουν τη θέση. Όχι μόνο αδιαφάνεια, μιλάμε για παρανομία. Μία καταγγελία τέτοια έγινε στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας και γύρισε πίσω εντολή να εφαρμοστεί ο Κανονισμός. Δημιουργείται ένα Πελατειακό Σύστημα, όπου όποιοι έχουν πρόσβαση στη διοίκηση κάνουν αυτά που θέλουν, όποιοι μπορούν να τους βλάψουν δεν τους πειράζουν και τους υπόλοιπους… τους αλλάζουν τα φώτα»
«Δουλεύω τριάντα χρόνια στις εξαρτήσεις. Πρόκειται για τη χειρότερη απαξίωση που έχω βιώσει ως επιστήμονας, ως πολίτης, ως εργαζόμενος σε αυτό το πεδίο» κατέληξε.