Συγκεκριμένα θα επιδοτείται σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες η αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται -σύμφωνα με τον κ.Μητσοτάκη- ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί -όπως εξήγησε- το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ, κάτι που θα κάνει την ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα. «Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η Πολιτεία να επιδοτήσει για να το κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση» είπε ο πρωθυπουργός.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το οποίο θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης -όπως είπε ο πρωθυπουργός- και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.

Ο κ.Μητσοτάκης απέδωσε ιδιαίτερη σημασία στην γρήγορη αντικατάσταση του στόλου των ταξί -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- και κάλεσε τους επαγγελματίες του κλάδου, να είναι από τους πρώτους οι οποίοι θα επωφεληθούν από τα γενναία κίνητρα που θα δοθούν.

Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού, και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου. Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης, ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα, όπως είπε ο κ.Μητσοτάκης.

Greenpeace: Για νοικοκυριά χωρίς ανάγκη στήριξης τα κίνητρα

Ωστόσο, οι πρωθυπουργικές ανακοινώσεις προκάλεσαν την άμεση αντίδραση της διεθνούς περιβαλλοντικής οργάνωσης, Greenpeace, που τονίζει ότι «με τις σημερινές συνθήκες, τα προτεινόμενα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ωφελήσουν κυρίως νοικοκυριά που δεν έχουν ανάγκη στήριξης.»

Η κυβέρνηση πρέπει να θέσει ημερομηνία τερματισμού της πώλησης όλων των αυτοκινήτων με μηχανή καύσης ως το 2030, στέλνοντας τα κατάλληλα μηνύματα στην αγορά, ώστε νοικοκυριά υψηλού εισοδήματος να κινηθούν ανεξάρτητα και από μόνα τους στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό θα επιτρέψει την αποδοτικότερη και κοινωνικά δικαιότερη αξιοποίηση των πόρων για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποκλειστικά από νοικοκυριά μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος» σημείωσε ο υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλίματος της Greenpeace, Τάκης Γρηγορίου.

Ολόκληρη η δήλωσή του:

«Τα μέτρα προώθησης της ηλεκτροκίνησης που ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, με τις σημερινές συνθήκες, τα προτεινόμενα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ωφελήσουν κυρίως νοικοκυριά που δεν έχουν ανάγκη στήριξης.

Αντί αυτού, η κυβέρνηση πρέπει να θέσει ημερομηνία τερματισμού της πώλησης όλων των αυτοκινήτων με μηχανή καύσης ως το 2030, στέλνοντας τα κατάλληλα μηνύματα στην αγορά, ώστε νοικοκυριά υψηλού εισοδήματος να κινηθούν ανεξάρτητα και από μόνα τους στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό θα επιτρέψει την αποδοτικότερη και κοινωνικά δικαιότερη αξιοποίηση των πόρων για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων αποκλειστικά από νοικοκυριά μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος.

Σε κάθε περίπτωση, η προώθηση της ηλεκτροκίνησης πρέπει να συνοδεύεται με πολιτικές μείωσης της χρήσης του αυτοκινήτου».