Αναλυτικά:
«Σήμερα, υπάρχει η δυνατότητα παραθερισμού των αποστράτων των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ), Στρατού Ξηράς, Πολεμικού Ναυτικού και Πολεμικής Αεροπορίας, σε χώρους στρατιωτικών μονάδων, όπως είναι τα Κέντρα Αποκατάστασης Απωλειών Υγείας (ΚΑΑΥ) για τον Στρατό Ξηράς, τα Θέρετρα αξιωματικών Ναυτικού (ΘΑΝ) ή οι Φάροι για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και τα Κέντρα Ετοιμότητας Διασποράς Αεροπορίας (ΚΕΔΑ) για την Πολεμική Αεροπορία, όπως και σε άλλες εγκαταστάσεις των κλάδων Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και σε σχετικές ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Η διαχείριση αυτού του δικαιώματος παραθερισμού έχει ανατεθεί με σειρά νομοθετημάτων και Υπουργικών Αποφάσεων στις Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού, Ναυτικού και Αεροπορίας (ΕΑΑΣ, ΕΑΑΝ και ΕΑΑΑ), οι οποίες είναι ΝΠΔΔ και εποπτεύονται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Αντίστοιχα η διαχείριση του δικαιώματος παραθερισμού των αποστράτων υπαξιωματικών υλοποιείται από τα Γενικά Επιτελεία των τριών κλάδων(ΓΕ).
Είναι γεγονός γνωστό στο χώρο των απόστρατων στελεχών των ΕΔ, ότι υπάρχει και εκφράζεται φανερά πλέον μία τεράστια και χρονίζουσα δυσαρέσκεια για το σύνολο της ακολουθούμενης διαδικασίας παραθερισμού, αλλά και για τις σχετικά περιορισμένες ευκαιρίες παραθερισμού που παρέχονται. Βασικός λόγος της υπάρχουσας δυσαρέσκειας είναι τόσο η άδικη “βαθμολογική” μοριοδότηση κατά την επιλογή των παραθεριστών όσο και η κλιμάκωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια του παραθερισμού, με βάση τη “βαθμολογική” διαφοροποίηση.
Η ισχύουσα έως σήμερα Υπουργική Απόφαση, η οποία και εφαρμόζεται από τα ΔΣ των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών, προβλέπει την κλιμάκωση της αριθμητικής μοριοδότησης των μελών των ενώσεων που υποβάλουν αίτημα παραθερισμού, ανάλογα με τον αποστρατευτικό βαθμό ή και την ειδικότητα των αιτουμένων.
Το αποτέλεσμα που προκύπτει από τη μοριοδότηση αυτή αποτελεί κύριο κριτήριο αποδοχής ή μη του αιτήματός για παραθερισμό, με την τελική βαθμολογία να διαμορφώνεται με συνεκτίμηση και στοιχείων από την προσωπική και οικογενειακή κατάσταση κάθε αιτούμενης/ου.
Είναι κατανοητό ότι η διαδικασία αυτή που ισχύει έως σήμερα, “μεταφέρει” στον χώρο των αποστράτων τη βαθμολογική διάρθρωση που ίσχυε για τα στελέχη των ΕΔ κατά την περίοδο της ενεργούς επαγγελματικής τους περιόδου. Αυτό πρακτικά δεν έχει καμιά ισχύ κατά τη διάρκεια της αποστρατείας, γιατί δεν υπάρχει πλέον καμιά διοικητική εξάρτηση μεταξύ των αποστράτων ό,τι βαθμό κι αν έφεραν ευρισκόμενοι στην ενεργεία.
Τελικά τα ΔΣ των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών (ΝΠΔΔ) διαχειρίζονται τον παραθερισμό των απόστρατων αξιωματικών με βάση το απαράδεκτο και “ρατσιστικό” σε βάρος των χαμηλόβαθμων εν αποστρατεία στελεχών, άρα και χαμηλοσυνταξιούχων, καθεστώς μοριοδότησης, που έχει επιβληθεί από τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις.
Τα ΔΣ των Ενώσεων Αποστράτων Αξιωματικών (ΝΠΔΔ), παρά την πρόβλεψη στον Κανονισμό Οργάνωσης και Λειτουργίας τους ότι ένας απ’ τους σκοπούς ύπαρξής τους είναι η “…σύσφιξη των υφισταμένων δεσμών συναδελφικότητας…” μεταξύ των αποστράτων, ουδέποτε έθεσαν ζήτημα αναθεώρησης αυτού του άδικου καθεστώτος, δηλαδή του διαχωρισμού των απόστρατων σε “ευγενείς και πληβείους”, με την κάλυψη πάντα του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Το επιχείρημα της κλιμάκωσης των παροχών, σύμφωνα με την επιχειρηματολογία των ίδιων των ενώσεων αποστράτων (ΝΠΔΔ) δηλαδή ότι ανάλογα με τις κρατήσεις που επιβάλλονται στους απόστρατους είναι και οι αντίστοιχες παροχές κατά τον παραθερισμό (ποιότητα οικήματος, εξοπλισμού αυτού, σίτιση, ψυχαγωγία κλπ.), δηλαδή μικρότερες κρατήσεις στους χαμηλόμισθους άρα και λιγότερες παροχές, δεν αφορά τους απόστρατους αλλά αυτούς που ψάχνουν για άλλοθι για να εφαρμόζουν το απαράδεκτο καθεστώς διαχωρισμού κατά τον παραθερισμό, όπως αυτό υλοποιείται μέχρι σήμερα.
Επιπλέον, προκειμένου μία/ένας απόστρατη/ος να ενταχθεί στην προαναφερόμενη διαδικασία παραθερισμού βασική προϋπόθεση αποτελεί, σύμφωνα πάντα με την υφιστάμενη νομοθεσία, η κατοχή ταυτότητας αποστράτου με αρμόδια για την έκδοσή της την Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών του κλάδου που προέρχεται (ΣΞ – ΠΝ – ΠΑ).
Όμως η απόδειξη της ιδιότητας του/της αποστράτου/ης, προκειμένου κάποια/ος να ενταχθεί στη διαδικασία παραθερισμού, σε καμιά περίπτωση δεν είναι αρμοδιότητα των Ενώσεων Αποστράτων (ΝΠΔΔ) αλλά του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, που θα πρέπει και να τις εκδίδει.
Τόσο η έκδοση ταυτοτήτων όσο και η δυνατότητα καταρτισμού των καταλόγων προς παραθερισμό, που είναι γεγονός ότι γίνεται όλο και πιο δύσκολη και πιο σπάνια για τις οικογένειες των αποστράτων και ιδίως των χαμηλοσυνταξιούχων, επιτρέπει στις Ενώσεις Αποστράτων (ΝΠΔΔ) να παρουσιάζονται ως “θεματοφύλακες” και υποστηρικτές των δικαιωμάτων των αποστράτων. Στην πράξη αυτό δεν συμβαίνει, όχι μόνο με το θέμα του παραθερισμού αλλά και με τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι απόστρατοι και οι οικογένειές τους (ακρίβεια, φοροληστεία, άθλια υγειονομική περίθαλψη, πανάκριβα φάρμακα, περικοπή συντάξεων κλπ.). Ταυτόχρονα, παραμένουν εκτός της διαδικασίας παραθερισμού απόστρατοι αξιωματικοί – όλοι οι απόστρατοι αξιωματικοί και ανθυπασπιστές είναι τακτικά μέλη των Ενώσεων Αποστράτων, συνεισφέροντες οικονομικά στη λειτουργία τους, σύμφωνα με τον Ιδρυτικό Νόμο των ΕΑΑ (ΑΝ 1171/72) – που όμως δεν διαθέτουν ταυτότητα αποστράτου, όπως επισημαίνεται και σε σχετικό έγγραφο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αποστράτων Στρατιωτικών (ΠΟΜΑΣ).
Είναι κοινό μυστικό πλέον ότι με το υφιστάμενο σύστημα εξυπηρετείται ένας πολύ περιορισμένος αριθμός αποστράτων, ενώ η πλειοψηφία δεν απολαμβάνει των ευεργετημάτων του παραθερισμού που παρέχονται. Είναι κοινή πεποίθηση στα πρώην στελέχη των ΕΔ ότι θα υπήρχε άμβλυνση του προβλήματος, αν υλοποιούνταν όλες οι σχετικές διαδικασίες από Υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας κατά ενιαίο τρόπο, μεταξύ αποστράτων υπαξιωματικών και αξιωματικών.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα προτίθεται να λάβει, προκειμένου:
– Να αυξηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό, οι ευκαιρίες παραθερισμού των αποστράτων των ΕΔ, όπως και η βελτίωση των παροχών κατά ενιαίο τρόπο στη διάρκειά του, σε επίπεδο που θα καλύπτει απόλυτα τις σύγχρονες ανάγκες διαβίωσης, χωρίς διαχωρισμούς βαθμού και ειδικότητας, όπως ισχύει μέχρι σήμερα.
– Να καταργηθεί η διαδικασία έκδοσης “ταυτότητας αποστράτου” από τις Ενώσεις Αποστράτων αξιωματικών (ΝΠΔΔ) και να γίνει μεταφορά αυτής της διαδικασίας σε σχετική Υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
– Να θεσμοθετηθεί η μεταφορά της διαδικασίας επιλογής των αποστράτων που υποβάλλουν αίτηση παραθερισμού από τις ενώσεις αποστράτων αξιωματικών (ΝΠΔΔ), σε αντίστοιχη προς αυτό Υπηρεσία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
– Να υπάρξει αποδέσμευση των αποστράτων, πρώην στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, από τον αποστρατευτικό βαθμό, ως στοιχείο μοριοδότησης για τον παραθερισμό τους στις εγκαταστάσεις των ΕΔ.
– Να ανοίξει ο δρόμος για διάλογο σε ό,τι αφορά τον παραθερισμό αποστράτων με τους φορείς εκπροσώπησης τους και όχι μόνο με τις Ενώσεις Αποστράτων Αξιωματικών (ΝΠΔΔ), που εποπτεύονται από το ΥΠΕΘΑ».