Κορώνες για την οδική ασφάλεια και σιωπή για τα μεγάλα έργα στη συνάντηση Μητσοτάκη – Καραμανλή
Στην ανάγκη υποχρεωτικής χρήσης κράνους στα δίκυκλα και την τήρηση του ΚΟΚ, καθώς και στην «απόλυτη προτεραιότητα» της κυβέρνησης να βελτιωθεί η εικόνα των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη περιορίστηκε η συνάντηση του πρωθυπουργού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών το πρωί της Πέμπτης, σύμφωνα με πληροφορίες του Αθηναϊκού Πρακτορείου.
«Δεν πρόκειται να δεχθώ καμία απόκλιση από την υποχρεωτική χρήση κράνους για τα δίκυκλα. Όπως εφαρμόζουμε τον αντικαπνιστικό νόμο, έτσι θα καταστήσουμε και απολύτως σαφές ότι τα κράνη είναι υποχρεωτικά» δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετά τη σύσκεψη που είχε με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο θεσμοθέτησης φορολογικών κινήτρων για την απόκτηση κράνους από τους οδηγούς μοτοσυκλέτας.
Επιπλέον επισήμανε ότι απόλυτη προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η βελτίωση της εικόνας των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δηλώνοντας χαρακτηριστικά: «Ο Σεπτέμβριος δεν θα βρει την πόλη των Αθηνών στην ίδια κατάσταση με αυτήν που επικρατεί σήμερα και έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στην ηγεσία του υπουργείου να κάνει ό,τι χρειάζεται ώστε να αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων. Το ίδιο ισχύει και για τα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης». Γνωρίζουμε, πρόσθεσε, πόσο προβληματική είναι η κατάσταση που παραλάβαμε, αυτό όμως δεν είναι άλλοθι για να μη βελτιωθεί άμεσα η κατάσταση.
«Οι πολίτες των Αθηνών καθημερινά βιώνουν μία κατάσταση, η οποία είναι απαράδεκτη στο μετρό. Αυτό το οποίο βλέπουμε, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι τεράστιες καθυστερήσεις». «Στην πρόσφατη επίσκεψη που έκανε η ηγεσία του υπουργείου στο μετρό είδε ότι και οι καθυστερήσεις είναι τεράστιες και ότι το 1/3 των συρμών δεν βρίσκεται σε λειτουργία», συμπλήρωσε. «Αυτό λοιπόν που εμείς θέλουμε να κάνουμε είναι να βρούμε άμεσα λύση. Κι αυτές τις λύσεις τις σχεδιάζουμε έτσι ώστε τον Σεπτέμβριο, που πλέον θα γυρίσει ο κόσμος από τη θερινή περίοδο, το μετρό να λειτουργεί, όπως θα έπρεπε να λειτουργεί σε κάθε πολιτισμένη ευρωπαϊκή χώρα» δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός.
Σιωπή για τα μεγάλα έργα
Σύμφωνα με τον Κ. Καραμανλή, οι δύο άνδρες συζήτησαν εκτός από τα παραπάνω και για τα μεγάλα έργα «διότι μεγάλα έργα και οδική ασφάλεια πάνε μαζί», σημειώνοντας πως «Πάτρα-Πύργος και ΒΟΑΚ είναι δύο δρόμοι που πρέπει να γίνουν και θα γίνουν». Ωστόσο, δεν έγιναν περαιτέρω γνωστές πληροφορίες για το περιεχόμενο των συζητήσεων για τα δημόσια έργα, παρότι υπάρχει έντονη κινητικότητα από τη στιγμή της ανάληψης της νέας κυβέρνησης.
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, τα έργα των αυτοκινητόδρομων του Πάτρα – Πύργος, του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και του Ακτίου – Αμβρακία παγώνουν, χωρίς ακόμα να έχουν γίνει ξεκάθαρες οι προθέσεις της κυβέρνησης. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζονται κατά περίπτωση αλλαγές, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις εξετάζεται και το σενάριο ακύρωσης διαγωνισμών και επαναδημοπράτησης.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε περίπτωση ακύρωσης σύμβασης, η κυβέρνηση θα έρθει αντιμέτωπη με απαιτήσεις υψηλών αποζημιώσεων, με τον κίνδυνο να ελλοχεύει και σε ενδεχόμενη απένταξη έργου από το ΕΣΠΑ, με ότι αυτό συνεπάγεται για την χρηματοδότηση.
Οι προθέσεις της κυβέρνησης για τα παραπάνω δεν έχουν ακόμα αποσαφηνιστεί, ωστόσο τόσο από τις προγραμματικές δηλώσεις, όσο και από δημοσιεύματα όπως της Καθημερινής («Καταραμένοι» δρόμοι της χώρας») που αποδομεί την πλειοψηφία των διαγωνισμών που έλαβαν χώρα για τα έργα αυτά με την προηγούμενη κυβέρνηση, προκύπτει πως η κυβέρνηση Μητσοτάκη αναμένεται να προχωρήσει σε ριζικές αλλαγές στην πολιτική του υπουργείου.
Υπενθυμίζεται πως μόλις τον περασμένο Μάρτιο, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανακοίνωσε πως από το 1981 έως και το 2012, οι μεγάλες ελληνικές και ξένες κατασκευαστικές εταιρείες είχαν συμπράξει μεγάλο καρτέλ στη χώρα μας, με τη ζημιά του Δημοσίου να είναι ακόμα ανυπολόγιστη, ενώ τον Απρίλιο, η Κομισιόν έκανε γνωστό πως εάν το θελήσει, η ελληνική κυβέρνηση είναι σε θέση να διεκδικήσει αποζημιώσεις για τις ζημιές αυτές. Ωστόσο, η μόνη αναφορά που γίνεται σήμερα στο εν λόγω ζήτημα είναι οι «καθυστερήσεις» σε άλλα έργα, εξαιτίας των προσφυγών εταιρειών.
Διαβάστε σχετικά:
Η κυβέρνηση έχει δικαίωμα να διεκδικήσει αποζημιώσεις για το καρτέλ των εργολάβων. Θα το κάνει;
Προχωράει ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του Μετρό
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως, όπως έγινε γνωστό την Τετάρτη, το διοικητικό συμβούλιο της Αττικό Μετρό προχώρησε στην έγκριση του πρακτικού της τεχνικής αξιολόγησης για την πρώτη φάση του έργου της γραμμής 4 του Μετρό (Άλσος Βεΐκου – Γουδή), ύψους 1,8 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του capital.gr, οι δύο συμμετέχουσες στο διαγωνισμό κοινοπραξίες Άκτωρ-Ansaldo-Hitachi-Rail Italy και J&P Άβαξ-Ghella-Alstom προχωρούν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, στην αξιολόγηση των οικονομικών προσφορών. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, στην κούρσα προπορεύεται η J&P Άβαξ-Ghella-Alstrom, ενώ η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-Vinci-Siemens δεν κατέθεσε προσφορά και ο όμιλος Μυτιληναίος έχει καταθέσει προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ένα ακόμα ζήτημα που αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης το επόμενο διάστημα για το συγκεκριμένο έργο, είναι αναμφίβολα αυτό της στάσης στα Εξάρχεια, καθώς κατά πληροφορίες, το «σχέδιο» που ανακοίνωσε ο Κ. Μητσοτάκης για το Αρχαιολογικό Μουσείο περιελάμβανε μία από τις εισόδους να βρίσκεται δίπλα στο Μουσείο, με το σχέδιο να ανακαλείται τρεις ημέρες αργότερα, αποκαλύπτοντας πλημμελή προετοιμασία.