Μετά τη χθεσινή συζήτηση «επί της αρχής» του νομοσχεδίου, που επιφέρει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, το μεσημέρι θα διεξαχθεί συζήτηση “ επί των άρθρων” και – αργότερα σήμερα – η ψήφιση του νομοσχεδίου. Ονομαστική ψηφοφορία, επί της αρχής και επί ορισμένων άρθρων, έχει ζητήσει το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας.

Υπενθυμίζεται πως κατά του νομοσχεδίου έχουν ταχθεί ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25 και αναμένεται να καταψηφίσουν στο σύνολό του το νομοσχέδιο.

Ανάμεσα στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου προβλέπεται η επαναφορά της διαγωγής στους τίτλους σπουδών, η εφαρμογή Τράπεζας Θεμάτων, η Κοινωνιολογία αντικαθίσταται από το μάθημα των Λατινικών και αυξάνονται τα εξεταζόμενα μαθήματα στη Β’ και τη Γ΄ Λυκείου.

Στο Γυμνάσιο αυξάνονται τα εξετάζομενα μαθήματα από 4 που είναι σήμερα σε 7, ενώ για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη θα απαιτείται ο βαθμός 10 σε κάθε μάθημα ή 13 στο μέσο όρο μέχρι 4 μαθήματα κάτω από τη βάση.

Παράλληλα, προβλέπεται η αύξηση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα των δημοτικών στα 25 (όπως και στα νηπιαγωγεία), από 22.

Οι εκπαιδευτικοί στους δρόμους

Οι εκπαιδευτικοί καλούν σε νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 19:00 στα Προπύλαια και πορεία προς τη Βουλή. Η κινητοποίηση στηρίζεται από τις πανελλαδικές ομοσπονδίες ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΟΙΕΛΕ και δεκάδες σωματεία και πρωτοβουλίες εκπαιδευτικών, ενώ αντίστοιχες δράσεις θα πραγματοποιηθούν σε όλες τις μεγάλες πόλεις της χώρας.

«Η Παιδεία είναι ο καλύτερος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας»

Η υπουργός Παιδείας μιλώντας στη χθεσινή διαδικασία επί του νομοσχεδίου, προανήγγειλε νέα νομοθετική πρωτοβουλία για την επαγγελματική εκπαίδευση και υποστήριξε ότι η κυβέρνηση επενδύει σε ένα σύγχρονο σχολείο, παρέχοντας περισσότερα και καλύτερα εφόδια, οικοδομεί μια κοινωνία πιο δυναμική και συμπεριληπτική, με ισότητα ευκαιριών και χωρίς αποκλεισμούς, «διότι η παιδεία είναι ο καλύτερος μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας».

Όπως σημείωσε η υπουργός, η χώρα μας, δυστυχώς, παρουσιάζει σημαντική υστέρηση των μαθητών της όπως φάνηκε και από τον διεθνή διαγωνισμό του προγράμματος Πίζα, το 2018: Οι Έλληνες μαθητές κατετάγησαν κάτω από τον μέσο όρο ανάμεσα σε 78 χώρες, σε 3 δεξιότητες, την κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες, και μάλιστα, «χαμηλότερα» από τον διαγωνισμό του 2015.

Παράλληλα, επισήμανε τα συνεχιζόμενα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, αναφέροντας συγκεκριμένα την πρόσφατη εισαγωγή μαθητή σε νοσοκομείο μετά από ξυλοδαρμό συμμαθητών του, και την καθύβριση καθηγήτριας σε ΕΠΑΛ. Στην ομιλία της η κ. Κεραμέως επικεντρώθηκε -μεταξύ άλλων- στην εισαγωγή των αγγλικών στην προσχολική εκπαίδευση και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Όπως επανέλαβε, η προσέγγιση των νηπίων στα αγγλικά θα γίνεται μέσω δραστηριοτήτων, ενώ στην εκτίμηση βουλευτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι η ρύθμιση ακολουθεί επιταγή αμερικανικών πανεπιστημίων, είπε ότι «στις θεωρίες συνωμοσίας, εμείς απαντάμε με έρευνες και στοιχεία [..] Έναν στόχο υπηρετούμε, το πως θα δώσουμε καλύτερα εφόδια στα παιδιά μας», είπε η κ. Κεραμέως. Όσο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, είπε ότι θα προχωρήσει μετά από εκτενή διαβούλευση με όλους τους φορείς.

«Από το θρήσκευμα και την ιθαγένεια στη διαγωγή είναι μια προσφυγή δρόμος…» 

«Από το θρήσκευμα και την ιθαγένεια στη διαγωγή είναι μια προσφυγή δρόμος…» αναφέρει  Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, καταγγέλλοντας εκ νέου το αναχρονιστικό μέτρο της διαγωγής.

«Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την εκπαίδευση που ψηφίζεται σήμερα περιλαμβάνει μια διάταξη που επαναφέρει το καθεστώς της αναγραφής της διαγωγής των μαθητών στους τίτλους σπουδών, συμπεριλαμβανομένων των απολυτηρίων, των αποδεικτικών απόλυσης και λοιπών αποδεικτικών και πιστοποιητικών σπουδών. Εκτός αυτού, όπως αναφέρεται στις μεταβατικές διατάξεις, η διάταξη έχει και αναδρομική ισχύ. Παρά τις αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα, η οποία επισήμανε τον αναχρονιστικό και αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα της εν λόγω διάταξης, το Υπουργείο επέμεινε στην απόφασή του χωρίς να εξηγεί ουσιαστικά το σκεπτικό της, το οποίο θα μπορούσε να στηριχθεί μόνο στη θεωρία του ηθικού πανικού για τη νεολαία, όπως καταγράφηκε τη δεκαετία του 1960» τονίζει η ΕλΕΔΑ.

Όπως σημειώνει, «η αναγραφή της διαγωγής των μαθητών στα απολυτήρια θυμίζει την περίπτωση της αναγραφής του θρησκεύματος και της ιθαγένειας για τα οποία το υπουργείο υποχρεώθηκε να τα αφαιρέσει ύστερα από τις αποφάσεις της ΑΠΔΠΧ και του ΣτΕ, μετά από προσφυγές, μεταξύ άλλων και της ΕλΕΔΑ. Είναι απορίας άξιο δε ότι ενώ και η επιστημονική υπηρεσία της Βουλής διατύπωσε επιφυλάξεις για την εν λόγω διάταξη τονίζοντας ότι «θα πρέπει να διευκρινισθεί κατά πόσον σχετίζεται η αναγραφή της διαγωγής των κατόχων των εν λόγω τίτλων µε τους σκοπούς έκδοσής τους, οι οποίοι συνίστανται στην απόδειξη της επιτυχούς ολοκλήρωσης ενός σταδίου εκπαίδευσης, καθώς και κατά πόσον η εν λόγω αναγραφή σε δηµόσια έγγραφα εξυπηρετεί θεµιτό σκοπό δηµόσιου συµφέροντος και τηρεί την αρχή της αναλογικότητας λαµβανοµένου υπόψη ότι η αναγραφόµενη στο απολυτήριο διαγωγή κατά τον χρόνο κτήσης του τίτλου θα αποκαλύπτει στο διηνεκές στοιχεία που µπορούν να οδηγήσουν σε δυσµενή αξιολόγηση, στιγµατισµό ή ακόµη και δυσµενή διακριτική µμεταχείριση, ιδίως σε διαδικασίες πρόσληψης», το Υπουργείο δεν φαίνεται να τις έλαβε υπόψη».