Με ένα σχέδιο που απ’ ότι φαίνεται είναι ακόμη προς διαμόρφωση η Νίκη Κεραμέως ανακοίνωσε χθες τη δια ζώσης επαναλειτουργία των Λυκείων. Με κενά στο πρωτόκολλο επαναλειτουργίας η τακτική του υπουργείου είναι για ακόμα μια φορά βασισμένη «στην ατομική ευθύνη γονέων και μαθητών».

«Θα το εξετάσουμε» και «ατομική ευθύνη» από την κυβέρνηση για τα κενά στο πρωτόκολλο

Κενά στον σχεδιασμό επαναλειτουργίας των σχολείων εντοπίζει η καθηγήτρια Επιδημιολογίας Αθηνά Λινού, η οποία τονίζει την ανάγκη να υπάρξουν περισσότερα μέτρα προστασίας αλλά και να διευκρινιστεί τι προβλέπεται για μια τάξη αν ένας μαθητής έχει θετικό self test. «Υπάρχει ένα κενό στο πρωτόκολλο. Τι θα συμβεί κατά το διάστημα που ένα self test έχει βγει θετικό, μέχρι να έχουμε και το αποτέλεσμα του δεύτερου τεστ, το οποίο δεν έχει ξεκαθαριστεί εάν θα είναι rapid ή μοριακό» εξήγησε. Όπως ανέφερε, το παιδί αυτό πριν βγει θετικό θα έχει έρθει σε επαφή με όλα τα παιδιά της τάξης του.

Ένα ακόμη «κενό» το οποίο εντοπίζεται ως προς τη διαδικασία είναι το τι συμβαίνει με τις χειρόγραφες δηλώσεις των μαθητών για τα τεστ. Όταν σήμερα το πρωί η υπουργός Παιδείας ερωτήθηκε «αν ο μαθητής δεν έχει κάνει το τεστ αλλά έχει μια ψευδή βεβαίωση από τον γονέα, αφού αυτή είναι χειρόγραφη, πώς θα ελέγχεται η αξιοπιστία;» απάντησε ότι «οι λέξεις κλειδί είναι προσωπική και ατομική ευθύνη». Στο ίδιο πλαίσιο, και ο γενικός γραμματέας συντονισμού, Θανάσης Κοντογεώργης, δήλωσε σήμερα ότι «δεν μπορούμε να έχουμε έναν επιστάτη σε κάθε σπίτι, επαφιέμεθα όλοι στην ατομική υπευθυνότητα των γονέων και των τέκνων, που θα προσέλθουν με την διαδικασία που έχουμε επισημάνει στα σχολεία της χώρας».

Ως προς τα τεστ υπάρχει απουσία πρόβλεψης για το υπόλοιπο προσωπικό των σχολείων εκτός από τους εκπαιδευτικούς με την κυβέρνηση να διαμηνύει ότι είναι κάτι που «θα εξεταστεί. «Θα το εξετάσουμε, αυτή την στιγμή η πρόβλεψη είναι για περίπου 300.000 μαθητές Λυκείου και το εκπαιδευτικό προσωπικό της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Κοντογεώργης.

Οι προτάσεις των επιστημόνων που έμειναν στα χαρτιά 

Εδώ και ένα χρόνο λοιμωξιολόγοι και επιστήμονες δίνουν έμφαση για το ασφαλές άνοιγμα στους ανοιχτούς χώρους, τα μικρότερα τμήματα και την τήρηση των αποστάσεων, ωστόσο αυτές οι προτάσεις έχουν μείνει στα συρτάρια του υπουργείου.

Αντίστοιχα, η κα. Λινού σημείωσε πως υπάρχει ανάγκη για αυξημένα μέτρα προστασίας στα σχολεία, όπως το να μειωθούν οι ώρες μαθημάτων που γίνονται μέσα στις σχολικές τάξεις και να βγουν τα παιδιά για λίγο στο προαύλιο. Όπως παρατήρησε, με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν έγινε τίποτα για την τήρηση των αποστάσεων. «Αυτό που δεν υπάρχει δυνατότητα αυτή τη στιγμή όπως έχουν σχεδιαστεί τα πράγματα για τα σχολεία είναι ότι παραμένουν πολλά παιδιά σε κάθε τμήμα χωρίς να είναι εφικτό να τηρηθούν αποστάσεις στις αίθουσες» παρατήρησε. Έθεσε και το ζήτημα των εκπαιδευτικών που κάνουν μάθημα σε πολλά τμήματα.

Η πλήρης αποτυχία Κεραμέως στα σχολεία, με τα μάτια των Εκπαιδευτικών

Τη μνημειώδη αδιαφορία και αναλγησία του υπουργείου Παιδείας, που εδώ και έναν χρόνο αγνοεί όλες τις προτάσεις για ασφαλές άνοιγμα σχολείων, πανηγυρίζοντας για την τηλεκπαίδευση και τώρα υπό το βάρος των έντονων αντιδράσεων σπεύδει να ανοίξει τα Λύκεια, με μόνο εργαλείο τα self tests και τη μετακύλιση της ευθύνης σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές, καταγγέλλει σε εκτενή της ανακοίνωση η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ). Σε ένα κείμενο – καταπέλτη εναντίον του Υπουργέιου, η ΟΛΜΕ σχολιάζει επίσης τις αποτυχίες σε μάσκες και παγουρίνο, την εργαλειοποίηση της πανδημίας για την ψήφιση αντικοινωνικών νομοσχεδίων και την πλήρη αδιαφορία για τις εκπαιδευτικές ανάγκες και ανισότητες.

«Ειδικά στην εκπαίδευση, αντί το ΥΠΑΙΘ να θέσει ως προτεραιότητα την υποστήριξη των μαθητών, των γονέων και των εκπαιδευτικών σε όλα τα επίπεδα (παιδαγωγικό, διδακτικό, ηθικό – ψυχολογικό), έβαλε ως προτεραιότητα τη διεξαγωγή των εξ αποστάσεως διαγωνισμάτων, την υποχρεωτική κατάθεση βαθμολογίας, την αξιολόγηση, την τράπεζα θεμάτων, την υποχρεωτική διεξαγωγή της ψηφοφορίας για τα υπηρεσιακά συμβούλια με ηλεκτρονική κάλπη, τον διορισμό χωρίς διαδικασίες των ημετέρων στελεχών εκπαίδευσης και άλλα πολλά που δείχνουν όχι μόνο κουλτούρα αυταρχισμού και αυθαιρεσίας αλλά και πλήρη άγνοια της τρέχουσας “ζώσας” εκπαιδευτικής πραγματικότητας» τονίζει η ΟΛΜΕ στην ανακοίνωσή της.

Προσθέτει ότι:

«Αντί να λάβει ουσιαστικά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στα σχολεία, έστειλε  ακατάλληλες μάσκες και  παγουρίνο, έδωσε οδηγίες για ανοικτά παράθυρα μέσα στο χειμώνα, χωρίς καμία επιπλέον χρηματοδότηση για θέρμανση, άφησε τα ειδικά σχολεία ανοικτά σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας  χωρίς καμία προστασία, αρνήθηκε να υλοποιήσει όλες τις προτάσεις που επανειλημμένα κατέθεσαν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές και αξιοποίησε την πανδημία ως «ευκαιρία» για να νομοθετήσει σκληρά αντιεκπαιδευτικά μέτρα (τράπεζα θεμάτων, ισοτιμία κολεγίων-ΑΕΙ, αξιολόγηση, τρίμηνες συμβάσεις αναπληρωτών, επαγγελματική εκπαίδευση,  αστυνομία στα πανεπιστήμια, αύξηση των προτύπων  κ.α.).

Δεν πήρε κανένα μέτρο για την ασφαλή λειτουργία των σχολείων από την αρχή της χρονιάς, με αποτέλεσμα να κλείσουν όλα τα σχολεία στις αρχές Νοέμβρη και αρκετά από αυτά να παραμένουν κλειστά για πέντε συνεχόμενους μήνες από τότε . Το Νοέμβριο τα σχολεία έκλεισαν με τα κρούσματα να κυμαίνονται γύρω στις 2.000 ημερησίως και τώρα το ΥΠΑΙΘ προσπαθεί πάση θυσία να τα ανοίξει, πιέζοντας την επιτροπή των λοιμωξιολόγων, παρότι τα κρούσματα ξεπερνούν πλέον τις 4000, με τους ειδικούς να προβλέπουν ακόμα περισσότερα τις επόμενες ημέρες.

Το μόνο «μέτρο» που ανακοίνωσε η κυβέρνηση είναι το selftest. Για μια  ακόμα φορά η κυβέρνηση μεταφέρει τις δικές της ευθύνες στους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και κουνάει το δάχτυλο περί υποχρεωτικότητας και υπεύθυνων δηλώσεων. Ο Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος (ΠΙΣ) σε ανακοίνωσή του τονίζει ότι η χρήση των self tests δεν αποτελεί τη λύση για την καταπολέμηση της πανδημίας, καθώς δεν εξασφαλίζεται η ορθή λήψη του δείγματος από τους πολίτες. Ως συνέπεια αυτού μπορεί να έχουμε ψευδώς αρνητικά αποτελέσματα, που είναι πιθανό να οδηγήσουν σε εσφαλμένα συμπεράσματα και αύξηση της διασποράς του ιού»

Καταγγέλλει επίσης ότι «από την αρχή της πανδημίας έχουν καταγραφεί πάνω από 19.000 επιβεβαιωμένα κρούσματα σε παιδιά ηλικίας ως 17 ετών. Με δεδομένο ότι δεν υπήρξε, με ευθύνη της κυβέρνησης, ούτε ιχνηλάτηση ούτε επιδημιολογική επιτήρηση των κρουσμάτων αυτών, κανείς δε μπορεί να γνωρίζει πόσα είναι τα συνολικά κρούσματα των μαθητών. Ο κίνδυνος που ελλοχεύει από μία εκ νέου επαναλειτουργία των σχολείων, χωρίς να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, είναι τεράστιος τόσο για την εκπαιδευτική κοινότητα όσο και για την κοινωνία συνολικά».

Ενώ σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων, προτείνει συγκεκριμένα μέτρα, αναφέροντας παράλληλα και μέτρα για την επόμενη σχολική χρονιά:

Για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων το αμέσως επόμενο διάστημα απαιτούμε:

  • Άμεσα επαναλαμβανόμενα τεστ, τουλάχιστον ανά εβδομάδα σε όλα τα σχολεία με ευθύνη του ΕΟΔΥ.

  • Προτεραιότητα των εκπαιδευτικών και όσων εμπλέκονται με την εκπαιδευτική διαδικασία στον εμβολιασμό, υλοποίηση του σχεδίου από σήμερα.

  • Μέτρα για την αραίωση των μαθητών ανά τάξη, με μέγιστο αριθμό 15 μαθητές/τμήμα.

  • Δημοσιοποίηση των πρακτικών της συνεδρίασης της επιτροπής των λοιμωξιολόγων, κατά την οποία αποφασίστηκε το άνοιγμα των λυκείων.

  • Άμεσα μέτρα ενίσχυσης και στήριξης των μαθητών για τις τεράστιες ελλείψεις και τα συσσωρευμένα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί.

  • Κατάργηση της τράπεζας θεμάτων και του νέου συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

  • Να μη γίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις σε Γυμνάσιο και Λύκειο.