Όπως διαπιστώνει η ΕΣΕΕ το εμπορικό κέντρο συρρικνώνεται και αλλάζει δραστικά.
Σημαντική συγκέντρωση κλειστών εμπορικών επιχειρήσεων παρατηρείται επί των οδών Σταδίου/Πανεπιστημίου (με ρεκόρ κλειστών επιχειρήσεων) στο ύψος της Ιπποκράτους και Χαριλάου Τρικούπη. Εξαίρεση αποτελεί, η εμπορική ζώνη του Κολωνακίου, το οποίο όπως και τα αριθμητικά δεδομένα καταδεικνύουν δεν παρουσιάζει την ίδια συγκέντρωση κλειστών καταστημάτων.
Τον Μάρτιο του 2012 το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων μόνο στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους έφτανε το 29,6% ενώ έξι μήνες μετά το ίδιο ποσοστό κυμαίνεται περίπου στο 31% (ένα χρόνο πριν το ίδιο ποσοστό μετά βίας ξεπερνούσε το 24%).
Η ανάγνωση των αριθμών δείχνει μία αύξηση των λουκέτων, και μάλιστα σε τέτοιο σημείο, ώστε η εικόνα του κέντρου στο σύνολο του να παρουσιάζει μικρότερα ποσοστά (28,3%) σε σύγκριση με τους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους.
Όπως αναφέρει η έρευνα, αυτό αποτελεί πρωτοφανές εύρημα για την έρευνα σε σχέση με τις μέχρι τώρα προβλέψεις και συζητήσεις αναφορικά με τη φυσιογνωμία του κέντρου.
Μεταξύ των εμπορικών δρόμων υπάρχουν ορισμένοι στους οποίους διαπιστώνονται ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά συγκέντρωσης κλειστών επιχειρήσεων. Σε αυτές συγκαταλέγονται οι Πανεπιστημίου: 34,7 % (1/3),Σταδίου: 42% (1/2), Εμμανουήλ Μπενάκη: 38% (1/3) και η Ακαδημίας: 31% (1/3).
Οι λόγοι που οδηγούν τις επιχειρήσεις σε κλείσιμο, σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ είναι:
-Τα υψηλά ενοίκια του κέντρου αναγκάζουν τις επιχειρήσεις να κλείσουν ή να μετεγκατασταθούν, με κόστος την ερήμωση του κέντρου. Το γεγονός ότι οι κεντρικοί εμπορικοί δρόμοι με τις υψηλότερες τιμές ενοικίων παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά λουκέτων επιβεβαιώνει την υπόθεση ότι οι «ακριβοί» εμπορικοί δρόμοι θα καταλήξουν «έρημοι» δρόμοι.
-Η δραματική συρρίκνωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών η οποία μάλιστα είναι προοδευτική από τον καλοκαίρι του 2010, (όταν ξεκίνησε και η έρευνα) ακολουθείται από την προοδευτική αύξηση των κλειστών καταστημάτων.
-Η υψηλή συγκέντρωση των κλειστών καταστημάτων στην παραδοσιακή εμπορική αγορά της Αθήνας που διαχρονικά αποτελούσε τον πόλο έλξης των καταναλωτών της μεσαίας τάξης, είναι ενδεικτική της οικονομικής δυσχέρειας που αντιμετωπίζουν τα μεσαία στρώματα.
-Η επιθετική εξάπλωση των επιχειρήσεων εστίασης, οδηγεί σε αναδιαρθρώσεις και ανακατατάξεις που αλλοιώνουν τον εμπορικό χαρακτήρα του κέντρου. Αυτή η μεταβολή αν και φαινομενικά προκαλεί τη συγκέντρωση των υποψηφίων καταναλωτών πλησίον του εμπορικού κέντρου, δεν υπάρχει καμία απολύτως ένδειξη ότι τονώνει την αγοραστική κίνηση.
-Η αποχώρηση μεγάλων επιχειρήσεων από το κέντρο δημιουργεί κλυδωνισμούς, αφού αποσταθεροποιεί εκ νέου τη φυσιογνωμία του εμπορικού κέντρου με αρνητικές συνέπειες στην επιβίωση των μικρότερων επιχειρήσεων.