Τον ισχυρισμό ότι «πλέον η δημοκρατία είναι πολύ ισχυρή διαβουλευτική», διατύπωσε ο Υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, μιλώντας στο 6ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, υποστηρίζοντας ότι «το 2018 κατά μέσο όρο τα νομοθετήματα ετίθεντο σε δημόσια διαβούλευση πέντε ημερών και στη συνέχεια ψηφίζονταν, ενώ σήμερα το Υπουργικό Συμβούλιο διαλογικά έρχεται και εγκρίνει το νομοθέτημα, στη συνέχεια τίθεται σε δημόσια διαβούλευση για 14 ημέρες – και ο κανόνας αυτός έχει τηρηθεί απαρέγκλιτα».

«Μολονότι έχουμε μια εδραιωμένη δημοκρατία στη Μεταπολίτευση, δεν είχε υπάρξει ως το 2019 ένα συγκροτημένο, ενιαίο κωδικοποιημένο κείμενο, το οποίο θα αποτελούσε τη βάση της λειτουργίας του κράτους, τη βάση της διακυβέρνησης» ανέφερε στη συνέχεια και προέβη σε μια εγκωμιαστική αποτίμηση του έργου της κυβέρνησης, μιλώντας «για βελτίωση καθ’ εαυτής της ποιότητας της Δημοκρατίας, που «θα είναι η μεγάλη παρακαταθήκη για τις επόμενες πολιτικές γενεές». Έκανε μάλιστα λόγο για «τριφασικό σύστημα», αναφέροντας ότι η πρώτη φάση του επιτελικού κράτους αφορούσε «την οριζόντια διακυβέρνηση», η δεύτερη φάση «την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση» και η τρίτη «το ψηφιακό κράτος». «Με μέτρο και ταπεινότητα θα πω ότι έχουμε πετύχει αυτό το νέο μοντέλο, θα είναι η μεγάλη παρακαταθήκη για τις επόμενες πολιτικές γενεές όταν εμείς θα αποχωρήσουμε από την εξουσία» υποστήριξε.

Όπως μεταφέρει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Γ. Γεραπετρίτης ανέφερε ως «μεγαλύτερη τομή του μοντέλου» τον διαχωρισμό κυβέρνησης και διοίκησης και σημείωσε ότι «σήμερα περίπου το 80% της ύλης ενός Υπουργείου παράγεται από την ίδια τη διοίκηση και η γραφειοκρατία πάνω από 70%». Ως «μεγάλο χτύπημα κατά της διαφθοράς» παρουσίασε μάλιστα τις ενέργειες της κυβέρνησης, υποστηρίζοντας ότι «χάρη στο επιτελικό κράτος χτυπήθηκε διαφθορά και πελατειακές σχέσεις», που είχαν παρατηρηθεί ως «βασική παθολογία της Μεταπολίτευσης», ενώ σημείωσε ότι «ήταν απολύτως καθοριστική η παρουσία του νέου μοντέλου διακυβέρνησης την περίοδο της πανδημίας». Συμπλήρωσε ότι «τα πρόσωπα που εκφράζουν τη συνέχεια του κράτους, δεν επηρεάζονται από τις πολιτικές αλλαγές και είναι τα πρόσωπα, τα οποία λόγω της τεχνοκρατικής τους πρόσληψης είναι σε θέση να χειριστούν τα ζητήματα αυτά. Αποδώσαμε πολύ μεγάλη εμπιστοσύνη στη διοίκηση και αποζημιωνόμαστε για αυτό».

«Αποκατάσταση των οργάνων του κράτους στον συνταγματικό τους ρόλο» και «ανύπαρκτος συγκεντρωτισμός»

«Συγκεντρωτισμός δεν υπάρχει, συγκεντρωτικό είναι το σύστημα που αφήνει αρρύθμιστη την κατάσταση», αντέτεινε στην κριτική περί υπερσυγκεντρωτισμού και επικαλέστηκε το παράδειγμα της πανδημίας, κατά την οποία «έχουν εκδοθεί  περί τις 1.500 Υπουργικές Αποφάσεις, η πλειονότητα των οποίων είναι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, έως και δέκα υπουργών. Με τον τρόπο αυτό αποφεύχθηκαν αντιθέσεις, αντιφάσεις, κενά, αντινομίες, ασάφειες. Το πρόβλημα στην Ελλάδα της Μεταπολίτευσης ήταν ότι η πολιτική παραγόταν με έναν τρόπο ιδιοκτησιακό: κάθε Υπουργείο είχε τη δική του ύλη, δεν υπήρχε κεντρικός σχεδιασμός αλλά ούτε και ένα κεντρικό επιχειρησιακό σχέδιο».

Ισχυρίστηκε μάλιστα πως παρά τις «πολλές πιέσεις που δέχθηκα εγώ και οι συνεργάτες μου για να κάνουμε αλλαγές, οι οποίες απομείωναν την ισχύ του ρηξικέλευθου αυτού νέου μοντέλου, παρά ταύτα αντέξαμε» και πως  «εμείς αποκαταστήσαμε όλα τα όργανα του κράτους στο Συνταγματικό τους ρόλο: ο πρωθυπουργός συγκαλεί και προεδρεύει, το Υπουργικό Συμβούλιο παράγει δημόσιες πολιτικές, ο υπουργός κάνει την πολιτική και η διοίκηση έρχεται και παράγει όλο το διοικητικό έργο». Υποστήριξε επίσης ότι περιορίστηκε η γραφειοκρατία πάνω από 70% καθώς «σήμερα περίπου το 80% της ύλης ενός Υπουργείου παράγεται από την ίδια τη διοίκηση και απαιτούνται πολύ λιγότερες υπογραφές για να εκδοθεί μία πράξη, αποκόψαμε τον ομφάλιο λώρο της πολιτικής διαφθοράς».

«Το ψηφιακό κράτος ήλθε πολύ πιο μπροστά, με περηφάνια μπορούμε να πούμε και στο πλαίσιο του επιτελικού κράτους αυτή τη στιγμή έχουν υπερδιπλασιασθεί οι ψηφιακές υπηρεσίες που παρέχονται -κι αυτό διευκόλυνε πάρα πολύ τη διαχείριση της κρίσης. Κατά τη διάρκεια της κρίσης είμαστε περίπου στα 100 εκατ. ηλεκτρονικά ραντεβού και υπηρεσίες που παρασχέθηκαν μοναδικά σε πολίτες» ανέφερε ο υπουργός συνάγοντας ότι πρόκειται για «ένα κράτος – αρωγό στον πολίτη». Υποσχέθηκε στη συνέχεια ότι  «εντός του 2021 θα έλθει και η μεγάλη μεταρρύθμιση που αφορά την πολυεπίπεδη διακυβέρνηση, πράγμα που σημαίνει αρμοδιότητες, αυτοτελείς πόρους, λογοδοσία για τους Δήμους και τις Περιφέρειες, δηλαδή μεταφορά μιας βαριάς ύλης του κράτους εκεί που πρέπει: στα όργανα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, άρα κοντά στον πολίτη».