1. Η χρήση βίας εκ μέρους πανίσχυρων κρατικών στρατών και η εισβολή σε ξένα εδάφη είναι καταδικαστέα όποτε κι όπου γίνεται. Ο σύγχρονος πόλεμος ακόμα και στην πιο χάι τεκ μορφή του προκαλεί τεράστιες απώλειες αμάχων και κύματα προσφύγων. Η Ρωσία έχει προφανώς πολλούς λόγους να εφαρμόζει μια στρατιωτική τακτική αποφυγής απωλειών αμάχων μέχρι στιγμής. Μένει να δούμε μέχρι πότε μπορεί να την κρατήσει.

2. Η χρήση ανοικτής βίας ωστόσο αποτελεί την τελική φάση ενός ακήρυχτου πολέμου που συνήθως έχει αρχίσει πολύ νωρίτερα και πέρα από τα τηλεοπτικά συνεργεία. Η ανάλυση της προϊστορίας δεν σημαίνει αιτιολόγηση της βίας, αλλά προσπάθεια κατανόησής της με σκοπό την ουσιαστική και δίκαιη ειρήνη. Από την άλλη, οι σπαρακτικές κραυγές των δυτικών ΜΜΕ κάνουν ακριβώς την αντίθετη δουλειά, δηλαδή υποτιμούν σταθερά την νοημοσύνη των θεατών προτιμώντας μια επιφανειακή επίκληση στο θυμικό. Την ίδια στιγμή, όλος ο Παγκόσμιος Νότος – ειδικά στην Παλαιστίνη, στο Ιράκ, την Νότια Αμερική, στην Κίνα – επιβεβαιώνει στις ίδιες κραυγές τον πηκτό και αδιάλλακτο δυτικό ρατσισμό ειδικά όταν κάνουν λόγο για “πρώτη φορά πόλεμο” και πρόσφυγες με “χρυσά μαλιά και πράσινα μάτια”

3. Στο ουκρανικό πιθανές αφετηρίες μιας σχετικής προϊστορίας είναι πολλές, κάποιες άμεσα σχετικές με την περιοχή, κι άλλες γενικότερα με το πνεύμα των διεθνών σχέσεων. Αυτές οι αφετηρίες αποτελούν παραδείγματα μέσα από τα οποία μπορούμε να καταλάβουμε την σημερινή κρίση. Για παράδειγμα, η συνθήκη των Βερσαλιών ευτέλισε τον ηττημένο σε τέτοιο βαθμό που φούντωσε τον εθνικισμό του σε υπερθετικό βαθμό κι έφερε τον επόμενο πόλεμο. Η στάση των νικητών δυτικών απέναντι στην ηττημένη Ρωσία του 1990 επανέφερε μια εκδικητική και ευτελιστική στάση που τελικά συνέβαλλε τα μάλα στην άνοδο του Πούτιν και της επιστροφής της Μεγάλης Ρωσίας. Η Δύση συνέχισε επιδεικτικά την επέκταση του ΝΑΤΟ και την διάλυση της ρωσικής κοινωνίας στο βαθμό του απόλυτου εξευτελισμού αποικιοκρατικής έμπνευσης.

4. Η κρίση των πυραύλων το 1962 είναι ένα άλλο συγκείμενο που βοηθάει στην κατανόηση του σήμερα. Όταν ο Κένεντι συνειδητοποίησε ότι η ΕΣΣΔ είχε τοποθετήσει βαλιστικούς πυραύλους 80 μίλια από τις ακτές του απείλησε ανοικτά με πυρηνικό Ολοκαύτωμα. Ο Χρουτσώφ υποχώρησε, δείχνντας κατανόηση για τις γεωπολιτικές ανησυχίες των Αμερικανών.

5. Η μεταψυχροπολεμική τάξη υπήρξε μονοπώλιο των νικητών του Ψυχρού Πολέμου. Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοι της είχαν την δυνατότητα να οικοδομήσουν έναν κόσμο κατ εικόνα και ομοίωση τους χωρίς τον ανταγωνισμό από τους κομμουνιστές. Η ιστορία είχε τελειώσει και οι κακοί είχαν ηττηθεί. Αντ΄αυτού, η δυτική αυτοκρατορία συνέχισε από εκεί που είχε σταματήσει, επεκτείνοντας το ΝΑΤΟ, στοχεύοντας νέους εχθρούς, και δημιουργώντας νέα πλαίσια για την επιβολή στα εσωτερικά χωρών. Λέξεις όπως η ειρήνη, η ασφάλεια, η ανθρωπιστική βοήθεια, αλλά και η τρομοκρατία έγιναν εργαλεία μιας πρωτοφανούς εκστρατείας τρομοκράτησης του παγκόσμιου πληθυσμού την επόμενη της λήξης του Ψυχρού Πολέμου. Σε αυτήν την εκστρατεία ο εχθρός είχε πάντα μια διαφορετική φυλετική όψη, είτε ως μελαμψός μουσουλμάνος ή ως αιμοσταγής σλάβος.

6. Η Δύση και ειδικά οι ΗΠΑ – μέσα από μια βερσαλιακού τύπου κι αποικιοκρατικής έμπνευσης – αλαζονεία εξευτέλιζε διαρκώς το διεθνές δίκαιο, προσέβαλε συμβάσεις αποστρατικοποίησης, επέκτεινε την αυτοκρατορία της μέσα από βάσεις σε χώρες, νησιά και ωκεανούς, επέβαλε δασμούς και κυρώσεις σε όποιον δεν συμμορφωνόταν, και ταυτόχρονα διέλυε χώρες όπως η Γιουγκοσλαβία, το Ιράκ, η Υεμένη, η Σύρια, η Λιβύη, πατώντας πάνω στην δαιμονοποίηση ολόκληρων θρησκειών, λαών και πολιτισμών.

7. Ωστόσο ο μεταψυχροπολεμικός κόσμος έδειξε για άλλη μια φορά ότι βία δεν είναι μονοπώλιο των ισχυρών, ούτε καν η γενοκτονική βία. Μονοπώλιο των ισχυρών είναι οι μηχανισμοί μέσα από τους οποίους η βία του ενός βαφτίζεται αναγκαία και η βία του άλλου αποκρουστική. Ο Σαντάμ, ο Μιλόσεβιτς, ο Άσαντ, και λιγότερο ο Καντάφι επέλεξαν την βία απέναντι σε αυτό που είδαν ως κίνδυνο διαμελισμού των χωρών τους και απώλειας της εξουσίας τους. Εκαναν ειδικά ο Μιλόσεβιτς κι ο Άσαντ τραγικές επιλογές γενοκτονικού χαρακτήρα. Αυτή η επιλογή όμως ήρθε ως ευλογία για το στρατιωτικοβιομηχανικό σύμπλεγμα της Δύσης, το οποίο ανέλαβε να τελειώσει με πολύ θάνατο και καταστροφή την δουλειά που είχε ξεκινήσει το ανθρωπιστικοφιλελευθερο σύμπλεγμα της με πολύ ρατσισμό και αποστροφή. Και τώρα στην Ουκρανία τα δυτικά ΜΜΕ διαρρυγνύουν τα ιμάτια τους ενώ οι μετοχές των δυτικών βιομηχανιών όπλων διαμοιράζουν τις αναβαθμισμένες μετοχές τους.

8. Αν η Ουκρανία δείχνει κάτι διαφορετικό για το μέλλον ωστόσο είναι η κατάρρευση της δυτικής παντοκρατορίας παραγωγής καλής και κακής βίας. Δυστυχώς, αυτή η κατάρρευση δεν προέκυψε μέσα από ένα δυνατό φιλειρηνικό ή αντιαποικιακό κίνημα, αλλά από την ανάδυση ενός άλλου γεωπολιτικού πόλου με κέντρο την Ευρασία (Ρωσία-Κίνα). Επιστρέφουμε λοιπόν σε μια άλλη εκδοχή της προ-αποικιακής παγκόσμιας τάξης όπου η Ασία ήταν το πολιτισμικό, τεχνολογικό, και εμπορικό κέντρο του κόσμου, ενώ η Ευρώπη είχε βυθιστεί στο σκοτάδι της Ιεράς Εξέτασης και το σταυροφορικό μίσος.

9. Η νέα παγκόσμια πολυπολικότητα χτίζεται δυστυχώς με πολλά από τα υλικά της παλιάς αυτοκρατορικής μονοκρατορίας. Ο Πούτιν τρολάρει ην Δύση αντιγράφωντας τα λογύδρια του Κένεντυ το 1962, του Μπους το 1991 για την επίθεση στο Ιράκ, του Κλίντον το 1994 για τις βόμβες στην Γιουγκοσλαβία, του Ομπάμα το 2010 για την δολοφονία του Οσάμα, του Μπάιντεν πέρυσι για τις αεροπορικές επιθέσεις στην Σύρια. Δυστυχώς δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα ένα άλλο όραμα ενοποίησης του πλανήτη με όρους ειρηνικούς, αντί-αποικιακούς, οικολογικούς, αλληλλεγύης, και αμοιβαίας κατανόησης. Είμαστε όλες κι όλοι θεατές σε ένα θέατρο βίας, όπου ανήμποροι-ες ανεβάζουμε σημαίες της μιας ή της άλλης χώρας, ή στην καλύτερη περιστέρια της ειρήνης που είναι ήδη νεκρά εδώ και δεκαετίες.

10. Ενα παγκόσμιο φιλειρηνικό κίνημα ή θα είναι αντιαποικιακό ή δεν θα είναι φιλειρηνικό. Αντιαποικιακό κίνημα δεν σημαίνει υποστήριξη τους μείζονος “ιμπεριαλισμού” απέναντι στον πιο δυνατό, αν και είναι πραγματικά άξιο παρατήρησης ότι η δύση ανακάλυψε όψιμα τον “ιμπεριαλισμό” όταν και μόνο υπάρχει το επίθετο ρωσικός ή κινέζικος μπροστά του. Αντιαποικιακό φιλειρηνικό κίνημα σημαίνει διάλυση των υλικών δομών παραγωγής μόνιμου πολέμου – στρατών, συνόρων και άλλων βιομηχανιών παραγωγής μαζικού τρόμου, αλλά και των συμβολικών δομών παραγωγής καλής και κακής βίας, εκείνων δηλαδή των επιλεκτικών, ρατσιστικών και ηγεμονικών πλαισίων αντικειμενικής ανάλυσης όπου η βία του Παλαιστίνιου βαφτίζεται τρομοκρατία και η βία του εποίκου δημοκρατία.
Σε αυτό το αντί-αποικιακό κίνημα ειρήνης οι ευρωπαίοι και οι δυτικοί έχουν να κάνουν την περισσότερη δουλειά, όχι επειδή είναι οι πιο παραγωγικοί και πιο σημαντικοί αλλά επειδή έχουν μείνει τραγικά πίσω στον αναγκαίο πια αναστοχασμό και το μοίρασμα της παγκόσμιας ευθύνης για τα χάλια στα οποία βρίσκεται ο πλανήτης σήμερα.