Παρά τις μαζικές λαϊκές αντιδράσεις, την εκφρασμένη αντίθεση των περισσότερων ειδικών επιστημόνων και τις προειδοποιήσεις των αρχαιολόγων, το ΚΑΣ ετοιμάζεται να δώσει το πράσινο φως στην κυβέρνηση Μητσοτάκη να βάλει σε κίνδυνο την κληρονομιά της πόλης.

Όπως δήλωσε στο The Press Project o γενικός γραμματέας του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, Στάθης Γκότσης, «Οι μεθοδεύσεις της κυβέρνησης και της Υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, για την απόσπαση και επανατοποθέτηση, ουσιαστικά δηλαδη για την καταστροφή, των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης, συνεχίζονται και επιταχύνονται. Το Κεντρικό Αρχαιλογικό Συμβούλιο καλείται να εξετάσει εσπευσμένα μια προβληματική μελέτη, μέσα από μια ντροπιαστική διαδικασία, που εκθέτει τους πάντες και τα πάντα. Εξευτελίζουν τον αρχαιολογικό νόμο, κάθε έννοια δεοντολογίας και χρηστής διοίκησης, κάθε έννοια δημόσιου συμφέροντος. Κι όλα αυτά για να επικυρώσουν μια πολιτική απόφαση που ελήφθη με γνώμονα ούτε την ολοκλήρωση του Μετρό ούτε την εξυπηρέτηση των πολιτών της Θεσσαλονίκης ούτε την προστασία και ανάδειξη του εξαιρετικού και σπάνιου αρχαιολογικού ευρήματος, αλλά μόνο την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των εμπλεκόμενων εταιρειών. Θα μας βρουν απέναντί τους. Μαζί με την επιστημονική κοινότητα και την πλειονότητα των κατοίκων της πόλης. Το έγκλημα δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ. Τα αρχαία της Βενιζέλου θα μείνουν στη θέση τους!».

Σύμφωνα με όσα καταγγέλουν οι υπάλληλοι του Υπουργείου Πολιτισμού:

«Σύμφωνα με την Ημερήσια Διάταξη που αναρτήθηκε χτες 21/9/2020, την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου εισάγεται στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) για συζήτηση “η μελέτη απόσπασης και επανατοποθέτησης αρχαιοτήτων στον Σταθμό «Βενιζέλου», στο πλαίσιο κατασκευής του Μητροπολιτικού Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης”.

Τα μέλη του ΚΑΣ θα κληθούν σε μια τηλεδιάσκεψη να αποφασίσουν για το μέλλον του εξαιρετικής σημασίας μνημειακού συνόλου που έχει βρεθεί στις ανασκαφές του σταθμού Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης.

Θα κληθούν να σχηματίσουν άποψη επί μιας μελέτης που κρατείται ερμητικά μυστική και εκπονήθηκε μετά από ανάθεση της Αττικό Μετρό σε μελετητή, τον οποίο σε προηγούμενη συνεδρίασή του δέχτηκε να ακούσει ως εμπειρογνώμονα, όπως προκύπτει κι από τα πρακτικά της σχετικής συνεδρίασης και ο οποίος δεν είχε καμιά υποτίθεται οικονομική σχέση με την Αττικό Μετρό.

Τα μέλη του ΚΑΣ θα κληθούν να γνωματεύσουν επί ενός θέματος καθοριστικής σημασίας για την τύχη των αρχαιοτήτων, ένα θέμα που έχει ξεσηκώσει σύσσωμη την ελληνική και διεθνή επιστημονική κοινότητα των βυζαντινολόγων, ενώ εκκρεμούν στο ΣτΕ τρεις προσφυγές για την απόφαση απόσπασης, μια εκ των οποίων συνυπογράφεται και από τον Σύλλογό μας.

Η επίσπευση της διαδικασίας στο ΚΑΣ, ενώ η εκδίκαση των προσφυγών στο ΣτΕ έχει προσδιοριστεί για τις 6 Νοεμβρίου (με νέα επίσπευση και σε αυτό το επίπεδο, καθώς η αρχική ημερομηνία συζήτησης ήταν στις 5 Δεκεμβρίου), δείχνει ξεκάθαρα τις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ: βιάζεται να προχωρήσει τις σχετικές διαδικασίες πριν η υπόθεση εξεταστεί από το ΣτΕ, επιχειρώντας να δημιουργήσει τετελεσμένα.

Η ίδια η υπουργός Λίνα Μενδώνη, σε απάντησή της χτες σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, υπεραμύνθηκε των καταστρεπτικών επιλογών της κυβέρνησης για το θέμα, επαναλαμβάνοντας τα γνωστά επιχειρήματα που δεν μπορούν να κρύψουν την αλήθεια. Η απόσπαση και επανατοποθέτηση για την πολιτική ηγεσία ακόμα και σήμερα παρουσιάζεται ως η μοναδική τεχνικά λύση και ότι τάχα δεν υπάρχει άλλη  λύση, παρότι και μελέτη υπάρχει που είχε εγκριθεί από το ΚΑΣ και εφαρμοζόταν ήδη από την Αττικό Μετρό. Επιχείρησε, μάλιστα, να εμπλέξει τις υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ καθιστώντας τες συνυπεύθυνες για την υλοποίηση μιας λύσης που επέλεξε με πολιτικά κριτήρια η κυβέρνηση Μητσοτάκη, σε καταφανή αντίθεση με τις εισηγήσεις των αρμόδιων υπηρεσιών!

Καταγγέλλουμε τις μεθοδεύσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟΑ και της Αττικό Μετρό και δηλώνουμε πως ο αγώνας που έχουμε από κοινού με άλλους φορείς, σωματεία και συλλογικότητες αναλάβει για την προστασία και ανάδειξη του βυζαντινού σταυροδρομιού της Θεσσαλονίκης θα συνεχιστεί με πίστη στο δίκαιο του αιτήματος της διάσωσης ενός τόσο σημαντικού μνημειακού συνόλου, όπως αυτό που βρέθηκε στις έρευνες για την κατασκευή του σταθμού μετρό “Βενιζέλου” στην Θεσσαλονίκη.         

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος των μεθοδεύσεων, δίνουμε στην δημοσιότητα το απόσπασμα των Πρακτικών του ΚΑΣ της 18 Δεκεμβρίου 2019 που αναφέρονται στο θέμα.

Για το ΔΣ

Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας                                            

Λιώνης Δέδες Γκότσης Στάθης».