Ο Χόρχε Μποκανέρα συνεισφέρει με αυτό το κείμενο μια προσέγγιση που σπάνια παρατηρείται στις αναλύσεις για τον Javier Milei: η χρήση της μορφής του εσωτερικού εχθρού που δημιουργήθηκε από το Δόγμα Εθνικής Ασφάλειας, μια έννοια μέσω της οποίας ο Milei αποδίδει στον σοσιαλισμό -και στην τέχνη- την αιτία όλων των κακών.

του Χόρχε Μποκανέρα*

Πηγή: https://lateclaenerevista.com/milei-otra-vez-la-teoria-del-enemigo-interno-por-jorge-boccanera/

Σε πρόσφατη συνέντευξη στο κολομβιανό ραδιοφωνικό πρόγραμμα, Nocturna RCN, ο υποψήφιος για την προεδρία Javier Milei ξεσκόνισε το παλιό στίγμα του «εσωτερικού εχθρού», ένα από τα κύρια σημεία του Δόγματος Εθνικής Ασφάλειας, στήριγμα των τελευταίων δικτατοριών στην περιοχή. Το έκανε υποστηρίζοντας ότι το πραγματικό κακό στην Αργεντινή ήταν «οι σοσιαλιστές», στο πλαίσιο μιας «πολιτιστικής μάχης» -μιας συνωμοσίας βασισμένης στις ιδέες του Ιταλού φιλοσόφου Αντόνιο Γκράμσι- και ενός σχεδίου για την ίδρυση μιας Λατινοαμερικανικής Σοβιετικής Ένωσης. Κατηγόρησε επίσης τους καλλιτέχνες ότι προπαγανδίζουν κοινωνικές ιδέες που, όπως είπε, είναι «η ασθένεια της ψυχής» και «οδηγούν στη φτώχεια».

Με επιχείρημα που βασίζεται σε ξεσπάσματα-αντιμετωπίζει τον σοσιαλιστή ως «σκουπίδια» και «ανθρώπινα περιττώματα»-, και άλλες αόριστες έννοιες. Στο σχοινί της προμελετημένης απροσδιοριστίας που αυξάνει τον φόβο, ο Milei απέχει πολύ από την πρωτοτυπία. Για σχεδόν έναν αιώνα, η ναζιστική προπαγάνδα υποκίνησε την εξατομίκευση του αντιπάλου σε έναν μόνο εχθρό. Αλλά, ποιος είναι αυτός ο σοσιαλιστής εχθρός που επικαλείται ο Μιλέι; ένας ριζοσπάστης, ένας αγνωστικιστής, ένας περονιστής, ένας κοινωνιολόγος, ένας τροτσκιστής, ένας ανεξάρτητος; Ένας δημοσιογράφος; Κάποια μαγείρισα σε μια ταβέρνα; Ένας επιστήμονας; Ένας ιερέας κάποιου χωριού; Ένας δάσκαλος ιστορίας; Ένας ελεύθερος στοχαστής; Ένας ιθαγενής Τόμπα; Ένας Μαπούτσε; Ένας Τουπί Γουαρανί;

Μεγαλομανής, αυταρχικός, μεσσιανικός, κατηγορεί τους σοσιαλιστές ότι είναι «η αληθινή ασθένεια της Αργεντινής». προτείνοντας τον εαυτό του ως θεραπευτή με τον τρόπο του Πρίμο ντε Ριβέρα, ενός Ισπανού δικτάτορα που θεωρούσε τον εαυτό του «σιδηρό χειρουργό» και ο οποίος βρυχήθηκε επίσης εναντίον της «κάστας» (στην περίπτωση αυτή: φιλελεύθεροι, δημοκράτες, διανοούμενοι, ηγέτες συνδικάτων), που ωθήθηκε από έναν πρωτόγονο αντικομμουνισμό.

Τα πολιτικά προγράμματα που αναπτύσσονται ενόψει των επόμενων εκλογών έχουν ως αιχμή ένα οικονομικό σχέδιο και μια αναδιάταξη της δημόσιας ζωής. Τα δεξιά κόμματα με επικεφαλής τον Milei και τον Bulrrich, σφυρηλατώντας την «τάξη», χρησιμοποιώντας το ζήτημα της «ανασφάλειας» και δικαιώνοντας ένα ισχυρό χέρι και προτάσεις άρνησης, ξεκαθαρίζουν ότι αυτή η «διάταξη» θα συμβαδίσει με την οικονομική προσαρμογή, που προβάλλει τη σκιά του Martínez de Hoz να κάνει πετάλι με το οικονομικό του ποδήλατο, στο πλαίσιο μιας πολιτικοστρατιωτικής δικτατορίας που περιφρουρούσε το σχέδιό του διώκοντας εργαζομένους και αντιπολιτευόμενους τομείς, με ένα υπόλοιπο εκατοντάδων χιλιάδων εξαφανισμένων, φυλακισμένων και εξορισμένων.

Στις καυχησιολογίες των υποψηφίων, όπως ειπώθηκε, «προσαρμογή» και «τάξη» ενώνονται. Ωστόσο, φαίνεται ότι πολλές αναλύσεις από πολιτικούς επιστήμονες, αξιωματούχους, δημοσιογράφους και πολιτικούς και από τις δύο πλευρές του προαναφερθέντος ιδεολογικού χάσματος, περιστρέφονται γύρω από το οικονομικό ζήτημα (το δολάριο), αφήνοντας κατά μέρος ουσιαστικά ζητήματα όπως οι «αξίες», που στη μέση της μάχης μοιάζει με αφαίρεση. Αξίες που ενθαρρύνουν την κοινωνική δικαιοσύνη, τη διαφωνία, τον σεβασμό της διαφορετικότητας, την ελευθερία της σκέψης, την ελευθερία της φαντασίας. Οι αξίες και οι αρετές διευρύνθηκαν μέσα από μια μακρά ιστορία λαϊκών αγώνων, που συντηρήθηκαν από την πνευματική δουλειά, τη γνώση, τη συζήτηση ιδεών.

Θα ήταν ανόητο να αρνηθούμε ότι η οικονομία είναι κεντρικό ζήτημα στην Αργεντινή σήμερα, με τη φτώχεια να αγγίζει το σαράντα τοις εκατό του πληθυσμού. Αλλά η ακροδεξιά ανοησία έξω από το ζήτημα του «δολαρίου» δεν πρέπει να υποτιμάται, αφού η απειλή των άγριων προσαρμογών που εξαγγέλλονται από τον Milei και τον δυναμίτη Bullrich αναγγέλλει την καταστολή της κοινωνικής διαμαρτυρίας. Μια άγρυπνη ματιά που θα στηρίζεται σε ό,τι αντιτίθεται στην αντίσταση στις ολοκληρωτικές υπερβολές, και φυσικά σε ό,τι έχει να κάνει με το κοινό καλό, την αλληλεγγύη, τα κοινά καθήκοντα. Δηλαδή η συλλογική ενσυναίσθηση για τον άλλον. Αυτή η κατανόηση που ωθεί την αναζήτηση ενός πιο ανθρώπινου ορίζοντα. Μια κοινωνία πιο δεκτική και ανεκτική απέναντι στη λεηλασία των συναισθημάτων. Η ιδέα του Milei να δείχνει τον «σοσιαλισμό» ως ντροπή που μολύνει την κοινωνική αναταραχή της πολυφωνίας, έχει σκοπό τη διάδοση του φόβου, το ισχυρό και ελεγχόμενο όπλο των δικτατοριών. Της ακινητοποίησης από τον τρόμο.

Ενάντια σε αυτήν την πολιτική σφραγίσματος, η υπογράμμιση των αξιών σημαίνει αγώνας για περισσότερη δημοκρατία, εκπαίδευση και ισότητα. Είναι η δραστηριοποίηση της άλλης πλευράς της άρνησης, της διαστρέβλωσης της ιστορίας, της δωρεάν οπλοφορίας, της περιφρόνησης για το περιβάλλον και, κυρίως, της υποταγής ενός κράτους που ο Μιλέι φαντάζεται μικροσκοπικό και δεμένο πισθάγκωνα, επικεφαλής μια αγοράς αχόρταγης στη χρηματοπιστωτική της κερδοσκοπία.

Llavallol, 4 Σεπτεμβρίου 2023.

 

* Ο Χ. Μποκανερα , ποιητής, αρθρογράφος και λογοτέχνης με διεθνή βραβεία σε Κουβα , Μεξικό, Αργεντινη, Χιλη, Κόστα Ρίκα, Ιταλία και Ισπανία θα εισηγηθεί τη χώρα μας τον ερχόμενο Οκτώβρη για να παρουσίαση την βραβευμένη τοη ποιητική συλλογή ” Τα μάτια των λογων” από τις εκδόσεις “Τοπος” .
Έχει ελληνικη καταγωγη από την πλευρά της μητέρας του ( Μαρία Αγοστινα Ησυχου) . Κατά την δικτατορία Βιντελα ήταν εξόριστος στην Κόστα Ρικα και Μεξικό. Ενώ έχει βραβευτει με το ανώτατο βραβείο της Κούβας( Casa de las Americas) για το συγγραφικό του έργο