Με 157 ψήφους υπέρ, έναντι 133 κατά και ένα παρών, ψηφίστηκε επί της αρχής νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με τίτλο «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» από την Ολομέλεια της Βουλής χθες 19 Δεκέμβρη.

Ψηφίστηκαν ακόμα τρείς υπουργικές τροπολογίες. Η επί της αρχής του νομοσχεδίου και μία εκ των τριών τροπολογιών διεξήχθησαν με ονομαστική ψηφοφορία μετά από αίτημα του ΚΚΕ. Στην ονομαστική ψηφοφορία επί της αρχής του νομοσχεδίου ψήφισαν συνολικά 291 βουλευτές/τριες, ενώ στην ονομαστική ψηφοφορία της τροπολογίας συνολικά ψήφισαν 294 βουλευτές/τριες.

Με 157 ψήφους υπέρ, έναντι 135 κατά και δύο παρών, ψηφίστηκε υπουργική τροπολογία (αρ. 298/ειδ. 5) που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει διατάξεις που προβλέπουν επιδοτήσεις προς τις ΔΕΥΑ (Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης και Αποχέτευσης) για οφειλές σε ηλεκτρική ενέργεια, εάν αυτές συγχωνευτούν στην ΕΥΔΑΠ (Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης- Αποχέτευσης Πάτρας) ή την ΔΕΥΑΘ (Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης- Αποχέτευσης Θήβας).

Με αυξημένη πλειοψηφία ψηφίστηκε τροπολογία (αρ. 299/ειδ. 6) με τα μέτρα για τις τράπεζες, την χορήγηση του επιδόματος επικινδυνότητας στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας, καθώς και τη δωρεάν χορήγηση φαρμάκων σε χαμηλοσυνταξιούχους. Υπέρ της τροπολογίας ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση, Νίκη και Σπαρτιάτες. Παρών ψήφισαν ΚΚΕ, Νέα Αριστερά και Πλεύση Ελευθερίας.

Η τρίτη υπουργική τροπολογία (αρ. 300/ειδ. 7) που προβλέπει διάφορες αναστολές και παρατάσεις σε υποχρεώσεις και καταληκτικές ημερομηνίες ψηφίσθηκε μόνο από τη ΝΔ, ενώ καταψήφισαν ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, Ελληνική Λύση, Νέα Αριστερά Νίκη και Σπαρτιάτες και παρών ψήφισε η Πλεύση Ελευθερίας.

Κλείνοντας την συζήτηση στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας υποστήριξε ότι «κάνουμε ένα σημαντικό ουσιαστικό πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση των διαχρονικών προβλημάτων του ελληνικού σιδηροδρόμου. Αφορά τον πρώτο από τους πέντε πυλώνες του σχεδίου δράσης που έχει καταρτιστεί μαζί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και έχει χρονοδιαγράμματα, πόρους και ορόσημα».

Η χώρα, πρόσθεσε ο υπουργός, «για πρώτη φορά διαθέτει ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης που δημιουργήθηκε τον Απρίλιο και τον Μάιο του 2024». Οι προσλήψεις, που αξίωνε η αντιπολίτευση, ισχυρίστηκε ο κ. Σταϊκούρας, «δεν αρκούν από μόνες τους για να αντιμετωπιστούν (…) τα διαχρονικά προβλήματα που έχει ο σιδηρόδρομος. Απαιτείται ουσιαστική, επίμονη προσπάθεια. Εμείς συνεχίζουμε με σοβαρότητα, μεθοδικότητα, επιμονή και σταθερά βήματα. Η κυβερνητική πλειοψηφία έχει δείξει ότι ενεργεί με ευθύνη και διαθέτει πραγματική ενσυναίσθηση».

Για «αποσπασματικό και αντιφατικό» νομοσχέδιο μίλησε η αντιπολίτευση

Συγκεκριμένα, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Τάσος Νικολαΐδης έκανε λόγο για αντιφατικότητα στην κυβερνητική πολιτική καθώς από τον νόμο της αναδιοργάνωσης και απόσχισης του ΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΟΣΕ που είχε προχωρήσει η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου το 2022, τώρα προχωράει στην εκ διαμέτρου αντίθετη κατεύθυνση της συγχώνευσης. Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου πρόχειρο και αποσπασματικό, υπογραμμίζοντας ότι ο σιδηρόδρομος χρειάζεται ένα στρατηγικό ενιαίο σχέδιο το οποίο να είναι καλά μελετημένο. Απαιτούνται, είπε, αιτιολογημένες εξηγήσεις για την πολιτική επιλογή της αναστροφής καθώς και τι απέδωσαν οι διαχωρισμοί που έγιναν το 2022.

Σχετικά με το τροχαίο υλικό, δήλωσε ότι υπάρχουν καταγγελίες ότι βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, επισήμανε ότι στο νέο μεγάλο ΟΣΕ που δημιουργείται με το νομοσχέδιο θα πρέπει να έχουμε απαντήσεις για τις μελέτες που προηγήθηκαν, εάν εξετάστηκαν τα διεθνή πρότυπα, όλα τα εναλλακτικά σενάρια, υπήρξε ευρεία διαβούλευση, πως καταλήξαμε σε αυτό το σχήμα που είναι σε πλήρη αντίθεση με αυτές του 2022. Εμείς, συνέχισε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ «δεν μπορούμε σε κάθε περίπτωση να γίνουμε συνυπεύθυνοι σε συνεχείς αλλαγές χωρίς επαρκείς αιτιολογήσεις». Αυτά τα πέντε χρόνια, υποστήριξε ο βουλευτής, «ο σιδηρόδρομος έχει απαξιωθεί στη συνείδηση των πολιτών σε θέματα ασφάλειας και έχουν γίνει πολλά βήματα προς τα πίσω». Ανέφερε, ακόμα, ότι όπως και το νομοσχέδιο το 2022 δεν έδωσε λύση στο πρόβλημα έτσι και αυτό το σχέδιο νόμου δεν δίνει λύσεις Χρειάζεται ακόμα πολύς δρόμος για να επανέλθει η ομαλότητα στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί όσο η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα ζητήματα αποσπασματικά.

Ο κ. Νικολαΐδης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι σε μια συζήτηση για τον σιδηρόδρομο δεν θα μπορούσε να μην γίνεται αναφορά στο έγκλημα των Τεμπών, όπου με τραγικό τρόπο αναδείχθηκαν τα κενά ασφαλείας των σιδηροδρόμων και οι ελλείψεις σε βασικά συστήματα που είτε ήταν εκτός λειτουργίας ή απουσίαζαν. Πρόκειται, τόνισε, «για ένα συλλογικό τραύμα που δεν πρόκειται να επουλωθεί όσο δεν αποδίδεται δικαιοσύνη χωρίς κανενός είδους συγκάλυψη». Σχετικά με τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης των Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) που έχει αναλάβει τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών επισήμανε πως από τις διατάξεις του νομοσχεδίου προκύπτει ότι δύο χρόνια από τη σύστασή του δεν έχουν οργανωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες. Η δική μας θέση, είπε ο βουλευτής είναι ότι «χρειάζεται να υπάρξει ένας πραγματικά ανεξάρτητος Οργανισμός που θα λειτουργεί ανεξάρτητα από το Υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του».

Όσον αφορά τις υπουργικές τροπολογίες, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ είπε ότι έχουμε και πάλι σειρά παρατάσεων ρυθμίσεων και «αυτό δεν είναι καλή νομοθέτηση, θα μπορούσε να υπήρχε καλύτερος συντονισμός, ενώ ορισμένες δείχνουν ότι δεν υπάρχει βούληση εφαρμογής των ήδη ψηφισμένων ρυθμίσεων. Σε κάθε περίπτωση είναι απόδειξη αναποτελεσματικότητας».

Ο κ. Νικολαϊδης, σχετικά με την τροπολογία για τις τράπεζες, σημείωσε ότι «είναι προφανές ότι έρχεται μετά την πίεση του ΠΑΣΟΚ» αλλά «και πάλι δεν κάνετε όλα όσα είναι απαραίτητα για να προστατεύονται οι πολίτες». Από την κυβερνητική τροπολογία, είπε ο βουλευτής, δεν συμπεριλαμβάνονται «σειρά τραπεζικών προμηθειών που έχουν χαρακτηριστεί ως καταχρηστικές από τα ελληνικά δικαστήρια. Δεν γίνεται τίποτα για το μείζον ζήτημα των τραπεζικών επιτοκίων, όπως η υποχρέωση των τραπεζών να μειώνουν το επιτόκιο όταν πέφτει το Eurobord, όπως το αυξάνουν όταν αυτό ανεβαίνει, όπως είναι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ σύμφωνα και με την απόφαση του ΣτΕ».

Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, τόνισε κι αυτός με τη σειρά του πως το νομοσχέδιο αυτό είναι σε πλήρη αντίθεση με τα όσα νομοθέτησε η κυβέρνηση για τον ΟΣΕ και τις θυγατρικές του το 2022. Πρόκειται είπε «για ανορθόδοξη πολιτική και νομοθέτηση» και θυμίζοντας την παροιμία του «Φούρνου του Χότζα» που άλλαζε κάθε φορά την πόρτα, είπε στον υπουργό ότι «έτσι ακριβώς νομοθετείτε αλλάζοντας συνεχώς την “πόρτα”». Αμφισβήτησε ότι η συγχώνευση του ΟΣΕ με την ΕΡΓΟΣΕ θα λύσουν το πρόβλημα της καλύτερης διαχείρισης των σιδηροδρομικών έργων και του τροχαίου υλικού που σήμερα κάνει η ΓΑΙΟΣΕ.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι ο ΟΣΕ έχει να κάνει σιδηροδρομικά έργα εδώ και 25 χρόνια και δεν διαθέτει το αναγκαίο αυτό προσωπικό. Θα έπρεπε, είπε, «να υπάρχει αναλυτική καταγραφή του τροχαίου υλικού που μεταβιβάζεται στον νέο φορέα. Ποια είναι η τεχνο-οικονομική μελέτη για τη συντήρησή του, η κοστολόγησή του; Η αρμοδιότητα συντήρησης του τροχαίου υλικού που ήταν στην αρμοδιότητα της Hellenic Train κατά πόσο το συντήρησε σωστά καθώς το 40% του υλικού είναι παροπλισμένο». Απαιτούνται, είπε ο κ. Μεϊκόπουλος, πόροι και προσωπικό στον νέο φορέα. Εξέφρασε αμφιβολίες και κατά πόσο η συντήρηση του υλικού μπορεί να γίνει στα εργοστάσια του ΟΣΕ. Τόνισε ότι στον ΟΣΕ σήμερα εργάζονται περίπου 1.200 άτομα εκ των οποίων τα 700 είναι συμβασιούχοι με «μπλοκάκι» και με 8μηνη μόνο εκπαίδευση!

Για την ορθή και αδιάβλητη αξιολόγηση του προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες και αρμοδιότητες, ο κ. Μεϊκόπουλος είπε ότι πολλές φορές ο αξιολογητής με τον αξιολογούμενο συνδέονται συγγενικά μεταξύ τους και προειδοποίησε ότι «όσα σήμερα συμβαίνουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέα Τέμπη». Η βασική μεταρρύθμιση που απαιτείται, είπε ο βουλευτής, «είναι η ενίσχυση του ΟΣΕ με εξειδικευμένο προσωπικό που να μπορεί να ανταπεξέλθει στις σύγχρονες προκλήσεις και στα νέα δεδομένα του ευρωπαϊκού σιδηρόδρομου». Με «καθαρές» και όχι ρουσφετολογικές προσλήψεις. Σχετικά με την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλία, είπε ότι την αρμοδιότητα της εποπτείας θα έπρεπε να την έχει η ΕΡΓΟΣΕ και όχι στο Υπουργείο. Σχετικά με τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για «καμπάνες» από την ΕΕ καθώς δεν εξασφαλίζεται η ανεξαρτησία της από την Κυβέρνηση. Ο κ. Μεϊκόπουλος, αναφέρθηκε και στο θέμα ασφάλειας στο Μετρό της Θεσσαλονίκης αλλά και στο τρενάκι του Πηλίου. Παράλληλα άσκησε κριτική για το σχέδιο δράσης με την ΕΕ και ζήτησε να δοθούν αναλυτικά τα στοιχεία με τα οποία κατέληξε σε αυτό η Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης είπε ότι «η Κυβέρνηση δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών φέρνει ένα νομοσχέδιο ισχυριζόμενη ότι αναδιαρθρώνει τον σιδηροδρομικό τομέα και ενισχύει την ασφάλεια των μεταφορών» αλλά «οι εξελίξεις αποδεικνύουν ότι η πολιτική της απελευθέρωσης των μεταφορών, της ιδιωτικοποίησης και διαχείρισης από επιχειρηματικούς ομίλους – που όλοι σας υπηρετήσατε διαχρονικά μαζί- θυσιάζει την ασφάλεια για τα κέρδη των ομίλων».

Ο βουλευτής είπε, επίσης, ότι «μετά το έγκλημα των Τεμπών ο λαός με τις συγκλονιστικές διαδηλώσεις του απαίτησε μέτρα ασφάλειας και καμία συγκάλυψη των ευθυνών. Ως ΚΚΕ θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να μην μείνουν ατιμώρητοι οι ένοχοι. Για να μην υπάρχουν νέα Τέμπη. Για να νικήσουν οι ζωές μας απέναντι στα κέρδη των ομίλων».

Για το νομοσχέδιο, είπε ο κ. Κατσώτης ότι αυτό «δεν αγγίζει καν το ζήτημα της πρόληψης για την ασφαλή λειτουργία των μεταφορών που είναι από τα κύρια ζητήματα». Τόνισε ότι η Οδηγία 798/2017 που την έχουν ψηφίσει και ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ δεν εξασφαλίζει την πρόληψη και την ασφάλεια αλλά αντίθετα αφορά το τέταρτο πακέτο και την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών και την απόδοσή τους στους επιχειρηματικούς ομίλους. Ο βουλευτής αναφέρθηκε στα πρόσφατα σιδηροδρομικά συμβάντα λέγοντας ότι αυτά αναδεικνύουν τα σοβαρά κενά που υπάρχουν και που οδηγούν σε νέα Τέμπη. Επισήμανε ότι τα στοιχεία σε ελλείψεις προσωπικού «τρομάζουν» σε όλους τους κρίσιμους τομείς και κλάδους. Το τροχαίο υλικό «είναι γερασμένο». Σημείωσε ότι ο σκοπός των συγχωνεύσεων που γίνονται με το σχέδιο νόμου είναι μόνο «η επίτευξη μικρότερου κόστους λειτουργίας, που θα πει λιγότερο προσωπικό, με χαμηλότερους μισθούς και δικαιώματα».

Η πολιτική της κυβέρνησης, ανέφερε, «αναπαράγει τα ίδια αδιέξοδα προβλήματα και φέρνει πιο κοντά τα νέα Τέμπη». Μεταξύ άλλων ζήτησε από τον υπουργό να αναφέρει εάν από τις συγχωνεύσεις θα υπάρξουν απολύσεις και αλλαγές σε θέσεις εργασίας. Ποια θα είναι η τύχη του μεταφερόμενου προσωπικού. Έθεσε και το θέμα των Συλλογικών Συμβάσεων. Διαφώνησε με το θεσμικό πλαίσιο της ΡΑΣ, του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ και στη λειτουργία όπως εξελίσσονται οι ΥΠΑ και η ΑΠΑ καθώς και στις νέες ρυθμίσεις που προωθούνται γι’ αυτούς τους φορείς με το νομοσχέδιο. Ο κ. Κατσώτης τόνισε ότι «είναι διαφορετικά τα κριτήρια της ασφάλειας που έχει το κεφάλαιο και από αυτά που διεκδικεί ο λαός» και κατέληξε λέγοντας ότι «για τον λαό, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές οι εκπτώσεις στην προστασία της ζωής που επιβάλλει η κυνικά επικίνδυνη αντίληψη Κράτους – Ιδιωτών ότι δεν αναλαμβάνουν κόστος χωρίς όφελος».

Σχετικά με την τροπολογία για τις τράπεζες, ο αγορητής του ΚΚΕ είπε «άνθρακας ο θησαυρός. Από τα 40 δισ. ευρώ που άρπαξαν από τον ελληνικό λαό και 1,5 δισ. ευρώ κερδών από προμήθειες δίνουν πίσω 150 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για κοροϊδία!».

Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Θεοπίστη Πέρκα σχετικά με τη διαχρονική κατάσταση του σιδηροδρόμου είπε ότι «η ιστορία του σιδηροδρόμου μας και η κατάρρευσή του περιγράφει την κατάρρευση της χώρας και αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για ανάλυση και αποφυγή» και πρόσθεσε «την ίδια και χειρότερη εικόνα κατάρρευσης παρουσιάζει ο σιδηρόδρομος τα τελευταία πέντε χρόνια». Για το νομοσχέδιο σχολίασε ότι οι συγχωνεύσεις δεν λύνουν τα χρόνια προβλήματα στον σιδηρόδρομο. Δεν δίνετε, είπε στον υπουργό, «καμία εξήγηση για το πως γίνεται η αναδιοργάνωση του νέου αυτού ΟΣΕ, απλά συνενώνονται οι παθογένειες, για απλή συγκόλληση και σε καμία περίπτωση επανίδρυση». Η βουλεύτρια ανέφερε ότι δεν προστατεύονται οι εργασιακές σχέσεις, δεν ρυθμίζονται τα ζητήματα της ανεξαρτησίας των Αρχών ΡΑΣ και Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. Επισήμανε ότι ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ θα έπρεπε να έχει δημοσιοποιήσει το πόρισμά της για τα Τέμπη μέσα σε 12 μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα, σύμφωνα Οδηγία της ΕΕ και τις επισημάνσεις ότι κάθε ημέρα που περνάει δυσκολεύει τη διερεύνηση. Σχετικά με τις αερομεταφορές μίλησε ότι έχουμε μια ιδιαίτερα επικίνδυνη στα αεροδρόμια και συνέχιση εκχώρησης έργου και αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες. Οι ανάγκες ασφάλειας, υπογράμμισε η κ. Πέρκα, σε αεροδρόμια και σιδηρόδρομο «με το νομοσχέδιο αυτό δεν καλύπτονται και η κυβέρνηση δεν δείχνει την αναγκαία σοβαρότητα που απαιτείται».

Σχετικά με τις διατάξεις της τροπολογίας για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης είπε ότι «ο τίτλος εδώ είναι: ο εκβιασμός ως μέθοδος διακυβέρνησης». Θέλετε, είπε, οι ΔΕΥΑ «να σας δώσουν λευκή επιταγή» και δημιουργείτε ΔΕΥΑ δύο ταχυτήτων. Για την τροπολογία των τραπεζών τη χαρακτήρισε «χάδι» σημειώνοντας ότι δεν γίνεται καμία παρέμβαση για μείωση του χάσματος των επιτοκίων ενώ και το ύψος των μέτρων «δείχνει το μέγεθος της κοροϊδίας της κυβέρνησης». Αναφορικά με τη διάταξη για τα δωρεάν φάρμακα σε χαμηλοσυνταξιούχους είπε ότι «και εδώ έχουμε εμπαιγμό» και σε κάθε περίπτωση ζήτησε να καλυφθούν και οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ (Οργανισμός Γεωργικών Ασφαλίσεων).

Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας Ελένη Καραγεωργοπούλου χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «πρόχειρο, βιαστικό και χωρίς να τηρούνται οι κανόνες της καλής νομοθέτησης», κάτι που, όπως συμπλήρωσε, «το επισημαίνει και η Έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής». Το νομοσχέδιο, ανέφερε, δεν διασφαλίζει την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο παρά τα όσα έχουν αναδειχθεί από το έγκλημα των Τεμπών για μέσα, διαλειτουργικότητες και επικοινωνίες παρ΄ όλο που υπάρχουν εκθέσεις και εισηγήσεις από Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ και ΡΑΣ. Αναφορικά με το πότε θα καταθέσει ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ το πόρισμα του για Τέμπη είπε ότι αυτό δεν είναι δυνατόν να το γνωρίζει ο Υπουργός γιατί τότε εύλογα εγείρονται θέματα ανεξαρτησίας και αξιοπιστίας του.

Στο νομοσχέδιο, πρόσθεσε η βουλεύτρια, δεν υπάρχουν οργανογράμματα, τί θα γίνει με τα ΑΦΜ των θυγατρικών που συγχωνεύονται, στελέχωση με μόνιμο προσωπικό και «γενικά συνιστά μια πρόκληση στο περί δικαίου αισθήματος, επιτείνει την αγωνία και τον προβληματισμό γύρω από τις προθέσεις και τα κίνητρα της αλαζονικής επικίνδυνης και υπόλογης Κυβέρνησης στην κοινωνία και στα θύματα του εγκλήματος των Τεμπών».